Ministerstvo pro místní rozvoj

OBSAH

1. Preambule. 2

2. Systémové priority a cíle. 3

3. Tématické priority. 10

4. Hodnocení výzkumu.. 13

5. Finanční zajištění výzkumu.. 13

6. Nepřímá podpora výzkumu.. 14

7. Organizační zajištění výzkumu ministerstvem... 15

8. Závěr. 17

1. Preambule

 

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 zákonem č. 272/1996 Sb. a jeho zřízení bylo zapracováno do zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

 

Ministerstvo  pro  místní  rozvoj  je  ústředním  orgánem státní  správy ve  věcech:

·        regionální  politiky,

·        politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor, 

·        územního   plánování  a  stavebního  řádu,

·        investiční politiky,

·        cestovního ruchu,

·        pohřebnictví.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj spravuje finanční prostředky určené k zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, včetně koordinace financování těchto činností, pokud tyto prostředky přímo nespravuje. Ministerstvo pro místní  rozvoj zabezpečuje informační metodickou pomoc vyšším územním samosprávným celkům, městům, obcím a jejich sdružením. Ministerstvo pro místní rozvoj zajišťuje činnosti spojené s procesem zapojování  územních samosprávných celků  do evropských regionálních struktur.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj je v ČR Řídícím orgánem Rámce podpory společenství. Nese celkovou odpovědnost za účinnost, správnost řízení a provádění pomoci poskytované ze Strukturálních fondů ČR a je odpovědné za věcnou koordinaci pomoci v rámci strukturální politiky EU a komunikaci s Evropskou komisí. Ministerstvo pro místní rozvoj je také Řídícím orgánem Společného regionálního operačního programu, Jednotného programového dokumentu pro Cíl 2 – Praha, iniciativy ES Interreg IIIA, Interreg IIIB CADSES a Interreg IIIC včetně síťových programů ESPON a INTERACT a Fondu soudržnosti.

2. Systémové priority a cíle

 

Usnesení vlády České republiky ze dne 7. ledna 2004 č. 5 k Národní politice výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008 (dále jen „Politika“) ukládá členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedkyni Akademie věd České republiky podle Politiky v koordinaci s ministryní školství, mládeže a tělovýchovy zpracovat a do 31. prosince 2004 předložit ministryni koncepce rozvoje výzkumu a vývoje v oblasti jejich působnosti.

 

Koncepce výzkumu a vývoje Ministerstva pro místní rozvoj (dále jen „koncepce“) stanovuje základní cíle Ministerstva pro místní rozvoj (dále jen „ministerstvo“) v oblasti výzkumu a vývoje. Je základním materiálem určujícím směřování výzkumu a vývoje podporovaného z prostředků ministerstva. Na koncepci výzkumu navazují programy ministerstva na podporu výzkumu a vývoje. Koncepce odráží aktuální potřeby regionů a moderní trendy výzkumu a vývoje.

 

Koncepce vychází z Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008, ve které se uvádí, že resortní výzkumné programy svým zaměřením a svými prioritami doplňují Národní program výzkumu podle potřeb identifikovaných jednotlivými poskytovateli a podle principu optimálního využití veřejných prostředků alokovaných do oblasti VaV ve prospěch společnosti.

 

Ministerstvo bude v souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje podporovat začlenění výzkumu v ČR do systému EU. Ministerstvo se hlásí k Lisabonské strategii, jejímž cílem je vytvoření celosvětově vysoce konkurenceschopné ekonomiky v rámci EU. Ministerstvo bude podporovat:

 

·        flexibilitu profesní kariéry výzkumníků,

·        malé a střední podniky při získávání podpory pro svůj výzkum a inovace,

·        implementaci Lisabonské strategie.

