II.

Předkládací zpráva

 

Národní program výzkumu II (NPV II) realizuje tématické a systémové priority Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004-2008, která byla schválena usnesením vlády č. 5 ze dne 7. ledna 2004, formou tématických a průřezových programů. Příprava, řízení i realizace NPV II se řídí § 4 až 6 a § 33 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) a usnesením vlády ze dne 28. dubna 2003 č. 417.

Národní politika výzkumu a vývoje České republiky z roku 2000, která byla schválena usnesením vlády ze dne  5. ledna 2000 č. 16, uložila přípravu tzv. Národního programu orientovaného výzkumu a vývoje (NPOVaV). V tomto národním programu byly specifikovány výzkumné priority dané národní politikou z roku 2000 prostřednictvím technology foresight. Tato metodika určování výzkumných priorit se velmi osvědčila nejen pro svůj konsensuální způsob identifikace priorit, ale i pro svoji transparentnost a sofistikovanost.

NPOVaV vzala vláda usnesením č. 517 ze dne 22. května 2002 na vědomí s tím, že konečný návrh programu bude harmonizován s právě přijatými právními normami, především se zákonem o podpoře výzkumu a vývoje a jeho prováděcími předpisy. Zároveň Koordinační rada pro přípravu tohoto národního programu upřesnila priority stanovené v rámci veřejné zakázky formou technology foresight do konečné podoby. Takto aktualizovaný NPOVaV byl schválen jako Národní program výzkumu I (NPV I) usnesením vlády č. 417 ze dne 28. dubna 2003. Tento postup neumožnil odstranit všechny nedostatky návrhu NPOVaV. I když se řídící struktura národního programu zjednodušila (bylo odstraněno dvouúrovňové řízení programu založené na poskytovatelích a tzv. spoluposkytovatelích), musela se v NPV I akceptovat roztříštěnost financování jednotlivých částí národního programu zavedená v NPOVaV. To se projevilo v obtížné koordinaci těchto jednotlivých částí. Přílišná autonomie jednotlivých poskytovatelů způsobila v některých případech opožděné vyhlášení veřejných soutěží, změny výzkumných priorit a krácení prostředků na jednotlivé programové části.

Usnesením vlády ze dne 28. dubna 2003 č. 417 byla současně se schválením NPV I schválena i urychlená příprava NPV II. Důvodem požadavku na urychlené zahájení příprav NPV II byla snaha zajistit dostatek času na výběr priorit NPV II a tím vytvořit podmínky pro jeho včasné vyhlášení. NPV II odstraňuje při zachování všech pozitivních rysů a hlavně jeho základních idejí (tj. podporovat úspěšné oblasti českého výzkumu, které jsou rovněž potřebné z celospolečenského hlediska) zásadní nedostatky NPV I. Veřejné prostředky na NPV II byly soustředěny pouze do rozpočtových kapitol Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Tato ministerstva plní roli poskytovatelů a MŠMT je zároveň koordinátorem NPV II jako celku.

Národní program výzkumu II byl připraven příslušnými odbornými útvary MŠMT, ve spolupráci s Radou pro výzkum a vývoj (RVV), která vytvořila indikátory hodnocení NPV II uvedené v části III. Při určování tématické náplně jednotlivých částí tohoto programu se vycházelo z podkladů připravených Technologickým centrem AV ČR a Centrem pro sociální a ekonomické strategie (CESES) UK.

Při přípravě NPV II se osvědčila odborná pomoc Rady NPV, která je odborným poradním orgánem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy. Členy této pracovní skupiny jsou zástupci jednotlivých současných poskytovatelů a dalších institucí (MŠMT, RVV, Akademie věd České republiky, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo dopravy a Ministerstvo financí) i reprezentanti odborné a uživatelské sféry (Technologické centrum Akademie věd České republiky, Asociace výzkumných organizací, Česká konference rektorů, Rada vysokých škol a Asociace inovačního podnikání). K jednáním byli přizváni rovněž experti na problematiky související s činností této rady (financování výzkumu, výzkum v oblasti životního prostředí, metrologie atd.). Radě NPV pak byla podřízena pracovní skupina pro přípravu NPV II složená ze zástupců MŠMT, RVV a Technologického centra AV ČR, která řešila aktuální problémy spojené s přípravou tohoto národního programu. Vzhledem k tomu, že výsledky technology foresight vzešlé z přípravy NPV I byly využity jako výchozí bod pro stanovení zúžených tématických priorit panely nezávislých expertů i pro NPV II, nepodílelo se na přípravě obou národních programů Ministerstvo informatiky, neboť v době přípravy NPV I teprve vznikalo. Ze stejného důvodu byla i v  NPV I svěřena role poskytovatele za tématické oblasti související s informatikou Akademii věd České republiky.

