V průběhu roku 2003 procházela priorita 3 řadou úprav, které
vycházely z požadavků
a připomínek Evropské komise. Následující podoba (verze k 4. listopadu
2003) je dosud poslední českou verzí.
Popis a zdůvodnění
Implementace Priority 3 přispěje
k naplnění směrnic všech čtyř pilířů NAPZ 2002, zejména pak směrnic č. 4 a
5 v rámci Pilíře 1 – Zaměstnatelnost, a současně
k naplnění cílů dvou strategických
dokumentů pro oblast vzdělávání:
Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílé knihy) a
Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR.
V kontextu cílů uvedených ve
strategických dokumentech Priorita 3 Rozvoj celoživotního učení prochází napříč
celou oblastí vzdělávání, přičemž se soustřeďuje se na následující, klíčové
úkoly:
Prvním úkolem je vytvoření
nezbytné základny pro celoživotní učení, a to zejména prostřednictvím
zkvalitnění a systémové modernizace základního, středního a vysokoškolského
vzdělávání s maximálním uplatněním individualizované a diferenciované výuky.
Tvorba této základny musí vést k rozšíření účasti všech příslušných institucí a
jednotlivců ve vzdělávacích programech (garance rovných příležitostí), stejně
jako k budování efektivních podpůrných a evaluačních systémů. Právě zajištění
kvalitního vzdělávání na počátku vzdělávací dráhy jedinců vytváří dobré
předpoklady pro jejich pozitivní vztah k dalšímu vzdělávání.
Druhým úkolem je vytvoření
a posilování vazeb mezi učením a prací, které umožní pružnější přechod mezi
počátečním vzděláváním a zaměstnáním.
Úzká koexistence pedagogické a zaměstnanecké sféry zabezpečí potřeby flexibilní
kvalifikované pracovní síly – nejdůležitějšího prvku ekonomického rozvoje.
V současnosti je na tuto oblast zaměřen rozvojový program Podpora
odborného vzdělávání.
Třetím úkolem je vytvořit
ucelený systém dalšího vzdělávání se zvláštním důrazem na rozvoj dalšího
profesního vzdělávání, nezbytné podmínky transformace a restrukturalizace
stávajícího pracovního potenciálu ČR v souladu s rozvojovými změnami
ekonomické základny.
Z uvedeného vyplývá, že MŠMT a
další orgány na centrální, regionální i lokální úrovni usilují o realizaci
konceptu celoživotního učení v praxi, přičemž pozornost se soustřeďuje na
řešení problémů identifikovaných v kapitole 1.1.6 Rozvoj celoživotního
učení.
Kurikulární reforma probíhající v České republice vychází z požadavků modernizovat cíle a obsah vzdělávání a v této souvislosti zavádí tzv. dvoustupňovou tvorbu kurikulárních dokumentů a zároveň klade maximální důraz na rozvoj klíčových kompetencí. Na jedné straně reforma vymezuje nezbytné a státem garantované společné jádro vzdělávání, které deklaruje konsensuální názor společnosti na tuto oblast, na straně druhé umožňuje, aby vzdělávací proces nabýval konkrétní podoby podle místa,, kde se reálně uskutečňuje (tzn. reakci na potřeby žáků a studentů a vědomou tvorbu školské kultury těsně spjaté s životem místního společenství). V současné době je již zpracován a schválen Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, k diskusi je předložen Rámcový program pro základní vzdělávání a Rámcové programy pro střední odborné vzdělávání a rozpracováván je Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. V praxi je třeba stimulovat zapojení všech subjektů do probíhající reformy, zejména samotné školy, které budou v souladu s konkrétním prostředím naplňovat rámcové vzdělávací programy prostřednictvím programů vlastních.
Ke zkvalitňování vzdělávání na
školách přispívá také realizace rozvojových programů (např. zaměřených na
rozvoj jazykových dovedností) vyhlašovaných MŠMT vždy na určité období.
