III.

Národní program výzkumu

 

1. Východiska

Národní program výzkumu (dále jen „NPV“) byl připraven s využitím návrhu Národního programu orientovaného výzkumu a vývoje (NPOVaV). Návrh tohoto původního programu vzala vláda usnesením č. 517 ze dne 22. května 2002 na vědomí a uložila ministru školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s místopředsedou vlády a předsedou Legislativní rady vlády a dalšími členy vlády a ostatními vedoucími ústředních orgánů státní správy předložit vládě na jeho základě návrh Národního programu výzkumu.

Zmíněný návrh Národního programu orientovaného výzkumu a vývoje vycházel z Národní politiky výzkumu a vývoje ČR, kterou vláda schválila svým usnesením ze dne 5. ledna 2000  č. 16. Návrh připravený formou veřejné zakázky v podstatě respektoval všechny rámcové parametry zadání dle schválené Národní politiky výzkumu a vývoje ČR, a to především ve způsobu přípravy, struktuře programu a způsobu jeho řízení. Předkládaný návrh NPV navazuje na návrh NPOVaV.

Předkládaný materiál dále zohledňuje změny domácích i mezinárodních podmínek pro rozvoj výzkumu a vývoje. Ke změnám podmínek došlo především nabytím účinnosti zákona  č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, od 1. července 2002 a nabytím účinnosti jeho prováděcích předpisů, především nařízení vlády č.267 o informačním systému výzkumu a vývoje a nařízení vlády č.461 o účelové podpoře výzkumu a vývoje. Změny vnějších podmínek vyplynuly především z postupného začleňování České republiky do Evropského výzkumného prostoru v rámci příprav na vstup do EU a z přípravy Memoranda o porozumění mezi Evropskými společenstvími a Českou republikou o přidružení České republiky k 6. Rámcovému programu výzkumu, vývoje technologií a demonstrační činnosti na období 2002-2006.

Předkládaný návrh NPV dále přihlíží k výsledkům Analýzy vývoje a stavu výzkumu a vývoje v ČR a jejich srovnání se zahraničím, kterou vláda schválila usnesením č. 516 ze dne 22. května 2002.

Předkládaný návrh NPV v částech o tématických programech a systému řízení využívá podkladů z veřejné zakázky. Příprava průřezových programů nebyla součástí programu  veřejné zakázky, byly zde pouze navrženy možnosti realizovatelné v rámci účelové podpory výzkumu na bázi veřejné soutěže. Opatření koncepčního a organizačního charakteru budou uplatněna v návrhu nové Národní politiky výzkumu a vývoje v České republice, která bude předložena vládě do 30. listopadu 2003.

 

2. Úloha NPV v systému veřejné podpory výzkumu a vývoje v České republice

V České republice bude i nadále výzkumu a vývoji poskytována veřejná podpora účelová a institucionální. Do roku 2001 mírně převažovala podpora účelová. V roce 2001 a 2002 je podpora institucionální o něco málo vyšší než podpora účelová. Na NPV bude v letech jeho plného rozběhu soustředěna významná část finančních prostředků určených na účelovou podporu výzkumu a vývoje. Zbývající část finančních prostředků vyčleněných na účelovou podporu bude poskytována prostřednictvím Grantové agentury České republiky a grantové agentury Akademie věd České republiky především projektům základního výzkumu, dále prostřednictvím specifických resortních programů, které z nejrůznějších důvodů nebudou moci být součástí NPV. Část prostředků na účelovou podporu výzkumu, kde jediným uživatelem výsledků bude stát, bude poskytována formou veřejných zakázek.

Rozběh NPV bude postupný. Stávající výzkumné programy, zahájené před rokem 2003, nelze jednoduše převést do NPV. Předpokládá se, že na NPV bude v letech plného rozběhu vynakládáno kolem 3 mld. Kč ročně.

