Vyhlášení programů MŠMT na podporu aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR pro rok 2003

 čj. 10 727/2003-22

 

 

I.  Úvod

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pro rok 2003 v souladu s vládou přijatou Koncepcí integrace cizinců na území České republiky (dále Koncepce) následující oblasti, na které se bude vázat použití finančních prostředků, uvolněných usnesením vlády ČR  č. 55 ze dne 13.1.2003

 

Oblasti projektů a jejich stručná charakteristika:

 

1.                              Projekty k podpoře multikulturní výchovy dětí a mládeže

 

Akce lokálního i regionálního charakteru s cílem podpořit výchovu k vzájemné toleranci, proti rasismu a xenofobii, posilovat vědomí obecně lidské sounáležitosti a úcty k ostatním národům, zprostředkovat poznání jejich kultury a hodnot ve formách přizpůsobených věku a individuálním zvláštnostem sociálních skupin. Společné kulturní, sportovní a další akce pro děti a mládež s účastí dětí cizinců.

Identifikace efektivních metod, forem a prostředků výchovné činnosti učitele a vychovatele v multikulturním prostředí. Vypracování studie a manuálu z této oblasti na pomoc pedagogům.

 

2.                              Projekty na podporu výuky českého jazyka jako cizího jazyka

 

Jazykové vzdělávání cizinců - dětí i dospělých má pro jejich integraci klíčový význam. Formy a metody výuky českého jazyka jako cizího, zejména se zaměřením na výuku cizinců – dětí
i dospělých, kteří pocházejí ze zemí Asie.

Program tvorby a realizace moderních učebnic, slovníků a vyučovacích pomůcek s přihlédnutím k aktuálním potřebám efektivního vzdělávání v českém jazyce.

 

3.                              Studie zaměřené k problematice vzdělávání migrujících cizinců; uspořádání seminářů ke vzdělávání cizinců

 

Tvorba studijních materiálů pro učitele a pro vychovatele s informacemi o kultuře, zvyklostech a způsobu života v zemích, odkud přicházejí jejich žáci. Další formy vzdělávání v této oblasti – přednášky a semináře k obecným i specifickým problémům vzdělávání cizinců dětí
i dospělých.

Uspořádání seminářů k problematice vzdělávání cizinců určeného zejména učitelům škol, které navštěvuje vyšší počet žáků – cizinců.

 

II. Organizační a věcné podmínky pro uplatňování projektů

 

A.  Obecné podmínky poskytnutí finančních prostředků

Pro předkladatele, jimiž mohou být školy a školská zařízení, vysoké školy všech zřizovatelů, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, s.r.o., a.s., se stanovují následující obecné podmínky pro použití finančních prostředků určených na podporu integrace cizinců :

·        finanční prostředky, vyčleněné usnesením vlády ČR č.55/2003 jsou určeny výhradně na podporu integrace cizinců v ČR a budou využity pouze v souladu s přijatou Koncepcí  

·        financování projektů musí být v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů  (rozpočtová pravidla) ve znění zákona č. 187/2001 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých zákonů 

·        finanční prostředky budou přidělovány rozhodnutím MŠMT, jehož součástí bude schválený projekt  

·        projekty podléhají dvoukolovému výběrovému a schvalovacímu řízení :

1. kolo zabezpečí MŠMT s cílem kontroly úplnosti projektů, posouzení souladu obsahu projektů s úkoly, vyplývajícími z Koncepce a z požadavků vyhlašovatele a provede primární výběr projektů doporučených k realizaci

2. kolo, jehož výsledkem bude definitivní výběr, provede ministr vnitra ve spolupráci s Komisí ministra vnitra pro přípravu a realizaci politiky vlády České republiky v oblasti integrace cizinců a rozvoje vztahů mezi komunitami (dále Komise )

·        na dotaci není právní nárok

 

B.   Obecné podmínky pro zařazení projektu do 1. kola výběru :

 

·      projekt je v souladu s cíli Koncepce integrace cizinců na území České republiky (usnesení vlády ČR č. 1266/2000 a ve znění následujících usnesení) a se záměry MŠMT v oblasti integrace cizinců, které z této Koncepce vycházejí

·      projekt splňuje všechny formální náležitosti (viz dále bod C/1)

·      pokud předkladatel obdržel dotaci k programu integrace cizinců v roce 2002, je předpokladem též řádně uzavřené vyúčtování dotace a předložená závěrečná zpráva o realizaci projektu v roce 2002