 

Lisabonská strategie stanovuje v Evropské unii zajištění podpory výzkumu a vývoje ve výši 3 procenta HDP, z toho 2 procenta z neveřejných zdrojů. Ministerstvo rozvine za účelem podpory splnění těchto závazků České republiky užší spolupráci s kraji za účelem zvýšení podpory základního a zejména aplikovaného výzkumu a vývoje. Právě aplikovaný výzkum a vývoj jsou prioritami ministerstva. Podpora aplikovaného výzkumu a vývoje je důležitým a velmi efektivním nástrojem regionální politiky. Podpora aplikovaného výzkumu a vývoje je optimálním nástrojem pro splnění mezinárodních závazků plynoucích z Lisabonského procesu.

 

Dalšími výchozími dokumenty jsou Střednědobá koncepce sociálního a ekonomického rozvoje, Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku a dokument Investovat do výzkumu: „Akční plán pro Evropu“.

 

V souladu s Opatřením 4 dokumentu Investovat do výzkumu: „Akční plán pro Evropu“ ministerstvo podpoří zřízení platformy pro vzájemné učení, čímž podpoří regiony při dalším rozvoji jejich strategií výzkumu, ale s respektováním jejich specifických podmínek. Návazně na stávající aktivity půjde u platforem v zásadě o přípravu typologie regionů, metodiku pro srovnávání hodnocení regionální výkonnosti a speciální opatření k podpoře vědeckého a technologického foresightu na regionální úrovni. Platforma pro vzájemní učení bude mít formu pravidelného setkávání se zástupci vedoucích odborů krajských úřadů, kteří mají v kompetenci regionální rozvoj. Dále bude zřízena samostatná webová stránka, kde budou shromažďovány poznatky vyplývající z výzkumu v gesci MMR. Dále zde budou shromažďovány také informace o problémech obcí a krajů a jejich optimální řešení. Na této stránce také budou zpracovávány vybrané regionální statistiky pro potřeby obcí a krajů.

 

Ministerstvo v souladu s Opatřením 18 dokumentu Investovat do výzkumu: „Akční plán pro Evropu“ bude provádět průběžné bilance nástrojů strukturálních fondů z hlediska možných přínosů, které mohou regiony získat z opatření v oblasti výzkumu a inovací.

 

Opatření 20 dokumentu Investovat do výzkumu: „Akční plán pro Evropu“ se uvádí, že priorita výzkumu a inovacebýt hlavní osou strukturálních fondů po roce 2006.

 

Základním cílem podpory výzkumu a vývoje v resortu ministerstva je podpora záměrů:

 

·        regionální politiky

 

Regionální politika je v Evropě i v České republice obecně chápána jako činnost, jejíž úkolem je přispívat ke snižování rozdílů mezi úrovněmi jednotlivých regionů a k zabezpečení jejich harmonického rozvoje. Jejím cílem je pak dosažení stejných šancí pro všechny regiony ve smyslu plnohodnotného využití jejich demografického, hospodářského i přírodního potenciálu. 

 

Samotné tržní prostředí často nestačí k tomu, aby byl zabezpečen vyvážený rozvoj celého území státu. Stát proto přijímá opatření, která vedou ke zmírnění takto vznikajících meziregionálních rozdílů.

 

Regionální politika se obecně zaměřuje na podporu podnikání, zlepšení vybavenosti regionů technickou infrastrukturou, povzbuzení bytové výstavby, obnovu a rozvoj venkovského prostoru či na rozvoj cestovního ruchu.

 

V České republice nedosahují regionální disparity extrémní velikosti jako v některých evropských zemích (např. Itálie nebo Německo). Meziregionální rozdíly se nicméně od počátku 90. let výrazně prohloubily. Zvláště velký rozdíl se vytváří mezi Prahou (spolu se Středočeským krajem) a ostatními regiony.

 

Z procesu nerovnoměrného růstu regionů České republiky plynou problémy nejen zaostávajícím regionům, ale také Praze (např. zhoršená dopravní a ekologická situace apod.). Regionální politika má nezanedbatelný dopad na bytovou politiku. Regionální rozvoj např. ovlivňuje ceny neregulovaných nájmů v regionech.