 

3. Cíle

a) Zvýšit výkonnost a efektivnost výzkumu České republiky a tím zvýšit jejich přínos pro ekonomiku a společnost. Soustředit zdroje podpory a výzkumné kapacity na menší počet vybraných problémů, jejichž řešení považuje široká veřejnost za naléhavé a pro jejichž řešení jsou dostatečné podmínky a předpoklady pro využití dosažených výsledků výzkumu nebo pro jejich funkční posílení.

b) Zajistit dynamickou obnovu a rozvoj výzkumných kapacit v České republice s využitím všech možností mezinárodní spolupráce ve výzkumu.

c) Posilovat a rozvíjet vztahy veřejnosti k výzkumu a vývoji, zbavovat veřejnost případných obav z nežádoucích důsledků výzkumu a vývoje.

d) Zvýšit odbornou úroveň výzkumné práce a využitelnost výsledků výzkumu v praxi.

 

4. Trvání

Národní program výzkumu bude vyhlášen na období 2004 až 2009. Veřejné soutěže na předkládání návrhů výzkumných projektů budou vyhlášeny během roku 2003 a výběr výzkumných projektů bude dokončen v témž roce.  Řešení prvních projektů bude zahájeno od počátku roku 2004.

Předpokládá se, že doba řešení většiny jednotlivých projektů bude 3 až 5 let. Veřejné soutěže na zařazení projektů do NPV budou vyhlašovány kromě roku 2003  a dalším období pak   v souladu s navrženým bodem II a) usnesení vlády v části I tohoto návrhu. V případě, že nebude moci být tento bod. II a) navrženého usnesení vlády z jakéhokoliv důvodu splněn, pokračuje vyhlašování veřejných soutěží v rámci NPV i v roce 2005 a i později, dokud nebude připraven Národní program výzkumu II k zahájení nebo nebude zabezpečena jeho ekvivalentní náhrada. Projekty budou jak z právních, tak z věcných důvodů ukončeny nejpozději v roce 2009. Současně s průběhem současného NPV  bude připravován  Národní program výzkumu II, tak jak je běžné v evropských rámcových programech i národních programech jednotlivých členských zemích EU.

 

5. Základní struktura

Národní program se skládá z pěti programů tématických a tří programů průřezových. Tématické a průřezové programy se dále člení na podprogramy - tzv. dílčí programy. Veřejné soutěže na předkládání návrhů projektů se vyhlašují pro tyto jednotlivé části NPV. Jejich přehled včetně resortů plnících funkci poskytovatele je uveden v tabulce 1.

 

Tabulka 1: Názvy tématických a průřezových  programů a jejich částí

Programy tématické (TP)

poskytovatel

1. Kvalita života

1.       Zdraví obyvatel

2.       Kvalitní a bezpečná výživa

3.       Krajina a sídla budoucnosti*

4.       Životní prostředí a ochrana přírodních zdrojů

MZD

MZe

MŽP

MŽP

2. Informační společnost

1.       Inteligentní systémy pro rozhodování, řízení a diagnostiku

2.       Management informací a znalostí

3.       Komunikační infrastruktura a technologie

4.       Počítačové modelování a návrh systémů a procesů

AVČR

AVČR

AVČR

AVČR

3. Konkurenceschopnost při udržitelném rozvoji

1.       Výrobní procesy a systémy

2.       Bezpečná a ekonomická doprava

3.       Stavby a konstrukce

4.       Nové materiály

5.       Nastupující technologie

6.       Využití přírodních zdrojů

MPO

MD

MPO

MPO

MPO

MZe

4. Energie pro ekonomiku a společnost

1.       Bezpečná a efektivní jaderná energetika

2.       Energetické a neenergetické využití uhlí a uhlíkatých surovin

3.       Racionální využití energie a obnovitelné energetické zdroje

MPO

MPO

MŽP

5. Moderní společnost a její proměny

1.       Výkonově orientovaná, bezpečná, evropsky integrovaná   společnost a její mezinárodní vazby

2.       Sociální soudržnost, sociální diferenciace a národní identita

MPSV

 

