Vážení přátelé,

 

            Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přijalo „Koncepci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání
a odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času“. Považujeme tento materiál za velmi důležitý pro ovlivňování a zkvalitňování další péče o pracovníky s dětmi a mládeží v jejich volném čase. V jeho  úvodu považuji za potřebné poznamenat.

 

Předložená „Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odborné přípravy pracovníků s dětmi
a mládeží v oblasti volného času“ představuje zavedení systému do vzdělávání pracovníků, kteří se této oblasti věnují. Systém vzdělávání bude realizován ve dvou hlavních směrech jako :

a)     další vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání

b)  odborná příprava pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času.

 

            Za školská zařízení pro zájmové vzdělávání jsou považovány ty subjekty, které organizují zejména výchovné, vzdělávací a rekreační aktivity pro děti a mládež v jejich volném čase, tedy  střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní kluby
a školní družiny. Do určité míry tuto úlohu mohou plnit např. i školy a domovy mládeže.

 

Cílem tohoto materiálu je především vytvoření předpokladů pro další vzdělávání profesionálních pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání, kteří jsou činní v oblasti volného času.

 

Zároveň se předpokládá, že v současném období (do doby schválení zákona o práci s dětmi a mládeží) bude po dohodě s nevládními neziskovými organizacemi (resp. s jejich „střechovými“ orgány) experimentálně ověřován způsob vzdělávání dobrovolných pracovníků s dětmi a mládeží v jejich volném čase, a to na základě akreditovaného výkonu přípravy.

 

Předkládaný návrh tedy spojuje dvě hlediska - kompetentnost pracovníka v oblasti volného času dětí a mládeže pro výkon funkce a kompetenci právnické, či fyzické osoby k přípravě těchto pracovníků na výkon funkce.

 

Věřím, že tento materiál bude pro uvedená školská zařízení přínosem a že jej budou v plné míře využívat. Vlastní naplňování koncepce začne od ledna 2003. Do té doby vydáme k její realizaci souhrn podrobných metodických návodů a další průvodní dokumenty.

 

 

V Praze dne 23. srpna 2002

 

 

 

                                                                                  Mgr. Jindřich  F r y č  v.r.

                                                                                  ředitel odboru pro mládež

Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
školských zařízení pro zájmové vzdělávání

 

 

I.

 

 

1.  Další vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové
     vzdělávání.


a)  Úvod

 

Praxe ukazuje, že zejména v oblasti zájmového vzdělávání je potřeba poskytnout pracovníkům v této oblasti ucelený systém vzdělávání, neboť volnočasové aktivity a přístup k nim se za poslední léta výrazně změnily. Je nezbytné, aby tito pracovníci měli adekvátní přehled o situaci v oboru a mohli tak svým svěřencům nabízet aktivity, které je osloví. I oblast souvisejících právních předpisů je v současné době poměrně komplikovaná a ne vždy zcela přehledná, neboť se změnila řada předpisů, které je při práci s dětmi a mládeží nutno respektovat. Obdobná situace je i ve školních klubech a školních družinách. K této činnosti tedy musí být pracovníci řádně připraveni.

Specifika činnosti vybraných školských zařízení spočívá především v dobrovolné účasti dětí, mládeže a dospělých (viz. vyhlášky 432/1992 Sb.,
o střediscích pro volný čas dětí a mládeže a 87/1992 Sb., o školních družinách
a školních klubech) na zájmovém vzdělávání. Vzdělávání vychází z nutnosti stálého doplňování vědomostí a praktických znalostí a potřeby zajistit informovanost
o nových trendech a různorodých aktivitách, které jsou konkrétním jedincům blízké
a oslovují je. Významné části spočívají nejen v teoretických disciplínách, ale
i v praktickém výcviku v jednotlivých oblastech, včetně tvořivého a flexibilního přístupu k novinkám z pohledu nepovinné účasti klientů zájmového vzdělávání.

Předkládaný materiál se zaměřuje pouze na ta  školská zařízení, která by měla uskutečňovat zájmové vzdělávání. Těmi jsou střediska pro volný čas dětí
a mládeže, školní družiny a školní kluby. Další typy zařízení nejsou do tohoto materiálu zahrnuty z  následujících důvodů:

·        školní knihovny (dle § 21 zákona č. 390/1991 Sb. o předškolních a školských zařízeních – dále jen „zákona“) poskytují specifické služby, které nezachycují celé spektrum činností, k nimž jsou zmocněny výše uvedené vybrané kategorie školských zařízení; navíc fungují jako součást školy;

·        školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče (dle § 23 zákona) pracují se specifickými kategoriemi dětí
a mládeže a obsah jejich činnosti, jakož i její formy jsou podřízeny specifikám klientely;

·        domovy mládeže (dle § 22 zákona) mají rovněž specifické poslání, neboť saturují zejména potřeby ubytování a stravování žáků a jejich výchovná činnost přímo navazuje na obsah výchovně vzdělávací práce  školy;

Ve  vztahu k určitým oblastem činnosti ve  volném čase  žáků ubytovaných v domovech mládeže by však bylo účelné, aby se do vybraných oblastí vzdělávání, dle tohoto materiálu, zapojili i výchovní pracovníci těchto školských
zařízení (pouze na základě jejich vlastního zájmu).

Cílem předkládaného materiálu je vytvoření předpokladů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří jsou činní v oblasti volného času a kteří by si měli permanentně doplňovat své poznatky, rozvíjet je a inovovat.

Návrh předpokládá vzdělávací cyklus zahájený uváděním pracovníků školských zařízení, kteří nastupují do funkce poprvé ve své profesní kariéře, pokračující pak průběžným vzděláváním a u řídících a vedoucích pracovníků doplněný funkčním vzděláváním.

 

 

b) Systémové zabezpečení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků 
      školských zařízení pro zájmové vzdělávání

 

Další vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání (dále jen DVPP(zv)) je určeno dle jednotlivých typů ředitelům a dalším profesionálním pedagogickým pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání:

·        středisek pro volný čas dětí a mládeže,

·        školních klubů,

·        školních družin.

V případě zájmu se tohoto vzdělávání mohou zúčastňovat i ředitelé
a pedagogičtí pracovníci škol a dalších školských zařízení. Zejména tam, kde nepůsobí výše uvedená školská zařízení pro zájmové vzdělávání a škola nebo školské zařízení je jedinou možností k organizaci činností ve volném čase dětí
a mládeže.

Jednotlivé druhy dalšího vzdělávání, jeho obsah, rozsah a určení jsou podrobně specifikovány v dalších částech materiálu.

Poslání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání má naprosto odlišný charakter než školy a ostatní školská zařízení. To zakládá nutnost, aby pro DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání  byl stanoven specifický přístup, navazující na již fungující mechanizmy.

 

DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání se bude týkat:

 

Druh zařízení

Počet zařízení

Počet pedagog. pracovníků

T.j. přepočtený stav

střediska pro volný čas

290

1 635

1 462,8

školní družiny a školní kluby

4 340

9 605

8 073,9

Poznámka: samostatné údaje o školních družinách a o školních klubech se nepodařilo zjistit.
                   Nejsou samostatně evidovány.

 

 

DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odbornou přípravu pracovníků s dětmi a mládeží v jejich volném čase budou realizovat především  k tomu akreditovaná pracoviště. S ohledem na specifičnost činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání se předkládá návrh na úpravu stávajícího akreditačního subjektu ministerstva.

 

Gesci za DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání má skupina mládeže a tělovýchovy ministerstva. Akreditaci uděluje náměstek ministra skupiny mládeže a tělovýchovy na návrh níže uvedené Akreditační komise.

V rámci Akreditační komise pro DVPP, zřízené pokynem ministra č.j.
11 031/2001-25, se zřizuje Sekce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání (dále jen sekce).

a)    Sekce má devět členů, z nichž navrhuje tři odbor pro mládež a vždy dva  ředitelé 
 IDM, IZV a SVIS. Určení konkrétních osob je v kompetenci náměstka  ministra
 skupiny 5.

b)    Posláním Sekce  je posuzování žádostí o akreditace škol a školských zařízení,
 nestátních neziskových organizací a dalších  subjektů z oblasti zájmového 
 vzdělávání a práce s dětmi  a mládeží mimo školní vyučování.

c)     Práce sekce se plně řídí zásadami stanovenými pro činnost Akreditační komise
 pro DVPP.

d)    Návrhy, doporučení a stanoviska sekce bude Akreditační komise pro DVPP
 respektovat.

e)    Sekce bude rovněž posuzovat žádosti o udělení akreditace  k odborné přípravě 
 pracovníků s dětmi a mládeží v jejich volném čase, dle části 3  tohoto materiálu.

f)       Doporučené návrhy na udělení akreditace předkládá Akreditační komise pro
 DVPP náměstkovi ministra pro mládež a tělovýchovu, který vydá osvědčení
 o akreditaci.

g)    Sekce nahradí stávající Radu pro posuzování vzdělávacích programů nestátních
 neziskových organizací.

 

Toto opatření si vyžádá  nový Pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k vydávání osvědčení o způsobilosti vzdělávacího zařízení k pořádání vzdělávacích akcí v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, kterým se nahradí stávající pokyn č.j. 11 031/2001-25.

 

 

c) Rozsah, formy a obsah dalšího vzdělávání pracovníků školských zařízení
     pro zájmové vzdělávání

 

Další vzdělávání profesionálních pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání - středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních družin a školních klubů (dále jen pracovníků školských zařízení) navazuje na předchozí pregraduální přípravu odpovídající svým obsahem a rozsahem požadavkům danými vyhláškou č. 139/1997 Sb.

DVPP(ZV) pro tuto kategorii pedagogických pracovníků budou realizovat akreditované subjekty, kterými budou především přímo řízené organizace skupiny 5 – IZV Hořovice, SVIS Prachatice a IDM Praha, případně vybraná střediska pro volný čas dětí a mládeže, za aktivní spolupráce s Pedagogickými centry a některými typy škol.

DVPP(ZV) se uskutečňuje v rámci široké nabídky dlouhodobých a krátkodobých vzdělávacích programů, kurzů, seminářů, metodických zaměstnání apod.

DVPP(ZV) těchto pracovníků se dělí na tři základní stupně:

1.      uvádění do praxe,

2.      průběžné vzdělávání,

3.      funkční studium ředitelů a vedoucích pracovníků.

Studium je zaměřeno na tři základní kategorie pracovníků:

I.   řídící pracovníci

·        ředitelé středisek pro volný čas,

·        vedoucí školních družin,

·        vedoucí školních klubů,

 

II.  vedoucí pracovníci

·        zástupci ředitele středisek pro volný čas,

·        vedoucí oddělení středisek pro volný čas,

·        zástupci vedoucích školních družin,

·        vedoucí vychovatelky,

·        zástupci vedoucích školních klubů,

·        pracovníci připravující se na výkon vedoucí nebo řídící funkce

 

III. ostatní pedagogičtí pracovníci.

 

DVPP(ZV) pro oblast zájmového vzdělávání se mohou zúčastnit i zájemci
o studium ze škol a ostatních školských zařízení. Budou zařazeni do formy studia dle požadavku vysílající organizace či jejich zájmu. (Lze předpokládat určitý zájem například ze škol, které nemají školní družinu nebo školní klub nebo z domovů mládeže.)

O zařazení pracovníka do některé z výše uvedených forem a kategorií studia rozhoduje ředitel školy nebo příslušného školského zařízení. Svým souhlasem zároveň garantuje finanční participaci (pokud je požadována) školy nebo školského zařízení, na úhradě nákladů spojených se studiem (zpravidla nákladů spojených s pobytem – ubytování, stravování, cestovné).

Organizace která vysílá své pracovníky na některou z forem DVPP(ZV) může požadovat zorganizování vzdělávací aktivity dle vlastních potřeb, nad rámec tohoto materiálu. Finanční náklady na tento druh vzdělávání budou řešeny individuální dohodou mezi žadatelem a vzdělávacím subjektem.