 

Základní zákonnou normou regionální politiky je zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Základním koncepčním dokumentem regionální politiky v České republice je Strategie regionálního rozvoje ČR. Tato strategie obsahuje zejména analýzu stavu regionálního rozvoje v uplynulém období, charakteristiku slabých a silných stránek v rozvoji jednotlivých regionů, odvětví a sektorů, strategické cíle regionálního rozvoje v České republice, vymezení státem podporovaných regionů a doporučení dotčeným ústředním správním úřadům a krajům pro zaměření rozvoje odvětví spadajících do jejich působnosti.

 

Dalšími klíčovými dokumenty pro regionální rozvoj jsou strategické dokumenty jednotlivých krajů a měst.

 

·        cestovního ruchu

 

Cestovní ruch představuje u nás i ve světě velmi dynamicky se rozvíjející segment ekonomiky. Svým objemem tržeb se řadí ve světě na třetí místo za petrochemický a automobilový průmysl a rovněž rozsahem zaměstnanosti a tvorbou kvalitních pracovních příležitostí patří mezi nejvýznamnější ekonomická odvětví.

 

Východiskem pro činnost ministerstva pro činnost v oblasti cestovního ruchu je Koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2002 – 2007. Aktualizovaná Koncepce byla vzata na vědomí usnesením vlády ČR č. 19 ze dne 9. ledna 2002. Koncepce vymezuje komplex opatření vedoucích k realizaci základních cílů státní politiky v oblasti cestovního ruchu, jimiž jsou v obecné rovině především zvýšení konkurenceschopnosti a ekonomického přínosu odvětví cestovního ruchu v ČR, snížení nezaměstnanosti, rozvoj regionů, malého a středního podnikání a ochrana životního prostředí.

 

Součástí opatření je realizace Státního programu podpory cestovního ruchu, zabezpečení finanční podpory ze strukturálních fondů EU prostřednictvím Společného regionálního operačního programu, dále vytvoření jednotného informačního systému cestovního ruchu, podpora tvorby a realizace turistických produktů zaměřených především na kulturně poznávací turistiku, lázeňství, kongresovou a incentivní turistiku, venkovskou turistiku, včetně agroturistiky a ekoturistiky, cykloturistiku a pěší turistiku apod. Prioritním opatřením je zvýšení účinnosti zahraniční prezentace České republiky jako významné turistické destinace na světovém trhu cestovního ruchu, podpora tvorby a realizace regionálních produktů cestovního ruchu a zajištění účinnějšího marketingu cestovního ruchu.

 

V legislativní oblasti jsou naším hlavním cílem legislativní úpravy a vytvoření legislativního rámce pro podporu rozvoje cestovního ruchu z hlediska kompetencí orgánů státní správy a samosprávy, zejména pak legislativní ošetření ochrany spotřebitele a některých podmínek podnikání v cestovním ruchu.

 

·        bytové politiky

 

Bydlení, jeho kvalita a dostupnost tvoří jednu ze základních lidských potřeb. Vláda České republiky stejně jako ostatní vlády zemí vyspělého světa si je vědoma důležitosti řešení otázky bydlení. Aktivní přístup státu je předpokladem pro zajištění uspokojivé úrovně bydlení pro všechny skupiny obyvatel.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj, které je na základě zákona mimo jiné ústředním orgánem státní správy pro bytovou politiku, spravuje finanční prostředky určené k zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, včetně koordinace financování těchto činností, pokud tyto prostředky přímo nespravuje.

 

Jednou z klíčových nelegislativních priorit ministerstva je příprava nové “Koncepce bytové politiky do roku 2010” s výhledem na další období. Mezi další významné prostředky jimiž se MMR snaží vytvářet pozitivní prostředí pro rozvoj bydlení patří:

-         návrhy právních předpisů v oblasti bydlení a jeho podpory,

-         realizace programů podpory rozvoje nájemního bydlení,

-         podpora výstavby bytů se sociálním určením,

-         podpora pořízení bydlení do vlastnictví,

-         podpora hypotečního úvěrování.

 

Novým finančním nástrojem podpory bydlení jsou tzv. “Půjčky pro mladé”, které by vedle samotné podpory bydlení měly mít i vedlejší pro-natalitní efekt.

