Č.j. 2443/04/2

 

Koncepce výzkumu a vývoje

v působnosti Českého báňského úřadu

 

na léta  2004 - 2008

 

Zpracováno na základě

usnesení vlády ze dne 23. června 2004 č. 644, bod II. a) 1.

a

„Zápisu z jednání o koordinaci přípravy rezortních

politik výzkumu a vývoje ze dne 26.3.2004 na MŠMT

 

 

Zpracoval:

Ing. Jan Macura

 

Předložil:

             Ing. Bohuslav Schenk                  ……………………………..

             ředitel IV. odboru VaV

Doporučil:

             Ing. Andrej Blažko                        ……………………………..

I. náměstek předsedy ČBÚ         

 

             JUDr. Pavel Dvořák                      ……………………………..

             náměstek předsedy ČBÚ

 

Schválil:

             prof. JUDr. Ing. Roman M a k a r i u s, CSc.                    ……………………………..

          předseda Českého báňského úřadu

 

Č e s k ý  b á ň s k ý  ú ř a d ,  Kozí 4,  110 01 Praha 1 – Staré Město

 

Koncepce výzkumu a vývoje

 

v působnosti Českého báňského úřadu

 

na léta 2004 – 2008

 

 

Zpracoval   :              IV. odbor -  výzkumu a vývoje Českého báňského úřadu

 

 

Vnitřně projednáno : I. – III. odborem a připomínkováno náměstky předsedy

                                  Českého báňského úřadu

 

 

 

 

 

 

Koncepce výzkumu a vývoje v působnosti Českého báňského úřadu

na léta 2004 – 2008

 

 

 

I.  Preambule , význam a postavení výzkumu a vývoje Českého báňského úřadu

 

II. Priority a cíle VaV Českého báňského úřadu

1. Hlavní cíl

2.    Systémové priority

2.1. Mezinárodní a regionální spolupráce

2.2. Hodnocení VaV

2.3. Využití výsledků VaV v praxi  

2.4. Lidské zdroje VaV v sektoru

3.   Opatření k zabezpečení systémových priorit VaV

4.   Tématické priority

4.1. Národní program výzkumu

4.2. Resortní programy výzkumu

4.3. Výzkumné záměry

 

III. Principy koncepce VaV Českého báňského úřadu

1.    Otevřenost, pružnost a transparentnost při přípravě a realizaci

2.    Provázanost s jinými resorty

 

IV.  Strategické nástroje

1.    Financování a další podpora VaV, včetně střednědobého finančního výhledu resortu

1.1. Účelová podpora VaV

1.2. Institucionální podpora VaV

1.3. Nepřímá podpora VaV

2.    Právní prostředí

 

V.   Struktura systému resortního výzkumu

 

VI. Morálka a etika

 

VII.Infrastruktura resortního VaV

     

 

 

 

 

 

 

 

 


Koncepce výzkumu a vývoje v působnosti Českého báňského úřadu

na léta 2004 – 2008

 

 

I.  Preambule , význam a postavení výzkumu a vývoje Českého báňského úřadu

 

   Koncepci výzkumu a vývoje v působnosti Českého báňského úřadu ( dále jen koncepce VaV) formuluje vztah Českého báňského úřadu k výzkumu a vývoji (dále jen VaV) ve smyslu zákona č. 61/1988 Sb., § 40, ve střednědobé perspektivě  vychází z Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008 (usnesení vlády č. 5 ze dne 7. ledna 2004) a navazuje na Koncepci VaV Českého báňského úřadu zpracovanou v roce 2000.

   Koncepce VaV využívá analýzy stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v resortu působnosti Českého báňského úřadu, které jsou předkládány formou ročních zpráv o stavu bezpečnosti v hornictví a projednávány vládou ČR. Dalším východiskem je zhodnocení Koncepce VaV z roku 2000 a snaha zmírnit narůstající deficit výzkumu v oblasti bezpečnosti práce a provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem.