·      projekt se všemi požadovanými přílohami je doručen nejpozději do 10. února 2003 na adresu MŠMT, odbor 22, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 (u projektů zaslaných poštou budou přijaty zásilky s poštovním razítkem do stejného data)

·      předkladatel odevzdá projekt ve třech vyhotoveních a na disketě v elektronické podobě ve formátu ”rtf”; projekty se nevrací ani v případě neschválení jejich realizace 

·      předkladatel spolu s projektem předloží stručnou zprávu o své činnosti za uplynulý rok (pokud nemá k dispozici výroční zprávu za rok 2002)

 

C.   Systém hodnocení projektů

 

Posuzování projektů

MŠMT vyhodnotí přijaté projekty podle níže uvedených kriterií a podle svých priorit
a hlavních úkolů v oblasti integrace cizinců, vyplývajících z Koncepce na základě daných kriterií (viz dále body C/1-3) a sestaví pořadí projektů dle jejich potřebnosti, kvality a účelnosti vynaložení finančních prostředků. Neúplné žádosti a projekty budou vyřazeny. Projekty, které splňují formální náležitosti s označením těch projektů, které MŠMT doporučilo k dotaci, budou prostřednictvím OAMP MV ČR předloženy ministru vnitra.

 

Kriteria hodnocení projektů:

 

1. Kritéria formální :

 

·      včasné odevzdání projektu v požadovaných kopiích včetně autorizace (tj. razítko organizace
a podpis osoby oprávněné jednat jejím jménem)

·      realizace projektu musí být ukončena do 31.12.2003

·      v projektu bude v rámci podpory vícezdrojového financování uvedena případná finanční participace dalších subjektů

·      věcně správný a přehledný rozpočet a odpovídající stanovení ceny za jednotlivá plnění a služby

·      projekt o rozsahu 3-4 stran bude strukturován podle dané osnovy

 

1. název projektu

2. jméno pracovníka zodpovědného za realizaci projektu

3.  popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší

4. zdůvodnění potřebnosti projektu

5. cíle projektu

6. vymezení cílové skupiny (konkrétně definovat a kvantifikovat)

7. navržený způsob realizace projektu  (vymezení konkrétních aktivit) včetně jmen,       kvalifikace a odborné způsobilosti hlavních realizátorů projektu

8. metody a formy (jakým způsobem budou dílčí aktivity realizovány)

9. formy hodnocení efektivity (přehled konkrétních hodnotitelnýchstupů)

10. časový harmonogram projektu

11. dosažení plánovaných výstupů

12. spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi (tam, kde to připadá v úvahu)

13. rozpočet, včetně režie a DPH

14. způsob kontroly projektu

15. informace o konzultantovi projektu (je-li k dispozici)                     

 

·      spolu s projektem ve trojím vyhotovení budou zaslány následující přílohy :

-         kopie  stanov předkladatele, či jiného ustavujícího dokumentu prokazujícího jeho registraci  (v jednom vyhotovení), 

-         poslední Výroční zpráva (je-li je organizace povinna zpracovávat) včetně údajů o detašovaných pracovištích či pobočkách (jsou-li), případně informace o činnosti organizace v roce 2002 (v jednom vyhotovení),

-         průvodní dopis, ve kterém je vyjádřen obsah žádosti, jméno předsedy sdružení, razítko a podpis předsedy sdružení (v jednom vyhotovení),

-         vyplněný formulář žádosti (příloha číslo 1), který vyplní všichni předkladatelé projektů, pokud splňují podmínky programu (bez ohledu na právní formu organizace).

-         stručná  a výstižná anotace projektu (v rozsahu do15 řádek)

 

2. Kritéria odborná :

 

·      jasně definované cíle projektu a způsob jejich dosažení

·      jasně vymezená cílová skupina a její předpokládaný počet

·      přesný popis dílčích aktivit a metod, přesný časový harmonogram realizace projektu

·      validní zpracování návrhu způsobů hodnocení efektivity projektu (definice jednotlivých kritérií, podle kterých bude v daném roce měřena efektivita)

·      dostatečná odborná garance realizace projektu (je vhodné uvést stručný přehled dosavadních realizovaných aktivit v oblasti integrace cizinců). Všem předkladatelům se doporučuje, aby využili možnosti navázat spolupráci s externími odbornými konzultanty pro řešenou problematiku.

·      přínos projektu z hlediska cílové skupiny a lokality (krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé hledisko)

·      respektování dalších specifických podmínek řešené problematiky a lokality

·      vyhodnocení předpokládaných rizik realizace projektu.