 

·        územního plánování

 

Mezi základní priority MMR v oblasti územního plánování do roku 2006 patří tvorba koncepce územního rozvoje státu, nezbytná i pro řešení nadnárodních souvislostí. V uvedeném období bude zpracován strategický celorepublikový dokument, kterým bude Politika územního rozvoje ČR.

 

Prioritou v oblasti legislativní je příprava návrhu nového stavebního zákona, zákona o změně zákonů v souvislosti se stavebním zákonem a zpracování prováděcích vyhlášek. Cílem celého komplexu nových předpisů je zpřehlednit, zjednodušit a zkrátit územní a stavební řízení, územní plánování a územní rozvoj a docílit plné srovnatelnosti s úpravami dalších zemí EU.

Zabezpečení koordinace územně plánovací dokumentace se sousedními státy patří mezi činnosti, které logicky vyplývají z mezinárodní spolupráce v rámci implementace evropské politiky Hospodářské a sociální soudržnosti. 

 

Z pozice ústředního orgánu státní správy MMR zajišťuje výkon státní správy na úseku územního rozhodování a stavebního řádu na úrovni orgánu nadřízeného krajským úřadům a Magistrátu hlavního města Prahy.

 

·        politiky hospodářské a sociální soudržnosti a evropské integrace

 

Cílem politiky hospodářské a sociální soudržnosti, jak je oficiálně nazývána, je podpora rozvoje právě těch regionů, jejichž úroveň nedosahuje v daných kritériích určitý evropský standard. Ochrana životního prostředí, zlepšení infrastruktury, snížení nezaměstnanosti, restrukturalizace průmyslu či rozvoj lidských zdrojů patří mezi základní cíle politiky soudržnosti EU.


Pro období 2000 - 2006 byly Evropskou komisí vytyčeny tři cíle:

- podpora rozvoje zaostávajících regionů,

- podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací,

- podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání.


Strukturální fondy jsou hlavním fiskálním nástrojem Evropské unie a v současné době existují následující čtyři: Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF), Evropský sociální fond (ESF),

Evropský orientační a záruční fond pro zemědělství (EAGGF), Finanční nástroj pro podporu rybolovu (FIFG).

 

Fond soudržnosti (CF) je doplňkovým fondem, který stojí vedle Strukturálních fondů. Je to významný nástroj, který poskytuje finance na významné projekty životního prostředí a infastruktury.

 

Aby mohla Česká republika čerpat ze Strukturálních fondů a Fondu soudržnosti, musela vypracovat takzvaný Národní rozvojový plán, což je dokument sestavený pro období 2004 - 2006. Po uplynutí této doby bude následovat plán nový, pro období 2007 - 2013, sestavený na základě nových informací, potřeb a cílů. Paralelně k NRP stojí Rámec podpory Společenství, což je dokument charakteru smlouvy mezi Evropskou komisí a Českou republikou, jímž se obě strany zavazují poskytnout prostředky na dosažení cílů uvedených v Rámci podpory Společenství. Cíle RPS jsou postaveny na NRP ČR.

 

Detailní popis cílů a podmínky čerpání podpory na jejich dosažení v jednotlivých oblastech jsou specifikovány v operačních programech. ČR si určila čtyři sektorové a jeden společný regionální operační program.

 

Vedle Operačních programů, které si v Rámci podpory Společenství určila Česká republika sama, existují programy nadnárodního rámce s názvem Iniciativy Společenství. Jednotlivými nadnárodními programy, které také poskytují možnost spolufinancování ze Strukturálních fondů EU, je sledován rozvoj například spolupráce přeshraniční, transnárodní i mezi vzdálenými regiony členských zemí EU. Jeden z programů si klade za cíl narovnání rozdílů mezi skupinami obyvatel, a tak bojovat proti různým formám diskriminace.

 

Podpora základního cíle se provádí dvěmi formami:

 

·        zajištění teoreticko-metodologických východisek (teoretická poznatková základna),

·        zajištění dosažení stejných šancí pro všechny regiony finanční podporou vývoje.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj si klade za cíl být koordinační institucí výzkumu v oblastech ministerstva, jimiž jsou regionální politika, podpora cestovního ruchu, bytová politika, politika hospodářské a sociální soudržnosti, územní plánování a politiky EU.  