   Vstup do EU a začleňování České republiky do Evropského prostoru staví před resort Českého báňského úřadu potřebu provázanosti koncepce VaV s ostatními resorty, případně i se zeměmi EU.

 

 

II. Priority a cíle VaV Českého báňského úřadu

 

  1.Z prováděných analýz v posledních letech vyplývá:

      -    narůstající absence vědecko výzkumné činnosti v oblasti bezpečnosti práce a provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem  negativně působí na  úrazovost a nehodovost,

      -   vysoký věkový průměr pracovníků výzkumných pracovišť a řešitelských týmů, absence vzdělávání, včetně nezájmu mladé a střední generace o oblast hornictví, jsou faktory, které nedávají perspektivní pohled na další vývoj výzkumných pracovišť a řešitelských týmů.

   Koncepce výzkumu a vývoje Českého báňského úřadu je orientována na zvyšování   bezpečnosti práce a provozu při hornické činnosti  a  vybraných  činnostech prováděných hornickým způsobem a na výzkum faktorů a snižování  rizik významně ovlivňujících bezpečnost a produktivitu pracovních systémů s prioritním  zaměřením na snižování rizik plynoucích ze ztížených podmínek. V rámci této činnosti jsou vytvářeny kvalifikované podklady pro potřebnou novelizaci báňské legislativy a pro činnost státní báňské správy.

   

2.Systémové priority

Mezi základní systémové priority, stanovené v souladu s Národní politikou VaV patří tyto     tématické oblasti :

 

2.1. Mezinárodní a regionální spolupráce

 

      a)  Spolupráce s výzkumnými pracovišti v ČR

       ČBÚ má zájem spolupracovat s univerzitami, vysokými školami,  ústavy a řešitelskými organizacemi při vytváření řešitelských týmů, zahrnujících i více organizací pro řešení konkrétní problematiky. Současně bude spolupráce zaměřena na  oblasti pedagogicko

 

 

 

    – výchovné, odborné, expertní i v oblasti integrovaných informačních systémů (stáže, školení, instruktáže,…).

        Spolupráce bude dále podporována preferencí řešení komplexních výzkumných projektů, jejichž návrhy jsou zajišťovány  formou veřejných zakázek. Hodnocení výsledků je svěřeno Odbornému poradnímu orgánu předsedy ČBÚ.

       Výzkum a vývoj není ze strany státní báňské správy považován za izolovanou oblast a proto Český báňský úřad zabezpečuje spolupráci s jednotlivými obvodními báňskými úřady, výzkumnými ústavy a s těžebními organizacemi se zaměřením na vytvoření řešitelských týmů.          

 

   b) Mezinárodní spolupráce

           Český báňský úřad trvale iniciuje setkání zástupců zahraničních vybraných institucí a pracovišť. Záměrem je vytvoření společných řešitelských týmů pro řešení společných problematik zejména v EU a zapojení zahraničních odborníků do expertních týmů.

            Kritériem bude přínos v efektivnějším dosahování výsledků řešení stavu bezpečnosti v hornictví a působnosti  Státní báňské správy ČR a možnost veřejných zakázek v rámci veřejných soutěží s mezinárodní účastí.

 

   c) Regionální spolupráce

V rámci koncepce VaV bude usilováno o zapojení regionálních struktur, zejména polského uhelného hornictví, do spolupráce s řešitelskými týmy a to jak v průběhu vlastního řešení, tak při realizaci výsledků VaV a jejich přenášení do praxe.

 

2.2. Hodnocení VaV

      Cílem hodnocení VaV je zefektivnění a objektivizace  procesu řešení projektů a dosažení           rychlé využití jejich výsledků a plošného rozšíření. Hodnocení výsledků bude                        prováděno ve vztahu k dosaženým cílům a k vloženým prostředkům.   

