Zkušenosti jednotlivých zemí byly získány jak v rámci široké diskuse a prezentací, tak pomocí sestaveného dotazníku. Souhrnem lze říci, že z 22 účastněných zemí jich 17 využívá daňová zvýhodnění na podporu VaV. Tato zvýhodnění nejsou využívána v Německu, Slovensku, Slovinsku a na Kypru. (tabulka 1).
Dále uvedené tabulky ilustrují:
· které ze států využívají daňových zvýhodnění (tab. 1),
· pro které účely jsou daňová zvýhodnění využívána (tab. 2),
· které příjemce daňové nástroje zvýhodňují (tab. 3),
· jak jsou daňová zvýhodnění v jednotlivých zemích zaměřena (tab. 4).
Tabulka 1: Přehled využívaných daňových zvýhodnění podle CREST(Center for Research in Economics and Statistics)
Stát |
Používá daňová zvýhodnění |
Počet daňových zvýhodnění |
|
Rakousko |
A |
A |
3 |
Belgie |
B |
A |
3 |
Česká republika |
CZ |
N |
0 |
Kypr |
CA |
N |
0 |
Dánsko |
DK |
A |
3 |
Francie |
F |
A |
4 |
Německo |
D |
N |
0 |
Maďarsko |
HU |
A |
9 |
Irsko |
IR |
A |
6 |
Izrael |
IZ |
A |
4 |
Itálie |
I |
A |
7 |
Lotyšsko |
LV |
A |
3 |
Litva |
LT |
A |
4 |
Nizozemí |
NL |
A |
2 |
Norsko |
N |
A |
1 |
Portugalsko |
P |
A |
1 |
Rumunsko |
RO |
A |
4 |
Slovensko |
SK |
N |
0 |
Slovinsko |
Si |
N |
0 |
Španělsko |
E |
A |
3 |
Švédsko |
S |
A |
2 |
UK |
UK |
A |
4 |
CELKEM |
|
17 |
63 |
Tabulka 2: Zaměření daňových zvýhodnění
Stát |
Náklady na VaV včetně investic |
Podpora atraktivity práce ve VaV |
Podpora nadací VaV |
Podpora duševního vlastnictví |
Rakousko |
A |
|
A |
A |
Belgie |
A |
|
A |
A |
Dánsko |
A |
A |
A |
|
Francie |
A |
A |
|
|
Maďarsko |
A |
A |
A |
A |
Irsko |
A |
|
|
A |
Izrael |
A |
A |
|
A |
Itálie |
A |
A |
|
|
Lotyšsko |
A |
|
|
|
Litva |
A |
A |
A |
|
Nizozemí |
A |
|
|
|
Norsko |
A |
|
|
|
Portugalsko |
A |
A |
|
A |
Rumunsko |
A |
|
|
A |
Španělsko |
A |
|
|
A |
Švédsko |
|
A |
A |
|
UK |
A |
|
A |
|
CELKEM |
16 |
8 |
7 |
8 |
Z výsledků je zřejmé, že ve většině zemi jsou zvýhodnění využívána pro krytí nákladů a investic do VaV. Dále jsou podporování výzkumní pracovníci a ochrana duševního vlastnictví.
Tabulka 3. Příjemci daňových zvýhodnění
|
Průmysl |
Zaměstnanci |
Nadace |
Jiné |
Rakousko |
A |
|
A |
|
Belgie |
A |
|
A |
A |
Dánsko |
A |
A |
A |
|
Francie |
A |
A |
|
|
Maďarsko |
A |
A |
A |
|
Irsko |
A |
A |
|
|
Izrael |
A |
A |
|
A |
Itálie |
A |
A |
|
|
Lotyšsko |
A |
|
|
|
Litva |
A |
A |
A |
|
Nizozemí |
A |
|
|
|
Norsko |
A |
|
|
|
Portugalsko |
A |
|
|
|
Rumunsko |
A |
|
|
|
Španělsko |
A |
|
|
|
Švédsko |
|
A |
A |
|
UK |
A |
|
A |
A |
CELKEM |
16 |
8 |
7 |
3 |
V převažující většině zemí jsou daňová zvýhodnění cílena pro podporu průmyslových podniků a na přenos výsledků VaV do “praxe” – formou podpory nadací. S tím souvisí i cílená podpora VaV pracovníků.