 

 

d) Subjekty oprávněné k poskytování DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové
     
vzdělávání:

 

 

Typ vzdělávání

Zodpovídá:

Realizuje:

Uvádění do praxe

vedoucí pracovník zařízení

uvádějící, určený vedoucím pracovníkem, věcně příslušná instituce

Průběžné vzdělávání

vedoucí pracovník zařízení

IDM, SVIS, IZV, příp. další pověřené subjekty

Funkční studium řídících a vedoucích pracovníků

zřizovatel

IDM, SVIS a IVZ

 

 

 

 

 

 

e) Jednotlivé formy DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání

 

 

Uvádění do praxe

 

Uvádění do praxe je prováděno na pracovišti příslušného pracovníka, případně na pracovištích majících svým zaměřením vztah k dané problematice. Za realizaci zodpovídá zaměstnavatel, provádí uvádějící pracovník, určený ředitelem školy nebo školského zařízení.

Při uvádění do praxe může využívat uváděný i uvádějící možností poskytovaných věcně příslušnou přímo řízenou organizací skupiny 5, případně dalších akreditovaných vzdělávacích subjektů působících v místě či dosahu školy nebo školského zařízení. Jedná se například o metodickou pomoc, odborné konzultace, výměnu zkušeností a pod.

 

 

Charakteristika

Tento proces se týká všech pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání, pokud nastupují do této funkce poprvé ve  své profesní kariéře. Rozsah přípravy je závislý od praxe a vzdělání jednotlivých účastníků.

Celková časová dotace:

20 – 40 prezenčně teoretická část; praktická část dle rozhodnutí zaměstnavatele

Obsah:

Formy:

Časový rozsah:

Zakončení:

Teoretická část

- Výchova mimo vyučování jako
  pedagogický fenomén

- Pedagogická diagnostika

- Ped.-psych. zřetele v činnosti
  pedagoga volného času

- Základní právní a ped. psych.
  zřetele v činnosti ped. vol. času

kurzy

semináře

instruktáže

náslechy

exkurze

samostudium

V rámci zkušební doby do 1 roku od nástupu do zaměstnání

 

Pohovor se zástupcem zaměstnavatele a s uvádějícím do praxe

Praktická část

- Příprava a realizace přímé
  výchovné činnosti a činností
  souvisejících

instruktáže

hospitace a jejich rozbor

konzultace s uvádějícím

 

 

 

Průběžné vzdělávání

 

Zajišťuje a řídí oprávněný subjekt. V daném případě některá z přímo řízených organizací skupiny 5. Typy průběžného vzdělávání jsou určené pro všechny kategorie pedagogických pracovníků středisek pro volný čas, školních družin
a školních klubů a další zájemce.

 

Charakteristika

Průběžné vzdělávání plní především funkce inovační, rozšiřující a specializační. Navazuje bezprostředně na uvádění do praxe. Je realizováno prostřednictvím účasti na vybraném kurzu, semináři apod. z nabídky PŘO, resp. další akreditované organizace pro aktuální rok.

Celková časová dotace:

školní družiny a školní kluby 16 hod. ročně prezenčně 

střediska pro volný čas 24 hod. ročně prezenčně

Obsah:

Formy:

Časový rozsah:

Zakončení:

Inovace:

- Seznamování s novými právními
  normami vztahujícími se
  k vykonávané činnosti

- Seznamování s novými metodami
  a formami vykonávané činnosti

- Výměna zkušeností z praktické
  činnosti mezi jednotlivými
  pracovníky

kurzy

tvůrčí dílny

semináře

exkurze

náslechy

samostudium

Průběžně

1x ročně aktivní účast na inovačním kurzu, či odpovídající forma vzdělávání

Seminární práce na zvolené téma s následným rozborem

 

Zkouška z praktických dovedností.

 

Osvědčení o absolvování příslušného kurzu, semináře apod.

Rozšiřování:

Rozšiřování a prohlubování vědomostí a dovedností

Specializace:

Rozšiřování a prohlubování vědomostí a dovedností ve zvoleném a realizovaném oboru

 

 

 

 

Funkční studium ředitelů a vedoucích pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání

 

 

Charakteristika

Funkční studium vedoucích pracovníků je určeno ředitelům a vedoucím pracovníkům středisek pro volný čas,  vedoucím školních klubů a školních družin. Po absolvování funkčního studia se na tyto vedoucí pracovníky vztahují podmínky průběžného vzdělávání diferencovaně podle druhu vykonávané výchovné práce a přizpůsobené odbornému zájmu a potřebám odborného růstu vedoucího pracovníka.

Funkční studium je rozloženo do období dvou let.

Celková časová dotace:

60 hod. prezenčně, a dále distančně

Obsah:

Formy:

Časový rozsah:

Zakončení:

Základy pedagogiky a psychologie dospělých.

Základy pedagogiky volného času.

Problematika sociálně patologických jevů.

Orientace v právních předpisech:
- základy občanského práva

- základy obchodního práva

- základy hospodářského práva

- základy správního práva

- základy trestního práva

- školská legislativa

- základní vědomosti a dovednosti.
Z oblasti obecného managementu,
- základy marketingu,
- plánování, statistika,

- kontrolní a hospitační činnost,

- problematika financování zařízení
  a jeho činnosti.

Volitelná oblast.

kurzy

semináře

konzultace

samostudium

distanční vzdělávání

 

Do 1 roku po nástupu do funkce

 

studium je rozloženo do dvou let

 

 

Zakončeno zkouškou, zkouška má podobu závěrečné odborné práce s obhajobou a druhou část tvoří ústní zkouška

 

 

 

Odborné studium -  „Vedoucí dětského kolektivu školského zařízení pro zájmové vzdělávání“

 

Činnosti ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích pro volný čas dětí a mládeže, mají velice široký rozsah a zahrnují řadu oborů, vyžadujících odborné vzdělání nebo alespoň určitou specializovanou přípravu. Z toho důvodu zde často nastupují do zaměstnání pracovníci, absolventi vysokých
i středních odborných škol, bez potřebného pedagogického vzdělání, které jsou nuceni si nějakou formou doplňovat. Přitom časová náročnost jejich práce značně omezuje jejich možnosti dalšího studia.

Tuto formu studia budou realizovat přímo řízené organizace skupiny 5, které k tomu obdrží akreditaci. Předpokládá se, toto studium bude realizováno ve spolupráci s vysokou školou nebo vyšší odbornou školou pedagogického zaměření.

 

Charakteristika

Vzdělávací program je určen pro pracovníky středisek pro volný čas dětí a mládeže,
ostatních školských zařízení pro zájmové vzdělávání a další zájemce. Jedná se
o rekvalifikační kurz, který nahrazuje předepsané pedagogické vzdělání. Předpokladem pro jeho absolvování je předchozí ukončené středoškolské vzdělání nepedagogického zaměření.

Celková časová dotace:

v rozsahu 250 v průběhu dvou let hodin prezenčně, distančně, samostudium.

Obsah:

Formy:

Časový rozsah:

Zakončení:

Úvod do psychologie

Úvod do obecné pedagogiky

Teoretické základy pedagogického 
procesu ve volném času

Základy přípravy a řízení pedagogického procesu ve volném času
Úvod do metodiky zájmových činností

Problematiky sociálně patologických jevů a práce s problémovou mládeží

Vývojová psychologie

Pedagogická psychologie

Sociální psychologie

Základy sociální pediatrie

Základy biologie dítěte

Základy zdravotně hygienické
propedeutiky a poskytování první pomoci

Komunikativní dovednosti

Základní právní předpisy v oblasti dětí
a mládeže

Ekonomika v oblasti výchovy a vzdělávání mimo vyučování

Didaktika v oblasti výchovy a vzdělávání mimo vyučování

Základy marketingu

Základy managementu

Volitelná zájmová činnost

kurz

seminář

exkurze

stáže

samostudium

6  týdenních kurzů

vědomostní test

samostatná práce s následnou obhajobou

ústní zkouška

 

osvědčení
o úspěšném absolvování

 

