Mezirezortní komise
Ministerstva kultury ČR a
Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ČR
Rámcové okruhy činnosti jednotlivých subkomisí
A. MIMOŠKOLNÍ DĚTSKÉ A MLÁDEŽNICKÉ ESTETICKÉ AKTIVITY
- koordinace, vyhlašování, odborná a
organizační garance celostátních přehlídek dětských a mládežnických estetických
aktivit jako prostředku rozvoje jednotlivých oborů a také součásti
celoživotního vzdělávání pedagogů, vedoucích souborů a skupin a dalších
odborníků pro práci s dětmi a mládeží
- problematika přehlídek nižších stupňů -
okresních a regionálních přehlídek, a to jak postupových, tak otevřených
- problematika vztahu soutěží ZUŠ a
otevřených přehlídek dětských estetických aktivit (dětský přednes, dětské
divadelní a loutkářské soubory, školní a výběrové dětské pěvecké sbory, dětské
kolektivy scénického tance, dětské folklorní soubory, výtvarné soutěže)
- koordinace záměrů v oblasti grantové
podpory dětských a mládežnických estetických aktivit v celostátním, regionálním
a okresním měřítku, tak aby při respektování norem a předpisů pokryly spektrum
občanských sdružení pracujících ve prospěch dětí a mládeže
- koordinace záměrů obou rezortů při
naplňování dokumentů mezivládních organizací týkajících se mimoškolní estetické
výchovy dětí a mládeže
- problematika činnosti mládežnických klubů,
sdružení a poboček mezinárodních nevládních organizací (např. kluby Hudební
mládeže apod.)
B. VÝCHOVA VZTAHU K UMĚNÍ A KE KULTURNÍMU DĚDICTVÍ
- koordinace záměrů obou rezortů při
naplňování relevantních dokumentů UNESCO
- problematika výuky esteticko-výchovných
předmětů na ZŠ včetně jejich odpovídajícího zastoupení ve výuce
- problematika prohloubení obecného
vzdělávání na základních školách pro uznávání hmotného a nehmotného kulturního
dědictví v ČR, jako součástí evropského kulturního dědictví
- koordinace výzkumu a vývoje v oblasti
estetické úrovně dětí a mládeže
- koordinace postupu v otázkách agenturní a
jiné umělecké produkce nabízené školám - tj. stanovení základních kritérií a
požadavků
- umělecké programy divadel a orchestrů pro
děti a mládež - podpora státu, vypracování základních odborných kritérií -
podmínek
- problematika školních knihoven zejména v
návaznosti na Manifest IFLA/UNESCO o školních a veřejných knihovnách
- problematika rozvoje (dětského) čtenářství
a koordinace postupu v oblasti grantové podpory časopisů zabývajících se
literaturou pro děti a mládež (např. Rozhled, Ladění, Zlatý máj atd.)
- podpora edičních projektů (odborné
publikace, periodika) věnovaných umění pro děti a s dětmi
- děti a muzea - návštěvnický program
zaměřený na děti a mládež v rámci jejich výuky (učební hodiny v muzeích)
- součinnost při plánování a uspořádání
výstavních projektů, zaměřených zvláště na děti a mládež
- problém mládežnických klubů
- spolupráce při koncipování dosud citelně postrádaného
víceletého cyklu filmové či audiovizuální výchovy a jeho zapojení do osnov
základních a středních škol, včetně příslušné odborné přípravy pedagogů
- koordinace materiální (grantové) i
metodické podpory filmových festivalů zaměřených na děti a mládež a dalších
filmových akcí s výchovným a vzdělávacím posláním (mezinárodní festival filmů
pro děti a mládež Zlín, Dětský filmový a televizní festival Ostrov, ale i Letní
filmová škola Uherské Hradiště, Academafilm Olomouc,
Ekofilm Český Krumlov, Techfilm Hradec Králové a
další). MK ČR tyto akce vesměs podporuje formu neinvestičních dotací, MŠMT se
podílí na pořádání řady z nich. Přímá spolupráce MK a MŠMT je však prakticky
nulová
- problematika činnosti mládežnických
organizací působících v oblasti výchovy uměním a k umění
- atestace učitelů ZUŠ a problematika
aprobace soukromých uměleckých škol a výuky (v současné úpravě stačí pouze
živnostenské oprávnění bez ověření odborných předpokladů)
- problematika úprav školních osnov předmětů
ZUŠ (návaznost na práci uměleckého tělesa působícího při ZUŠ)
- společný postup obou ministerstev v
otázkách akreditačního řízení v umělecko-výchovných oborech (případná
účast odborníků z obou rezortů)
- standardy a nadstandardy výuky a další
umělecké aktivity středních a vysokých uměleckých škol
- příprava budoucích profesionálních umělců -
koordinace vyhlašovaných grantů a podmínek pro grantové řízení; problematika
stáží a stipendií
- porovnání výsledků práce státních a
nestátních uměleckých škol včetně otázek angažování cizinců
- koordinace podpory a konzultace soutěží
vysokých uměleckých škol
- problematika učňovského školství v oblasti
uměleckého řemesla, včetně tradičních lidových řemesel a individuálního studia
u mistrů v těch oborech, které nejsou pokryty stávajícími školními učňovskými
zařízeními (např. zvonařství, houslařství, prýmkařství, platnéřství atd.),
otázky tzv. pedagogického minima individuálních mistrů, jejich smluvní vztahy s
učňovskými zařízeními apod.
- koordinace výzkumu a vývoje v oblasti metod
výchovy ve školních a mimoškolních zařízeních
- dohoda o společném postupu ve věci doložky
na výukové videoprogramy produkované a distribuované subjekty různé právní
povahy
- konzultace koncepce přehlídky školních
filmů při Soukromé vyšší odborné škole filmové v Písku a mezinárodní přehlídky
školních filmů při MFF v Karlových Varech, Festivalu FAMU, přehlídky školních
filmů při MF filmů pro děti a mládež ve Zlíně
- uplatnění autorského zákona na díla
vznikající v uměleckém školství