Česká školní
inspekce
Fr. Šrámka 37, 150 21 Praha 5
Tematická
inspekce zaměřená na další vzdělávání pedagogických pracovníků
Obsah
Strana
1.
Základní
informace 2
1.1 Východiska inspekční činnosti 2
1.2 Pojetí a rozsah inspekční činnosti
2
2.
Souhrn
inspekčních zjištění
3
2.1 Hodnocení způsobu a kvality zpracování
rámcových plánů dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků (dále DVPP) zpracovaných podle pokynu MŠMT
čj. 21 366/95-20 a pokynu MŠMT čj. 11
336/2001-25
3
2.2 Hodnocení plnění plánů DVPP 5
2.3 Hodnocení efektivnosti využívání prostředků přidělených ze státního rozpočtu
na DVPP a kontrola dodržování obecně závazných právních předpisů 7
2.3.2. Hodnocení efektivnosti využívání prostředků přidělených ze státního rozpočtu
na DVPP v roce 2001 9
3.
Závěry
13
Praha - duben
2002
1.1 Východiska inspekční činnosti
Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy vypracovalo rozvojový program Další vzdělávání
pedagogických pracovníků. Obsahuje Program vzdělávání v cizích jazycích,
Program vzdělávání ředitelů a Program zpřístupnění dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků malotřídním školám. K realizaci programu DVPP se vztahují tyto
pokyny:
·
Pokyn
ministra školství, mládeže a tělovýchovy k použití a kontrole účelově
vázaných finančních prostředků na další vzdělávání pedagogických pracovníků čj. 21 366/95-20, platný od 1. února
1996 do 24. července 2001 (Věstník MŠMT č. 3/1996)
·
Pokyn
ministra školství, mládeže a tělovýchovy k použití a kontrole účelově
vázaných finančních prostředků přidělených státním, krajským a obecním školám,
předškolním zařízením a školským zařízením na další vzdělávání pedagogických
pracovníků normativně v rozpisu rozpočtu nebo v rámci rozvojového
programu Další vzdělávání pedagogických pracovníků (Program vzdělávání
v cizích jazycích, Program vzdělávání ředitelů a Program zpřístupnění
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků malotřídním školám) čj. 11 336/2001-25, platný od 24.
července 2001 dosud (Věstník MŠMT č.
8/2001).
Česká
školní inspekce sledovala a hodnotila, jak byl program Další vzdělávání
pedagogických pracovníků ve školách realizován v kalendářních letech 1999,
2000 a 2001 a zda školy využívaly pokyny MŠMT. Tematická inspekce s daným
zaměřením proběhla na základě plánu hlavních úkolů ČŠI na školní rok
2001/2002.
1.2 Pojetí a rozsah inspekční činnosti
Předmětem
tematické inspekce bylo:
1.
hodnocení způsobu a kvality zpracování rámcových plánů dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků (zpracovaných podle pokynu MŠMT čj. 21
366/95-20, respektive podle pokynu MŠMT čj. 11 336/2001-25)
2.
hodnocení plnění plánů DVPP
3.
hodnocení efektivnosti
využívání prostředků přidělených ze státního rozpočtu na DVPP vzhledem
k vydaným pokynům MŠMT
Inspekční
a kontrolní činnost byla prováděna školními inspektory a dalšími zaměstnanci
ČŠI v souladu se zadáním MŠMT podle metodiky vypracované ústředím
ČŠI. Probíhala v měsíci únoru 2002
jako samostatná tematická inspekce v 10 školách s právní subjektivitou
v každém kraji, a to vždy ve 3 mateřských školách (MŠ), 4 základních školách
(ZŠ – z toho 1 malotřídní) a 3 středních školách (SŠ – z toho 1
gymnázium, 1 střední odborná škola a 1 střední odborné učiliště).
V působnosti Královéhradeckého inspektorátu, kde nejsou MŠ s právní
subjektivitou, byly navštíveny 4 ZŠ
a 6 SŠ. V Inspektorátu Vysočina, kde je 1 MŠ s právní subjektivitou,
vybraný vzorek tvořily 1 MŠ, 5 ZŠ a 4 SŠ.
Inspekční a kontrolní činnost proběhla celkem ve 140 školách v ČR.