 

 

Příprava lektorů v rámci systému dalšího vzdělávání

 

Vzhledem ke specifice činností v oblasti volného času dětí a mládeže a k potřebě poskytnout příslušné nezbytné vědomosti a dovednosti cílenými vzdělávacími aktivitami dobrovolným i profesionálním pracovníkům subjektů, které s dětmi a mládeží pracují, zavádí se příprava lektorů dalšího vzdělávání.

Předpokládá se, že každé pověřené vzdělávací zařízení bude mít vytvořen vlastní kvalifikovaný lektorský sbor. Lektoři by měli být zejména zkušení a praxi znalí profesionální i dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží, mající minimálně středoškolské vzdělání.

Cílem tohoto vzdělávání je jednak základní společná odborná příprava jednotlivých lektorů a dále poskytnutí nezbytných informací o zásadách, formách
a metodách lektorské činnosti. Dále na základě prezentace různých vyučovacích metod získání schopnosti indikace metod vzhledem k látce a osvědčení lektorských dovedností. Součástí přípravy bude seznamování s aktuálními problémy dětských
a mládežnických subjektů, koncepčními záměry ministerstva, novými legislativními pravidly, metodickými materiály a další informacemi.

Vytvoření lektorského sboru a jeho výše uvedená odborná příprava by mělo být jedním z kritérií při posuzování žádostí o udělení osvědčení o způsobilosti vzdělávacího zařízení k pořádání vzdělávacích akcí v systému dalšího vzdělávání pracovníků volného času dětí a mládeže.

Subjekty, oprávněné k poskytování vzdělávání lektorů dalšího vzdělávání by měly tvořit především přímo řízené organizace skupiny 5 (IZV, SVIS, IDM) v úzké součinnosti se středisky pro volný čas a nestátními neziskovými organizacemi dětí a mládeže.

Příprava je rozdělena na:

a)     přípravu vzdělavatelů lektorů

b)     přípravu lektorů.

 

Charakteristika:

Vzdělávací program je zaměřen na přípravu lektorů zájmového vzdělávání, a to jak z hlediska metod, forem a techniky lektorského působení, tak i z hlediska předávaných odborných vědomostí a dovedností.

Celková časová dotace:

50 hod. prezenčně, distančně, samostudium

Obsah:

Formy:

Časový rozsah:

Zakončení:

Pro všechny

·        seznámení s aktuálními problémy dětských a mládežnických subjektů

·        seznámení s novými metodickými materiály

·        seznámení s koncepčními záměry ministerstva

·        seznámení s novými legislativními pravidly

Příprava vzdělavatelů lektorů:

·        Úvod do pedagogiky dospělých

·        Úvod do pedagogické psychologie

·        Formy a metody vzdělávání

·        Efektivita vzdělávacího procesu

·        Formulování vzdělávacích cílů, přiřazování forem a metod

·        Základní komunikativní dovednosti

·        Hygiena vyučovacího procesu

·        Osobnost lektora a jeho sebehodnocení

·        Prezentace metod účastníky a rozbor výstupů

Příprava lektorů:

·        Formy a metody vzdělávání

·        Základní komunikativní dovednosti

·        Hygiena vyučovacího procesu

·        Prezentace metod

·        Vědomosti a dovednosti dle odborné specializace

 

 

internátní kurs

náslechy

lektorské výstupy

samostudium

před zahájením výkonu funkce

Závěrečný pohovor na základě rozboru výstupů

Osvědčení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

 

Odborná příprava pracovníků s dětmi a mládeží
v oblasti volného času

 

 

a)  Úvod

 