 

3. Finanční hledisko :

 

·      přiměřenost a odůvodněnost nákladů na realizaci projektu

·      zdůvodnění rozpočtu projektu (v členění podle jednotlivých skupin druhů nákladů)

·      odpovídající přepočet na cenu služeb

·      výše nákladů na projekt místního významu se omezuje výší 100 000 Kč, u projektů, které přesahují rámec regionů, se omezuje jejich výše v odůvodněných případech až na 500 000 Kč

·      MŠMT si vyhrazuje právo upravit případnou výši požadovaných finančních prostředků

·      přednost bude dána projektům, u nichž bude prokazatelně deklarována spoluúčast i jiných finančních zdrojů a projektům, které navazují na úspěšně realizované projekty z roku 2002

 

 

D.  Oznámení výsledku výběru projektů

MŠMT písemně vyrozumí předkladatele projektů o výsledku hodnocení a výběru projektů po druhém kole. Následně zašle předkladatelům vybraných projektů rozhodnutí o poskytnutí dotace.

Po ukončení posuzování a výběru projektů budou jeho výsledky zveřejněny na internetové stránce MV s udáním plného názvu organizace, tématu projektu a výše finačních prostředků na jeho realizaci.

 

E.  Vydávání rozhodnutí

Vybraným subjektům zašle MŠMT rozhodnutí o přijetí projektů do 3 týdnů po schválení projektů ministerstvem vnitra.

Termíny závěrečného vyúčtování budou jednotlivým subjektům stanoveny tak, aby bylo možno ukončit závěrečné vyúčtování do konce roku 2003.

Finanční prostředky lze poskytnout pouze v návaznosti na předložený, vybraný a schválený projekt a po vydání rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace. Prostředky lze čerpat podle schváleného rozpočtu projektu a změnu struktury projektu lze provést pouze se souhlasem MŠMT.

 

F.  Uvolnění finančních prostředků

 

MŠMT informuje ministerstvo vnitra (odbor azylové a migrační politiky) o vydání rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace. Na základě této informace vydá ministerstvo vnitra pokyn ministerstvu financí k uvolnění příslušných finančních prostředků a k jejich převedení do rozpočtu MŠMT. Realizátorům projektů budou prostředky uvolňovány na základě rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace, avšak při respektování případných regulačních opatření.

 

G.  Kontrola realizace projektů

 

a)  Účelnost nakládání se svěřenými prostředky

Kontrolu realizace projektů včetně hospodárnosti vynakládaných prostředků provádí MŠMT. Předkladatel při realizaci projektu odpovídá MŠMT za co nejhospodárnější způsob využití finančních prostředků. Ministerstvo je oprávněno ověřovat správnost věcného použití poskytnutých prostředků, zejména zda jsou tyto prostředky hospodárně a účelně využívány a zda jsou dodrženy podmínky stanovené rozhodnutím o poskytnutí neinvestiční dotace. Instituce, jimž byly prostředky na podporu projektů integrace cizinců poskytnuty, umožní na požádání ministerstva provedení kontroly a ověření správnosti použití prostředků v účetní evidenci.

 

 

b)  Závěrečná zpráva o realizaci projektu

Závěrečná zpráva bude MŠMT předložena do 14 dnů po ukončení realizace projektu, nejpozději však do 31.12.2003 včetně vyúčtování podle příloh 2 a 3. Závěrečná zpráva bude obsahovat:

-         popis průběhu realizace projektu 

-         dosažené výsledky realizace projektu

-         vyhodnocení účinnosti projektu a shrnutí zkušeností získaných v průběhu jeho realizace

-         prognózu dalšího vývoje situace v předmětné tématické oblasti a lokalitě

-         návrh opatření pro další období, směřující k státním i nestátním subjektům

-         kompletní vyúčtování v souladu s platnými předpisy

 

 

PaedDr. Jaroslav Müllner

    náměstek ministryně

skupiny regionálního školst

 

 

 

 

Přílohy:

 

Příloha č. 1: Žádost nestátní neziskové organizace o státní dotaci v roce 2003

Příloha č. 2: Vyúčtování účelových dotací poskytnutých MŠMTna základě smlouvy

Příloha č. 3: Přehled o úhradách plateb (chronologický přehled o platbách - deník)

 


Příloha č. 1

Žádost  organizace o státní dotaci v roce 2003

obecná část

(vyplní žadatel - formuláře vychází z vládou schválených formulářů pro nestátní neziskové organizace, korekce pro jiné typy organizací je nutno dohodnout s MŠMT)

Evidenční číslo:………………………………

(doplní MŠMT)

Název poskytovatele dotace:  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Název dotačního programu:  Projekty v rámci Koncepce integrace cizinců

Název podprogramu: …………………………………………………………………………... 

