Návrh
věcného záměru
zákona
o výzkumu na
lidských embryonálních kmenových buňkách
1. PŘEHLED PLATNÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY A HLAVNÍ DOKUMENTY PRO VĚCNÉ
1.1. Právní
předpisy a dokumenty vztahující se k správě výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách a související právní předpisy v České
republice
1. Ústavní zákon č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
2. Usnesení předsednictva České
národní rady č 2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako
součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění ústavního zákona č.
162/1998 Sb.
3. Zákon č.20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.
4. Zákon č. 206/2000 Sb., o ochraně biotechnologických vynálezů a o
změně zákona č. 132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a
plemenům zvířat, ve znění zákona č. 93/1996 Sb.
5. Zákon č. 130/2002 Sb., o
podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění pozdějších
předpisů.
6. Zákon č. 218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
7. Zákon č. 219/2000 Sb., o
majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších
předpisů.
8. Zákon č. 320/2001 Sb., o
finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o
finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
9. Zákon č. 527/1990 Sb., o
vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších
předpisů.
10. Zákon č. 121/2000 Sb., o
právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně
některých zákonů (autorský zákon).
11. Zákon č. 71/1967 Sb., o
správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.
12. Zákon č. 200/1990 Sb., o
přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
13. Zákon č. 160/1992 Sb., o
zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších
předpisů.
14. Zákon č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
15. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně
osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
16. Zákon č. 285/2002 Sb., o
darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů
(transplantační zákon).
17. Zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
18. Zákon č. 552/1991 Sb., o
státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
19. Zákon č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
20. Zákon č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
21. Nařízení vlády č. 462/2002
Sb., o institucionální podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o
hodnocení výzkumných záměrů, ve znění nařízení vlády č. 28/2003 Sb.
22. Nařízení vlády č. 461/2002
Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné
soutěži ve výzkumu a vývoji.
23. Nařízení vlády č. 267/2002
Sb., o informačním systému výzkumu a vývoje.
24. Úmluva na ochranu lidských
práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a
medicíny: Úmluva o lidských právech a biomedicíně ze
dne
25. Dodatkový protokol
k Úmluvě na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti
v souvislosti s aplikací biologie a medicíny o zákazu klonování
lidských bytostí ze dne
1. Usnesení vlády ze dne
2.
Usnesení
vlády ze dne
1.2. Dokumenty
Evropských společenství vztahující se k předmětu úpravy
1. Smlouva o založení
Evropského hospodářského společenství ze dne
2. Evropská dohoda zakládající
přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a
jejich členskými státy na straně druhé (publ. pod č.
7/1995 Sb.).
3. Rozhodnutí Evropského
parlamentu a Rady č. 1513/2002/ES ze dne
4. Memorandum o porozumění mezi
Českou republikou a Evropskými společenstvími o přidružení České republiky
k 6. Rámcovému programu Evropského společenství pro výzkum, technický rozvoj a
demonstrační činnosti přispívajícímu k vytvoření Evropského výzkumného
prostoru a inovacím (2002-2006) a Šestému rámcovému programu Evropského
společenství pro atomovou energii (Euratom)
pro jaderný výzkum a výcvikové činnosti také přispívajícímu
k vytvoření Evropského výzkumného prostoru (2002-2006).
5. Rozhodnutí Rady č.
2002/836/ES ze dne
6. Nařízení Komise (ES) č.
2659/2000 ze dne
7. Rozhodnutí č. 1/98 Rady
přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na jedné
straně a Českou republikou na straně druhé ze dne
8. Nařízení Rady č. 994/98 ze
dne
9. Usnesení Rady ze dne
10. Informace Komise o rámcovém
vymezení Společenství státních příspěvků na výzkum a vývoj, Úřední věstník C
045 ze dne
11. Nařízení Komise (ES) č. 2897/95 ze dne
Mezinárodní
smlouvy a směrnice Evropských
společenství vztahující se k předmětu
úpravy
Směrnice ES vztahující se k předmětu
úpravy
1.
Směrnice
2001/20/EC Evropského parlamentu a Rady ze
2.
Směrnice
2001/18/EC Evropského parlamentu a Rady z
3.
Směrnice
98/44/EC Evropského parlamentu a Rady ze
4.
Směrnice
98/79/EC Evropského parlamentu a Rady ze dne
5.
Směrnice
95/46/EC Evropského parlamentu a Rady z
6.