Potřeba odborné přípravy osob, které v nějaké podobě pravidelně nebo po určitou dobu pracují s dětmi a mládeží se projevuje již řadu let. V rámci jednání každoročních Celostátních vzájemných výměn zkušeností, což jsou neformální, pracovní setkání pracovníků s dětmi a mládeží nestátních neziskových organizací, školských zařízení pro zájmové vzdělávání a dalších subjektů se již řadu let tato otázka projednává. Vznikl zde i základní koncept unifikované odborné přípravy těchto pracovníků, který dostal neoficiální, ale v praxi běžně používaný název „Řidičák na dítě“. Touto otázkou se zabývalo i jednání Národní konference o mládeži (březen 2002). Jedná se o vzdělávání a odbornou přípravu profesionálních a dobrovolných pracovníků jednotlivých nevládních neziskových organizací dětí a mládeže
a pracujících s dětmi a mládeží a dále o pracovníky jiných subjektů, kteří jsou v této oblasti činní.

S ohledem na uvedené skutečnosti byl tento záměr zapracován do návrhu zákona o práci s dětmi a mládeží, který v současné době předložilo MŠMT vládě. Tento materiál anticipuje aktivity vyplývající z návrhu výše uvedeného zákona. Navrhovaná opatření k akreditované přípravě pracovníků s dětmi a mládeží jsou považována za experimentální formu ověřování účinnosti, obsahu, forem a životnosti připravované právní úpravy. Příprava není povinná pro školská zařízení pro zájmové vzdělávání ani pro nestátní neziskové organizace. Účast na ni je odvislé od jejich zájmu.

Na výše uvedených akcích a dalších setkáních představitelů nestátních neziskových organizací, školských zařízení pro zájmové vzdělávání a dalších subjektů, kde byl přijat a podpořen návrh výše zmíněného zákona bylo zároveň požadováno a doporučováno, aby základní odborná příprava osob, které v nějaké podobě pravidelně nebo po určitou dobu pracují s dětmi a mládeží, byla realizována ihned, bez ohledu na datum schválení navrhovaného zákona.

Podle pravidel pro poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím v rámci Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace je již v současné době zavedena povinnost pro všechny, kdo organizuji dětské tábory a požadují na ně státní dotaci, aby vedoucí na těchto táborech absolvovali stanovenou odbornou přípravu pro tuto činnost.

Předpokládajíce výše zmíněné důvody a požadavky, předkládáme  návrh základní odborné přípravy osob, které pravidelně nebo po určitou dobu dobrovolně pracují s dětmi a mládeží.

Vzdělávání výše uvedených kategorií pracovníků v oblasti volného času dětí
a mládeže se řídí těmito zásadami:

I.                     Pracovník vykonávající přímou práci s dětmi a mládeží, a to buď průběžně
a dlouhodobě, nebo jednorázově (po dobu přesahující 4 dny na sebe navazující) musí osvědčit vědomosti a dovednosti v rozsahu určeném dále. Podrobnosti získání osvědčení stanoví MŠMT.

II.                   Přípravu, resp. ověření vědomostí a dovedností, provádějí SVIS, IZV, IDM
a další oprávněné organizace na základě souhlasu Akreditační komise pro DVPP(ZV), dle zvolené varianty v části II. tohoto materiálu.

III.                  Pracovník, který získá osvědčení o připravenosti bude kompetentní k výkonu činností spojených s přímým výchovně vzdělávacím působením na děti
a mládež v jejich volném čase, a to při současném zvládnutí nezbytných norem bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a s ochranou zdraví dětí a mládeže, včetně poskytnutí první pomoci. Dále bude splňovat požadavky stanovené subjektem, pro nějž nebo v rámci jehož činnosti tuto funkci vykonává.

IV.               Pro zjednodušení je pro tuto oblast výchovně vzdělávací činnosti použito označení „Výchova vedoucích“.

 

 

b) Systémové zabezpečení odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží
     v oblasti volného času

 

Odborná příprava pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času je určena:

a)     profesionálním pracovníkům a dobrovolným funkcionářům a členům nestátních neziskových organizací

b)     externím pracovníkům a dobrovolným spolupracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání

 

    Potřebu a nutnost jejich vzdělávání zakládají:

·        specifičnost, rozsah, náročnost a různorodost činností s dětmi a mládeží, vyžadující speciální přípravu;

·        nutnost experimentálního ověření realizace ustanovení návrhu zákona o práci s dětmi a mládeží (v současné době je předložen k projednání vládou);

·        pravidla pro poskytování státních dotací nestátním neziskovým organizacím dětí
a mládeže zejména  v oblasti organizace a personálního zabezpečení dětských táborů;

·        průběžné vyhodnocení poznatků z činnosti Rady pro posuzování vzdělávacích programů v nestátních neziskových organizacích.

 

Obsah, rozsah a určení této přípravy jsou podrobně specifikovány v další části tohoto materiálu.

 

Odborná příprava pracovníků s dětmi a mládeži v oblasti volného času je specifickou formou dalšího vzdělávání. Z toho důvodu se stanovuje, že tuto činnost mohou vykonávat:

§         přímo řízené organizace skupiny 5, na základě zmocnění daného statutem
a zřizovací listinou těchto organizací,

§         školská zařízení pro zájmové vzdělávání - o toto osvědčení žádají, dle stanovené metodiky, Akreditační komisi MŠMT pro DVPP, která ji posoudí a spolu se svým doporučením předá k rozhodnutí náměstkovi ministra pro mládež a tělovýchovu,

§         nestátní neziskové organizace - o toto osvědčení žádají, dle stanovené metodiky, Akreditační komisi MŠMT pro DVPP, která ji posoudí a spolu se svým doporučením předá k rozhodnutí náměstkovi ministra pro mládež a tělovýchovu;

 

Osvědčení pro odbornou přípravu a vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeži v oblasti volného času uděluje náměstek ministra pro mládež a tělovýchovu na návrh

Akreditační komise pro DVPP.

            Opatření a stanovené podmínky o získávání osvědčení k odborné přípravě
a vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeži v oblasti volného času:

§         se stanovuje na období do přijetí zákona o práci s dětmi a mládeží,

§         je závazné pro ty nestátní neziskové organizace, které žádají MŠMT o dotaci ze státního rozpočtu,

§         pro ostatní nestátní neziskové organizace není závazné a mohou je uskutečňovat nebo se jimi řídit na základě vlastního svobodného rozhodnutí.

 

Akreditační komise pro DVPP bude úzce spolupracovat s Komisí pro akreditaci rekvalifikačních programů. Cílem je, aby se ujednotila kritéria
a koordinovala problematika udělování akreditací pro celou oblast práce s dětmi
a mládeží v oblasti volného času. Komise pro akreditaci rekvalifikačních programů bude průběžně informovat Akreditační komisi pro DVPP o žádostech
o rekvalifikaci na oblast práce s dětmi a mládeží v oblasti volného času a při svém rozhodování  bude k jejímu stanovisku přihlížet.

 

 

c)  Forma odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného
       času

 

Výchova vedoucích – odborné minimum

 

Charakteristika

Vzdělávací program ve své obligatorní části zajišťuje získání vědomostí a dovedností potřebných pro výkon funkce pracovníka volného času dětí a mládeže. Fakultativní část je zajištěna nabídkou, případně povinným penzem vědomostí a dovedností, které stanoví subjekt, pro který je činnost vykonávána. Perspektivním předpokladem u vedoucích starších 18 let je ukončené středoškolské vzdělání.

Celková časová dotace:

40 hod. prezenčně, samostudium, distančně

Obsah:

Formy:

Časový rozsah:

Zakončení:

-  Základy pedagogiky volného času

-         Základy pedagogiky a psychologie při vedení skupiny dětí a mládeže

-         Základní bezpečnostní předpisy
vztahující se k vykonávané funkci

-         Právní minimum

-         Bezpečnost při práci

-         Základy první pomoci

-         Prevence negativních jevů

kurzy

semináře

před nástupem do funkce v plném rozsahu

kvalifikační pohovor

osvědčení o absolvování

Další speciální požadavky zadané, realizované a ověřované subjektem, který činnost organizuje

dle zvážení organizace

dle zvážení organizace

dle zvážení organizace