Dodatek
k Operačnímu programu Rozvoj lidských zdrojů
Priorita 3 Rozvoj
celoživotního učení
V průběhu
roku 2003 procházela priorita 3 OP RLZ řadou úprav, které vycházely
z požadavků a připomínek Evropské komise. Změny byly promítnuty také do
programového dodatku. Pracovní podoba opatření v gesci MŠMT byla ke konci
roku 2003 následující:
Popis a zdůvodnění
Opatření má
motivovat jedince k celoživotnímu učení a tím posílit jeho možnosti
pracovního uplatnění. Zvolené aktivity jsou zaměřeny jak na pomoc jednotlivcům,
tak na vytvoření podpůrných systémů ve vzdělávání, nezbytných
k modernizaci vzdělávacích programů a celého systému vzdělávání.
V rámci opatření bude prosazováno zlepšení podmínek a zvýšení příležitostí ke
vzdělávání dětí, mládeže a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně talentovaných). Na základě školou vytvořených individuálních vzdělávacích
plánů a podmínek pro úzkou spolupráci školy a rodiny se umožní danému
jedinci maximálně rozvinout jeho
schopnosti a dovednosti. Realizace opatření bude podporovat další vzdělávání
pedagogických pracovníků, přípravu výukových a informačních materiálů,
organizování seminářů pro rodiče apod.
Opatření dále podpoří programy reedukace a vzdělávání dětí
a mládeže s nařízenou ústavní výchovou (např. zneužívajících návykových
látek), programy sociální adaptace dětí před ukončením ústavní výchovy,
programy výchovně vzdělávacích činností pro jednotlivé typy zařízení pro výkon
ústavní výchovy a ochranné výchovy a další.
Prostřednictvím opatření se budou realizovat projekty
k transformaci školy jako
přirozeného vzdělanostního centra v území. Škola bude mít příležitost využít své personální a
materiální možnosti, spolupracovat a aktivně zapojit ostatní účastníky
(sociální partnery, představitele obcí, rodiče) do realizace různých
vzdělávacích aktivit (kurzy, semináře, kroužky) zaměřených na otázky ochrany
životního prostředí, soužití s menšinami, rozvinutí informační gramotnosti,
jazykové dovednosti apod.
Měnící se požadavky trhu práce vyžadují, aby školy
připravovaly a realizovaly vzdělávací
programy orientované na rozvoj klíčových dovedností, podporující zaměstnatelnost
a flexibilitu absolventů. Zvláštní důraz proto bude kladen na zkvalitňování
výuky cizích jazyků (v současnosti je již realizován rozvojový program Podpora vydání metodických materiálů a
pomůcek pro nejvíce užívané učebnice jazyků ZŠ s cílem připravit pro
počáteční výuku cizích jazyků co nejširší spektrum metodických materiálů a
pomůcek), zvyšování informační gramotnosti a podporu občanské, interkulturní a environmentální
výchovy. Budou pořádány vzdělávací akce pro učitele zapojené do zpracování vzdělávacích programů i ostatní
učitele; budou vytvářeny nové či inovované programy zaměřené na aktivizující
metody, přístupy a nástroje pedagogické práce (včetně jejich přizpůsobení potřebám dětí a žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami); bude podporována publikační a osvětová činnost, zpracovány metodické a výukové materiály,
nakoupeny multimediální výukové programy (včetně školení učitelů) apod.
V případě 2.
stupně základních škol bude usilováno o
snížení rané selektivity vzdělávacího systému, a to prostřednictvím diferenciace a individualizace vzdělávání. V jejím rámci bude
posilován způsob výuky, při níž se zachovají heterogenní třídy žáků a provede
se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální
zvláštnosti žáků. Diferenciace obsahová zahrne jak členění výuky na směry
(větve) v rámci jedné školy, tak i nabídku volitelných předmětů a
vytváření obsahových variant v rámci jednoho předmětu na téže škole.