      V souladu s  usnesením vlády ČR ze dne 23.6.2004 č. 644 k návrhu na hodnocení VaV a jeho výsledků bude prováděno

-         zhodnocení výsledků projektů a veřejných zakázek,  ukončených  v letech 2000 až 2003 a jejich efektivity a jejich předání do informačního systému v rozsahu a termínech stanovených zákonem č. 130/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů,

-         zhodnocení výsledků VaV do 30.6. roku následujícího po ukončení řešení programu VaV a výsledek hodnocení předložen ke stanovisku místopředsedovi vlády pro VaV, lidská práva a lidské zdroje a předsedovi Rady pro VaV a s tímto stanoviskem vládě,

-         zhodnocení výsledků projektů VaV,  ukončených  v letech 2000 až 2003 a užití jejich výsledků - zpráva bude předložena do 30.11.2004 místopředsedovi vlády                      pro VaV, lidská práva a lidské zdroje a předsedovi Rady pro VaV.

 

       a) Hodnocení projektů

           Systém hodnocení projektů i jejich návrhů bude trvalý proces, projekty budou posuzovány před zahájením řešení (ex ante) z hlediska potřebnosti, očekávaného přínosu, kvality výsledků, proveditelnosti a realizace. Řešení projektů bude kontrolováno průběžně a při ukončování řešení budou hodnoceny za celou dobu řešení a to zejména z hlediska splnění cílů, vynaložených prostředků a možnosti využití dosažených výsledků. Výsledky hodnocení (ex post) budou využity jako zpětná vazba při budoucím rozhodování o výběru a financování nových projektů.

           

 

Při hodnocení projektů bude využíváno hodnotící škály ( multikriteriální přístup, odborná kompetentnost, konkrétnost, transparentnost, objektivita,…) a oponování dosažených výsledků a splnění definovaných cílů, aby byla dostatečně diferencována kvalita a úspěšnost řešení a minimalizován formální přístup.

 

       b) Hodnocení programů

           V průběhu řešení bude sledováno průběžně plnění cílů programů a dle hodnocení jejich naplnění bude usměrňováno vlastní řešení programů. Hodnocen bude celý proces zadávání a řízení veřejných zakázek v rámci veřejné soutěže, řešení jednotlivých projektů, dosažené výsledky a jejich přínos pro výkon státního odborného dozoru a pro praxi. Výsledků těchto hodnocení bude využito při vyhlašování následných programů a aktivit.

            Kvalitní vyhodnocení programů bude prováděno ve vztahu ke stanoveným cílům a stanoveným kriteriím s důrazem na kriterium proveditelnosti.

 

       c) Hodnocení výzkumných záměrů

           Systém hodnocení případných výzkumných záměrů bude navazovat na systémy zpracované MŠMT ČR. Před zahájením řešení bude posouzena aktuálnost celé problematiky s ohledem na potřeby resortu, očekávaný přínos záměru, předpokládanou kvalitu výsledků, předpoklady řešitelských týmů a úměrnost nákladů na dosažení očekávaných výsledků. Při ukončování řešení  bude posuzováno splnění cílů a dosažených výsledků.

 

       d) Hodnocení výzkumných pracovníků, řešitelských kolektivů a výzkumných pracovišť a   výzkumných organizací. 

            Po roce 1990 došlo v podstatě k rozpadu výzkumně vývojové základny pro oblasti hornických činností a činností prováděných hornickým způsobem. Důvodem byla proklamovaná restrukturalizace hornictví, kdy pracovníci významných výzkumných a vývojových pracovišť vytvářeli vlastní firmy a rekvalifikovali se do jiných odvětví průmyslu. Tím byl výrazně omezen počet subjektů schopných řešit problémy v hornictví.

Zákonem č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je v § 40, odst. 5, písm. b) stanoveno, že Český báňský úřad  řídí a koordinuje výzkum a vývoj v oblasti působnosti státní báňské správy, který je financován ze státních prostředků. Na základě tohoto zmocnění, Český báňský úřad nejen řídí a koordinuje činnost spolupracujících výzkumných pracovišť a řešitelských týmů a na pravidelných kontrolních dnech hodnotí úroveň technických řešení. Rovněž hodnotí kvalifikaci spolupracujících výzkumných pracovníků a jejich podíl na řešení výstupů projektů v oblasti bezpečnosti práce a provozu.

