Ministerstvo školství,

mládeže a tělovýchovy

č.j. 30 609/2003-46

 

                                                                                             

Metodické zásady rozpisu rozpočtu výchovných a diagnostických ústavů, dětských domovů se školou a speciálních škol zřizovaných MŠMT (PŘO)

a církevních škol a školských zařízení v roce 2004

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k zabezpečení úkolů vyplývajících z §12 odst. 5 písm. a) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vydává  tyto metodické zásady:

 

A.   Přímo řízené organizace (výchovné a diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, speciální školy)

 

Zákonem č. 157/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byly určeny školy a školská zařízení, která zřizuje a finančně zabezpečuje MŠMT (dále jen PŘO). Tímto zákonem bylo vyjmenováno  72 těchto organizací, v průběhu roku 2003 vznikly další 2 organizace. V současné době se tedy jedná o 74 přímo řízených organizací.

 

1. Závazné ukazatele rozpočtu PŘO           

 

1.1. Struktura závazných ukazatelů 

     V rámci rozpočtu kapitoly 333- MŠMT jsou pro přímo řízené organizace (PŘO) stanoveny následující ukazatele:

 

běžné výdaje celkem (NIV)                                                                           

            z toho: mzdové prostředky (MP)

                                                        z toho: platy

                                                                        ostatní osobní náklady (OON)

zákonné odvody z mezd                                                                    

ostatní běžné výdaje (ONIV)                                                 

limit počtu zaměstnanců.

 

Závaznými ukazateli     rozpočtu jsou NIV celkem, MP celkem, z toho OON, vše v členění dle paragrafů rozpočtové skladby a limit počtu zaměstnanců.                                                             

 

2. Metodika rozpisu rozpočtu PŘO

 

2.1.  Podmínky rozpisu rozpočtu v roce 2004

 

2.1.1.      Rozpočet organizace je tvořen součtem rozpočtů každé z její součásti a při výpočtu se používají normativy stanovené MŠMT (viz kapitola 2.2.2.) pro rok 2004. Rozpočet pro jednotlivé organizace vychází především z normativního výpočtu NIV, MP a počtu pracovníků, a to:

-         u speciálních škol a školských zařízení podle příslušných výkonů ve šk.r. 2003/2004 vykázaných ve statistických výkonových výkazech (tzv. zahajovacích výkazech) a normativů stanovených ministerstvem na rok 2004 a celorepublikově platných pro školy a školská zařízení financované dle zákona č. 306/1999 Sb.

-         u ústavů podle výše kapacity, která je ústavu stanovena v rozhodnutí o zařazení do sítě škol MŠMT. V případě výchovných ústavů pro děti a mládež (resp. dětských domovů se školou a výchovných ústavů pro mládež) se při výpočtu dělí kapacita v poměru: 2/3 mládež a 1/3 děti. Soustava normativů na rok 2004 bude vycházet z normativů pro rok 2003 se zapracováním dopadů novel zákonů (zejména NV č. 331/2003 Sb., a NV č. 330/2003 Sb.).

 

2.1.2.   Požadavky na financování specifických potřeb PŘO budou analyzovány a řešeny individuálně podle předložených finančních rozvah. Pokud nebude možno pomocí normativní metody finančně plně zajistit činnost všech organizačních složek PŘO, vedoucí organizace navrhne MŠMT dohodovací řízení, na kterém bude projednán požadavek doložený podrobnou finanční rozvahou a ekonomickým zdůvodněním, a to do 28.2.2004.

 

2.1.3.   Bude přihlíženo k vývoji rozpočtu v minulých letech. Při tvorbě rozpočtu budou akceptovány disponibilní prostředky státního rozpočtu na rok 2004 a rozpočet minulého roku, očištěný o mimořádné a účelové opravy nebo jiné mimořádně přidělené prostředky. S ohledem na probíhající realizaci zákona č. 109/2002 Sb., nedochází ke snížení limitu počtu zaměstnanců o 2 % (jako v ostatním regionálním školství).  Z titulu dopadů NV č. 331/2003 Sb., a NV č. 330/2003 Sb., je rozpočtová základna roku 2003 v závazném ukazateli MP zvýšena o 3,65 %.

 

2.1.4. Oznámení o limitu výdajů bude vystavováno měsíčně. Rozpočet na 1. čtvrtletí roku 2004 bude stanoven ve výši  jedné čtvrtiny upraveného rozpočtu roku 2003, očištěného od účelových nebo mimořádně poskytnutých prostředků. Tento základ bude zvýšen o průměrný nárůst finančních prostředků vyplývajících z dopadů nové platové tabulky, které jsou zajištěny ve státním rozpočtu na rok 2004. Oznámení o limitu výdajů bude vystavováno měsíčně.

 

2.1.5. Finanční dopady nového zákona o ústavní péči budou řešeny až v rámci dohodovacího řízení po předložení ekonomické rozvahy na rok 2004. Tuto rozvahu předloží všechny organizace, na které se zákon č. 109/2002 Sb., vztahuje. Prostředky vyčleněné na řešení dopadů zákona zůstanou nerozepsány u správce rozpočtu a budou uvolněny k 1.5.2004. Dopady zákona č. 109/2002 Sb., by měly být v roce 2004 dořešeny v plném rozsahu, neboť přechodná ustanovení tohoto zákona  ponechávají lhůtu 24 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona ke změnám počtu dětí ve výchovných skupinách. Toto období končí v červenci 2004.