Kurikulární
reformu ani další změny ve vzdělávací soustavě si nelze představit bez rozvoje
lidských zdrojů ve školství. Na tuto oblast se mj. soustředí také rozvojový
program Další vzdělávání pedagogických pracovníků. Zároveň MŠMT připravuje
systém certifikace učitelů založený na státem definovaných požadavcích. Do
budoucna je nezbytné mimo jiného nově
koncipovat a podporovat přípravu učitelů i jejich další vzdělávání a
systematicky podporovat jejich práci.. Přípravné a další vzdělávání
pedagogických pracovníků musí být orientováno především na modernizaci
vzdělávacích programů a na nový přístup
k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. OP RLZ tedy přispěje
k vytváření vhodných podmínek pro profesní růst pedagogických pracovníků. Tato
aktivita bude realizována na celostátní úrovni, tzn. bude zajištěna koordinace
se stejnojmennou aktivitou v JPD 3.
Aktivity směřující ke zlepšení vzdělávacích příležitostí jedinců
s různými druhy handicapů (zdravotní, sociální) se začaly realizovat
ve druhé polovině 90. let. Zřizují se přípravné třídy při MŠ a
ZŠ pro děti se sociálním znevýhodněním, byla ustavena funkce vychovatele –
asistenta učitele (zejména pro práci s Romskými dětmi), jsou podporovány
projekty integrující zdravotně postižené žáky do standardních tříd.
V letech 2000 – 2001 se uskutečnily
projekty týkající se mj. přípravy učitelů na komunikaci a vzdělávání dětí
příslušejících k etnickým minoritám (zvláště k Romům) a imigrantům
v českém jazyce, dále se věnovaly problémům romské populace ve výchovně
vzdělávacím procesu,; byly vyhlášeny projekty na podporu aktivit v oblasti
integrace cizinců. Prostřednictvím cíleně zaměřených seminářů a specializovaných
publikací je veden dialog s veřejností k daným otázkám a problémům.
Přestože školská soustava usiluje o
řešení dlouho opomíjené otázky znevýhodněných jedinců, situace v dané
oblasti (zejména ve vzdělávání romských dětí) není uspokojivá. V rámci
priority budou tudíž podporovány
aktivity zaměřené na další rozvoj rovných příležitostí.
Program podpoří také další rozvoj terciárního vzdělávání, zejména
zkvalitňování studijních programů, jejich modularizaci,
prohloubení vertikální a horizontální prostupnosti v rámci studia. Zaměří
se mimo jiné i na oblast budování funkční a účelné spolupráce vysokých škol a
subjektů mimo vzdělávací soustavu (podniky, organizace apod).
Rovněž bude usilováno o naplňování cílů vyplývajících z podepsání Boloňské
deklarace.
Jednou z klíčových aktivit ke
zvyšování kvality vzdělávání na vysokých školách bude podpora kvalifikačního růstu akademických
pracovníků. Přestože vysoké školy
vzdělávají mladé akademické pracovníky a
usilují o vytváření moderních podmínek pro jejich vědeckou práci (např.
v rámci rozvojových programů), je situace v této oblasti
neuspokojivá.
V oblasti
dalšího vzdělávání existují zásadní problémy[1];
chybí ucelená koncepce rozvoje, legislativní a institucionální rámec, není
dostatečně rozvinutý systém uznávání kvalifikací či systém podpory dalšího
vzdělávání znevýhodněných jedinců. Cílem programu je tudíž podpořit vytvoření a
prosazování společností akceptované koncepce dalšího vzdělávání, bez níž nemůže dojít k funkčnímu propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Je nutné koncipovat systém nabídky
vzdělávacích služeb na základě potřeb trhu práce (např. na využití progresivních forem a technik vzdělávání
či na šíření příkladů úspěšné praxe a mezinárodní spolupráce v oblasti dalšího
vzdělávání).
Neméně nutné je podpořit tvorbu institucionálního rámce (iniciovat vznik vzdělávacích a
výcvikových center pro dospělé nebo informačních a poradenských služeb, které
by usnadňovaly orientaci v nabídce)
i dostatečnou odbornou kapacitu na regionální úrovni. Což přímo souvisí s
podporou vzdělávání poskytovatelů vzdělávání – učitelů, lektorů,
školitelů, řídicích a administrativních pracovníků ve vzdělávání.
Rozvoji vzdělávání v České
republice brání několik překážek systémového charakteru. Tento program se
zaměří na odstranění čtyř z nich prostřednictvím: a) ustavení uceleného
systému monitorování a hodnocení vzdělávání (včetně vybudování Centra pro
hodnocení výsledků vzdělávání); b) rozvoje a zdokonalení integrovaného
informačního a poradenského systému pro volbu povolání (kariérové resp.
profesní poradenství); c) vytváření systému uznávaných kvalifikací; d)
vytvoření systému dalšího profesního vzdělávání.
Systém monitorování a hodnocení
by měl poskytovat spektrum informací všem aktérům vzdělávacího procesu (mj.
orgánům státní správy a veřejné správy, uchazečům o studium, školám, sociálním
partnerům). Jeho vytvoření a fungování je nezbytnou podmínkou pro rozhodování
jednotlivců při volbě vzdělávání, stejně jako při uplatnění absolventů škol na
trhu práce. Systém založený na efektivním propojení interních a externích forem
monitorování a hodnocení a na potřebách jednotlivých aktérů vzdělávacího
procesu bude mít nezastupitelnou roli také při realizaci změn cílů a obsahu
vzdělávání.
Podmínkou vzájemné propojenosti a
srovnatelnosti dosaženého vzdělání je certifikace různých kvalifikací. Priorita
3 se zaměří na zdokonalování certifikace výstupů vzdělávání, která by zlepšila
orientaci všech uživatelů certifikátů. Vedle snahy vytvořit mechanizmus
certifikace na národní úrovni je třeba zavést transparentní porovnávání českých
a zahraničních kvalifikací a certifikátů.
Předpokládá se, že Priorita 3
absorbuje zhruba 35,4 % z celkového objemu finančních prostředků alokovaných
na OP RLZ.
V rámci této priority budou
prováděna následující tři opatření:
Opatření 3.1: Zkvalitňování vzdělávání ve
školách a školských zařízeních a
rozvoj podpůrných systémů ve vzdělávání
Opatření 3.2: Podpora terciárního vzdělávání,
výzkumu a vývoje
Opatření
3.3: Rozvoj dalšího
profesního vzdělávání
Opatření 3.1 Zkvalitňování
vzdělávání ve školách a školských zařízeních a rozvoj podpůrných systémů
ve vzdělávání
Popis a zdůvodnění
Východiskem pro formulaci opatření 3.1 a jeho jednotlivých
aktivit jsou cíle a záměry definované ve dvou strategických dokumentech pro
oblast vzdělávání: Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílá
kniha) a Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy
ČR.
Část opatření reaguje na potřebu motivovat jedince k celoživotnímu učení a tím výrazně ovlivňovat jeho možnosti pracovní uplatnění
. Zde je významným předpokladem rozvoj
klíčových kompetencí žáků a studentů
prostřednictvím realizace odpovídajících školních vzdělávacích programů.
Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami vzrůstá nutnost
orientovat se na zajištění rovného přístupu ke vzdělání. Znevýhodnění
jedinci (zdravotně či sociálně) vyžadují zvláštní podporu, zejména
v přípravě na plynulý přechod do praktického života. V této
souvislosti bude podporováno mj. zapojení
znevýhodněných jedinců do běžného vzdělávacího proudu (např. větší podpora
přípravným třídám usnadňujícím vyrovnání se s jazykovým hendikepem, příp. hendikepem
zapříčiněným sociokulturně znevýhodňujícím prostředím
či úspěšný přestup romských žáků ze zvláštních do základních škol) a
vyvíjeny aktivity předcházející jejich
předčasnému opouštění vzdělávacího systému, zlepšení kvality vzdělávání
v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Významným předpokladem pro rozvoj celoživotního učení a
integraci znevýhodněných jedinců je poskytování příležitostí k celoživotnímu učení a uspokojování
vzdělávacích potřeb co nejblíže lidem, v obcích. Toho lze docílit podporou školy jako vzdělanostního centra
při organizování vzdělávacích a výchovných aktivit na školách pro veřejnost a
poskytováním vzdělávacích služeb pro dospělé. Zvláštní pozornost v rámci
dané aktivity bude soustředěna na
podporu programů multikulturní spolupráce (např. posílení soudržnosti českých
občanů a romské či jiné národnostní minority v rámci integrace
národnostních menšin do většinové společnosti, osvětové programy pro romské
matky apod.).
Pro osoby bez úplného středního vzdělání, mající problémy
s uplatněním na trhu práce, budou vyvíjeny aktivity umožňující zvýšit
jejich kvalifikaci a tím posílit jejich zaměstnatelnost.
Školy budou směrovány k aktivní spolupráci při šíření
dobrých zkušeností (např. informační aktivity v oblasti inovace
pedagogické práce). Důležitou podmínkou
pro tuto funkci škol je podpora
učitelů a odborných pracovníků ve školství v dalším soustavném vzdělávání (mj.
v oblasti výuky cizích jazyků a informačních dovedností, práce se znevýhodněnými jedinci atd.).
Opatření bude naplňovat cíle
Státní informační politiky ve vzdělávání, jejíž prioritou je dosažení
informační gramotnosti občanů. Dále bude motivovat školy k širší
realizaci Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
Zkvalitňování počátečního vzdělávání je podmíněno realizací
systémových aktivit, které vyžadují koordinaci na centrální úrovni.
V souvislosti s cílem
realizovat kvalitní vzdělávací programy v rámci probíhající reformy
vzdělávání bude na vybraných školách ověřováno zavádění dvoustupňové tvorby
kurikula, kdy na úrovni státu jsou vymezeny pouze rámcové požadavky na cíle
a obsah vzdělávání, které školy respektují při zpracovávání školních
vzdělávacích programů.
Neexistence uceleného
systému sběru, vyhodnocování a zprostředkování informací o vývoji potřeb trhu
práce ovlivňuje i rizika, kterým jsou vystavováni absolventi škol na trhu
práce. Potřeba napomáhat odpovědné volbě vzdělávací i profesní orientace by
měla být podpořena široce koordinovaným systémem zprostředkování relevantních
informací a poradenstvím.
Vytvoření
fungujícího komplexního systému monitorování a evaluace umožní efektivní
řízení a rozhodování na všech úrovních a zároveň usnadní rozhodování
jednotlivce při volbě vzdělávací cesty, resp. uplatnění absolventů na trhu
práce.
Opatření bude přispívat k propojení certifikace
počátečního a dalšího vzdělávání a usilovat o vytvoření systému uznávaných
kvalifikací, ve kterém budou certifikáty vydávány na základě absolvování
vzdělávacích aktivit, které jsou standardizovány a také externě hodnoceny.
V rámci této aktivity bude prosazováno modulové uspořádání vzdělávacích
cest a kurikul, které umožní zlepšit horizontální i vertikální prostupnost vzdělávací
soustavy a provázanost mezi počátečním a
dalším vzděláváním.
Globální cíl:
Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ, SŠ, VOŠ a ve školských
zařízeních a ustavení systémů podporujících rozvoj vzdělávání a jeho vazeb na
trh práce
Specifické cíle:
·
Zlepšení podmínek pro vzdělávání žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami
·
Modernizace školních vzdělávacích programů
orientovaných na rozvoj klíčových kompetencí
·
Rozvoj dalšího vzdělávání na středních a vyšších
odborných školách
·
Rozvoj dalšího vzdělávání učitelů a
ostatních pracovníků ve školství
·
Rozvoj
a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému
v oblasti vzdělávání a volby povolání
·
Propojování
počátečního a dalšího vzdělávání
·
Zřízení
a podpora Centra pro hodnocení výsledků vzdělávání
Implementační
uspořádání:
Zprostředkujícím subjektem pro toto opatření bude odbor 54 evropské
integrace MŠMT. Konečným příjemcem pro
opatření 3.1 bude určený odborný útvar MŠMT a organizace MŠMT.
Popis a zdůvodnění
Cílem tohoto opatření a zároveň
nedílnou součástí aktivní politiky trhu práce (pozn. APZ je termín používané
pro specifické nástroje realizované úřady práce) je stálá podpora vývoje terciárního vzdělávání
na vysokých školách tak, aby se absolventi jednotlivých typů akreditovaných
studijních programů (bakalářských, magisterských a doktorských) uplatnili na
trhu práce a byli schopni se pružně přizpůsobovat stále větším nárokům kladeným
na vysokoškolsky vzdělané uchazeče o práci.. Za tímto účelem je nutné se věnovat zlepšení kvalitativního vývoje
studijních programů po obsahové i formální stránce a umožnit studentům
(absolventům) díky modulovému uspořádání studovat postupně jednotlivé moduly
s možností kdykoli pokračovat v dalším studiu. Nedílnou součástí
zmíněného je rovněž zavedení kreditního systému, čili vyjádření náročnosti
studia, který je základem pro lepší porovnání náročnosti jednotlivých
studijních programů – modulů nejen na domácích a zahraničních vysokých školách,
ale také při uplatnění na trhu práce.