            Úkolem Českého báňského úřadu bude v první fázi stanovení hodnotících kriterií, která budou porovnatelná s kriterii v zemích EU a povedou k jednoznačnému hodnocení výzkumných organizací.

            Vlastní hodnocení jednotlivých výzkumných pracovníků je však především záležitostí rozvoje těchto výzkumných institucí.

 

       e) Hodnocení koncepce VaV

            Tato koncepce navazuje na  „Koncepci VaV z  roku 2000“ a stanoví aktivity, na základě jejichž výsledků budou operativně přijímána opatření k odstranění nedostatků a případné aktualizaci koncepce VaV.

 

 

           Výsledky budou součástí analytických podkladů pro přípravu a schválení další navazující koncepce VaV.

 

2.3.Využití výsledků VaV v praxi  

      Český báňský úřad jako poskytovatel finančních prostředků na VaV bude důsledně vyžadovat dodržování plánů a předepsané formy výsledků končících projektů ve vztahu k uplatňování jednotlivých dosažených výsledků.

      Neplnění přijatých závazků ze strany řešitelů projektů může být důvodem k vyřazení z účasti na řešení projektů VaV a jejich návrhů i z následných soutěží VaV.

      Využití výsledků VaV bude koordinováno i v souladu s novou koncepcí resortu Českého báňského úřadu.       

      Výsledky řešení a nové poznatky, vyplývající z řešení projektů, budou

      -    publikovány v odborném tisku (na základě souhlasu vydaného Českým báňským úřadem),

               -    zpřístupňovány a vysvětlovány ve Zpravodaji ČBÚ, na internetových stránkách ČBÚ, na  poradách, školeních a seminářích Českého báňského úřadu a na konferencích a sympoziích,

   -    zpřístupněny na internetových stránkách Rady vlády pro výzkum a vývoj (www.výzkum.cz),

               -    sloužit  k  úpravě  a  novelizaci  bezpečnostních   předpisů,   tvorbě  legislativy,   podzákonných norem, metodik, doporučených postupů, pokynů  k rozhodovací činnosti státní báňské správy.

 

2.4.Lidské zdroje VaV

     Současný stav je charakterizován útlumem hornictví s logickým dopadem do výzkumných pracovišť a řešitelských týmů, u kterých je současný stav charakteristický vysokým věkovým průměrem pracovníků. Podpora VaV se může stát motivačním faktorem pro pracovníky mladé a střední generace a to v souvislosti s řešením zadané problematiky.

     V souvislosti se vstupem  do EU bude využíváno i spolupráce zahraničních výzkumných ústavů a  pracovníků, zejména zemí s vyspělým hornictvím.

 

 

3. Opatření k zabezpečení systémových priorit VaV

    Z Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008 vyplývá nutnost

     stanovení   společných  opatření   k  zabezpečení  systémových  priorit  v  těchto  oblastech

     činností

          -     mezinárodní spolupráce v rámci veřejných soutěží a veřejných zakázek,

-         ve spolupráci s řešitelskými organizacemi stanovit motivačních faktory pro pracovníky mladé a střední generace ve VaV a to v souvislosti s řešením zadané problematiky v rámci zpracované koncepce,

-         zapojit zahraniční odborníky do expertní činnosti a do činnosti řešitelských týmů a výzkumných organizací,

-         zavést  stanovená kriteria hodnocení výzkumných pracovišť a řešitelských týmů,

-         zvýšit důraz na zavedení výsledků řešení do praxe a jejich uplatnění při novelizaci předpisů a vyhlášek Českého báňského úřadu a působnosti státní báňské správy jako vrchního dozoru orgánu státní správy,

-         vytvářet programy realizace již při zadávání a tvorbě jednotlivých projektů.

       Zapracovávání výsledků řešení do právních aktů musí být v souladu se směrnicemi EU.          

 

 

4. Tématické priority

         Tématické priority vycházejí z pravidelných analýz a potřeb v oblastech bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem.