 

Klíčovými institucemi pro výzkum v oblastech ministerstva jsou vědecká pracoviště univerzit a Akademie věd ČR, která provádí teoretický a aplikovaný výzkum a vývoj.

 

Ministerstvo si také klade za cíl motivovat vědecká pracoviště ke zlepšení návaznosti teoretických poznatků a následné aplikace. Aplikovatelnost výsledků bude základním kritériem při posuzování kvality výzkumu.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj bude motivovat vědecká pracoviště k většímu otevření poznatků a zlepšení spolupráce mezi regionálními vědeckými pracovišti.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj podpoří mezinárodní spolupráci za účelem podpory rozvoje regionů.

3. Tématické priority

 

Výzkum v gesci ministerstva bude zaměřen na problematiku regionálního rozvoje (včetně otázek demografického vývoje), podpory cestovního ruchu, bytové politiky, politiky hospodářské a sociální soudržnosti a evropské integrace a územního plánování.

 

Hlavní tématické priority ministerstva jsou určeny v programech „Výzkum pro potřeby regionů“ a „Výzkum pro řešení regionálních disparit“.

 

·        Program „Výzkum pro potřeby regionů“

 

Ministerstvo pro místní rozvoj předložilo podle § 5, odst. 2 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje program „Výzkum pro potřeby regionů“. Program byl schválen usnesením vlády ČR č. 514 ze dne 26. května 2004.

 

Program zajistí progresivní poznatkovou základnu a návrhy opatření v oblasti regionálního rozvoje a správy, zkvalitní výkonné a kontrolní činnosti orgánů státní správy a samosprávy, zajistí poznatky pro integraci nevyužitých ploch a objektů pro rozvoj obcí, podpoří získávání poznatků v oblasti bytové politiky, podpoří vyhledání a využití místních atraktivit a volnočasových aktivit pro rozvoj turistického ruchu a společenskou integraci ohrožených skupin, zajistí přípravu řešení potenciálních škod vyvolaných živelnými pohromami a zajistí poznatky souvislostí územního plánování (vč. podmínek udržitelného rozvoje) s ostatními dotčenými oblastmi veřejného a soukromého sektoru.

 

Vstupem ČR do EU vzroste význam regionálních a místních správ, které budou vystaveny vyšším nárokům na své fungování a řešení socioekonomických otázek příslušného území.

 

Ekonomické změny v poslední dekádě způsobily změnu ve využívání nemovitostí, ploch obcí a místních zdrojů. Obce potřebují odborné zázemí k řešení nedostatečného využití těchto místních zdrojů. Zaměřením programu je využití místních zdrojů neprůmyslového charakteru.

 

Cestovní ruch je potenciálním zdrojem rozvoje obcí. Využití místních atraktivit a podpora volnočasových aktivit je nejen zdrojem finančních prostředků, ale také prostředkem pro integraci ohrožených skupin do společnosti.

 

Výzkum souvislostí územního plánování (včetně podmínek udržitelného rozvoje) s ostatními dotčenými oblastmi se zaměřuje zejména na otázky územního plánování v ČR v kontextu územního (popř. prostorového) plánování zemí EU. Dále se zaměřuje na možnosti územního rozvoje ČR, vycházející z podmínek udržitelného rozvoje na základě poznání místního využití, potenciálů a hodnot území a v neposlední řadě také na vztahy územního plánování, strukturální politiky, sektorových a regionálních politik.

 

Při pomoci oblastem postiženým pohromami je nutné využívat metodické postupy, které byly již předem připraveny. Daná problematika není současným výzkumem systematicky řešena.

 

Doba trvání programu je od 31. května 2004 do 31. prosince 2006.

 

Uživateli výsledků jsou orgány a instituce státní správy a samosprávy.

 

Předpokládaná účelová podpora programu je pro rok 2004 24,6 mil. Kč, rok 2005 25,6 mil. Kč a rok 2006 25,6 mil. Kč.