Použité metody
inspekční a kontrolní činnosti:
1. rozhovor s ředitelem
školy nebo zástupcem ředitele, vedoucími předmětových komisí, případně jednotlivými
pedagogy,
2. kontrola dokumentace: plány
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP rozepsané normativně,
rozvojové programy DVPP - program vzdělávání v oblasti cizích jazyků,
vzdělávání ředitelů, zpřístupnění DVPP malotřídním školám, granty), plány práce
předmětových komisí, plány práce školy, výroční zprávy o činnosti (hospodaření)
školy apod.,
3. kontrola ekonomické agendy
za sledované období (rok 1999, 2000 a 2001): rozpočty neinvestičních výdajů včetně
účelově přidělených prostředků na DVPP, přehled čerpání a zúčtování účelově
přidělených prostředků, statistické výkazy Škol (MŠMT) P1-04, veškeré účetní
doklady související s DVPP.
2.1 Hodnocení způsobu a kvality
zpracování rámcových plánů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (dále
DVPP) zpracovaných podle pokynu MŠMT čj. 21 366/95-20 a pokynu MŠMT
čj. 11 336/2001-25
Pro
posouzení způsobu a kvality zpracování rámcových plánů DVPP byly sledovány zásady
a principy plánu DVPP (podle pokynu čj. 21 366/95-20, resp. čj. 11
336/2001-25), souvislost s dlouhodobým plánem činnosti školy, plánování a
motivace v oblasti lidských zdrojů, respektování vyhlášených priorit apod.
Mateřské školy
Z celkového počtu 38 mateřských škol, v nichž se tematická inspekce uskutečnila, 34 MŠ doložilo existenci krátkodobého (nejdéle jednoletého), dlouhodobého, případně obou plánů DVPP. Žádný plán dosud nevypracovaly 4 MŠ a pedagogové, pokud mají o další vzdělávání zájem, se namátkově účastní vzdělávacích akcí, nabízených např. pedagogickými centry a středisky služeb škole podle vlastního výběru. 5 škol vypracovává systematické plány DVPP teprve od roku 2000 nebo 2001.
Krátkodobé plány vycházejí z aktuálních potřeb MŠ a soustřeďují se na stanovené priority. Dlouhodobé plány navazují na plány činnosti a personálního rozvoje škol. Častými oblastmi dalšího vzdělávání pedagogů jsou programy Zdravá mateřská škola a Začít spolu, akce zaměřené na hudební a výtvarné činnosti, plánování a realizaci pohybových činností, uplatňování nových metod a forem práce, na individuální práci s dětmi s odkladem školní docházky a s dětmi se specifickými potřebami, prohlubování znalostí v oblasti speciální pedagogiky a prevence sociálně patologických jevů, vzdělávání pedagogů v oblasti cizích jazyků, státní informační politiky a vzdělávání vedoucích pracovníků (ředitele, zástupce) ve školním managementu. Součástí plánů je rovněž samostudium odborné literatury a nových metodických materiálů.
Čtyři MŠ vykázaly návštěvy vzdělávacích programů, které neměly akreditaci MŠMT.
Základní školy
Tematická inspekce proběhla v 55 základních školách, z nichž 48 se řídí jednoletým, příp. dlouhodobým plánem vycházejícím z plánu činnosti a personálního rozvoje školy nebo oběma plány DVPP. Žádný plán nemá 7 škol, dalších 6 škol vypracovává systematické plány DVPP teprve od roku 2000 nebo 2001.
Charakteristickými oblastmi DVPP jsou vzdělávání vedoucích pracovníků, vzdělávání pedagogických pracovníků v cizích jazycích, v oblasti státní informační politiky ve vzdělávání a v oblastech vedoucích k prohloubení odbornosti učitelů. Častými navštěvovanými vzdělávacími programy jsou projekty Zdravá škola, Začít spolu, Bezpečná komunita a Dokážu to?. Do plánů DVPP bývá zahrnuto rozšiřující distanční studium na VŠ, vzdělávání v oblasti pedagogiky, právních předpisů a sebevzdělávání.
Výběr vzdělávacích akcí se řídí aktuální nabídkou, např. pedagogických center, nejbližších vysokých škol a organizací nabízejících akreditované vzdělávací kurzy.
Jedna ZŠ zařadila do DVPP vzdělávací programy neakreditované MŠMT.