MPSV

Programy průřezové (PP)

 

1. Lidské zdroje pro výzkum

1.       Podpora začínajících pracovníků výzkumu

2.       Lidské zdroje pro výzkum

MŠMT

MŠMT

2. Integrovaný výzkum

1.       Výzkumná centra

2.       Informační infrastruktura výzkumu

3.       Podpora projektů cíleného výzkumu

MŠMT

MŠMT

AVČR

3.         Regionální a mezinárodní spolupráce ve výzkumu

1.       Regionální spolupráce

2.       Programy mezinárodní spolupráce

MŠMT

MŠMT

* MZe vypíše veřejnou soutěž pro zemědělskou tématickou oblast v této části programu.

Víceúrovňová struktura je využívána u velkých programů výzkumu a vývoje ve většině členských států Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), u rámcových programů výzkumu a technologického vývoje v Evropské unii i u národních výzkumných programů jejích členských zemí.

Zhodnocení stavu problematik tématických a průřezových programů je v souladu s právními požadavky na návrh programu uvedeno v části IV.1. Rovněž priority jednotlivých dílčích programů a doporučené cíle výzkumu jsou uvedeny v této části.

 

6. Náklady

Náklady na řešení projektů budou hrazeny podle sektoru uplatnění jejich výsledků následujícím způsobem:

a)   při uplatnění výsledků v soukromém sektoru podílovým způsobem z veřejných rozpočtů a ze soukromých, především podnikových zdrojů,

b)      při uplatnění výsledků ve veřejném sektoru pouze z veřejných rozpočtů,

c)      při uplatnění výsledků ve zdravotnictví  pouze z veřejných rozpočtů.

Podrobnosti budou stanoveny při vyhlašování jednotlivých tématických a průřezových programů.

Výdaje z veřejných rozpočtů jednotlivých resortů (v této etapě prací především ze státního rozpočtu) v jednotlivých letech trvání programu jsou uvedeny v tabulce 2. Návrh financování NPV z rozpočtových kapitol jednotlivých resortů byl sladěn se střednědobým výhledem podpory výzkumu a vývoje, kde zároveň byly vyznačeny prostředky přecházející na NPV II v roce 2006. Tyto prostředky reprezentují změny v jednotlivých rozpočtových kapitolách resortů.

 

Tabulka 2: Rámcový návrh výdajů z veřejných rozpočtů na Národní program výzkumu

Resort

Předpokládané náklady  ze státního rozpočtu

 (zaokrouhleno na miliony Kč)

 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Celkem

MŠMT

386

1095

1082

1082

1082

1082

5809

MPO

300

600

700

700

450

338

3088

MŽP

262

323

323

333

366

407

2014

MZd

77

183

254

277

315

356

1462

MZe

100

185

185

186

145

145

946

MPSV

46

63

48

48

48

48

301

AVČR

180

392

430

570

610

640

2822

MD

85

95

85

85

85

85

520

Celkem

1436

2936

3107

3281

3101

3101

16962

 

Porovnáním celkových nákladů v tabulce 2 s plánovanými celkovými výdaji ze státního rozpočtu na výzkum a vývoj podle  návrhu střednědobého výhledu podpory výzkumu a vývoje na období 2004-2006 lze odhadnout, že NPV se podílí na celkové státní podpoře této oblasti přibližně 10-20%.

Náklady na financování jednotlivých částí NPV jednotlivými poskytovateli jsou uvedeny v tabulce 3. Z této tabulky je zřejmé, že jednotlivé tématické a průřezové programy mohou být financovány z více resortů (každý resort financuje určitou část). Rovněž náklady jednotlivých poskytovatelů na financování těchto určitých částí NPV se velmi liší.  V tabulce 4 jsou uvedeny celkové náklady na jednotlivé části NPV a na celý program. Uvedené údaje představují přibližný odhad nákladů, neboť podíl prostředků z nestátních zdrojů nelze předem přesně určit.