Závažným problémem je financování NPV II. Necelá jedna miliarda Kč vyčleněná ze státního rozpočtu pro první rok tohoto programu, stejně jako další navyšování prostředků v následujících letech, jsou podstatně nižší než návrh na objem prostředků pro NPV I uvedený v usnesení vlády ze dne 28. dubna 2003 č. 417. Především na plnění systémových priorit je vyčleněno v rámci NPV II pouze přibližně 10% veškerých veřejných prostředků. Proto se počítá, že systémové priority Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 - 2008 budou realizovány nejen průřezovými programy NPV II, ale i jinými nástroji, především prostřednictvím strukturálních fondů a některých resortních programů.

Vstup České republiky do Evropské unie příliš nemění podmínky průběhu NPV II oproti předchozímu národnímu programu, neboť postupným začleňováním České republiky do Evropského výzkumného prostoru byl již za určitých podmínek umožněn vstup zahraničním subjektům z oblasti výzkumu a vývoje do NPV I.

V průběhu NPV II dojde k transformaci příspěvkových organizací z oblasti výzkumu a vývoje na veřejné výzkumné instituce, pokud bude schválen zákon o veřejných výzkumných institucích[1]. Tato transformace příspěvkových organizací by neměla ovlivnit průběh NPV II. Bude-li to nutné, budou v průběhu národního programu aktualizovány příslušné smlouvy i formuláře pro návrhy projektů nebo hodnocení průběhu projektu.

Rovným postavením mužů a žen se zabývá materiál dílčím způsobem.V části IV v tématické náplni průřezového programu PP1 Lidské zdroje je uvedena i podpora vyšší účasti žen v doktorských studijních programech a medializace úspěšného zapojení žen do výzkumu.

Náklady na NPV II uvedené v tabulce V v části III budou vyčleněny z celkového objemu státní podpory  na výzkum a vývoj a budou respektovány již stanovené limity výdajů pro tuto oblast pro roky 2006 a 2007 bez zvýšených nároků na státní rozpočet.

Meziresortní připomínkové řízení proběhlo od 18. ledna do 3. února 2005. Materiál byl rozeslán 37 připomínkovým místům. Ve stanoveném termínu došlo 42 připomínek z 9 připomínkových míst, 22 připomínkových míst připomínky nemělo a 6 připomínkových míst se nevyjádřilo. Bylo vzneseno celkem 27 zásadních připomínek. 1 zásadní připomínku MZe se nepodařilo vyřešit, a proto byl materiál předložen do vlády s 1 rozporem (zásadní připomínka č. 17 v části VI předkládaného materiálu).  Tento rozpor byl při projednávání materiálu na jednání vlády vyřešen tím, že tématická oblast T2-1-3 „Kontrolované geneticky modifikované organizmy s vysokým produkčním potenciálem“ spolu s dalšími zemědělskými prioritami byla s odpovídajícími prostředky v celkové výši 200 mil. Kč, z toho na rok 2006 ve výši 25 mil. Kč, převedena k řešení do výzkumných programů, u nichž je Ministerstvo zemědělství poskytovatelem. Tyto priority budou zahrnuty do připravovaného resortního výzkumného programu MZe. V tomto smyslu bylo upraveno i financování NPV II uvedené v tabulkách V a VI části III, stejně jako část IV návrhu NPV II.



[1] Předpokládá se, že zákon o veřejných výzkumných institucích by měl nabýt účinnosti dnem 1. července 2005 a transformace příspěvkových organizací na veřejné výzkumné instituce bude provedena ke dni 1. ledna 2007.