Dalším hlediskem bude diferenciace podle schopností a výkonnosti nebo zájmů
žáků (vytváření homogenních nebo heterogenních skupin).
Důraz bude kladen také na vytváření, rozvoj a realizaci nabídky vzdělávacích služeb pro dospělé, kteří předčasně opustili
vzdělávací systém, nebo usilují o doplnění vzdělání. Rozvíjeny budou zejména
různé formy krátkého (postsekundárního,
pomaturitního) vzdělávání, včetně možnosti jeho doplnění na úroveň vyššího
odborného vzdělávání. Všechny vzdělávací formy budou vycházet a reagovat
především na potřeby jednotlivců (většinou osoby studující při zaměstnání) a
nabízet širokou škálu forem studia (mimořádné, externí, dálkové, účelové kurzy
apod.), kde zájemce získá, resp. změní svou kvalifikaci.
Se zvyšováním kvality nabídky vzdělávacích příležitostí na
středních a vyšších odborných školách bude nutné rovněž rozvíjet obory s širším odborným profilem integrující všeobecné a odborné
vzdělávání (např. slučování nematuritních a maturitních oborů SOU a SOŠ), které
posílí praktický výcvik žáků učebních oborů v reálném pracovním prostředí
a odbornou praxi v podnicích pro žáky středních odborných škol a vyšších
odborných škol. Školy budou podporovány ve vytváření partnerství a spolupráce
se zaměstnavateli s cílem zprostředkovat žákům praktické zkušenosti a
rozvíjet pracovní návyky v reálném pracovním prostředí. Bude podporován
rozvoj nových studijních programů a programů pro nově vzniklé profese, programů
k získání kvalifikace a jejího rozšíření, dále rozvoj samostatné tvůrčí a
umělecké činnosti žáků VOŠ apod. Na
odborné vzdělávání je zaměřen také probíhající rozvojový program Podpora odborného vzdělávání usilující
o změnu struktury středního odborného vzdělávání a rozvojový program Vyrovnávání disproporcí ve vzdělávací nabídce krajů ve vztahu
k potřebám jejich rozvoje vytvářející podmínky pro zvýšení účasti mládeže na vzdělávání ve studijních
oborech při zachování dostatečného rozsahu učebních oborů, postupně inovovaných
a přizpůsobovaných širšímu odbornému základu tak, aby absolventi byli
adaptabilní pro měnící se trh práce.)
Opatření bude motivovat školy k inovativním
přístupům k výuce s cílem efektivněji uspokojovat vzdělávací potřeby
žáků a dosáhnout výraznějších změn
vzdělávacího systému. Bude posilováno využívání aktivizujících metod
nebo netradičních organizačních forem výuky, pomůcek a v neposlední řadě
bude podporována proměna vztahu učitele a žáka. Rovněž bude usilováno o
aktivnější spolupráci škol při šíření dobrých zkušeností, např. formou
informačních a publikačních aktivit v oblasti inovace pedagogické práce či
organizováním vzdělávacích seminářů pro
učitele.
Nezbytnou součástí (podmínkou) změny ve vzdělávání je také podpora učitelů a odborných pracovníků ve školství
v dalším vzdělávání, a to zejména v oblasti výuky cizích jazyků (v současné době
přispívají k rozvoji v této oblasti dva rozvojové programy: Podpora rozšíření letních jazykových kurzů
pro učitele bez příslušné způsobilosti k výuce cizích jazyků v ZŠ
a Program jazykové metodické přípravy pro
učitele bez příslušné způsobilosti k výuce cizích jazyků na ZŠ,
jejichž hlavním cílem je přispět ke zvýšení jazykových metodických kompetencí
pedagogických pracovníků a zlepšit tak kvalitu výuky žáků), environmentální
problematiky, v oblasti informačních dovedností, pedagogicko –
psychologickém poradenství a prevenci sociálně patologických jevů a
individuálního přístupu k žákům. Učitelé musí mít příležitost dále
zvyšovat svou odbornou i pedagogickou kvalifikaci, seznámit se s novými
poznatky v daném oboru, s novými strategiemi učení, progresivními
metodami výuky či novými pomůckami, a tím přispívat ke zkvalitnění výuky. V rámci aktivity bude podpořeno
vzdělávání ředitelů v oblasti školního managementu a další vzdělávání
pedagogických pracovníků (semináře, školení atd.)