         Tyto priority vyplývají z  analýz mimořádných událostí a konzultací s odbornou veřejností. Jedná se o následující tématické okruhy :

           -     důlní otřesy,

-         komplexní řešení problematiky větrání,

-         vedení důlních děl ve velkých hloubkách,

-         vztah člověk – stroj,

-         vztah člověk – energie,

-         vedení podzemních děl zejména v městské zástavbě,

-         likvidace dolů, lomů a zahlazovací a rekultivační činnost,

-         hydrogeologie dolů, lomů, štěrkoven a pískoven,

-         účinky trhací prací na povrchu,

-         vrtné a geofyzikální práce,  likvidace jejich následků,  zejména při těžbě ropy.

 

Tato témata a okruhy budou postupně doplňovány o další priority , jejichž řešení vyplyne z požadavků a potřeb Státní báňské správy v oblasti tvorby předpisů, rozhodovacích procesů a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, vč. likvidace následků hornické činnosti.

 

4.1. Národní program výzkumu

      Tématické okruhy jednotlivých částí koncepce navazují na Národní politiku VaV v těchto oblastech :

-         bezpečná, spolehlivá a ekologická energetika pro budoucnost,

-         informační a znalostní společnost,

-         kvalita a bezpečnost života,

-         nové materiály a technologie,

-         potřeby České republiky v sociálně – ekonomické oblasti .

      Resortního programu výzkumu Českého báňského úřadu se dotýkají první čtyři z uvedených tématických náplní. 

 

4.2. Resortní programy výzkumu

      Aktuální naplnění Národního programu bude realizováno následujícími aktivitami : 

  

4.2.1. Pokračováním aktivity AA – „Zvýšení úrovně bezpečnosti práce v dolech a eliminace nebezpečí od unikajícího metanu“ (zahájeno v roce 1999) se zahájením řešení těchto problematik

 ·  Možnosti likvidace  hlavních důlních děl  nezpevněným  zásypovým materiálem

                   ·  Snižování rizik ohrožení nemovitostí před účinky trhacích prací velkého rozsahu

                   · Vedení podzemních děl v souvislé městské zástavbě

                   ·  Stanovení   hranic   dotčeného   území   a   ověřování  předpokládaných  poklesů

                   · Podmínky bezpečného zajištění a likvidace vrtů a sond po průzkumu a těžbě    kapalných nerostů a plynů při hornické činnosti

                   ·  Průběžné  vyhodnocování   důlního  ovzduší   při  požárech  a  výbuších  metanu

                   ·  Analýza likvidace hlubinného dolu zakládáním z hlediska požadavků na snížení bezpečnostních a ekologických rizik 

 

 

 4.2.2. Zahájením aktivity AB – „Bezpečnost práce a provozu při hornické činnosti a vybraných činnostech prováděných hornickým způsobem“ se zahájením řešení následujících problematik (nově zahájený program od roku 2006)

                     ·  Nové typy uzavíracích hrází při uzavírání požářišť.

                     · Větrání podzemních prostor, zejména v městské zástavbě a v oblastech s ukončenou   hornickou činností s nebezpečím důlních plynů.                  

                     · Vliv uzavřených dolů na plynodajnost činných dolů a jejich pracovišť na společné hranici dobývacího prostoru.

                     · Podmínky pro zvýšení bezpečnosti stability zvodnělých provozních a závěrných svahů jámových lomů založených v nesoudržných materiálech a optimalizace jejich biologické rekultivace.

   ·  Stanovení  podmínek  ke  kontrolám  bezpečnost. zařízení,  která jsou ovládána

      automatizovanými systémy.

                     · Stabilita hlavních důlních děl a jejich okolí při likvidaci nezpevněným        zásyp.  materiálem.

                     ·  Požadavky  na dopravní  zařízení při dopravě osob v úklonných důlních dílech.

                     ·  Analýza    větrních   sítí    hlubinných   dolů     v   havarijním   režimu   větrání.         

                     · Technické požadavky na provedení modulového systému signalizačního   zařízení nebezpečných situací a havárií v plynujících dolech.

 

  Aktivity jsou orientovány na takový výběr projektů k řešení, které svou komplexností a   zaměřením naplňují Národní program výzkumu a vytvářejí předpoklady pro rozvoj státní   báňské správy a to i po začlenění do EU.

 

 

4.3. Výzkumné záměry

V rámci připravovaného výzkumného záměru jsou stanoveny aktivity, které navazují na Národní politiku VaV a svým zaměřením naplňují Národní program výzkumu. Výzkumný záměr s názvem „Výzkum faktorů a hodnocení rizik významně ovlivňujících bezpečnost a produktivitu pracovních systémů s prioritním zaměřením na úlohu lidského činitele“ bude zahájen v roce 2007 a to s následujícími prioritami a tématickými okruhy :

-         Vliv pracovních podmínek, pracovního prostředí a vliv změn technologií na spolehlivý a bezpečný výkon lidského činitele.

-         Výzkum směrů a tendencí vývoje, mapování, monitorování, hodnocení rizik, analyzování  a identifikování stavu a úrovně BOZP.

        -    Výzkum postojů a chování k BOZP.

        -  Výzkum prostředků a nástrojů ovlivňujících spolehlivost a bezpečnost, motivace k bezpečnému jednání, nástroje sloužící k prosazování bezpečné práce na pracovištích.

       -  Výzkum progresivních způsobů a metod napomáhání zvyšování bezpečnosti, odstraňování, příp. minimalizace rizik.

 

Tato témata a tématické okruhy budou postupně doplňovány o další projekty, jejichž řešení vyplyne z požadavků a potřeb Státní báňské správy v oblasti tvorby předpisů, rozhodovacích

procesů a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, vč. likvidace následků hornické činnosti. Podmínkou pro zabezpečování výzkumného záměru vlastními pracovníky je dopracování legislativních předpokladů v této oblasti.

 

 

III. Principy koncepce VaV Českého báňského úřadu

 

1.   Otevřenost, pružnost a transparentnost při přípravě a realizaci

 

1.1.Koncepce je zpracována v návaznosti na Národní politiku VaV s cílem naplnit Národní program výzkumu. Je zpracována na základě výsledků dlouhodobě prováděných analýz v oblasti bezpečnosti při provádění hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Je připravována ve spolupráci s odbornou veřejností, působící v dané oblasti.

      Koncepce VaV je připravována a realizována otevřeným způsobem, tj. za účasti zástupců resortu, spolupracujících řešitelů a zástupců uživatelů výsledků VaV.  

 

1.2.V průběhu realizace bude koncepce VaV  vyhodnocována 1 x za dva roky a na základě vyhodnocení bude navrhována její aktualizace a to včetně nástrojů pro její realizaci.

 

1.3.Český báňský úřad bude zabezpečovat včasné informování o vyhlašovaných programech VaV, soutěžích  i jejich vyhodnoceních. Umožní v souladu s platnými zákonnými ustanoveními přístup k informacím v této oblasti.

 

2.  Provázanost s jinými resorty

 

2.1.Realizace koncepce VaV bude propojena s realizací dalších koncepcí, zejména s resorty řešícími příbuznou problematiku (MŽP, MŠMT, MPSV, MPO, SÚJB, ČÚBP,…).

 

2.2.Ve vzdělávání bude kladen důraz na propojení VaV s pedagogickou činností,  především na vysokých školách a při vzdělávání profesních pracovníků, při jejich odborné přípravě a doškolování v oblasti bezpečnosti práce a provozu a krizového řízení.

 

2.3.Předpokládá se posílení koordinace a rozvoje činnosti v oblasti VaV.

 

2.4.Otevřenost a transparentnost činnosti Českého báňského úřadu v oblasti VaV bude rovněž deklarována a zveřejňována

         -  na webových stránkách Českého báňského úřadu,

         -  na internetovém portálu veřejné správy,

         -  na stránkách odborných časopisů

         -  na Centrální adrese,

         -  v Úředním věstníku EU

 

 

IV. Strategické nástroje

      Koncepce vychází z Národní politiky VaV a je její součástí, zejména v době, kdy reforma veřejného financování klade zvýšené nároky na  stanovení priorit veřejné podpory VaV.