Směrnice
90/219/EEC ze
2. ZHODNOCENÍ STÁVAJÍCÍ
PRÁVNÍ ÚPRAVY, NEZBYTNOST ZMĚNY PRÁVNÍHO STAVU A CÍLE NAVRHOVANÉ ÚPRAVY
2.1. Výsledky právní analýzy k navrhované právní
úpravě
Účelem zákona, jehož věcný
návrh je předkládán, je s ohledem na povinnost státu respektovat lidskou
důstojnost a chránit lidský život již před narozením, právně ošetřit
otázky výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách a stanovit podmínky, za nichž je přípustný dovoz již
existujících lidských embryonálních kmenových buněk, a získávání lidských
embryonálních kmenových buněk z tzv. přebytečných embryí pro výzkumné
účely. Zákon by měl
stanovit práva a povinnosti osob a působnost správních orgánů při nakládání s
lidskými embryonálními kmenovými buňkami a jejich liniemi. Zákon by měl
výslovně zakázat vytváření embryí pro výzkumné účely, výzkum na embryích, jakož
i výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách, u nichž není prokázáno,
že se jedná o kmenové buňky získané z
tzv. přebytečných embryí.
Oblast
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách není v ČR doposud
komplexně upravena v žádném právním předpise. Praxe výzkumníků probíhá
v současnosti praeter legem, pokud jde o ustanovení čl. 18
Úmluvy o lidských právech a biomedicíně. Na oblast
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách pocházejících z tzv.
přebytečných embryí byl až do současnosti aplikován extenzivní výklad § 26
odst. 4 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu, v tom smyslu, že se na zárodečné buňky odebrané v rámci
asistované reprodukce a na vytvořená, ale pro účely asistované reprodukce
nepoužitá embrya hledělo jako na části těla odebrané v souvislosti
s léčbou neplodnosti. Tento výklad není jednoznačný a rozhodně je pro
danou oblast řešením neuspokojivým.
Nezbytnost zákonné úpravy vyplývá z jejího předmětu,
neboť se zákon bude dotýkat práv a povinností právnických i fyzických osob
v oblastech citlivých jak z lidského, tak z právního pohledu, a
zároveň bude upravena činnost příslušných státních orgánů.
Nezbytnost
zákonné úpravy vyplývá především z čl. 1 věty druhé Úmluvy o lidských
právech a biomedicíně (č. 96/2001 Sb. m. s.), který
ukládá smluvním stranám přijmout do svého právního řádu opatření nezbytná pro
zajištění účinnosti ustanovení této Úmluvy. Z ustanovení Úmluvy se
předmětné oblasti dotýká dále čl. 18, který upravuje oblast výzkumu na embryích
in vitro (zakazuje vytváření lidských embryí pro výzkumné účely a připouští
výzkum na lidských embryích in vitro pouze za předpokladu, že je zákonem
zajištěna odpovídající ochrana embrya). Primárním důvodem pro přijetí zákona
tak jsou závazky ČR vyplývající z mezinárodního práva, které nejsou
v současnosti odpovídajícím způsobem plněny. Navržená úprava bude rovněž
v souladu s ústavním pořádkem ČR.
Mezi další relevantní ustanovení, která
podporují přijetí zákonné úpravy dané oblasti, patří ta ustanovení Listiny
základních práv a svobod (dále jen „Listina“), která mohou být prováděním
výzkumu jak pozitivně, tak negativně dotčena. Jedná se např. o čl. 6 odst. 1 Listiny stanovující, že lidský
život je hoden ochrany již před narozením, dále například o čl. 15 odst. 2
Listiny upravující záruky svobodného vědeckého bádání, nebo o čl. 31 obsahující právo na ochranu
zdraví.
Výsledná
podoba věcného záměru zákona je moderovanou úpravou, která připouští výzkum na
lidských embryonálních kmenových buňkách. Nepředpokládá vytváření embryí pro
výzkumné účely, ale jen využití embryí vytvořených za účelem asistované
reprodukce, jejichž důvod vytvoření pominul. Alternativami tohoto řešení by
byla buď absolutní liberalizace výzkumu (ke které dochází de facto v současnosti) nebo absolutní zákaz výzkumu na
lidských embryonálních kmenových
buňkách, což by nebylo věcně přiměřeným řešením.
2.3. Cíle navrhované
právní úpravy
Cílem navrhované právní úpravy je:
1.
stanovit podmínky, za
nichž lze z nadpočetných lidských embryí vzniklých za účelem asistované
reprodukce, a pro tyto účely nevyužitých, získat embryonální kmenové buňky pro
výzkumné účely;
2.
stanovit podmínky, za
kterých je přípustný dovoz lidských embryonálních kmenových buněk do České republiky, tento
dovoz je povolen pouze pro účely výzkumu prováděného v České republice;
3.
realizovat povinnost
státu respektovat lidskou důstojnost a chránit lidský život již před narozením
v oblasti výzkumu;
4.
předcházet získávání
lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely jiným než
zákonem stanoveným způsobem;
5.
zabránit manipulacím
s embryonálními kmenovými buňkami v rámci výzkumu, které by vedly
k tvorbě nového jedince,
6.
právně upravit
povolování výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a registraci
linií lidských embryonálních kmenových buňkách.
2.4. Oblasti působnosti
navrhované právní úpravy
Oblasti
navrhované právní úpravy:
1. zákon upravuje podmínky pro
získávání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely;
2. upravuje práva a povinnosti
právnických a fyzických osob při nakládání s lidskými embryonálními kmenovými
buňkami a jejich liniemi určenými pro výzkum;
3. upravuje působnost správních
orgánů v oblasti výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách;
4. upravuje podmínky dovozu
lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely do České republiky.
3. NÁVRH VĚCNÉHO ŘEŠENÍ PROBLEMATIKY
3.1. Vymezení
pojmů
Pro účely
tohoto zákona se definují použité pojmy takto:
1.
lidské kmenové buňky - všechny lidské buňky, které jsou v odpovídajícím
prostředí schopné dělení a sebeobnovy po velmi
dlouhou dobu. Jsou nespecializované, ale za určitých vhodných podmínek se mohou
vyvinout ve specializované buněčné typy, ale nemohou se vyvinout
v individuum;
2. lidské embryonální kmenové
buňky -
všechny pluripotentní kmenové buňky pocházející
z lidských embryí, která byla vytvořena mimotělně a se kterými je dále
nakládáno tak, že se z nich nemůže vytvořit nový jedinec;
3.
linie lidských
embryonálních kmenových buněk -
všechny lidské embryonální kmenové buňky, které jsou uchovávané
v kulturách nebo jsou v návaznosti na ně skladovány v kryokonzervované podobě;
4. lidské embryo - totipotentní buňka
nebo jejich seskupení, která jsou za splnění dalších předpokladů schopna se vyvinout v lidské individuum;
5.
dovoz lidských
embryonálních kmenových buněk -
dopravení lidských embryonálních kmenových buněk do ČR;
6.
bioetická komise – existují dvě
varianty:
a) rozumí se Bioetická komise,
která je odborným a poradním orgánem Rady
pro výzkum a vývoj;
b)
rozumí se Centrální etická komise při Ministerstvu zdravotnictví.
3.2. Podmínky výzkumu na
lidských embryonálních kmenových buňkách
1. Výzkum na lidských
embryonálních kmenových buňkách lze provádět:
a)
na dovezených liniích
lidských embryonálních kmenových buněk, pokud byly prokazatelně získány
způsobem, který neodporuje českým právním předpisům a jediným důvodem dovozu do ČR je jejich využití pro výzkumné
účely ve smyslu věcného záměru tohoto zákona;
b) na liniích lidských embryonálních
kmenových buněk získaných v ČR z embrya vytvořeného za lékařské
asistence metodou mimotělního oplodnění pro účely asistované reprodukce, které
nebylo využito pro tyto účely [1].
2. Výzkumné práce na
lidských embryonálních kmenových buňkách mohou být prováděny jen, je-li vědecky
doloženo, že:
a) slouží vědeckým cílům
pro získávání zásadních vědeckých poznatků v rámci výzkumu nebo pro rozšíření lékařských poznatků při
vývoji diagnostických, preventivních nebo terapeutických postupů, které lze
aplikovat na člověka;
b) podle současných poznatků vědy a techniky
řeší otázky, které mají být výzkumným projektem objasněny, a které byly již
studovány na in-vitro modelech se zvířecími buňkami nebo při pokusech na
zvířatech a
c) předpokládaného vědeckého přínosu sledovaného výzkumným projektem lze
dosáhnout jen za použití lidských embryonálních
kmenových buněk.
3. Na
lidských embryonálních kmenových buňkách nesmí dojít během výzkumu
k manipulacím, které by vedly k vytvoření nového jedince.
4. Výzkum
bude prováděn pouze na pracovišti, které o povolení požádalo; nesmí se
s lidskými embryonálními kmenovými buňkami pracovat mimo toto pracoviště,
ani je poskytovat jiným osobám než kompetentním pracovníkům tohoto pracoviště.