 

2.1.6. Odpisy dlouhodobého majetku budou jednotlivé PŘO provádět podle odpisového plánu schváleného zřizovatelem, a to s ohledem na disponibilní prostředky rozpočtu.

 

 

2.2. Metody rozpisu rozpočtu NIV z úrovně MŠMT na jednotlivé PŘO

 

Metodické zásady jsou následující:

 

2.2.1. Normativní metoda financování

 

            Stávající soubor normativů se díky průběžně prováděné aktualizaci osvědčil a v podstatě lze s jeho pomocí zafinancovat většinu aktivit PŘO a dodržet tak vědomí „rámcové spravedlnosti“  ve financování mezi jednotlivými PŘO. Především při poskytování prostředků na mzdy lze pomocí normativů reálně pokrýt potřeby jednotlivých subjektů. Vypočtené částky je však nutno vždy analyzovat na základě předložených aktuálních mzdových inventur. Při výpočtu prostředků ONIV musí být vedle normativní metody ve větší míře použit individuální přístup vycházející z konkrétních potřeb podložených finanční rozvahou.

 

 

 

2.2.2.  Rozdělení přímo řízených organizací do skupin

 

            Výchovné a provozní podmínky jednotlivých PŘO jsou prakticky nesrovnatelné. Z toho důvodu jsou organizace rozděleny do níže uvedených skupin podle typu činností, které se následně promítají do finanční náročnosti provozu. Pro tyto organizace byl (s výjimkou škol speciálních) také v roce 2002 proveden financujícím odborem 46 rozbor nákladovosti a na základě jeho výsledků stanoveny normativy:

 

-         Speciální školy (normativy stanovené ministerstvem na rok 2004 a celorepublikově platné  pro školy a školská zařízení financované dle zákona č. 306/1999 Sb.)

-         Diagnostické ústavy pro mládež (DÚM) a Dětské diagnostické ústavy (DDÚ)

-         Dětské výchovné ústavy (DVÚ), resp. Dětské domovy se školou

-         Výchovné ústavy pro děti a mládež (VÚDM), resp. Dětské domovy se školou a výchovné ústavy pro mládež

-         Výchovné ústavy pro mládež (VÚM)

 

I při  tomto členění  je třeba zohlednit při financování jednotlivých organizací zejména:

-         u spec. škol druh a stupeň postižení žáků,

-         u ústavů počet, případně absence SVP, jestli se jedná o léčebně výchovný ústav, zaměření na drogovou závislost, nezletilé matky  a celá řada speciálních činností, které zatěžují ústav tak, že je s ostatními těžko srovnatelný.

 

 

2.2.2.1.  Zařízení se speciálním zaměřením  

 

Výchovné a diagnostické ústavy, které zajišťují výchovu nezletilých matek s dětmi, drogově závislých, děti - cizince a provozy léčebně výchovných skupin budou financovány  normativně, jako běžný výchovný ústav, pouze nadstandardní činnosti budou financovány individuálně na základě kalkulace předložené ředitelem ústavu.

 

 

2.2.2.2.  Střediska výchovné péče (SVP)

 

            Na financování SVP je třeba pohlížet ze dvou hledisek: jedná-li se o SVP s ambulantní péčí či o SVP lůžkové.

            V síti škol není jednotlivým SVP poskytujícím ambulantní péči stanovena povolená kapacita zařízení, a proto se bude i nadále financování těchto zařízení odvíjet od potřeb SVP a od možností rozpočtu školství.

            V průběhu roku 2002 byly stanoveny povolené kapacity lůžkových SVP. Tato zařízení mohou být tedy financována normativně, a to s použitím normativů určených pro diagnostické ústavy.

 

 

Financování SVP:

 

2.2.2.2.a  SVP lůžková:

 

Odbor speciálního školství 24 stanovil jednotlivým SVP jejich kapacitu. Tento údaj spolu s normativem pro diagnostický ústav se stane základem pro normativní výpočet rozpočtu pro příslušný rok (náklady na výchovnou skupinu lůžkového SVP zhruba odpovídají nákladům na výchovnou skupinu DÚM).

 

 

 

2.2.2.2.b  SVP ambulantní:

 

-         prostředky na mzdy:

na výchovnou skupinu podle platných předpisů připadá 4 – 6 pracovníků podle konkrétních podmínek. Potřebný počet pracovníků na SVP určí ředitel ústavu. Mzdové prostředky budou SVP přiznány individuálně podle aktuální mzdové inventury.

 

-         ONIV:

s ohledem na variabilní podmínky jednotlivých ambulantních SVP budou provozní prostředky přiděleny na základě finanční rozvahy předložené ředitelem ústavu. Finanční rozvaha bude podložena fakturami nebo účetnictvím za rok 2003.

 

2.2.3.  Dohodovací řízení

 

            Způsob organizace dohodovacích řízení se dlouhodobě osvědčil. Toto řízení bude organizováno  i v r. 2004, zejména s ohledem na zvýšené potřeby ústavů, které vycházejí z realizace zákona č. 109/2002 Sb.. Vyvoláno bude na základě požadavku ředitele školy nebo zařízení, který předloží k tomuto řízení finanční rozvahu. Vzhledem ke složitému financování PŘO je pro organizace tento postup přínosem.