Z důvodu neexistence uceleného systému sběru,
vyhodnocování a zprostředkování informací o vývoji potřeb trhu práce a trendech
v kvalifikačních požadavcích, bude vybudován funkční Informační Systém o uplatnění Absolventů škol na trhu práce (ISA).
Ten umožní shromažďovat, zpracovávat a analyzovat relevantní informace pro rozvoj vzdělávacího systému ve vazbě na ekonomický vývoj, demografický vývoj, nároky a potřeby trhu práce,
resp. zaměstnavatelů..Postupně umožní také prognózovat uplatnění absolventů z
hlediska požadavků trhu práce a tyto informace v adekvátní formě a ve vhodném
čase pravidelně zprostředkovávat zainteresovaným skupinám veřejnosti (zájemcům
o studium středních, vyšších a vysokých školách, absolventům škol, poradenským
systémům jak v rámci škol, tak v rámci státní politiky zaměstnanosti,
zaměstnavatelům a orgánům veřejné správy). Do datové základny ISA se soustředí
údaje z řady informačních zdrojů, týkajících se ekonomického a
demografického vývoje.[1]
V plnění strategických
záměrů bude Česká republika uplatňovat pro budoucí období princip tzv. dvoustupňové tvorby kurikula, který
umožňuje zohlednit v konkrétním školním vzdělávacím programu jak cíle
celonárodní politiky, tak záměry a požadavky na vzdělávání vycházející
z konkrétního prostředí sociálních partnerů školy a regionu, ve kterém
působí. Při realizaci aktivity budou vytvořené školní programy ověřovány
na vybraných školách.
Zároveň je nutné na úrovni školy
koordinovat poradenské služby se vzděláváním zaměřeným na podporu kariérového
rozhodování a orientace na trhu práce.[2] Integrace problematiky
člověk a svět práce do vzdělávacích programů základních a středních škol pomáhá
optimalizovat profesní volbu a následně pak usnadnit přechod absolventů
středních škol na trh práce. V tomto smyslu bude nadále věnována pozornost
vzdělávací, metodické a informační podpoře učitelů. Současně bude harmonizováno
působení škol, pedagogicko-psychologických poraden a informačních a
poradenských středisek úřadů práce tak, aby byl vytvořen komplexní,
komplementární a efektivní systém služeb kariérového poradenství oslovující
každého jedince, který stojí před úkolem profesní volby.
V souvislosti s rostoucí mobilitou pracovních sil bude
věnována pozornost systému různých kvalifikací a jejich certifikaci jako
podmínky pro vzájemnou propojenost a
srovnatelnost dosaženého vzdělání. Celý proces si vyžádá úzkou kooperaci sféry vzdělávání a
sociálních partnerů. Důraz bude kladen na tři základní aspekty: charakteristiku
a místo dané kvalifikace v celkovém systému kvalifikací, požadavky na získání kvalifikace
a vydaní příslušného certifikátu a mechanizmus uznávání jednotlivých
certifikátů a jejich kategorizace.
V neposlední řadě bude podporováno
uplatnění různých forem interní a externí evaluace a vytvořeny mechanizmy pro využití poznatků
z provedené evaluace ke zlepšování
kvality vzdělávacího systému i jednotlivých škol. Významným cílem je zřízení a
podpora Centra pro zjišťování výsledků
ve vzdělávání, jako speciálního pracoviště pro vývoj nástrojů (testů, ratingových šetření apod.) a realizaci externího hodnocení,
které by zajišťovalo monitorování a měření vzdělávacích efektů na národní i
mezinárodním úrovni. Centrum bude rovněž díky svému odbornému potenciálu
přispívat ke kultivaci a objektivizaci nástrojů pro výběr uchazečů o studium na
středních, popř. vyšších odborných i vysokých školách, a to formou spolupráce
s příslušnými školskými institucemi a jejich zřizovateli.