3.2.1. Získávání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné
účely z nadpočetných embryí
Získávání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely
z nadpočetných embryí je možné za těchto podmínek:
1.
nadpočetné
embryo lze použít k získání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely jen tehdy,
pokud žena (a je-li provdána, též její manžel),
dali k tomuto souhlas na základě písemné žádosti. Tento souhlas
musí být dán před použitím embrya k získání embryonální kmenové buňky. Dříve
než žena (a je-li provdána, též její manžel) souhlas udělí, je třeba jí ústně i
písemně srozumitelným a dostatečným způsobem objasnit, k jakému účelu bude
nadpočetné embryo použito. Žena (a je-li provdána, též její manžel) uděluje
souhlas organizaci provádějící odběr embryí a tato organizace jí také objasní
účel, ke kterému bude embryo (resp. z něho vzniklé kmenové buňky) využito
tak, aby pochopila, jak se s embryem bude dále nakládat. V písemném
souhlasu musí žena (a je-li provdána, též její manžel) uvést, že souhlasí
s využitím embrya k vytvoření kmenových buněk dále použitých
k výzkumným účelům. Souhlas musí obsahovat rovněž jména a příjmení a adresu místa trvalého bydliště ženy (je-li
provdána, též jejího manžela), potvrzení o poučení stvrzené podpisem a název i
sídlo instituce poučení provádějící;
2.
žena
(a je-li provdána, též její manžel) smí být dotázáni na udělení souhlasu pouze
tehdy, pokud již je zřejmé, že embryo nebude použito pro reprodukční účely;
3.
žena
(a je-li provdána, též její manžel) může bez udání důvodu svůj souhlas odvolat
kdykoliv předtím, než je nadbytečné embryo použito k získání embryonálních
kmenových buněk , toto odvolání souhlasu však musí být provedeno písemně;
4. žena
(a je-li provdána, též její manžel) nebudou přijímat za použití embrya k výzkumným účelům finanční
odměnu;
5. v případě, že žena (a
byla-li provdána, též její manžel) nežije, nebo je neznámá, nepřechází
rozhodovací právo na další osobu a tato embrya mohou být využita pro získání
lidských embryonálních kmenových buněk k výzkumu, jsou-li splněny ostatní
podmínky dané zákonem.
3.3. Povolení výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a
dovozu linií lidských embryonálních kmenových buněk
1. Každý výzkum a dovoz
lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely vyžaduje povolení
příslušného správního úřadu. Tento správní úřad si vyžádá stanovisko bioetické komise vždy při povolení výzkumu. Při povolení
dovozu si může správní úřad stanovisko bioetické
komise vyžádat. Stanovisko bioetické komise
jednoznačně doporučí nebo nedoporučí udělení povolení a uvede důvody, které ho
k doporučení nebo nedoporučení vedly. Každé povolení výzkumu obdrží
identifikační číslo. Údaje o lidských embryonálních kmenových buňkách a jejich
liniích podléhají ochraně podle zvláštního právního předpisu.[2]
2.
O
povolení dovozu lidských embryonálních kmenových buněk z tuzemska lze žádat
pouze:
a) současně s žádostí o
povolení výzkumu;
b) na výzkum, který je již
povolen, a to nejméně 9 měsíců před ukončením platnosti povolení.
3. Žádost o povolení výzkumu
může být podána pouze písemně a nebo elektronicky prostřednictvím Internetu.
Konkrétní formu podání žádosti určí správní úřad. Žadatelem je pouze právnická
osoba se sídlem v ČR, která má jako předmět hlavní činnosti výzkum a vývoj a je schopna prokázat praxi ve
výzkumných oborech souvisejících s výzkumem na lidských embryonálních
kmenových buňkách. Případný dovoz lidských embryonálních kmenových buněk je
vázán na konkrétní výzkumný projekt, který je předmětem schválení.
4. V žádosti, resp.
přiložených podkladech, jsou uvedeny následující údaje:
a) název, sídlo a IČ žadatele o
povolení výzkumu;
b) jméno, popřípadě jména a
příjmení a adresy osob pobytu (nebo adresu místa pobytu u cizinců), které jsou
statutárním orgánem žadatele o povolení výzkumu;
c) prokázání bezúhonnosti
statutárního orgánu žadatele výpisem z rejstříku trestů ne starším než 180
kalendářních dnů (tzn., že fyzická osoba vykonávající funkci statutárního
orgánu nebyla pravomocně odsouzena pro trestný čin podle zvláštního právního
předpisu[3]);
d) jméno, popřípadě jména a
příjmení, a adresu místa trvalého pobytu (nebo adresu místa pobytu u cizinců)
osoby odpovědné za výzkumný projekt;
e) popis výzkumné činnosti
včetně vědecky podloženého odůvodnění, že výzkumný projekt vyhovuje
požadavkům tohoto zákona ve smyslu
odstavce 3.2.;
f) další podklady, které
správní úřad uzná za nezbytné k povolování výzkumu a uvede je v příslušné
vyhlášce;
g) dokumentace o předchozí
výzkumné práci v relevantních vědeckých oblastech.
