I.
Cíl Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (dále jen OP RLZ)
Globální
cíl
„Vysoká a stabilní úroveň zaměstnanosti, založená na kvalifikované a flexibilní
pracovní síle, integraci sociálně vyloučených skupin obyvatelstva a
konkurenceschopnosti podniků, při respektování principů udržitelného rozvoje.“
Strategický
cíl „Rozvoj
celoživotního učení prostřednictvím zvyšování kvality nabídky vzdělávání
z hlediska potřeb znalostní společnosti a prostřednictvím rozšiřování
účasti všech subjektů v procesu vzdělávání.“
Společná
horizontální témata:
-
rovné příležitosti pro všechny;
-
udržitelný rozvoj – vycházet z hledání kompromisů mezi aktuálními
potřebami a možnostmi budoucích generací uspokojit jejich vlastní potřeby;
-
informační společnost;
-
podpora místních iniciativ – konkurenceschopnost daných lokalit.
Řídícím orgánem (dále jen ŘO) pro OP RLZ se stalo Ministerstvo práce a
sociálních věcí ČR, které je zodpovědné za řízení programu a provádění
pomoci z OP RLZ.
Realizací jednotlivých priorit a opatření jsou postupně pověřovány implementační
orgány.
Na
úrovni Priority 3. se stal implementačním orgánem za MŠMT odbor evropské
integrace (odbor 54). Tento zprostředkující
subjekt (dále jen ZS) vykonává
funkce delegované řídícím orgánem.
Implementačním orgánem na úrovni Opatření 3.2, tj. určeným konečným příjemcem (dále jen
UKP; v některých materiálech je používán i termín konečný příjemce, tj.
KP), se stala Skupina vědy a vysokého školství (Skupina III). UKP zodpovídá za
věcnou realizaci opatření.
III. Konečný uživatel (dále jen KU)
Konečným uživatelem pomoci v rámci Opatření 3.2
mohou být vysoké školy, instituce z praxe (podniky, odborná pracoviště) a
instituce z oblasti výzkumu a vývoje.
Hlavní
úkoly KU jsou následující:
-
zpracovává a předkládá projekty;
-
odpovídá za věcnou realizaci projektu a za nakládání s přidělenými
prostředky;
-
předkládá žádosti o platbu;
-
vede dokumentaci a archivuje dokumenty pro kontrolu a audit.
II.
Zaměření projektů
Podle Nařízení Rady (ES) č. 1784/1999 o
ESF musí být projekty realizované v rámci OP RLZ zaměřeny na:
A.
podporu zaměstnatelnosti
a podporu sociálního začleňování znevýhodněných jednotlivců:
-
zejména se jedná o takové projekty, které poskytují komplexní podporu
založenou na integrovaném přístupu k cílovým skupinám pomoci, tj. hlavně
osobám vyloučeným z trhu práce. Integrovaným přístupem se rozumí kombinace
specifických aktivit a doprovodných opatření při realizaci projektů tak, aby
jednotlivci v rámci cílových skupin mohli co nejlépe využít nabídky pomoci
z těchto projektů. Uvedený přístup umožňuje rovněž využít partnerskou
spolupráci realizátorů individuálních projektů při poskytování komplexních
služeb znevýhodněným a sociálně vyloučeným skupinám.
B.
podporu podpůrných opatření
vedoucích k rozvoji systémů a struktur a k posilování kapacit poskytovatelů
služeb pro cílové skupiny:
-
zejména se jedná o rozvoj institucí podílejících se na implementaci
politik zaměstnanosti, vzdělávání, sociální inkluze a
výzkumu a vývoje – vzdělávací instituce;
-
součástí této systémové podpory bude i dopracování programů, opatření a
nástrojů ke zkvalitnění nabídky institucí poskytujících vzdělávací služby
v souladu s potřebami trhu práce a dále zkvalitnění nabídky zejména
pro specifické cílové skupiny znevýhodněných nebo ohrožených jednotlivců.
Pro oblast vysokého školství, vědy a výzkumu je především určena Priorita 3, Opatření 3.2. OP RLZ. Výzvu k předkládání projektů vyhlásí ZS//UKP. Výběr projektů bude realizován v podobě grantového schématu.
Priorita 3 – Rozvoj celoživotního
učení
Opatření
3.2 –
Podpora terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje
3.2.1.
Zkvalitňování vzdělávání na vysokých školách
-
prohloubení vnitřní diferenciace a zejména kvalitativního rozvoje
bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů, modulové
uspořádání studijních programů (včetně kreditního systému) tak, aby tyto
studijní programy lépe odrážely požadavky praxe na profil absolventů;
-
spolupráce škol s podniky a dalšími institucemi z praxe.
3.2.2.
Rozvoj učitelských studijních programů
-
tvorba a realizace učitelských studijních programů pro všechny stupně
vzdělávání, zejména pak v rámci dalšího vzdělávání;
-
tvorba a realizace programů pedagogické způsobilosti pro absolventy
vysokoškolských programů nepedagogického zaměření.
3.2.3
Rozvoj dalšího vzdělávání na vysokých školách
-
realizace rozšířené nabídky
dalšího vzdělávání na vysokých školách.
3.2.4
Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje
-
realizace dalšího
vzdělávání pracovníků z oblasti výzkumu a vývoje.
V Praze dne 27. ledna 2003
Zpracovala:
PhDr. K. Pösingerová, CSc.
Odbor 30 MŠMT
Kontaktní adresa: