Č.j.: 28 809/2003-44

 

 

 

 

 

 

Osnova rozboru hospodaření

organizačních složek státu

za rok 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Č.j.: 28 809/2003-44

 

 

ÚVOD

 

 

Zákon č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla republiky, v platném znění, ukládá kontrolovat efektivnost hospodaření s rozpočtovými prostředky a provádět jejich finanční vypořádání. Ke splnění tohoto úkolu a ke zvýšení úrovně řídící práce se každoročně zpracovává rozbor hospodaření organizace.

 

K zajištění zpracování ročního rozboru hospodaření vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy závaznou osnovu rozboru hospodaření.

 

Zásadní změnou oproti minulým rokům je přechod Vysokoškolského sportovního centra z hospodářsko právní formy příspěvkové organizace na formu organizační složka státu od 1.3.2003. Vzhledem k této mimořádné situaci uvedená organizace zpracuje rozbory hospodaření za obě hospodářsko právní formy, tedy rozbor hospodaření za období 1.1.2003 až 28.2.2003 pro příspěvkovou organizaci (ostatní přímo řízené organizace) a za období 1.3.2003 až 31.12.2003 za organizační složku státu.

 

Hlavní cíle rozboru hospodaření jsou stanoveny v souladu s požadavky rozpočtových pravidel při kontrole nakládání s rozpočtovými prostředky. Rozbor hospodaření slouží nejen ke kontrole čerpání prostředků státního rozpočtu, ale též k analýzám stavu a vývoje hospodaření organizací resortu MŠMT.

 

Rozbor hospodaření se zpracovává v právním prostředí roku 2003, kdy platí zákon č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů.

 

Termíny zpracování a předložení:

 

organizační složky státu předají rozbor hospodaření odboru 44 – státního závěrečného účtu a metodiky účetnictví ve dvou vyhotoveních v písemné podobě a jednou v elektronické podobě na e-mailovou adresu vysokaj@msmt.cz (telefonní číslo pro případné dotazy 296 573 108)

 

do 10.3.2004.

 

 

 

 

 

 

 

 

Č. j.: 28 809/2003-44

 

 

ORGANIZAČNÍ SLOŽKY STÁTU – textová ČÁst

 

1. Úvod

 

          1.1. Základní charakteristika hospodaření

 

          Organizace se zaměří zejména na plnění stanovených úkolů, uvede hlavní změny v organizační struktuře a další důležité skutečnosti, které výrazně ovlivnily hospodaření s prostředky státního rozpočtu. Souhrnně zhodnotí dodržení závazných ukazatelů státního rozpočtu, vyhodnotí vývoj finančních i výkonových ukazatelů ve srovnání s minulým obdobím.

 

          1.2. Plnění nápravných opatření

 

          Organizace jmenovitě uvede nápravná opatření přijatá na základě kontrol provedených odborem rezortní kontroly a NKÚ v oblasti hospodaření s prostředky státního rozpočtu a jejich plnění.

 

2. Plnění rozpočtu příjmů

 

          Tento bod obsahuje komentář k tabulce č. 1.

 

Organizace uvede stručné zhodnocení plnění příjmů se zaměřením na:

·      nedaňové příjmy

z toho:

§         příjmy z vlastní činnosti,

§         příjmy z pronájmu majetku,

§         příjmy z prodeje neinvestičního majetku,

§         ostatní nedaňové příjmy,

·      kapitálové příjmy

z toho:

§         příjmy z prodeje investičního majetku,

§         ostatní investiční příjmy,

·      přijaté dotace

z toho:

§         neinvestiční dotace od veřejných rozpočtů centrální úrovně,

§         neinvestiční přijaté dotace od veřejných rozpočtů územní úrovně,

§         kapitálové dotace.

 

            Je nutno vyhodnotit zvýšení příjmů o částky, které nebyly rozpočtovány. Příjmy z mimorozpočtových zdrojů musí odpovídat jejich použití na krytí potřeb hlavní činnosti v oblasti neinvestičních i kapitálových výdajů nezajištěných státním rozpočtem.

 

            Je nutno uvést, zda při nesplnění příjmů byly vázány výdaje ve stejné výši. V případě nesplnění příjmů je nutno podrobně komentovat příčiny.

 

 

3. Plnění rozpočtu výdajů

 

          Tento bod obsahuje komentáře k tabulkám č. 2 a 3.

 

            Úřad MŠMT vyhodnotí výdaje, které se týkají vlastního hospodaření. Prostředky, s nimiž nehospodaří, ale převádí na jiné organizace, nejsou předmětem hodnocení rozborem hospodaření.