Globální cíl:
Zkvalitnění
vzdělávání na ZŠ, SŠ, VOŠ a ve školských zařízeních a ustavení systémů
podporujících rozvoj vzdělávání a jeho
vazby na trh práce
Specifické cíle:
·
Zlepšení podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami
·
Modernizace školních vzdělávacích programů orientovaných na rozvoj
klíčových kompetencí
·
Rozvoj dalšího vzdělávání učitelů a ostatních pracovníků ve školství
·
Rozvoj dalšího vzdělávání na středních a vyšších odborných školách
·
Rozvoj a zdokonalení
integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému
v oblasti vzdělávání a volby povolání
·
Propojování
počátečního a dalšího vzdělávání
·
Zřízení a podpora
Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání
a) v případě aktivit zaměřených na podporu
jedinců:
b)
v případě aktivit zaměřených na podporu systémů a struktur:
Z realizovaných aktivit na
podporu systémů a struktur vyplyne multiplikační efekt pro individuální
příjemce pomoci - žáky a studenty ZŠ, SŠ, VOŠ, pedagogické pracovníky a
management všech typů škol, absolventy
všech typů škol
Rozsah činností pro cílové
skupiny:
a) v případě aktivit zaměřených na podporu
jedinců:
-
tvorba a realizace programů
integrace znevýhodněných žáků do výuky v běžných třídách
-
tvorba a realizace programů zkvalitňování vzdělávání v zařízeních
pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy
-
organizování činností zaměřených na vzdělávací a výchovné potřeby
v daném místě (programy multikulturní spolupráce, využití školy jako
společenského centra, jazykové a další kurzy, nabídka vzdělávacích služeb pro
dospělé),
-
tvorba a realizace školních vzdělávacích programů, včetně diferenciace a individualizace vzdělávání
-
tvorba a realizace programů dalšího vzdělávání učitelů a odborných
pracovníků ve školství
b)
v případě systémových aktivit
-
zvyšování kvality nabídky vzdělávacích příležitostí na SŠ a VOŠ (s
důrazem na odbornou praxi)
-
vytváření sítě škol s inovací pedagogické práce
-
tvorba pilotních školních
vzdělávacích programů na vybraných školách
-
realizace informačního systému o uplatnění absolventů na trhu práce
-
tvorba programů pro oblast kariérového poradenství na školách
-
realizace přípravného a dalšího vzdělávání v oblasti kariérového
poradenství
-
vytváření národního systému certifikace získaných kvalifikací
-
vytvoření komplexního
systému monitorování a hodnocení, včetně zřízení a podpory Centra pro
zjišťování výsledků ve vzdělávání
Implementační
uspořádání:
Zprostředkujícím subjektem pro opatření 3.1 bude
odbor 54 evropské integrace MŠMT. Konečným příjemcem bude určený odborný útvar MŠMT a organizace MŠMT. Projekty žadatelů o grant
budou vybírány na základě výzvy k podávání žádostí, případně přímým
přidělením finančních prostředků.
Popis a zdůvodnění
Rozhodující roli ve všech etapách vzdělávání a ve všech
předmětech výuky mají učitelé. Proto je nutné zintenzívnit vedle odborné
přípravy (vlastní obor, cizí jazyky, informační gramotnost apod.) i
pedagogickou přípravu nových učitelů (nejen pro práci s dětmi se
speciálními potřebami) a současně umožnit těm, kteří dosud nezískali
pedagogickou kvalifikaci, tuto kvalifikaci si doplnit. Zejména se jedná o
poznatky z oblasti pedagogiky, psychologie a metodiky jednotlivých
předmětů. Cílem je zvýšit úroveň odborné
připravenosti učitelů, a tím současně zvýšit úroveň vzdělávání a
připravenosti na další profesní i soukromý život žáků a studentů.
Pro prosazování aktivní politiky trhu práce je
rovněž nezbytné změnit postoj lidí ke vzdělávání, které je zejména u absolventů
středních a vysokých škol nutno chápat jako kontinuální činnost po dobu celého
života. Z tohoto důvodu je zapotřebí umožnit
zájemcům o další vzdělávání zvyšovat si kvalifikaci nebo získávat novou
kvalifikaci v rámci programů celoživotního vzdělávání realizovaných na
vysokých školách. Nedílnou součástí musí být také programy/kurzy, které umožní
i rekvalifikaci absolventům SŠ, VOŠ a VŠ.
Také v oblasti výzkumu a vývoje je vzhledem k
nedostatečné výkonnosti, způsobené především absencí vzdělávání v řízení
výzkumu a vývoje, nezbytné podporovat další školení a zvyšování kvalifikace
pracovníků vědeckých a výzkumných institucí v oblastech věčného a
finančního řízení, včetně zvyšování jejich odborných znalostí a dovedností.
Účast českých vědců a výzkumníků v rámcových
programech výzkumu a vývoje v Evropské unii dále vyžaduje jejich
vzdělávání v oblasti evropských záležitostí pro posílení jejich úspěšnosti
a konkurenceschopnosti.
Globální
cíl:
Zvýšení uplatnitelnosti absolventů všech typů studijních
programů a programů celoživotního vzdělávání na trhu práce a zvýšení odborné úrovně pracovníků institucí
pro výzkum a vývoj.
Specifické
cíle:
·
Zkvalitňování
vzdělávání na vysokých školách
·
Rozvoj učitelských
studijních programů
·
Rozvoj dalšího
vzdělávání na vysokých školách
·
Rozvoj lidských zdrojů
v oblasti výzkumu a vývoje
Cílové
skupiny příjemců pomoci:
·
vysoké školy
·
asociace zaměstnavatelů
a odborná pracoviště
·
instituce pro výzkum a
vývoj
·
prohloubení vnitřní
diferenciace a zejména kvalitativního rozvoje bakalářských, magisterských a
doktorských studijních programů, modulové uspořádání studijních programů
(včetně kreditního systému),
·
spolupráce škol s organizacemi zaměstnavatelů a odbornými
pracovišti,
·
tvorba a realizace studijních
programů učitelů všech stupňů vzdělávání,
·
tvorba a realizace programů pedagogické způsobilosti pro absolventy
vysokoškolských programů nepedagogického zaměření,
·
realizace rozšířené nabídky dalšího vzdělávání na vysokých školách,
·
další
vzdělávání pracovníků z oblasti výzkumu a vývoje.
Implementační
uspořádání:
Zprostředkujícím subjektem pro toto opatření bude
odbor 54 evropské integrace MŠMT. Konečným příjemcem pro opatření 3.2 bude
určený odborný útvar MŠMT. Projekty žadatelů o grant budou vybírány na základě
výzvy k podávání žádostí. Okruh konečných uživatelů zahrnuje zejména
vysoké školy a instituce výzkumu a vývoje.
[1] Např. z informačního systému
Správy služeb zaměstnanosti MPSV – údaje o nezaměstnaných absolventech v
členění podle regionů, stupně vzdělání, skupin oborů, kmenových oborů a škol,
dále zpracované analýzy evidovaných uchazečů o zaměstnání a volných míst podle
KZAM, ÚIV, výstupy výběrových šetření pracovních sil, realizovaných ČSÚ a
specializovaných šetření v oblasti potřeb trhu práce dalších expertních
pracovišť.
[2] V současnosti je na základních školách
realizována Výchova k volbě povolání a na středních školách jako
vzdělávací předmět Úvod do světa práce.