 

Pro řešení projektů v rámci projektu je účelnost vynakládaných prostředků zajišťována ve spolupráci s kraji České republiky.

 

·        Program „Výzkum a vývoj pro  řešení regionálních disparit“

 

Podpora výzkumu a vývoje je jako oblast podpory regionálního rozvoje určena zákonem č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje § 3 písmeno c) „výzkum a technologický vývoj přispívající k celkovému rozvoji regionů se zřetelem na podporu zavádění nových technologií a inovací a posilování kapacit výzkumu a vývoje tam, kde je to pro rozvoj regionu nutné.“ Výzkum patří mezi odvětví s nejvyšší přidanou hodnotou, proto je jeho vliv na regionální ukazatele hospodářské úrovně a síly velký, a tak má i silný pozitivní vliv na ostatní odvětví. Podpora výzkumu je efektivním nástrojem podpory regionálního rozvoje s dlouhodobým přínosem.

 

Program má za cíl zabezpečit podporu rozvoje ekonomik jednotlivých regionů a vytváření vazeb mezi výzkumnými institucemi a regionální správou.

 

Program je zaměřen na podporu aplikovaného výzkumu.

 

Cílem programu v oblasti regionálního rozvoje je podpořit regionální ekonomiky s nedostatečně využitým potenciálem.

 

Cílem programu v oblasti bydlení je podpořit řešení problémů s dostupností bydlení nebo jeho nadbytku.

 

Cílem programu v oblasti územního plánování je řešení důsledků špatného využití území kraje (podpora územního plánování).

 

Cílem programu v oblasti cestovního ruchu je podpořit využití potenciálu cestovního ruchu jako progresivní oblasti národního hospodářství.

 

Předpokládaná doba trvání programu je od 1. dubna 2005 do 31. prosince 2009.

 

Uživateli výsledků bude veřejný sektor.

 

Předpokládaná účelová podpora programu je od 63 mil. Kč v roce 2005 do 150 mil. Kč v roce 2009.

 

Účelnost vynakládaných prostředků je zajišťována ve spolupráci s kraji České republiky. Kraje se budou na financování programu podílet z vlastních rozpočtů.

4. Hodnocení výzkumu

 

Ministerstvo pro místní rozvoj klade důraz na originalitu, přínos pro celkové poznání, inovační a aplikační přínosy a na celou šíři sociálních funkcí a efektů výzkumu pro ekonomiku, společnost, vzdělanost i poznání, což se shoduje s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008.

 

V souladu s nutností zajištění pravidelného a objektivního hodnocení výsledků výzkumu a vývoje a vyhodnocování přínosů ke stanoveným cílům - zejména zkvalitnění výkonné a kontrolní činnosti orgánů státní správy a samosprávy, rozvoji ekonomické a sociální funkce regionu – ministerstvo zajišťuje činnosti administrace výzkumu v rámci organizační struktury ministerstva. Tato organizace je plně v souladu s principem subsidiarity, neboť ministerstvo provádí práci koncepční a koordinační a regionální správa hraje významnou roli při realizaci výzkumu, což zvyšuje  nároky na koordinační činnost ministerstva, ale je tak plně respektován princip partnerství.

 

Hodnocení bude prováděno v souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008.

5. Finanční zajištění výzkumu

 

Ministerstvo očekává další nárůst podpory výzkumu ve své gesci vyplývající ze zvyšující se důležitosti regionální politiky, podpory cestovního ruchu, bytové politiky, politiky hospodářské a sociální soudržnosti a evropské integrace, územního plánování.

 

Výdaje Ministerstva pro místní rozvoj na vědu a výzkum jsou stanovovány státním rozpočtem na návrh Rady vlády pro výzkum a vývoj. Pro rok 2004 jsou státním rozpočtem na výzkum v gesci Ministerstva pro místní rozvoj stanoveny prostředky ve výši 30 mil. Kč. Z těchto prostředků je 25 mil. Kč určeno na program „Výzkum pro potřeby regionů“ a 5 mil. Kč na veřejné zakázky. Z těchto prostředků je hrazena i část administrace výzkumu dle § 3 odst. (2) zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje.