 

7. Postupný rozběh Národního programu výzkumu

            Jak již bylo uvedeno, NPV nebude od ledna 2004 zahájen v celém svém rozsahu najednou, nýbrž rozběh bude postupný. Hlavním důvodem je, že stávající programy, zahájené v předcházejících letech, nelze ukončit nebo jednoduše převést do NPV.

            Skutečnosti, že vláda svým usnesením ze dne 22. května 2002 č. 517 vzala na vědomí návrh Národního programu orientovaného výzkumu a vývoje a uložila vycházet z tohoto návrhu při přípravě Národního programu výzkumu, bylo využito při přípravě návrhu výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj na rok 2003. Rada pro výzkum a vývoj požádala, aby jednotliví správci rozpočtových kapitol, pokud budou chtít zahajovat v roce 2003 nové výzkumné programy, vycházeli z návrhu NPOVaV. Cílem je zajistit hladký převod těchto programů výzkumu počínaje rokem 2004 do NPV.

 

8.   Koordinace a financování

Národní program jako celek bude koordinovat Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy prostřednictvím Rady Národního programu výzkumu. Řídící orgány budou rovněž ustaveny na úrovni jednotlivých poskytovatelů.

Uvedený návrh rozdělení působností pro koordinaci a financování překračuje dosavadní zvyklosti v České republice, blíží se však systémům uplatňovaným v podstatě ve všech státech OECD. Velké národní programy výzkumu a vývoje jsou v těchto zemích koordinovány a financovány zpravidla jedním, maximálně dvěma ministerstvy.  Návrh posiluje význam politiky výzkumu a vývoje a vytváří předpoklady pro sjednocení neodůvodněně rozdílných postupů koordinace u stávajících výzkumných programů. Návrh dále usnadňuje účast České republiky na vytváření a rozvoji Evropského výzkumného prostoru.

NPV jako celek, to znamená včetně výše celkové finanční podpory a jejího rozdělení na jednotlivé části národního programu, schvaluje vláda po předchozím projednání v Radě pro výzkum a vývoj podle § 5 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje. V Radě NPV budou zastoupeny ústřední správní úřady plnící roli poskytovatelů jednotlivých částí NPV a dále odborníci nominovaní reprezentacemi vysokých škol (Radou vysokých škol a Českou konferencí rektorů), Akademií věd ČR, Asociací výzkumných organizací a vedeními svazů a sdružení s prokazatelně vysokým zájmem o využití výsledků NPV. Členem Rady NPV bude i zástupce organizace, která metodou „technology foresight“ dospěla k navrhovaným prioritám výzkumu. Při přípravě současného NPV bylo touto organizací Technologické centrum AV ČR a počítá se, že i v budoucnosti se bude toto pracoviště zabývat rozvojem metod stanovování priorit výzkumu a vývoje pro potřeby správy výzkumu a vývoje.

Poskytovatelé zřídí odborné poradní orgány pro hodnocení návrhů projektů výzkumu předkládaných v rámci veřejných soutěží vyhlašovaných pro jednotlivé dílčí programy. Finanční prostředky na řešení projektů zařazených do NPV budou poskytovatelé příslušných částí tématických a průřezových programů poskytovat v souladu se zákonem o podpoře výzkumu a vývoje na základě rozhodnutí nebo smluv (§ 9 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje). Rada NPV i poskytovatelé si budou moci zřizovat organizační jednotky (agentury, kanceláře apod.) pro administrativní zabezpečení koordinace. Na řízení a správu NPV bude možné použít v souladu se zákonem o podpoře výzkumu a vývoje finanční prostředky až do výše 2,5 % veřejných prostředků na NPV jako celek (§ 3 zákona č.130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje).

