Důvodová zpráva

k návrhu zákona o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím školského zákona

 

Zvláštní část

 

K části první

Vzhledem k tomu, že se v návrhu zákona zakotvuje, že vyučování náboženství vykonávají pověření zástupci církví nebo náboženských společností v pracovněprávních vztazích, tedy za mzdu (odměnu), je třeba zrušit ustanovení § 5 zákona č. 218/1949 Sb., v němž je stanovena povinnost vyučovat náboženství bezplatně. S ohledem na úpravu vyučování náboženství v tomto zákoně by byla úprava povinnosti církví bezplatně zabezpečovat výuku náboženství podle § 5 zákona č. 218/1949 Sb. rozporná.

 

K části druhé

Pro účely pracovně právních předpisů je při zachování práv vzdělávaných osob třeba vycházet ze změn v právním postavení i terminologii škol a školských zařízení.

 

K části třetí

Pro účely důchodového zabezpečení je třeba provést úpravy ustanovení tak, aby v souladu s nově zavedenou terminologií v oblasti forem vzdělávání byla zachována práva související se započítáváním vzdělání pro účely důchodového pojištění, včetně studia ve vyšších odborných školách. Dále se upravují definice povinné školní docházky a středních škol pro účely důchodového zabezpečení v souvislosti s nově zaváděnými instituty školského zákona.

 

K části čtvrté

S ohledem na zavedení školské právnické osoby, je třeba tuto osobu (zřizovanou ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí) doplnit i mezi subjekty, jejichž zaměstnancům je poskytován plat a odměna za pracovní pohotovost podle zákona č.143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

 

 

K části páté

Vzhledem k tomu, že školské právnické osoby nebudou zřizovány za účelem podnikání a vztahuje se na ně tedy ustanovení § 18 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, ve znění pozdějších předpisů, je účelné školské právnické osoby doplnit do ustanovení § 18 odst. 8 tohoto zákona, které příkladmo vyjmenovává subjekty, na které se odstavec 3 vztahuje. Zároveň je navržena přímá novela zákona o daních z příjmů, a to za účelem osvobození od daně z příjmu v případě stipendií, poskytovaných žákům středních a vyšších odborných škol.

 

 

 

K části šesté

Ustanovení zrušuje v zákoně č.331/1993 Sb. část šestou, která novelizovala § 14 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních, středních a vyšších odborných škol (školský zákon), a to s ohledem na to, že se tímto zákonem nahrazuje školský zákon ve znění všech pozdějších novel.

 

K části sedmé

Vzhledem k tomu, že v souladu s návrhem tohoto zákona budou školské právnické osoby vznikat zápisem do školského rejstříku, z důvodu efektivity a hospodárnosti řízení se navrhuje, aby identifikační čísla pro tyto školské právnické osoby vydávalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přímo v řízení o zápisu školské právnické osoby do školského rejstříku.

 

K části osmé

Pro účely státní sociální podpory je třeba provést úpravy ustanovení tak, aby v souladu s nově zavedenou terminologií v oblasti forem vzdělávání byla zachována práva související se soustavnou přípravou žáků a studentů na povolání. Dále se upravují definice povinné školní docházky a středních škol pro účely důchodového zabezpečení v souvislosti s nově zaváděnými instituty školského zákona.

 

K části deváté

Smyslem ustanovení je umožnit větší prostupnost mezi vyššími odbornými školami a vysokými školami tak, aby studenti a absolventi vyšších odborných škol mohli být při přijímacím řízení k vysokoškolskému studiu posuzováni obdobně jako uchazeči, kteří absolvovali části studijních programů vysokých škol. Podmínky přijetí může stanovit ve smyslu uvedeného § 49 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, vysoká škola nebo fakulta odlišně od běžného přijímacího řízení, které je organizováno pro uchazeče ze středních škol.

 

K části desáté

S ohledem na skutečnost, že návrh školského zákona nepředjímá změny v rozpočtovém určení daní, jsou v zákoně č. 306/1990 Sb. provedeny pouze nezbytné úpravy tak, aby text tohoto zákona byl v souladu s novou terminologií škol a školských zařízení. Po věcné stránce však zůstal princip financování soukromých škol a školských zařízení zachován.

 

K části jedenácté

Vzhledem k tomu, že zákon č. 132/2000 Sb. dvacátou pátou až dvacátou sedmou částí novelizuje zákony č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol, ve znění pozdějších předpisů, č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů a č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, které se zrušují, je nutné zrušit i tyto jeho části.

 

 

K části dvanácté

           Vzhledem k tomu, že zákon 258/2000 Sb., v části šestnácté novelizoval zákon č. 564/1990 Sb., je nezbytné tuto část v souvislosti s přijetím návrhu zákona zrušit.

 

K části třinácté

Vzhledem k tomu, že zákon č. 284/2002 Sb. článkem prvním až čtvrtým novelizuje ustanovení zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, který se zrušuje, je nutné zrušit i tyto jeho články.

 

K části čtrnácté

V důsledku zavedení školské právnické osoby jako nové právnické osoby pro oblast školství je nutno ji doplnit mezi ostatní subjekty, které je územně samosprávný celek v souladu se zákonem č.250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, oprávněn zřizovat.

Zároveň je doplněna možnost, aby příspěvkové organizace, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení, byly zřizovány i svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství. Uvedené řešení má významně napomoci optimalizaci obecního školství.

 

K části patnácté

           Vzhledem k tomu, že zákon č. 3/2002 Sb., novelizoval v části druhé školský zákon, je nezbytné tuto část v souvislosti s přijetím návrhu školského zákona zrušit.

 

K části šestnácté

            Stejné tak je nutné zrušit třetí část zákona č. 109/2002 Sb., která obsahuje přímou novelu zákona č. 76/1978 Sb., který se školským zákonem zrušuje jako celek.

K části sedmnácté

            Také účinnost tohoto zákona je stanovena na 1. září 2004. V případě potřeby však bude toto ustanovení upraveno.

 
 
V Praze dne 10. března 2004

 

 

Předseda vlády:

 

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy: