Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl.m. Praha

 

 

Zaměření programu

Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl.m. Praha (dále JPD 3) je referenčním dokumentem, na jehož základě bude poskytována podpora rozvoji lidských zdrojů na území hlavního města Prahy s využitím českých národních zdrojů a zdrojů Evropského sociálního fondu.

JPD 3 je zpracován Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR v úzké součinnosti s Hlavním městem Praha a ve spolupráci s dalšími partnery z hospodářské i sociální sféry. Metodicky vychází z Nařízení Rady (ES) 1260/1999 o Strukturálních fondech (dále Nařízení), z Nařízení Rady (ES) 1784/1999 o Evropském sociálním fondu a dalších nařízení (1159/2000, 1685/2000, 438/2001, 448/2001), která upřesňují pravidla pro využívání strukturálních fondů. Jeho struktura respektuje metodickou příručku pro plány strukturálních fondů a programové dokumenty  „DG Regio Vademecum Structural Funds“. V souladu s článkem 13 (3) Nařízení[1] pokrývá JPD 3 území České republiky, které není pokryto Cílem 1, což je celé území regionu NUTS 2 Praha.

Obsahově dokument vychází z Evropské strategie zaměstnanosti, Společného zhodnocení politiky zaměstnanosti,z Memoranda o celoživotním učení, z Národního plánu zaměstnanosti ČR z roku 1999, Národního akčního plánu zaměstnanosti 2002, Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice, Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky a ze Strategického plánu hl. m. Prahy, schváleného pražským zastupitelstvem v květnu 2000.

JPD 3 zahrnuje popis a analýzu situace v sektoru lidských zdrojů na území Prahy, popisuje vazbu na české národní i evropské strategické dokumenty, vymezuje globální i specifické cíle programu a navrhuje priority a opatření, kterými je možno cílů dosáhnout. Zároveň předkládá finanční rámec, implementační strukturu programu a nástroje sledování dosažení stanovených cílů programu.

JPD 3 je doplněn podrobnou specifikací opatření, aktivit, finančních alokací a plánu pro publicitu ve formě Programového dodatku. Následně pak bude zpracována Operační směrnice, jejíž součástí bude i zadávací dokumentace pro předkladatele projektů.

Dokumenty jsou zpracovány pro období let 2004 – 2006 a navazují na řádné programovací období pro strukturální fondy v členských zemích Evropské unie a na předpokládané datum vstupu České republiky do EU.  

Na části území hlavního města Prahy bude realizován ještě další program podpořený z prostředků strukturálních fondů – Jednotný programový dokument pro Cíl 2. Tento program pokrývá území, na kterém žije 31% populace Prahy a je určen na podporu hospodářské a sociální konverze regionu, který čelí strukturálním problémům.  Tam, kde je to možné a vhodné, budou opatření obou programů realizována v úzké vazbě, tak aby bylo možno využít synergického efektu kombinace investic do infrastruktury i do lidských zdrojů.

 

 

Priority JPD 3

Priorita 1 Aktivní politika zaměstnanosti

Priorita 2 Sociální integrace

Priorita 3 Rozvoj celoživotního učení

Priorita 4 Adaptabilita a podnikání

 

Podpora vzdělávání, výzkumu a vývoje

Vzhledem k tomu, že hlavní město Praha hraje důležitou roli v nabídce studijních příležitostí v oblasti terciárního vzdělávání, uspokojuje velkou část potřeb celé republiky a rovněž na poli výzkumu má víc než výraznou roli, je na tuto oblast v programu kladen větší důraz než v OP RLZ.

 

Oblast vzdělávání a školství bude podporována prostřednictvím priority 3 Rozvoj celoživotního učení, zejména opatřeními:

opatření 3.1  Rozvoj počátečního vzdělání  jako základu celoživotního učení a z hlediska potřeb trhu práce a ekonomiky znalostí

opatření 3.2   Další vzdělávání

 

Výzkum a vývoj bude podporován v rámci priority 4 Adaptabilita a podnikání, opatřením 4.2 Spolupráce výzkumných pracovišť s podnikatelskou sférou.

 

Realizace programu

Řídícím orgánem odpovědným za správné a efektivní řízení JPD 3 a provádění pomoci z ESF je Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Platebním orgánem pro strukturální fondy EU je Ministerstvo financí ČR. Platební jednotka, která bude mj. přijímat žádosti o platby konečným příjemcům od řídícího orgánu za celý JPD 3,  bude na MPSV. 

 

Nejpozději do 3 měsíců od schválení pomoci zřídí řídící orgán Monitorovací výbor JPD 3, jehož povinností bude sledovat plnění programu. Členy výboru budou zástupci partnerských ministerstev, zástupci Hl.m. Prahy, sociálních partnerů ad.

 

Zprostředkujícím orgánem vykonávajícím pravomoci delegované řídícím orgánem na základě dohody mezi MPSV a Magistrátem hl.m.Praha bude pro opatření 3.1 i 4.2 Hlavní město Praha.

 

Koneční příjemci (kteří budou mj. zodpovědní za zajištění realizace projektů, budou předkládat návrhy projektů zprostředkujícímu orgánu a zabezpečovat, aby finanční prostředky pomoci byly vydány v souladu se stanovenými pravidly služeb) budou:

-         pro opatření 3.1 školský odbor Magistrátu hl. m. Prahy ,

-         pro opatření 4.2 nejsou předem určeni koneční příjemci, smlouvy s konečnými příjemci bude řídit zprostředkující orgán

(V případě 4.2 není jasné, jaký útvar Magistrátu bude zodpovídat za realizaci  JPD 3.)

 

Poskytovateli služeb (realizátory projektů) budou u opatření 3.1 základní, střední a vyšší odborné školy, vysoké školy a další instituce spolupracující s vysokými školami, střediska pro volný čas dětí a mládeže, sociální partneři, NNO. Pro opatření 4.2 vysoké školy, vědecká pracoviště, školící instituce, občanská a profesní sdružení, zaměstnavatelé, malé a střední podniky, orgány státní správy a  samosprávy.

 

Výběr projektů k realizaci bude probíhat na základě návrhu projektu vypracovaném žadatelem. Výběr dodavatelů služeb bude provádět konečný příjemce. O výběru projektů k realizaci bude rozhodovat hodnotící komise, sestavená na úrovni zprostředkujícího orgánu.

 

Způsob výběru projektů

Způsob výběru projektů  bude odlišný dle typu opatření a aktivit:

1) přímý výběr bude použit v případě, kdy je určen konečný příjemce a prostředky ESF jsou využívány jako dotace pro naplňování konkrétního opatření státní politiky. (V této souvislosti je nezbytně nutné, aby proběhlo jednání mezi MŠMT a jmenovaným odborem MHMP k otázce jednotného postupu při plnění opatření 3.1 na území Prahy, resp. prosazení realizace stejných rozvojových programů jako v rámci OP RLZ.)

2) konkrétní dotace (granty) budou přidělovány na základě otevřené výzvy s jasně specifikovanými podmínkami účasti v daném projektu. Výzvu vyhlásí zprostředkující orgán nebo určený konečný příjemce.

 

Výběr poskytovatele služeb na základě zadání řídícího či zprostředkujícího orgánu nebo určeného konečného příjemce bude probíhat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek č. 199/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

 

 

JPD 3 (dokument)

http://www.mpsv.cz/scripts/clanek.asp?lg=1&id=4751

 



[1] Nařízení Rady (ES) 1260/1999 o Strukturálních fondech