5.
Dovoz
linií lidských embryonálních kmenových buněk je povolen pouze tehdy, jsou-li
získány z přebytečných embryí určených pro umělé oplodnění, a je-li jejich
získávání v souladu s českým právem. Dovážet lze pouze ty linie,
které jsou registrovány v registrech, jejichž seznam se stanoví vyhláškou.
K žádosti o povolení dovozu je třeba uvést:
a)
jméno,
sídlo a IČ organizace provádějící dovoz linií lidských embryonálních kmenových
buněk ;
b)
země,
kde je registrována linie (včetně registračních údajů v této zemi) a země
původu, je-li známa;
c)
další
podklady, které správní úřad uzná za nezbytné k povolování výzkumu a uvede
je v příslušné vyhlášce;
d)
při
dovozu embryonálních kmenových buněk pro již probíhající výzkum identifikační
číslo povolení výzkumu a dále jméno a sídlo organizace.
6.
Nadpočetná
lidská embrya k využití na kmenové buňky mohou poskytovat pouze
zdravotnická zařízení oprávněná k zdravotní péči v oboru asistované
reprodukce podle zvláštního předpisu (centra asistované reprodukce).[4],[5] Získávat kmenové buňky z lidských embryí
mohou pouze instituce provádějící povolený odpovídající výzkum ve smyslu tohoto
zákona.
7.
Po
obdržení žádosti si správní úřad vyžádá stanovisko bioetické
komise v případech uvedených v části 3.3. odst. 1. Bioetická komise je povinna vypracovat stanovisko do 6
týdnů ode dne doručení podkladů k žádosti ze správního úřadu. Po obdržení
tohoto stanoviska vydá správní úřad žadateli rozhodnutí. Povolení může být
vydáno žadateli pouze tehdy, pokud jsou splněny podmínky uvedené v části 3.2. a
náležitosti vyplývající z předcházejících bodů 1-6. Dále musí být splněny
všechny další podmínky:
a)
odborná
úroveň výzkumu, který má být povolen,
b)
výzkumný
projekt je eticky přijatelný, tzn. v souladu s etickým kodexem bioetické komise,
c)
je
k dispozici celkové stanovisko této bioetické
komise, je-li vyžádané správním úřadem ve smyslu bodu 1,
d)
ostatní
podmínky dané tímto zákonem.
Povolení
podle bodu 1 se vydává na časově omezenou dobu, nejdéle 6 let a na
konkrétní a v žádosti popsaný
výzkumný projekt. Povolení lze prodloužit nejvýše jednou, a to nejdéle o
4 roky. Správní řád[6]
platí s výjimkou lhůty k vyřízení žádosti, která je dána tímto
zákonem.
8.
Jsou-li
k dispozici úplné podklady k žádosti, jakož i stanovisko bioetické komise, je příslušný správní úřad povinen
rozhodnout písemnou formou, nebo si vyžádat doplňující informace, ve lhůtě do 3
měsíců od dne doručení žádosti. Pokud se příslušný úřad odchýlí ve svém
rozhodnutí od stanoviska bioetické komise, musí
písemně uvést důvody pro tuto skutečnost. Nedostatečný popis výzkumné
činnosti uvedený v bodu 4 písm. e) může být důvodem k nepovolení
projektu, stejně jako další nepřesné nebo neúplné požadované údaje uvedené
žadatelem.
9.
Pověření
zaměstnanci správního úřadu a další osoby pověřené správním úřadem jsou
oprávněni i bez ohlášení provádět kontroly na výzkumném pracovišti provádějícím
povolený výzkum za účelem kontroly plnění podmínek, za kterých byl výzkum
povolen.
10.
Osoba
odpovědná za schválený výzkum, statutární zástupce organizace provádějící
výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách, nebo jejich zástupci, jsou
povinni zajistit pracovníkům provádějícím kontrolu požadované podklady týkající
se tohoto výzkumu a i další podklady, které pracovníci správního úřadu shledají
jako závažné pro objasnění okolností, za kterých je výzkum prováděn, včetně
financování výzkumu.
11.
Správní
úřad písemně vydá do 20 pracovních dnů od ukončení kontroly nález a v něm
uvede zjištěné nedostatky a případně způsob a termíny jejich odstranění. Nález
bezprostředně zašle statutárnímu zástupci organizace, která byla kontrolována a
osobě odpovědné za povolený výzkum.