Tabulka 4: Zaměření daňových zvýhodnění v jednotlivých zemích
|
MSP |
NovéMSP |
VaV pracovníci |
Podpora spolupráce s institucemi základního výzkumu |
Nadace |
Jiné |
Rakousko |
|
|
|
|
A |
|
Belgie |
|
|
|
|
A |
A |
Dánsko |
A |
|
A |
A |
A |
|
Francie |
A |
A |
A |
|
|
|
Maďarsko |
A |
A |
A |
A |
A |
|
Irsko |
|
A |
|
|
|
|
Izrael |
|
|
A |
|
|
A |
Itálie |
A |
|
A |
A |
|
A |
Lotyšsko |
A |
|
|
|
|
|
Litva |
|
|
A |
|
A |
|
Nizozemí |
A |
A |
|
|
|
|
Norsko |
A |
|
|
A |
|
|
Portugalsko |
|
A |
A |
A |
|
|
Rumunsko |
|
|
|
A |
A |
|
Španělsko |
A |
|
|
A |
|
|
ŠVÉDSKO |
|
|
A |
|
A |
|
UK |
A |
|
|
A |
A |
A |
CELKEM |
9 |
5 |
8 |
8 |
7 |
4 |
Je zřejmé, že v podstatě ve všech zemích jsou daňová zvýhodnění cílena dle specifických potřeb státu. Nástroje jsou obvykle orientovány na podporu nových a stávajících MSP včetně podpory “přenosu výsledků do praxe” formou spolupráce s institucemi základního výzkumu.
Francie
· název: Podpora pro “Young Innovative Company,”
· podmínky: MSP ne starší 8 let, schopný dokladovat výdaje na VaV ve výši 15% celkových nákladů,
· zvýhodnění:
- první 3 roky neplatí daň z příjmu, další 2 roky 50%,
- zaměstnanci v oboru VaV a patentů neplatí sociální pojištění,
- celkové maximální zvýhodnění nesmí přesáhnou během 3 let 100 000 EURO.
Švédsko
název: Podpora nadací
podmínky: nadace musí využít prostředky pro “dobré skutky” – podle zákona péče o děti, výchova, výzkum, “Nordic co-operation” a národní obrana
zvýhodnění: neplatí daň z příjmu s výhradou příjmů z podnikání a pronájmu
Dánsko
název: Daňové zvýhodnění pro pracovníky VaV a “experty”
podmínky: pro občany cizích zemi (velice kritizované opatření)
zvýhodnění: po dobu 3 let daň z příjmu + soc. pojištění celkem 31%.
Maďarsko
název: Simplified Enterpreneurial Tax (EVA)
podmínky: zjednodušené daňové přiznání, není třeba dokladovat jednotlivé náklady, jen celkové
zvýhodnění: platí pro mikropodniky
Irsko
název: Business Expansion Scheme (BES)
podmínky: určeno soukromým investorům
zvýhodnění: osvobození od daní v případě vložení kapitálu do vybraných sektorů ve výši min. 31 750 EURO ročně
název: Seed Capital Scheme (SCS)
podmínky: určeno osobám zakládajícím MSP
zvýhodnění: osobám, které opustily zaměstnání a založily vlastní obchodní firmu, jsou vráceny daně, zaplacené v období 6ti let před zahájením soukromého podnikání v závislosti na jejich výši a investovaném kapitálu
Nizozemí
název: WSBO 1 (Wet Bevordering Speur en Ontwikkelingswerk = viz www.ez.nl)
podmínky: určeno pro MSP
zvýhodnění: snížení daní z platů a soc. pojištění 42% (prvních 110000 EURO), dále 14%, maximum 8 mil.
název: WSBO 2
podmínky: určeno pro jednotlivce (self employed person)
zvýhodnění: odpočet 11000 EURO ze zisku, pro začínající 16500 EURO.
Velká Británie
název: snížení daňového základu
podmínky: určeno pro MSP i velké podniky
zvýhodnění:
u MSP od daňového základu lze odečíst 150% nákladů na VaV, v případě ztráty “obchodovatelný kredit” ve výši 24% nákladů na VaV
u velkých podniků lze odečíst 125% nákladů na VaV.
Portugalsko
Opatření z oblasti NEST “Newly created technology-based companies”
podmínky: nové MSP
zvýhodnění: daňové zvýhodnění prvních 6 let, ale jako součást převážně přímé podpory.