Současný trh práce požaduje
absolventy vysokých škol, kteří jsou schopni po skončení studia ihned se
zapojit do pracovního procesu, aniž by potřebovali přechodné období, po které se seznamují s aplikací osvojených znalostí
a vědomostí v praxi nebo je teprve
získávají. Jedním z možných řešení
je proto posílení spolupráce vysokých škol s organizacemi zaměstnavatelů
a odbornými pracovišti při realizaci praktické části studijních programů. Tím
se mj. omezí příprava vysokoškolsky vzdělaných osob, které po skončení studia
jsou jen velmi obtížně uplatnitelné na trhu práce.
Pro prosazování aktivní politiky
trhu práce je rovněž nezbytné změnit postoj lidí ke vzdělávání, které je
zejména u absolventů středních a vysokých škol nutno chápat jako kontinuální
činnost po dobu celého života. Z tohoto důvodu je zapotřebí umožnit
zájemcům o další vzdělávání zvyšovat si kvalifikaci nebo získávat novou
kvalifikaci v rámci programů celoživotního vzdělávání realizovaných na
vysokých školách. Nedílnou součástí musí být také programy/kurzy, které umožní
i rekvalifikaci absolventům SŠ, VOŠ a VŠ.
Také v oblasti výzkumu a
vývoje je vzhledem k nedostatečné výkonnosti, způsobené především absencí
vzdělávání v řízení výzkumu a vývoje, nezbytné podporovat další školení a
zvyšování kvalifikace pracovníků vědeckých a výzkumných institucí
v oblastech věčného a finančního řízení, včetně zvyšování jejich odborných
znalostí a dovedností. Účast českých vědců a výzkumníků v rámcových programech výzkumu a vývoje
v Evropské unii dále vyžaduje jejich vzdělávání v oblasti evropských
záležitostí pro posílení jejich úspěšnosti a konkurenceschopnosti.
Globální cíl:
Zvýšení uplatnitelnosti absolventů všech typů studijních programů a programů celoživotního
vzdělávání na trhu práce
a zvýšení odborné úrovně pracovníků institucí pro výzkum a vývoj.
Specifické cíle:
·
Zkvalitňování vzdělávání na vysokých školách
·
Rozvoj učitelských studijních programů
·
Rozvoj dalšího vzdělávání na vysokých školách
·
Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje
Cílové
skupiny příjemců pomoci:
·
vysoké školy
·
organizace zaměstnavatelů a odborná pracoviště
·
instituce pro výzkum a vývoj
·
prohloubení vnitřní diferenciace a zejména kvalitativního rozvoje bakalářských,
magisterských a doktorských studijních programů, modulové uspořádání studijních
programů (včetně kreditního systému),
·
spolupráce škol s organizacemi
zaměstnavatelů a odbornými pracovišti,
·
tvorba a
realizace studijních programů učitelů všech stupňů vzdělávání,
·
tvorba a realizace programů pedagogické
způsobilosti pro absolventy vysokoškolských programů nepedagogického zaměření,
·
realizace rozšířené nabídky dalšího vzdělávání
na vysokých školách,
·
další
vzdělávání pracovníků z oblasti výzkumu a vývoje.
Implementační
uspořádání:
Zprostředkujícím subjektem pro toto opatření bude odbor 54
MŠMT. Konečným příjemcem pro opatření 3.2 bude určený odborný útvar MŠMT.
Projekty žadatelů o grant budou vybírány na základě výzvy k podávání
žádostí. Okruh konečných uživatelů zahrnuje zejména vysoké školy a instituce
výzkumu a vývoje.
[1]
Výjimkou je
specializované profesního vzdělávání - např.
ve zdravotnictví, školství, státní správě a samosprávě.