Název projektu: ....................................................................................................................................

....................................................................................................................................

 

      

1.      Identifikační údaje o předkládající organizaci

1.1.    Název:......................................................................................................................................

1.2.    Organizační forma (forma právní subjektivity):...........................................................................

1.3.    Adresa:

Obec:................................................. Kód obce:................. PSČ:...............

Část obce:........................................... Okres:....................... Kraj:...............

Ulice:.................................................. č. p.:......................... č. o.:...............

Telefon/Fax:...................................................................................................

E-mail:..........................................................................................................

Prezentace na Internetu: http:// ........................................................................

1.4.    IČO:................................................................ DIČ:................................................................

1.5.    Číslo a datum registrace u MV:

1.6.    Číslo účtu:................................................................................................................................

u peněžního ústavu:.................................................................................................................

1.7.    Adresa příslušného finančního úřadu.....................................................................................

2.      Statutární orgán (statutární stupci organizace):

Jméno, titul, funkce:........................................................................................

Kontaktní adresa:...........................................................................................

Telefon/Fax:...................................................................................................

E-mail:..........................................................................................................

 

Jméno, titul, funkce:........................................................................................

Kontaktní adresa:...........................................................................................

Telefon/Fax:...................................................................................................

E-mail:..........................................................................................................

 

Jméno, titul, funkce:........................................................................................

Kontaktní adresa:...........................................................................................

Telefon/Fax:...................................................................................................

E-mail:..........................................................................................................

 

Statutární orgán potvrzuje, že projekt schválil a doporučil k předložení do dotačního programu.

3.      Charakteristika organizace s ohledem na dosavadní zaměření činnosti

3.1.    Typ poskytovaných služeb (provozovaných činností):...............................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

3.2.    Cílové sociální kategorie, jimž jsou služby určeny:


a)      děti do 18 let

b)      mládež  do 26 let

c)      rizikové skupiny dětí a mládeže

d)      senioři

e)      osoby se zdravotním postižením

f)        osobynepříznivé sociální situaci

g)      příslušníci národnostních menšin

h)      romská komunita (specifické problémy)

i)        osoby, ohrožené drogami nebo na drogách závislé

j)        uprchlíci, cizinci

k)      krajané

l)        obyvatelé venkova

m)    jiné .................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................


3.3.    Další projekty realizované předkládající organizací v minulém kalendářním roce:

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

4.      Působnost organizace (uveďte jednu možnost, která v působnosti převažuje)

4.1.    Mezinárodní (územní vymezení)................................................................................................

4.2.    Celostátní.................................................................................................................................

4.3.    Krajská (název nebo názvy regionu)...........................................................................................

4.4.    st (název lokality)..................................................................................................................

5.      Počet placených pracovníkůorganizaci (aktuální stav)

5.1.    Celkový počet placených pracovníků:....................................................................................

5.2.    Přepočtený počet placených pracovníků (na plné pracovní úvazky):........................................

5.3.    Počet členů organizace:...........................................................................................................

6.      Údaje o projektu, na který je žádána státní dotaceroce 2002

6.1.    Název projektu:.......................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

6.2.    Doba realizace projektu: od ....................................................  do ........................................
(realizace můře trvat déle než jeden rozpočtový rok)

6.3.    sto realizace projektu.........................................................................................................

6.4.    Ve kterém kraji je projekt realizován....................................................................................

6.5.    Byl projekt dotován ze státního rozpočtu v minulém kalendářním roce? Pokud ano, uveďte kterým orgánem a v jaké výši:

....................................................................................................................

....................................................................................................................

6.6.    Zařazení projektu k příslušné hlavní oblasti státní dotační politiky vůči NNO pro rok 2003

a)      poskytování sociálních služeb

b)      ochrana a podpora zdraví včetně péče o zdravotně postižené

c)      ochrana životního prostředí, udržitelný rozvoj

d)      rozvoj kultury, záchrana kulturního dědictví

e)      příprava na vstup do EU, spoluúčast na programech EU

f)        rozvoj sportu a tělovýchovy

g)      podpora rovných příležitostí mužů a žen

h)      práva příslušníků národnostních a etnických menšin včetně menšiny romské

i)        péče o ohrožené a problémové skupiny obyvatel

j)        ochrana spotřebitele a ochrana nájemních vztahů

k)      pomoc při nenadálých událostech

6.7.    Základní idea a stručný obsah projektu, včetně počtu osob, jimž projekt prospěje:

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

6.8.    Realizátor projektu (řešitel):

Jméno, titul, funkce:........................................................................................