 

9. Kritéria pro zařazení projektu do NPV, hodnocení výsledků NPV a jeho částí

9.1 Hodnocení návrhů výzkumných projektů 

Návrh NPOVaV zpracovaný v rámci plnění veřejné zakázky vycházel z analýzy jednotlivých oblastí ekonomiky a společnosti, ze znalosti platných koncepcí a strategií rozvoje těchto oblastí, rozsáhlých statistických ukazatelů a ze znalosti dosavadního vývoje a budoucích trendů v zahraničí. Pro jednotlivé oblasti byly formulovány příležitosti a rizika (silné a slabé stránky) rozvoje a navrženy významné výzkumné směry, které přispějí k rozvoji příslušné oblasti. Navržené významné výzkumné směry byly vyhodnoceny souborem kritérií významnosti a proveditelnosti a vybrány nejvhodnější výzkumné priority. Jejich sdružením pak byly navrženy dílčí programy, jednotlivé tématické a průřezové programy a návrh NPOVaV jako celku.

V zahraničí se prosadil přístup, podle kterého jsou pro návrh programu výzkumu, výběr projektů pro zařazení do programu, průběžné a závěrečné hodnocení programu používána stejná, předem stanovená kritéria. Navrhuje se, aby tento přístup byl uplatněn i u NPV v České republice.

Návrhy projektu, které splní náležitosti a podmínky vyplývající se zákona č.130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, budou postoupeny odbornému poradnímu orgánu. Zde posuzovatel buď bodově ohodnotí návrh podle jednotlivých kritérií nebo jednoznačně určí splnění některých kvalifikačních podmínek formou ANO/NE. Do programu se zařazují návrhy projektů s nejvyššími počty získaných bodů až do vyčerpání disponibilních prostředků pro dílčí program, na který byla vyhlášena veřejná soutěž. Posuzovatel nebude hodnotit jen kvalitu návrhu projektu, jeho přínosy a schůdnost navrženého postupu, ale rozhodne i o převažujícím typu výzkumu a na základě tohoto rozhodnutí se určí podíl veřejné podpory danému návrhu projektu. Hlavní navržené soubory kritérií hodnocení jsou uvedeny v tabulce 5, kompletní dotazníky pro přijímací,  ex-ante a ex-post hodnocení jsou uvedeny v části IV. 4.

 

9.2 Hodnocení dosažených výsledků výzkumu

Výsledky ukončených projektů NPV se budou hodnotit dle analogických kritérií, která platila pro výběr návrhů projektů do dílčích programů. Nyní však bude hodnocení prováděno z pohledu, jakým způsobem ukončený projekt přispěl ke splnění ekonomických, ekologických a  sociálních  očekávání a jakým způsobem přispěl k využití výzkumných a technologických příležitostí. U základního výzkumu se bude posuzovat využitelnost výsledků v průmyslovém  a aplikovaném výzkumu a vývoji a návaznost projektů na další, praxi bližší výzkumné nebo vývojové projekty. Vedle uvedených kritérií bude v nemenší míře posuzována i odborná úroveň výzkumné práce.

 

9.3 Průběžné hodnocení NPV

Po ukončení třetího roku řešení NPV, to znamená v prvním pololetí roku 2007, předloží MŠMT vládě zprávu o průběžném hodnocení NPV. Zpráva bude obsahovat hodnocení dosažených výsledků, včetně hodnocení efektivnosti vynaložených finančních prostředků, dále eventuální návrhy na změny NPV a hodnocení koordinace programu jako celku i jeho jednotlivých částí. Návrh nového Národního programu výzkumu II bude předložen vládě v roce 2005. Tento návrh postupu bude vycházet ze  zkušeností přípravy tohoto prvního NPV a ze zahraničních, především metodických trendů v přípravě velkých programů výzkumu a vývoje.

Zprávu vypracuje MŠMT ze zpráv orgánů odpovědných za koordinaci jednotlivých průřezových a tématických programů. V těchto zprávách bude provedeno hodnocení příslušných programů (tématických, průřezových a jejich dílčích programů) na základě návrhu ekonomických, sociálních a ekologických přínosů specifikovaných v jednotlivých podporovaných projektech. Budou použita stejná kritéria jako při vyhlášení těchto programů.