12.
Kontrolní
činnost správního úřadu, která není upravena tímto zákonem, se řídí zvláštním
správním předpisem.[7]
13.
Osoba
odpovědná za výzkumný projekt musí bez prodlení oznámit podstatné změny ve
výzkumu oproti schválenému projektu, které dodatečně vyjdou najevo a které se
týkají přípustnosti dovozu nebo použití a stavu lidských embryonálních kmenových
buněk, správnímu úřadu. Na základě těchto nových informací může úřad změnit své
rozhodnutí, a to do tří měsíců od oznámení. Za účelem kvalifikovaného
rozhodnutí si může vyžádat nový posudek bioetické
komise, která ho vypracuje do tří týdnů.
14. Za vydání rozhodnutí, případně další
související správní činnost, si příslušný správní úřad účtuje poplatky. Při
vybírání poplatků se řídí tento úřad příslušným správním předpisem8.
Náklady na získání povolení hradí žadatel, a to i v případě, že povolení nebylo
uděleno.
3.4. Správní úřad pro povolení výzkumu na
lidských embryonálních kmenových
buňkách (návrh se zpracovává variantně).
Varianta
1.
Ministerstvo
zdravotnictví. Toto ministerstvo, jako ústřední správní úřad, může pověřit
výkonem správní funkce odborně způsobilou instituci, které je zřizovatelem.
Varianta
2.
Úkoly
příslušného správního úřadu vykonává Akademie věd České republiky.
K výkonu je pověřena tímto předpisem.
Varianta
3
Úkoly
příslušného správního úřadu vykonává Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví a případně Úřadem
vlády (IS VaV)[8],10.
3.5. Bioetická komise
(1)
Počet
členů komise bude minimálně 7 členů, s povinným zastoupením biologů,
lékařů, etiků, právníků a sociologů.
(2)
Činnost
komise se bude řídit jejím statutem.
3.6. Registrace
linií lidských embryonálních kmenových buněk v České republice
1. Registr bude obsahovat základní údaje:
a)
o liniích, jejich charakteristice a vlastnostech,
b)
o pracovišti v ČR, kde jsou linie používány,
c)
identifikační číslo projektu, ve kterém jsou použity,
d)
souhlas ženy (a je-li provdána, též souhlas jejího manžela)
s využitím embrya použitého k získání kmenových buněk ve formě linií
v případech tímto zákonem stanovených,
e)
o tom, zda byly získány na území ČR, nebo země původu,
f)
registrační číslo linií udělených správcem registru,
g)
údaje o zahraničních registracích,
h)
údaje o zániku linií,
i)
další údaje dané vyhláškou.
2. Výzkum, který je povolen správním úřadem, lze
provádět pouze na liniích registrovaných v České republice. Právnické osoby,
které jsou podle bodu 3.3. oprávněny k výzkumu, jsou povinny přihlásit
linie kmenových buněk k registraci do 10 pracovních dnů ode dne jejich
získání. U dovezených linií poskytuje do registru tyto údaje instituce, pro jejichž
výzkum se dovážejí, a to do 10 pracovních dnů od doby získání. Změny
v údajích o liniích a doplnění údajů o nových liniích oznámí právnická
osoba provádějící výzkum do 10 pracovních dnů od okamžiku, kdy změna nastala.
3. Správce registru vydá do tří dnů od obdržení
požadovaných podkladů potvrzení o registraci nebo o změně údajů, jsou-li
splněny všechny požadavky na registraci dané tímto právním předpisem.
3.7. Sankce
3.7.1. Trestné
činy
Neoprávněné nakládání
s lidským embryem řeší novelizace trestního zákona č. 140/1961 Sb. (dále i
viz část 4.1). Tento zákon (případně nový trestní zákoník) bude dále
v souvislosti s přípravou zákona o výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách novelizován. Novelizace se bude týkat sankcí za využití
embryonálních kmenových buněk za podmínek odlišných od podmínek uvedených
v částech 3.2 a 3.3. a provozování výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách za podmínek jiných, než je uvedeno v částech 3.2., 3.3.
a 3.6., s trestní sazbou srovnatelnou se sazbami postihujícími neoprávněné
nakládání s embryi (tj. do tří let
a případně zákaz činnosti) v navrhované novelizaci trestního zákona.