Organizace:....................................................................................................

Adresa:.........................................................................................................

Telefon/Fax:...................................................................................................

6.9.    Počet přepočtených pracovníků zajišťujících realizaci projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2003):...................................................................................................................................................

6.10.    Počet dobrovolníků podílejících se na realizaci projektu:....................................................

7.      Základní údaje o rozpočtových nákladech na projekt  (na který je žádána státní dotace pro rok 2003):

7.1.    Celkové náklady projektu:.....................................................................................................

Neinvestiční dotace celkem:.............................................................................

Z toho osobní náklady:

mzdy....................................................................................................

ostatní osobní náklady............................................................................

pojistné sociálního a zdravotního pojištění................................................

Z toho materiální náklady (DHM):.....................................................................

Z toho nemateriální náklady (služby):.................................................................

Investiční náklady celkem:................................................................................

7.2.    Výše požadované dotace celkem:.................................. tj. max % (z celkových nákladů).......

Neinvestiční dotace celkem:.............................................................................

Z toho osobní náklady:

mzdy....................................................................................................

ostatní osobní náklady............................................................................

pojistné sociálního a zdravotního pojištění................................................

Z toho materiální náklady (DHM):.....................................................................

Z toho nemateriální náklady (služby):.................................................................

Investiční náklady celkem:................................................................................

7.3.    Vlastní podíl organizace na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2003, pokud se organizace podílí vlastními příjmy, např. ze spoluúčasti klientů, z členských příspěvků nebo z příjmů z poskytovaných služeb):

V celkové částce:...........................................................................................

V %:.............................................................................................................

7.4.    Podíl ústředních orgánů, krajských, magistrátních nebo obecních úřadů na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2003) - předpoklad:

Název:................................................ částka:...................... % ...................

Název:................................................ částka:...................... % ...................

Název:................................................ částka:...................... % ...................

7.5.    Podíl dalších subjektů (podnikatelské organizace, nadace, nadační fondy apod.) na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2003) - (předpoklad)

Název:................................................ částka:...................... % ...................

Název:................................................ částka:...................... % ...................

Název:................................................ částka:...................... % ...................

7.6.    Podíl zahraničních zdrojů na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2003) - předpoklad

Název:................................................ částka:...................... % ...................

Název:................................................ částka:...................... % ...................

Název:................................................ částka:...................... % ...................

8.      Údaje o celkových  příjmech a výdajích organizaceroce 2002

8.1.    Příjmy od odběratelů služeb celkem:......................................................................................

8.2.    Příspěvky ústředních orgánů, krajských, , magistrátních, obecních úřadů:

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

      8.3. Dary nadací, z podnikatelské sféry apod. (uvedení částky a názvu nadace či jiného  subjektu):

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

      8.4. Příjmy z členských příspěvků:.................................................................................................

      8.5. Další příjmy:.............................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

      8.6. Celkové výdaje v roce 2002:...................................................................................................

....................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Příloha č. 2

 

Vyúčtování účelových dotací poskytnutých ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v roce 2003 na základě smlouvy (rozhodnutí)

smlouva (rozhodnutí) čj.: ...........................................

1. výše poskytnuté dotace

investiční prostředky...............................................................................................

neinvestiční prostředky............................................................................................

... z toho: mzdové prostředky...................................................................................

c e l k e m  poskytnuto.........................................................................................

2. vyúčtování dotace

investiční prostředky...............................................................................................

neinvestiční prostředky............................................................................................

... z toho: mzdové prostředky...................................................................................

c e l k e m  čerpáno..............................................................................................

3. skutečné celkově vynaložené náklady na akci..................................................................................

4. procentuální čerpání dotace z celkově skutečně vynaložených nákladů na akci..............................

5. rozdíl

a) k vrácení ministerstvu  - investiční prostředky........................................................

- neinvestiční prostředky.....................................................

b) hrazeno z nákladů organizace...............................................................................

6. místo uložení dokladů:

Datum vyúčtování:

Zpracoval:

Telefon:

razítko a podpis
pověřeného zástupce sdružení

Stanovisko revizního orgánu (příp. pracovníků pověřených kontrolou)

 


Příloha č. 3:

 

Přehled o úhradách plateb - Neinvestiční prostředky

smlouva (rozhodnutí) čj.: ...........................................

 

položka           číslo dokladu *)                         účel použití                               částka v Kč

_________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________

 

Čerpání celkem

 

 

 

*)  podle účetní evidence