 

9.4 Závěrečné hodnocení NPV

Po ukončení všech projektů zařazených do NPV, to znamená v prvním pololetí roku 2010, předloží MŠMT vládě zprávu o hodnocení ukončeného NPV. Zprávu vypracuje MŠMT ze zpráv a dalších vyžádaných údajů poskytovatelů jednotlivých programů. Závěrečné hodnocení bude provedeno podle analogických kritérií jako hodnocení průběžné.


Tabulka 3: Financování tématických a průřezových programů z veřejných prostředků jednotlivých resortů

Kód programu

Název části programu

Poskytovatel

Předpokládané náklady  (miliony Kč)

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Celkem

TP1

Kvalita života

MZd

77

183

254

277

315

356

1462

MZe

39

80

80

80

65

65

409

MŽP

223

264

278

284

311

345

1705

TP2

Informační společnost

AVČR

180

290

300

380

390

400

1940

TP3

Konkurenceschopnost při udržitelném rozvoji

MD

85

95

85

85

85

85

520

MPO

225

450

525

525

335

255

2315

MZe

61

105

105

106

80

80

537

TP4

Energie pro ekonomiku a společnost

MPO

75

150

175

175

115

83

773

MŽP

39

59

45

49

55

62

309

 TP5

Moderní společnost a její proměny

MPSV

46

63

48

48

48

48

301

PP1

Lidské zdroje pro výzkum

MŠMT

50

78

65

65

65

65

388

PP2

Integrovaný výzkum

MŠMT

130

750

750

750

750

750

3880

AVČR

0

102

130

190

220

240

882

 PP3

Regionální a mezinárodní spolupráce ve výzkumu

 

MŠMT

 

206

 

267

 

267

 

267

 

267

 

267

 

 

1541

Celkem

1436

2936

3107

3281

3101

3101

16962

 

 
 
Tabulka 4: Předpokládané celkové náklady jednotlivých částí NPV

 

Kód programu

Název části programu

Poskytovatel

Předpokládané celkové náklady  (miliony Kč)

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Celkem

TP1

Kvalita života

MZd

77

183

254

277

315

356

1462

MZe

41

84

84

84

68

68

429

MŽP

223

264

278

284

311

345

1705

TP2

Informační společnost

AVČR

189

305

315

399

410

420

2038

TP3

Konkurenceschopnost při udržitelném rozvoji

MD

113

127

113

113

113

113

692

MPO

300

600

700

700

447

340

3087

MZe

64

110

110

111

84

84

563

TP4

Energie pro ekonomiku a společnost

MPO

100

200

233

233

153

110

1029

MŽP

39

59

45

49

55

62

309

 TP5

Moderní společnost a její proměny

MPSV

46

63

48

48

48

48

301

PP1

Lidské zdroje pro výzkum

MŠMT

50

78

65

65

65

65

388

PP2

Integrovaný výzkum

MŠMT

135

780

780

780

780

780

4035

AVČR

0

112

142

209

242

264

969

 PP3

Regionální a mezinárodní spolupráce ve výzkumu

 

MŠMT

 

343

 

445

 

445

 

445

 

445

 

445

 

 

2568

Celkem

1720

3410

3612

3797

3536

3500

19575


 

Tabulka  5: Hlavní rámcová kritéria pro hodnocení návrhů projektů NPV

Hlavní rámcová kritéria

 

Popis souboru kritérií

Potřebnost projektu

Určení významnosti návrhu pro praxi nebo společenskou potřebu. Důležitou roli hrají ekonomická hlediska, kde se posuzuje smysluplnost a praktičnost navrhovaného výzkumu a realizovatelnost předpokládaných výsledků.