 

            Organizace zhodnotí čerpání mzdových prostředků a jejich případné úspory. Zároveň vyhodnotí meziroční vývoj a uvede příčiny, které tento vývoj ovlivnily. Zaměří se na čerpání prostředků na OPPP. Organizace uvede komentář k tabulkám č. 2 (seskupení položek 50) a č. 3.

 

            V hodnocení ostatních běžných výdajů se organizace zaměří na racionálnost jejich čerpání a úspory. Vyhodnotí čerpání výdajů podle seskupení položek v tabulce č. 2. V případě přečerpání uvede příčiny, které vedly ke zvýšené potřebě prostředků oproti rozpočtu. Zdůvodní čerpání prostředků, které nebyly zahrnuty do rozpočtu na rok 2003. Organizace obdobným způsobem zhodnotí i meziroční dynamiku čerpání rozpočtu výdajů. Při tom se zaměří na podstatné meziroční odchylky v čerpání ukazatelů a uvede jejich příčiny.

 

            Organizace se při hodnocení seskupení a podseskupení zaměří na čerpání podle položek. Především se jedná o:

 

·        podsesk. 513 nákup materiálu

se zvýšeným zřetelem na podrobný komentář pol. 5137 drobný hmotný dlouhodobý majetek a pol. 5139 nákup materiálu jinde nezařazený,

·        podsesk. 515 nákup vody, paliv, energie,

·        podsesk. 516 nákup služeb

se zvýšeným zřetelem na podrobný komentář pol. 5162 služby telekomunikací a radiokomunikací, 5163 služby peněžních ústavů, 5164 nájemné, 5167 služby školení a vzdělávání a 5169 nákup ostatních služeb,

·        podsesk. 517 ostatní nákupy,

se zvýšeným zřetelem na podrobný komentář pol. 5171 opravy a udržování a 5173 cestovné,

·        podsesk. 519 výdaje související s neinvestičními nákupy.

 

            Organizace uvede podrobný komentář k vybraným neinvestičním transferům se zaměřením na:

 

NIV transfery a některé další platby rozpočtům (seskupení položek rozpočtové skladby 53)

v tom:

·        534 převody vlastním fondům (převody fondu kulturních a sociálních potřeb),

·        ostatní.

 

NIV transfery obyvatelstvu (seskupení položek rozpočtové skladby 54)

 

NIV transfery do zahraničí (seskupení položek rozpočtové skladby 55)

 

            Úřad MŠMT vyhodnotí transfery, které se týkají jeho hospodaření, nikoliv transfery finančních prostředků mimo resort a mimo úřad.

 

            Vyhodnocení ostatních běžných výdajů bude provedeno v členění na přidělené účelové prostředky.

 

            Kapitálové výdaje musí být zhodnoceny v souladu s materiály „Metodický pokyn pro čerpání finančních prostředků na reprodukci majetku, programové financování v působnosti státní správy, OPŘO a PŘO“ Č.j.: 14 659/2002-40 a „Kniha o rozpočtu resortu školství na rok 2003“ (Růžová kniha, písmeno D – Výdaje na programové financování (ISPROFIN)).

 

4. Stav prostředků na depozitním účtu

 

            Organizace uvede stav finančních prostředků na depozitním účtu (viz tabulka č. 4) a uvede, jak bylo naloženo s nevyplacenými zůstatky deponovaných mezd a odvodů na sociální a zdravotní pojištění za rok 2002 a zda nejsou na účtu cizích prostředků neoprávněně zadržovány prostředky státního rozpočtu. V den výplatního termínu mezd za prosinec má OSS povinnost převést nevyčerpané prostředky na svůj příjmový účet.

 

5. Jiné a doplňkové zdroje

 

            Tento bod obsahuje komentář k tabulce č. 5.

 

            Organizace zhodnotí účelnost vynaložení jiných a doplňkových zdrojů s důrazem na skutečnost, zda byly všechny mimorozpočtové výdaje kryty mimorozpočtovými příjmy. Částka odpovídající použití mimorozpočtových prostředků na neinvestiční výdaje, měla být převedena do příjmů státního rozpočtu. Částka odpovídající použití mimorozpočtových prostředků na kapitálové výdaje měla být převedena na bankovní účet s předčíslím 4714.

 

6. Peněžní fondy a jejich krytí

 

          Tento bod obsahuje komentář k tabulkám č. 6, 6a, 7.