 

1. Financování a další podpora VaV, včetně střednědobého finančního výhledu resortu.      Financování VaV Českého báňského úřadu vychází ze střednědobého výhledu VaV a je každoročně upřesňováno při přípravě a návrhu státního rozpočtu.

      Pro resort Českého báňského úřadu jsou na VaV schváleny tyto finanční prostředky:

 

 

-         rok 2004 :  27 540 000,- Kč

-         rok 2005 :  28 917 000,- Kč

 

      Pro další léta jsou finanční prostředky plánovány ve střednědobém plánu do roku 2008: 

-         rok 2006 :  28 917 000,- Kč     

-       rok 2007 :  29 000 000,- Kč

-       rok 2008 :  29 500 000,- Kč

      Růst výdajů vychází ze současné politiky České republiky v oblasti VaV. 

    

1.1. Účelová podpora VaV

-  Účelová podpora  VaV bude poskytována především na projekty s vymezením předmětu činnosti formou veřejné zakázky ve výzkumu a vývoji, kde příjemce provádí výzkum a vývoj pro potřeby poskytovatele, který je jediným uživatelem jeho výsledků.

-    Pro jednotlivé projekty budou již při zadání stanovena konkrétní hodnotící kriteria, na základě nichž budou projekty hodnoceny v průběhu řešení i při ukončování.

-   Jako prioritní budou označeny problémy s jasně definovanými cíli, na jejichž řešení se zkoncentrují řešitelské kapacity a finanční prostředky. Dosažení deklarovaných cílů musí být zpětně vyhodnotitelné a to s konkrétně definovaným programem realizace.

Účelové podpory může být rovněž využíváno i částečně pro projekty aplikovaného výzkumu, včetně infrastruktury, a vývoje z výdajů na VaV.

 

1.2. Institucionální podpora VaV

        Dlouhodobou výzkumnou aktivitou Českého báňského úřadu  –  výzkumným záměrem  „Výzkum faktorů a hodnocení rizik  významně ovlivňujících bezpečnost  a produktivitu pracovních systémů  s  prioritním  zaměřením  na úlohu  lidského činitele“ se budeme ucházet o financován formou institucionální podpory.  Jejím cílem je dlouhodobý rozvoj výzkumu v resortu ČBÚ. Předpokladem je však úprava legislativních pravidel.

        V hodnocení výzkumných záměrů bude vedle odborných kvalit posuzována účelnost vynaložených prostředků včetně možných vazeb na projekty a další formy účelové podpory VaV.

 

1.3. Nepřímá podpora VaV

       V resortu Českého báňského úřadu se využití nepřímé podpory VaV v období do roku 2008 nepředpokládá. Úkolem však bude vytipování možností uplatnění nepřímých podpor a případná snaha o jejich prosazení v praxi.

 

 

2.   Právní prostředí.

Pro oblast řízení VaV platí v současné době následující řídicí akty

-         zákon č. 130/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o podpoře VaV,

-         nařízení vlády č. 267/2002 Sb., o informačním systému VaV,

-         nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře VaV,

-         nařízení vlády č. 462/2002 Sb., o institucionální podpoře VaV,

-         zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách.

      Všechny tyto řídicí akty přibližují systém podpory VaV systémům obvyklým v členských státech EU.

 

 

K vytvoření příznivějších institucionálních podmínek pro intenzivnější a efektivnější rozvíjení VaV přispěje připravovaný zákon o veřejných výzkumných institucích (VVI), který by měl být v brzké době předložen vládě ke schválení.