3.7.2. Přestupky
Počítá se s trestní
sazbou ve výši do jednoho roku a případně zákazem činnosti. Pro právně závadná
jednání vykazující nižší stupeň společenské nebezpečnosti bude zaveden nový
přestupek s pokutou do výše 50 000 Kč (nepřesné nebo nesprávné údaje,
které nejsou zásadního charakteru, poskytnuté žadatelem správnímu úřadu za
účelem získání povolení). Za neposkytnutí spolupráce pověřeným pracovníkům
správního úřadu provádějícím kontrolní činnost může být uložena pokuta do
50 000 Kč. Dochází-li k přestupkům opakovaně, může správní úřad
odebrat povolení k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách.
3.7.3. Správní
delikt právnické osoby
V případě, že
nedostatky zjištěné při kontrolní činnosti nebudou v uložené době touto
kontrolovanou organizací odstraněny, nebo byly zjištěny opakovaně, může být
právnické osobě zrušeno povolení výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách.
3.8. Přechodná ustanovení
Výzkum započatý před účinností tohoto zákona musí
být ukončen do dvou let od nabytí účinnosti tohoto zákona. Po uplynutí této
doby musí být požádáno o vydání povolení podle tohoto zákona. Sankční
odpovědnost bude upravena dle bodu 3.7.
Novelizace zákona č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, se bude týkat trestných činů
uvedených v kapitole 3.7.1., a to v souladu s návrhem jeho
nového znění, které zahrnuje trestný čin „nedovolené nakládání s lidským
embryem a lidským genomem“.
Z hlediska
připravované právní normy se bude dané oblasti dotýkat zejména připravovaný
zákon o zdravotní péči, popř. jiná připravovaná právní úprava asistované
reprodukce. Předpokládá však, že příprava návrhu věcného záměru, resp. zákona o
lidských embryonálních buňkách, bude probíhat v souladu s přípravou
zákona o zdravotní péči.
V případě realizace varianty 3
uvedené v části 3.4. se počítá se případnou zákonnou úpravou informačního systému výzkumu a vývoje
(IS VaV), který dosud slouží pouze k registraci
informací o veřejné podpoře, a to novelizací zákona č. 130/2002 Sb., o
podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcích
předpisů. Především se počítá s úpravou § 30 tohoto zákona, kde bude
vymezena funkce IS jako registru informací, vyplývající z bodu 3.6.
Konkrétní obsah tohoto registru bude vymezen v § 32 zmiňovaného zákona.
Současně bude provedena úprava příslušných ustanovení nařízení vlády č.
267/2002 Sb., o informačním systému výzkumu a vývoje (například §1, §10 a dále
budou vložena nová ustanovení týkající se údajů o liniích lidských
embryonálních kmenových buněk).
Vzhledem k tomu, že povolení výzkumu
na lidských embryonálních kmenových buňkách bude nutné předložit i při žádosti
o odpovídající veřejnou podporu, lze očekávat další úpravy zmíněného zákona
č.130/2002 Sb. Tento zákon by měl reflektovat i na správu výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách. Stávající statut příslušné bioetické
komise bude upraven a bude-li současně zvolena varianta a) pod bodem 3.1.6. (Bioetická komise RVV), bude tato úprava zanesena
odpovídajícím způsobem do ustanovení § 35 zákona č. 130/2002 Sb.
Zákon se nedotýká úpravy klinického zkoušení
léčiv a ověřování v lékařské praxi doposud nezavedených metod.
Při realizaci varianty 2 v kapitole
3.4. bude novelizován i zákon o Akademii věd ČR, kde budou se zákonem
související odpovědnosti a úkoly
uvedeny. Bude se jednat o úpravu §3 a doplnění zákona o další ustanovení
související s plněním funkce správního úřadu ve smyslu znění tohoto
zákona.
Dále bude nutné, aby bioetická
komise zohlednila tuto právní normu ve svém statutu i organizačním řádu a
vypracovala příslušný etický kodex, na základě kterého bude vypracovávat
stanoviska.