 

V Návrhu výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj na rok 2005 s výhledem na roky 2006 a 2007 Rady vlády pro výzkum a vývoj se uvádí, že výzkum a vývoj ve prospěch rozvoje ekonomiky jednotlivých regionů a vytváření vazeb mezi výzkumnými institucemi a regionálním průmyslem byl dosud zanedbáván. Proto je usnesením vlády navrženo navýšení prostředků ministerstva na roky 2005 a 2006 na 95,80 mil. Kč, na rok 2007 na 126,65 mil. Kč. Navýšené prostředky budou použity na nový program „Výzkum a vývoj pro řešení regionálních disparit“. Program bude vypracován po jednání s Radou vlády pro výzkum a vývoj.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj dle zákona 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) poskytuje účelovou podporu na regionální výzkum a v souladu s prohlášením vlády tak posiluje rozvoj výzkumu na univerzitách a ostatních školách a podporuje sbližování neuniverzitních pracovišť zvláště základního výzkumu s vysokoškolským výzkumem a vývojem. Ministerstvo pro místní rozvoj není poskytovatelem institucionální podpory.

6. Nepřímá podpora výzkumu

 

Ministerstvo pro místní rozvoj uzavřelo dohodu o vzájemné spolupráci a poskytování dat s Českým statistickým úřadem v oblastech regionálních a municipálních projektů a programů rozvoje (veřejné databáze), bydlení a bytové výstavby, cestovního ruchu, územně technických systému a registrů, spolupráce s EU, OECD a dalšími mezinárodními organizacemi, přípravy společenských publikací a prezentací, klasifikace a číselníků.

 

Ministerstvo plní funkci Národního koordinátora programu ESPON, který je součástí iniciativy ES Interreg III. Program ESPON (European Spatial Planning Observation Nerwork) shromažďuje a porovnává informace o rozvojových trendech napříč Evropou. Program se zaměřuje na územní dopady sektorových politik, vliv evropských strukturálních fondů na městské oblasti apod.

7. Organizační zajištění výzkumu ministerstvem

 

Veškerá činnost je prováděna se záměrem dlouhodobé maximalizace praktických přínosů výzkumu. Organizační zajištění výzkumu na ministerstvu odpovídá organizačnímu zajištění výzkumu ostatních institucí s obdobnou funkcí.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj zajišťuje v rámci výzkumu dle zákona 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje zejména následující činnosti:

·        koncepční práce výzkumu a vývoje,

·        vytváří podklady pro přípravu návrhu výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj,

·        vytváří podklady pro meziresortní jednání o výzkumu a vývoji,

·        řeší vztahy mezi ministerstvem a příjemci podpory, 

·        poskytování pravdivých a včasných informací,

·        kontrola plnění cílů projektů, včetně kontroly čerpání a využití podpory, účelnosti uznaných nákladů,

·        zajištění vyhlášení a realizaci veřejné soutěže a určení jejího obsahu a podmínek,

·        vypracování zadávací dokumentace,

·        zajištění hodnocení projektů,

·        spolupráce s Radou pro výzkum a vývoj,

·        zajištění informovanosti centrální veřejné správy, regionální a místní správy a odborné veřejnosti.

 

Činnost Ministerstva pro místní rozvoj je podporována činností ÚÚR.

 

Ústav územního rozvoje (ÚÚR) byl zřízen ministrem hospodářství k 1. září 1994 z Výzkumného ústavu výstavby a architektury (VÚVA). Ze zřizovací listiny je činnost ÚÚR zaměřena na tyto okruhy činností:

·        zpracování podkladů pro operativní činnosti poskytovatele,

·        metodická a konsultační a rešeršní činnost,

·        studijní, informační, dokumentační a publikační činnost,

·        příprava podkladů pro legislativu,

·        tvorba informačních systémů,

·        organizace mezinárodního odborného styku a účast v mezinárodních organizacích,

·        další úkoly podle rozhodnutí zřizovatele,

 

v oborech:

·        územní plánování,

·        regionální politika,

·        bydlení a bytová politika,

·        programy územního rozvoje regionů a obcí ČR.