 

            Organizace zhodnotí tvorbu a použití rezervního fondu a FKSP (§ 48 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů) a zda bylo hospodaření s FKSP v souladu s vyhláškou č. 114/2002 Sb., o FKSP. Zároveň vyhodnotí, zda jsou peněžní fondy kryty prostředky na účtech organizace. V případě nedostatečného krytí uvede organizace důvod a navržené opatření k jeho odstranění.

 

7. Péče o spravovaný majetek

 

            Organizace musí být schopna prokázat stav státního majetku, který má ve správě. Je nutno uvést zhodnocení výsledků inventarizace, vyčíslit skutečný stav majetku, zjištěné inventarizační rozdíly a jejich vypořádání, stav vedení evidence a hmotné odpovědnosti osob. Doporučuje se zhodnotit stav a vývoj zásob. Bude uvedeno datum poslední inventarizace majetku (ze zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů § 29, odst. 1 vyplývá, že organizace je povinna provádět inventarizaci k okamžiku, ke kterému sestavuje účetní závěrku).

 

 

8. Programové financování ISPROFIN

 

            Organizace uvede komentář k tabulkám č. 8a, 8b, 9, 9a, přičemž zpracuje jednotlivé tabulky za každý ISPROFIN samostatně –kromě tab. č. 9a (tzn. kolik akcí ISPROFIN, tolik vyplněných tabulek) – v záhlaví tabulky uvede číslo ISPROFIN a název akce; kromě toho organizace zpracuje 1 sumární tabulku, u které v záhlaví uvede, že se jedná o „sumář“; komentáře budou zpracovány k jednotlivým akcím ISPROFIN, bude zhodnoceno čerpání prostředků ze státního rozpočtu (individuální dotace, systémové dotace) a čerpání FRM organizace (u SZNN bude uveden výčet pořízených strojů a zařízení).

 

9. Stav pohledávek a závazků

           

Organizace uvede celkový objem pohledávek a závazků k 31.12.2003 (z účetnictví) a jejich výčet z celkového počtu. Dále se zaměří na závazky a pohledávky po lhůtě splatnosti v členění do 30 dnů, 60, 90 dnů, do 1 roku a starší 1 roku a vyčíslí dobytné a nedobytné pohledávky, jejich příčiny a návrh řešení. Stav pohledávek a závazků významně ovlivňuje finanční situaci organizace. Organizace uvede počet pohledávek a závazků v soudním řízení a uvede souhrnnou částku pohledávek po lhůtě splatnosti získanou ze soudních sporů v roce 2003.

 

            K přehlednému sledování a vyhodnocení pohledávek po lhůtě splatnosti slouží tabulka č. 10 v tabulkové části, která přehledně postihuje výši pohledávek po lhůtě splatnosti v rozdělení podle výše požadovaných kriterií. Organizace uvede údaje o výši pohledávek po lhůtě splatnosti vždy k 31.12. daného roku.

 

            V textové části se organizace zaměří na komentování hlavních příčin existence pohledávek po lhůtě splatnosti, tedy na možnosti splácení nebo případné dohody s hlavními dlužníky.

 

            Při hodnocení závazků po lhůtě splatnosti se organizace zaměří na hlavní příčiny jejich vzniku a neuhrazování.

 

10. Závěr

 

            Organizace shrne hlavní problémy, které se vyskytly v hospodaření v roce 2003. Zaměří se zejména na účelnost a hospodárnost použití výdajů a uvede přijatá opatření ke zlepšení hospodaření pro příští rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

Č.j.: 28 809/2003-44

 

 

Tabulková část:

 

 

Obsah:

           

 

            tab. č. 1:   Rozbor příjmů

            tab. č. 2:   Rozbor výdajů

            tab. č. 3:   Hodnocení čerpání mzdových prostředků v roce 2003

            tab. č. 4:   Finanční prostředky na depozitním účtu – stav k 31.12.2003

            tab. č. 5:   Jiné a doplňkové zdroje

            tab. č. 6:   Peněžní fondy

            tab. č. 7:   Krytí účtů Peněžních fondů

            tab. č. 8a: Kapitálové výdaje na programové financování ISPROFIN

            tab. č. 8b: Zdroje financování kapitálových výdajů na programové financování

                             ISPROFIN

            tab. č. 9:  Neinvestiční výdaje na programové financování ISPROFIN

            tab. č. 9a: Výdaje účelově určené na financování programů reprodukce majetku

                             vedených v ISPROFIN za rok 2003

            tab. č. 10: Stav pohledávek po lhůtě splatnosti