Očekávaný přínos a kvalita projektu

Odhad toho, jak daleko se posune zlepšení určitých vlastností nového materiálu, nebo do jaké míry se zjednoduší nebo zkvalitní určitý proces nebo postup, posouzením současného stavu a předpokládaného stavu po ukončení projektu. Hledání faktorů, které mohou ohrozit realizaci (např. technologická schůdnost) výsledků projektu. Určení míry prakticky využitelné novosti  návrhu. Míra žádoucí interdisciplinarity jako záruka řešení komplexního výzkumného problému.

Proveditelnost a realizace projektu.

Hledání faktorů, které mohou ohrozit úspěšné dokončení projektu. Hodnocení personálního zabezpečení projektu se snahou o zdůraznění úrovně řešitele a řešitelského týmu daných jejich prokazatelnou odbornou zkušeností (profesní cv). Vyčlenění prostředků na bezpečnost práce tam, kde je to nutné.

 

 

10. Mezinárodní vazby

Jedním z hlavních cílů NPV je vytvořit podmínky a usnadnit účast České republiky na vytváření Evropského výzkumného prostoru. Evropská unie v souladu se Smlouvou o Evropské unii, navazujícími jednáními a dokumenty, především summitem v Lisabonu v roce 2000, a s přípravou 6. Rámcového programu výzkumu a vývoje technologií, usiluje o vytvoření podmínek pro vyrovnání náskoku USA a Japonska v konkurenceschopnosti.

Nástrojem pro dosažení úrovně USA a Japonska má být koordinace politik výzkumu a vývoje jednotlivých členských a asociovaných zemí EU. Součástí této koordinace bude posílení spolupráce jednotlivých zemí i mimo oblast rámcových programů. Jednou z prosazovaných forem je i otevření národních programů výzkumu a vývoje pro účast subjektů z ostatních členských a asociovaných zemí.

K memorandu o porozumění mezi Evropskými společenstvími a Českou republikou k 6. Rámcovému programu podepsaly kandidátské státy rovněž deklaraci[1]  Tato deklarace představuje závazek kandidátských zemí, že otevřou své výzkumné programy rámcového charakteru i pro výzkumné organizace ze zemí Evropského společenství. Toto otevření bude bez nároku na finanční příspěvek ze zdrojů jednotlivých kandidátských zemí. Memorandum bylo podepsáno ministry kandidátských zemí s působností pro výzkum a vývoj, avšak k jejich aplikaci  v České republice je třeba i schválení parlamentem.

 Každý poskytovatel určí ve vyhlášení veřejné soutěže (nebo v zadávací dokumentaci k veřejné soutěži) a ve smlouvě o poskytnutí podpory práva zahraničních subjektů podílejících se na řešení projektu k výsledkům výzkumu ve vztahu k jejich prostředkům vloženým do daného projektu. Při tom postupuje poskytovatel nejen v souladu s platnými právními předpisy, ale i mezinárodními závazky ČR.

Požadavek otevření národních programů výzkumu v kandidátských zemích pro subjekty z ES není požadavkem novým. V případě ČR byl závazek uveden již v Rozhodnutí Rady přidružení č.1/1999 ze dne 31. července 1999. Návrh na zpřístupnění národních programů byl projednán vládou dne 13.12.1999 a souhlas byl vysloven usnesením č. 1322/1999. Termín otevření není konkrétně stanoven. Usnesení má charakter závazku vyplývajícího z mezinárodní smlouvy.

            Předpokládá se, že Národní program výzkumu bude otevřen pro subjekty z ES od doby jeho zahájení, tj. od počátku roku 2004.

 



[1] Celý název zní Deklarace České republiky k Memorandu o porozumění mezi Evropskými společenstvími a Českou republikou o přidružení České republiky k Šestému rámcovému programu Evropského společenství pro výzkum, technický rozvoj a demonstrační činnosti přispívající k vytvoření Evropského výzkumného prostoru a inovacím (2002 –2006) a Šestému rámcovému programu Evropského společenství pro atomovou energii a pro jaderný výzkum a výcvikové činnosti také přispívající k vytvoření Evropského výzkumného prostoru.