Mezirezortní komise Ministerstva kultury ČR a

Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR

 

Rámcové okruhy činnosti jednotlivých subkomisí

A. MIMOŠKOLNÍ DĚTSKÉ A MLÁDEŽNICKÉ ESTETICKÉ AKTIVITY

-     koordinace, vyhlašování, odborná a organizační garance celostátních přehlídek dětských a mládežnických estetických aktivit jako prostředku rozvoje jednotlivých oborů a také součásti celoživotního vzdělávání pedagogů, vedoucích souborů a skupin a dalších odborníků pro práci s dětmi a mládeží

-     problematika přehlídek nižších stupňů - okresních a regionálních přehlídek, a to jak postupových, tak otevřených

-     problematika vztahu soutěží ZUŠ a otevřených přehlídek dětských estetických aktivit (dětský přednes, dětské divadelní a loutkářské soubory, školní a výběrové dětské pěvecké sbory, dětské kolektivy scénického tance, dětské folklorní soubory, výtvarné soutěže)

-     koordinace záměrů v oblasti grantové podpory dětských a mládežnických estetických aktivit v celostátním, regionálním a okresním měřítku, tak aby při respektování norem a předpisů pokryly spektrum občanských sdružení pracujících ve prospěch dětí a mládeže

-     koordinace záměrů obou rezortů při naplňování dokumentů mezivládních organizací týkajících se mimoškolní estetické výchovy dětí a mládeže

-     problematika činnosti mládežnických klubů, sdružení a poboček mezinárodních nevládních organizací (např. kluby Hudební mládeže apod.)

 

B. VÝCHOVA VZTAHU K UMĚNÍ A KE KULTURNÍMU DĚDICTVÍ

-     koordinace záměrů obou rezortů při naplňování relevantních dokumentů UNESCO

-     problematika výuky esteticko-výchovných předmětů na ZŠ včetně jejich odpovídajícího zastoupení ve výuce

-     problematika prohloubení obecného vzdělávání na základních školách pro uznávání hmotného a nehmotného kulturního dědictví v ČR, jako součástí evropského kulturního dědictví

-     koordinace výzkumu a vývoje v oblasti estetické úrovně dětí a mládeže

-     koordinace postupu v otázkách agenturní a jiné umělecké produkce nabízené školám - tj. stanovení základních kritérií a požadavků

-     umělecké programy divadel a orchestrů pro děti a mládež - podpora státu, vypracování základních odborných kritérií - podmínek

-     problematika školních knihoven zejména v návaznosti na Manifest IFLA/UNESCO o školních a veřejných knihovnách

-     problematika rozvoje (dětského) čtenářství a koordinace postupu v oblasti grantové podpory časopisů zabývajících se literaturou pro děti a mládež (např. Rozhled, Ladění, Zlatý máj atd.)

-     podpora edičních projektů (odborné publikace, periodika) věnovaných umění pro děti a s dětmi

-     děti a muzea - návštěvnický program zaměřený na děti a mládež v rámci jejich výuky (učební hodiny v muzeích)

-     součinnost při plánování a uspořádání výstavních projektů, zaměřených zvláště na děti a mládež

-     problém mládežnických klubů

-     spolupráce při koncipování dosud citelně postrádaného víceletého cyklu filmové či audiovizuální výchovy a jeho zapojení do osnov základních a středních škol, včetně příslušné odborné přípravy pedagogů

-     koordinace materiální (grantové) i metodické podpory filmových festivalů zaměřených na děti a mládež a dalších filmových akcí s výchovným a vzdělávacím posláním (mezinárodní festival filmů pro děti a mládež Zlín, Dětský filmový a televizní festival Ostrov, ale i Letní filmová škola Uherské Hradiště, Academafilm Olomouc, Ekofilm Český Krumlov, Techfilm Hradec Králové a další). MK ČR tyto akce vesměs podporuje formu neinvestičních dotací, MŠMT se podílí na pořádání řady z nich. Přímá spolupráce MK a MŠMT je však prakticky nulová

-     problematika činnosti mládežnických organizací působících v oblasti výchovy uměním a k umění

 

C. UMĚLECKÉ A ODBORNÉ ŠKOLSTVÍ

-     atestace učitelů ZUŠ a problematika aprobace soukromých uměleckých škol a výuky (v současné úpravě stačí pouze živnostenské oprávnění bez ověření odborných předpokladů)

-     problematika úprav školních osnov předmětů ZUŠ (návaznost na práci uměleckého tělesa působícího při ZUŠ)

-     společný postup obou ministerstev v otázkách akreditačního řízení v umělecko-výchovných oborech (případná účast odborníků z obou rezortů)

-     standardy a nadstandardy výuky a další umělecké aktivity středních a vysokých uměleckých škol

-     příprava budoucích profesionálních umělců - koordinace vyhlašovaných grantů a podmínek pro grantové řízení; problematika stáží a stipendií

-     porovnání výsledků práce státních a nestátních uměleckých škol včetně otázek angažování cizinců

-     koordinace podpory a konzultace soutěží vysokých uměleckých škol

-     problematika učňovského školství v oblasti uměleckého řemesla, včetně tradičních lidových řemesel a individuálního studia u mistrů v těch oborech, které nejsou pokryty stávajícími školními učňovskými zařízeními (např. zvonařství, houslařství, prýmkařství, platnéřství atd.), otázky tzv. pedagogického minima individuálních mistrů, jejich smluvní vztahy s učňovskými zařízeními apod.

-     koordinace výzkumu a vývoje v oblasti metod výchovy ve školních a mimoškolních zařízeních

-     dohoda o společném postupu ve věci doložky na výukové videoprogramy produkované a distribuované subjekty různé právní povahy

-     konzultace koncepce přehlídky školních filmů při Soukromé vyšší odborné škole filmové v Písku a mezinárodní přehlídky školních filmů při MFF v Karlových Varech, Festivalu FAMU, přehlídky školních filmů při MF filmů pro děti a mládež ve Zlíně

-     uplatnění autorského zákona na díla vznikající v uměleckém školství