Je celkem logické, že efektivita nákladů tímto způsobem vynaložených by měla být vyhodnocována. O to překvapivější je zjištění, že se to děje v poměrně omezené míře, případně výsledky nejsou přístupné – viz. tabulka 5.
Tabulka 5: Vyhodnoceni efektu daňových zvýhodnění
|
Je efekt daňových zvýhodnění vyhodnocován? |
Jsou výsledky evaluace dostupné? |
Rakousko |
A |
nepublikované |
Belgie |
A |
částečně |
Dánsko |
|
|
Francie |
|
|
Maďarsko |
A |
A |
Irsko |
|
|
Izrael |
|
|
Itálie |
|
|
Lotyšsko |
A |
A |
Litva |
|
|
Nizozemí |
A |
A |
Norsko |
A |
dosud ne |
Portugalsko |
A |
dosud ne |
Rumunsko |
|
|
Španělsko |
|
|
Švédsko |
|
|
UK |
A |
dosud ne |
CELKEM |
8 |
6 |
Důvodů pro tuto skutečnost je celá řada a můžeme je rozdělit na objektivní a specifické dle jednotlivých zemí.
Objektivní:
neexistence kontrolní, „nepodporované“ skupiny
poměrně krátká doba aplikace těchto zvýhodnění
Lokální:
cílem je „pouze“ zvýšení nákladů na VaV v rámci dosažení „3%“
cílem je vyslat veřejnosti a průmyslu „politický signál” o podpoře VaV
evaluace zvyšuje náklady
odpovědná ministerstva nejsou objektivní evaluace schopna či ji nepokládají za důležitou.
Souhrn
Většina zúčastněných zemí využívá v současné době celou řadu daňových zvýhodnění pro podporu VaV. Důvody pro zavedení (zrušení) různých zvýhodnění za různých podmínek se výrazně liší v závislosti na představách institucí za tato zvýhodnění odpovědných, dle výchozích podmínek a tradic. V současné době (mimo jiné i pro krátkou dobu existence těchto zvýhodnění) není možno, dle názoru expertní skupiny, provést objektivní vyhodnocení jejich efektivity a formulovat jiná než obecná doporučení. Skupina bude proto (navrhováno) pokračovat v práci i na přelomu let 2004/5.
Maďarsko zřídilo zákonem k datu 1.1.2004 „Fond na podporu výzkumu a vývoje a inovací“4, který je v mnoha ohledech velmi zajímavý a nabízí řešení některých zásadních problémů, spojených s problematikou VaV. Z tohoto důvodu se autoři rozhodli zařadit do studie poněkud obsáhlejší informaci o Fondu.
Finanční prostředky plynou do Fondu ze tří zdrojů:
· povinným odvodem podniků,
· dary soukromých i právnických osob,
· státním příspěvkem ve výši součtu předchozích dvou položek.
Výše povinného odvodu je vázána na úroveň zdanitelného základu, postupně poroste během 3 let až na 0,4 % zdanitelného základu; MSP jsou zvýhodněny, cílová částka odvodu je poloviční. Z pohledu nepřímých nástrojů je pozornosti hoden zejména fakt, že odváděná částka se snižuje o prostředky, které podnikatel vynaložil na výzkum a vývoj pro svoji potřebu.
Fondem disponuje ministr školství, který svou pravomoc deleguje na Radu Fondu, každodenní správu Fondu má na starosti Národní úřad pro rozvoj a technologie. Fond je možno využívat na podporu konkrétních projektů VaV, vzešlých z veřejné soutěže i pro další účely – např. k financování projektů, ucházejících se o podporu ze strukturálních fondů. Po proplacení účasti EU vrací uchazeč prostředky zpět do Fondu. Určitý objem prostředků Fondu je určen pro potřeby regionů.
Zmíněným zákonem se zřizuje nový nástroj k přerozdělení daní, jeho existence má však i některé další zřejmé přednosti:
· při znalosti údaje o zdanitelném základu podniků lze dopředu odhadnout maximální dopad do výběru daní,
· podniky jsou motivovány k tomu, aby:
- vytvářely zisk (jehož část je odpočitatelná a využitelná pro rozvoj obchodní firmy)
- vynakládaly prostředky na podporu VaV ve svůj vlastní prospěch.
to může být stimulujícím faktorem pro velké, např. nadnárodní, obchodní firmy, které až dosud výzkum v Maďarsku nepraktikovaly a realizovaly zde pouze know how, pořízené v jiné zemi. Nástroj tedy vytváří prostředí, podporující zvyšování přidané hodnoty a budování ekonomiky, založené na znalostech,
· fond má volnější režim, nežli veřejné zdroje, je ho tedy možno využít k financování širšího okruhu aktivit, zejména z oblasti realizace výsledků VaV v praxi,
· ve svých důsledcích znamená zřízení Fondu mírně dodatečné zdanění „velkých hráčů“ (např. bank) a přerozdělení prostředků ve prospěch VaV a zejména technologických MSP.