 

    

V.  Struktura organizace systému resortního výzkumu

 

      VaV v resortu Českého báňského úřadu je rozdělen do kompetencí

 

       a)  1. náměstka  – ředitele sekce báňsko – technické

       b)  náměstka      – ředitele sekce právně – ekonomické

 

       ad a) 1. náměstek – ředitel sekce báňsko – technické  rozhoduje o předkládání návrhů zadání na řešení technických problémů výzkumným ústavům, vysokým školám a dalším orgánům a organizacím a o způsobu využití získaných poznatků pro činnost státní báňské správy ČR. Návrhy zadání pro činnost výše uvedených institucí, orgánů a organizací jsou v náplni technických odborů Českého báňského úřadu. Jedná se zejména  o

                  -    problematiku bezpečnosti provozu,

                  -    báňské záchranářství,

                  -    důlní měřictví a geologii,

                  -    trhací práce,

                  -    výrobu výbušnin,

                  -    racionální dobývání ložisek,

                  -    ochranu obecných zájmů před vlivy hornické činnosti.

                 Technické odbory mají zodpovědnost za realizaci výstupů řešení projektů VaV.

       

        ad b) Do kompetence náměstka – ředitele sekce právně – ekonomické spadá výkon činnosti na úseku plánování a řízení prací na realizaci úkolů VaV, dodržování principu zákonitosti a hospodárnosti při nakládání s prostředky rozpočtu účelově vázaných pro úkoly VaV a odbor VaV, který řídí a koordinuje projekty VaV v oblasti působnosti státní báňské správy ČR ve smyslu zákona č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Tento odbor je zodpovědný za

-      za přípravu, vyhlašování a administraci projektů v oblasti VaV,

-      za organizaci výběrových řízení  v oblasti  VaV a  s tím spojené administrativy,

-         za dohled nad odpovědností, efektivností a hospodárností při nakládání s prostředky státního rozpočtu,

-         za provádění kontrol čerpání a účelnosti využívání vynaložených prostředků podle uzavřených smluv,

-      za zpracování zpráv o řešení projektů,

-      za předávání výsledků do centrální evidence,

-        za hodnocení splnění cílů projektů, dosažené výsledky a efektivitu vynaložených prostředků,

-      za kontrolu využití dosažených výsledků.

 

 

 

Na Českém báňském úřadu byl ustaven pro rozhodování v oblasti VaV při

-       hodnocení koncepcí

-      výběru námětů pro řešení projektů

-      hodnocení návrhů projektů

-      doporučování přidělení výzkumných záměrů

-      hodnocení výsledků VaV

odborný poradní orgán předsedy ČBÚ pro VaV, jehož činnost se řídí vnitřním řídicím aktem, tj. Opatřením č. 20/2004 předsedy ČBÚ.

 

 

VI. Morálka a etika

     

      Etické aspekty lidských činností včetně VaV nesmí být opomíjeny na žádné úrovni řízení.

      Vzhledem k tomu , že jen málo etických principů lze převést do formy právních předpisů,  je nutno dbát na morálku i etiku zejména v oblasti VaV:

-         dodržovat etické aspekty při hodnocení návrhů projektů, výzkumných programů, výzkumných záměrů, jednotlivců, týmů, organizací i institucí,

-         popisovat, zdůvodňovat a prezentovat jen zjištěné poznatky, nepřivlastňovat si výsledky jiných, uvádět autory a prameny cizích poznatků,

-         řídit se Opatřením č. 5/2001 předsedy Českého báňského úřadu, kterým se vydává pro potřeby  Státní báňské správy ČR  „Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě“.

 

 

 

VII.Infrastruktura resortního VaV

 

V případě souhlasu s vlastním výzkumem bude infrastruktura VaV vytvořena souhrnem zdrojů, služeb a lidského potenciálu, mezi kterými se realizují komunikační vazby a vytvářejí síťovou strukturu. Základní funkcí infrastruktury VaV je podpora, koordinace a koncentrace potenciálu kapacit používaných pro VaV a jejich propojování a sdílení. Vybudování infrastruktury bude možno řešit samostatným programem až za předpokladu změny stávajících legislativních pravidel.

Český báňský úřad bude usilovat o rozvoj infrastruktury v rámci oblasti své působnosti a to v  rámci výzkumného záměru z institucionálních prostředků VaV, ale i tímto samostatným  programem.