4.1.1. Zhodnocení
souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána, a její slučitelnost s právními akty Evropských
společenství
Ve Smlouvě o založení Evropského
společenství ze dne
Dne
Návrh věcného záměru zákona o výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách plně respektuje komunitární
pravidla pro poskytování veřejné podpory, podle kterých veřejná podpora výzkumu
a vývoje není předmětem žádné výjimky (článek 87 Smlouvy o založení Evropských
společenství, článek 64 Evropské dohody mezi Evropskými společenstvími a Českou
republikou a Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy na jedné straně a Českou republikou na straně druhé ze
dne
Návrh věcného záměru zákona o výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách vychází ze zákona č. 20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu, který, ve znění navrhované úpravy zákona o zdravotní péči, je
v souladu s legislativou EU. Z toho analogicky vyplývá, že návrh
věcného záměru zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách je
v souladu s principy Evropské úmluvy: Úmluvy o lidských právech a biomedicíně (principy výzkumu na embryích in vitro,
principy lidského genomu, zásady ochrany a záruk
v oblasti lidských práv atd.). V této souvislosti je nutné upozornit
na článek 16, kapitola V uvedené Evropské úmluvy, který stanoví podmínky
pro veškerý výzkum na lidských bytostech (tedy i pro výzkum na lidských
embryonálních kmenových buňkách). Tyto podmínky byly inspirovány Doporučením
R(90)3 Výboru ministrů členských států, týkajícím se lékařského výzkumu na
lidské bytosti. Věcný záměr zákona tyto podmínky respektuje včetně podmínky
nezávislého posouzení vědecké hodnoty i etické přijatelnosti výzkumného
projektu nezávislými multidisciplinárními etickými
komisemi.
Ve věci návrhu
věcného záměru zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
vztahujícímu se k zákonu č. 206/2000 Sb., je třeba se zmínit o tom, že
Evropské společenství přijalo Směrnici 98/44/ES Evropského parlamentu a Rady
ze dne
Směrnice
2001/20/EC Evropského parlamentu a Rady ze
Směrnice
2001/18/EC Evropského parlamentu a Rady z
Směrnice
98/44/EC Evropského parlamentu a Rady ze
Směrnice
98/79/EC Evropského parlamentu a Rady ze dne
Směrnice
95/46/EC Evropského parlamentu a Rady z
Směrnice
90/219/EEC ze
Zásady ochrany a záruk v oblasti lidských práv
v České republice, kterých se dotýká návrh věcného záměru zákona o výzkumu
na lidských embryonálních kmenových buňkách, vycházejí z různých
mezinárodních smluv, např.: Všeobecná deklarace lidských práv, Mezinárodní
úmluva o občanských a politických právech, Úmluva o právech dítěte, Úmluva
na ochranu lidských práv a základních svobod. Z tohoto hlediska lze
usuzovat, že věcný záměr zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách není v rozporu s mezinárodními smlouvami.
Z výše uvedených faktů
vyplývá, že věcný záměr zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách je slučitelný
s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána a rovněž s
legislativními akty Evropských společenství, proto není nutné jej z tohoto
důvodu upravovat.
Návrh věcného záměru zákona je v souladu
s ústavním pořádkem České republiky.
U realizace
zákona se v případě bioetické komise, bez ohledu na
vybranou variantu (viz 3.1.6), nepředpokládají náklady na platy včetně nákladů
na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. V případě a) jsou další
náklady hrazeny z veřejných výdajů na výzkum a vývoj určených pro Radu pro
výzkum a vývoj (RVV) ve smyslu § 3 odst. 6 zákona č. 130/2002 Sb.,
o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů. Obě varianty
počítají s využitím komisí složených ze zástupců odborné veřejnosti, kteří
nejsou v pracovně-právním vztahu k České republice, a proto se
počítá pouze s provozními náklady
Na zabezpečení
funkce správního úřadu se počítá s provozními náklady
Při aplikaci varianty 3 ve smyslu bodu
4.1. s využitím IS VaV Úřadu vlády budou
navýšeny náklady na plat včetně nákladů na sociální zabezpečení a
zdravotní pojištění o dalších
Všechny výše uvedené náklady budou
hrazeny ze státního rozpočtu.
Kromě výše
uvedených nároků na státní rozpočet nebude mít předložený návrh žádný dopad na
ostatní veřejné rozpočty, na hospodářské subjekty (včetně malých a středních
podnikatelů), ani nebude mít sociální dopady a dopady na životní prostředí.
[1] Nelze použít pro výzkumné účely embrya v pokročilejším stádiu vývoje, za nejpozdější hranici ve stádiu vývoje se považuje 12. týden těhotenství, a to v souladu s připravovaným návrhem zákona o zdravotní péči. Doporučená hranice byla stanovena v souladu se stanoviskem České lékařské akademie na 28 dní.
[2] Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
[3] Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon , ve znění pozdějších předpisů.
[4] Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.
[5] Zákon č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
[6] Zákon č. 71/1967 Sb, o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.
[7] Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
[8] V souvislosti s přípravou zákona o veřejných výzkumných institucích (VVI) se uvažuje o zřízení registru VVI při Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Pokud bude tento návrh zákona schválen ve znění umožňujícím využít tento registr i pro registraci linií lidských embryonálních kmenových buněk, nebude třeba spolupráce s Úřadem vlády.