Naopak rizikem tohoto uspořádání je těžko kontrolovatelná výše nákladů na vlastní VaV. Při neexistenci účetní položky „náklady na VaV“ je při každém ze způsobů, využívajících daňových úlev, tato záležitost věcí důvěry a následné kontroly (např. ze strany finančních úřadů).
Jako jedna z nejlepších praxí oblasti nepřímé podpory VaV v EU je často označováno zavedení „R&D tax credits“.
Cíl použití
Toto daňové opatření bylo přijato v roce 2000 pro MSP a v roce 2002 pro velké společnosti na základě zjištění, že britské společnosti investují do VaV srovnatelně méně než jejich zahraniční konkurenti. Vláda rozhodla stimulovat zvýšení jejich investic do VaV právě tímto opatřením, které bylo připraveno ve spolupráci ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva financí a úřadu správy daní (Inland Revenue) a v konsensu s podnikatelskou sférou.
Kdo může žádat o daňovou úlevu
· Pouze společnosti (podnikatelské subjekty) ze své daně z příjmů,
· existují dvě daňová schémata v závislosti na tom, zda VaV vykonávají malé a střední podniky nebo velké společnosti,
· VaV je pro daňové účely definován v příslušných směrnicích v rámci legislativy.
Náklady kvalifikované pro tuto daňovou úlevu
Společnosti mohou žádat o daňovou úlevu pro své výdaje na:
· zaměstnance přímo a aktivně se zabývající VaV ve společnosti nebo externě pro společnost pracující v oblasti VaV,
· spotřební materiál využívaný přímo při provozování VaV,
· zvláštní pravidla existují pro výdaje na subdodávky VaV (s odlišností pro MSP a velké obchodní firmy).
Výše daňové úlevy
· Žádosti jsou podávány se zřetelem k výše uvedeným kvalifikovaným nákladům a k danému účetnímu období; pro podání žádosti se požaduje vynaložit v účetním období nejméně 10 tisíc liber na VaV, horní limit není stanoven,
· MSP mohou odečíst 150 % kvalifikovaných výdajů na VaV při výpočtu daně,
· velké společnosti mohou odečíst 125 % kvalifikovaných výdajů na VaV při výpočtu daně,
· specifickým opatřením na podporu MSP (procházejícím obdobím růstu a vyšších investic a tedy i možností období určitých ztrát) je možnost pro MSP žádat i v případě, že vykazují ztráty v daném účetním období, o splatný daňový dobropis, který může činit až 24 liber z každých 100 liber aktuálních kvalifikovaných výdajů na VaV,
· v podstatě jde tedy o redukci daňové povinnosti nebo i o možnost (MSP) přijetí určité platby.
Hodnocení efektů
Přes poměrně krátkou dobu existence tohoto daňového zvýhodnění, jsou celková hodnocení i reakce podnikatelské sféry pozitivní. V období duben 2000 – listopad 2003 (tedy za tři a půl fiskálního období) bylo podáno více než 8 tisíc žádostí o daňovou úlevu a poskytnuto kolem 500 miliónů liber podpory.
Procesní záležitosti
Žádosti se podávají na Inland Revenue. Pokud jde o další vývoj, důraz se klade na minimalizaci informací v podávané žádosti (přílohou je podpůrná dokumentace vysvětlující povahu VaV) a na další urychlení procesu vyřízení žádostí.
OBSAH:
PŘÍLOHA 1 (ke kapitole 3.2. Situace v Evropské unii)............................................................. 1
A.1. Přehled využívaných daňových zvýhodnění v EU.................................................................. 1
A.2. Příklady některých NNVV................................................................................................. 3
A.3. Hodnocení efektu daňových zvýhodnění............................................................................. 4
A.4. Maďarský Fond na podporu VaV a inovací........................................................................ 5
A.5. Velká Británie..................................................................................................................... 6