 

Ve Statutu ÚÚR je také uvedena spolupráce s vysokými školami, vědeckými institucemi.

 

ÚÚR disponuje dostatečným počtem kvalitních pracovníků pro oblast územního plánování a stavebního řádu. Chybí ekonomové se zaměřením na regionální rozvoj a zejména odborníci se zaměřením na bytovou politiku.

 

Po změně organizace ÚÚR je možné část činností související s výzkumem převést na tuto instituci.

 

8. Závěr

 

Koncepce výzkumu a vývoje Ministerstva pro místní rozvoj (dále jen „koncepce“) stanovuje základní cíle Ministerstva pro místní rozvoj (dále jen „ministerstvo“) v oblasti výzkumu a vývoje. Je základním materiálem určujícím směřování výzkumu a vývoje podporovaného z prostředků ministerstva. Na koncepci výzkumu navazují programy ministerstva na podporu výzkumu a vývoje.

 

Koncepce vychází z Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008, ve které se uvádí, že resortní výzkumné programy svým zaměřením a svými prioritami doplňují Národní program výzkumu podle potřeb identifikovaných jednotlivými poskytovateli a podle principu optimálního využití veřejných prostředků alokovaných do oblasti výzkumu a vývoje ve prospěch společnosti.

 

Lisabonská strategie stanovuje v Evropské unii zajištění podpory výzkumu a vývoje ve výši 3 procenta HDP, z toho 2 procenta z neveřejných zdrojů. Ministerstvo rozvine za účelem podpory splnění těchto závazků České republiky užší spolupráci s kraji a obcemi za účelem zvýšení podpory základního a zejména aplikovaného výzkumu a vývoje. Právě aplikovaný výzkum a vývoj jsou prioritami ministerstva. Podpora aplikovaného výzkumu a vývoje je důležitým a velmi efektivním nástrojem regionální politiky. Podpora aplikovaného výzkumu a vývoje je optimálním nástrojem pro splnění mezinárodních závazků plynoucích z Lisabonského procesu.

 

Výzkum v gesci ministerstva bude zaměřen na problematiku regionálního rozvoje (včetně otázek demografického vývoje), podpory cestovního ruchu, bytové politiky, politiky hospodářské a sociální soudržnosti a evropské integrace, územního plánování.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj předložilo podle § 5, odst. 2 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje program „Výzkum pro potřeby regionů“. Program byl schválen usnesením vlády ČR č. 514 ze dne 26. května 2004.

 

Program „Výzkum a vývoj pro řešení regionálních disparit“ zajistí primárně dílčí cíl   zajištění dosažení stejných šancí pro všechny regiony. Program má za cíl rozvoj ekonomik jednotlivých regionů a vytváření vazeb mezi výzkumnými institucemi a regionálním průmyslem (podpora vývoje, inovací, vzdělávání odborníků). Program je zaměřen na podporu aplikovaného výzkumu a vývoje.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj klade důraz na originalitu, přínos pro celkové poznání, inovační a aplikační přínosy a na celou šíři sociálních funkcí a efektů výzkumu pro ekonomiku, společnost, vzdělanost i poznání, což se shoduje s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008.

 

V souladu s nutností pravidelného a objektivního hodnocení výsledků výzkumu a vývoje a vyhodnocování přínosů ke stanoveným cílům - zejména zkvalitnění výkonné a kontrolní činnosti orgánů státní správy a samosprávy, rozvoji ekonomické a sociální funkce regionu – ministerstvo zajišťuje činnosti administrace výzkumu v rámci organizační struktury ministerstva. Tato organizace je plně v souladu s principem subsidiarity, neboť ministerstvo provádí práci koncepční a koordinační a regionální správa hraje významnou roli při realizaci výzkumu, což zvyšuje  nároky na koordinační činnost ministerstva a je tak plně respektován princip partnerství.