Střední školy
Tematická inspekce proběhla ve 47 středních školách, z nich 44 školy mají zpracovány krátkodobé, dlouhodobé (na dobu tří až čtyř let v souvislosti s plánem personálního rozvoje školy) nebo oba plány DVPP. Žádný plán nemají 3 školy, dalších 17 škol vypracovává systematické plány DVPP teprve od roku 2000 nebo 2001.
Vzdělávání je plánováno pro všechny kategorie pedagogických pracovníků. Z hlediska tematického zaměření jsou využívány zejména akce směřující ke zvyšování kvalifikace (VŠ), doplňování kvalifikace (doplňující pedagogické studium - DPS) a odbornosti učitelů ve specializaci, kterou vyučují (zejména v cizích jazycích), zlepšení znalostí práce s výpočetní technikou, seznámení s moderními metodami a trendy ve výuce a v řízení školy, ve výchovném poradenství i v ekonomické oblasti vzhledem k odborným předmětům. Řada absolvovaných seminářů se týkala nových předpisů ve školství, poznatků v oblasti prevence (drogy, šikana, xenofobie) a periodicky vyžadovaných proškolení, např. učitelů chemiků či získání instruktorských osvědčení pro vedení specializovaného sportovního výcviku. Plány se často během školního roku aktualizují nejen podle zájmu učitelů, ale i podle kvality nabídky.
Vzdělávací aktivity učitelů probíhají v zařízeních s akreditací MŠMT, ale nabídky akreditovaných institucí nezohledňují vždy požadavky na další vzdělávání učitelů všech předmětů v jisté rovnoměrnosti a někdy i náročnosti, proto např. pro vyučující cizích jazyků je využívána spolupráce v rámci různých projektů německých, anglosaských, francouzských či iberoamerických vzdělávacích institucí. Z důvodu nedostatečné nabídky akreditovaných vzdělávacích programů pro učitele odborných předmětů byly do DVPP v 11 školách (ve 2 gymnáziích a 9 SOŠ a SOU) zařazeny i programy bez akreditace MŠMT.
Tabulka č. 1 – Způsob a
kvalita zpracování plánů DVPP
Sledované ukazatele |
MŠ |
ZŠ |
SŠ |
Celkem |
||||
|
počet |
% |
počet |
% |
počet |
% |
počet |
% |
celkem kontrolovaných škol |
38 |
100,0 |
55 |
100,0 |
47 |
100,0 |
140 |
100,0 |
z
toho 1. žádný plán |
4 |
10,5 |
7 |
12,7 |
3 |
6,4 |
14 |
10,0 |
2. formální plán |
7 |
18,4 |
4 |
7,3 |
6 |
12,8 |
17 |
12,2 |
3. standardní plán |
12 |
31,6 |
22 |
40,0 |
31 |
65,9 |
65 |
46,4 |
4. systematický plán |
15 |
39,5 |
22 |
40,0 |
7 |
14,9 |
44 |
31,4 |
celkem škol s plány |
34 |
89,5 |
48 |
87,3 |
44 |
93,6 |
126 |
90,0 |
z
toho škol s krátkodobými plány |
29 |
85,2 |
12 |
25,0 |
39 |
88,6 |
80 |
63,5 |
s dlouhodobými plány |
22 |
64,7 |
36 |
75,0 |
33 |
75,0 |
91 |
72,2 |
Poznámka:
Pro
hodnocení způsobu a kvality zpracování rámcových plánů DVPP byly doporučeny
tyto charakteristiky:
1.
žádný plán
DVPP
2. formální plán, sestavený bez zřetelného
záměru z akcí, o které projeví jednotliví pedagogičtí pracovníci zájem
3. standardní plán, kdy na základě požadavků
pedagogických pracovníků jsou stanoveny priority vycházející jak ze
společenských potřeb tak z potřeb školy
4. systematický plán, který zahrnuje většinu pedagogických
pracovníků a obsahuje zřetelnou návaznost na plán činnosti (rozvoje) školy,
zejména na záměry školy v oblasti lidských zdrojů
5. krátkodobý plán DVPP (maximálně 1 rok)
6. dlouhodobý plán DVPP (3 - 4 roky)
2.2 Hodnocení plnění plánů DVPP
Pro
hodnocení plnění plánů DVPP byly
posuzovány základní informace o průběhu DVPP (ve výroční zprávě o činnosti
školy - podle Pokynu čj. 21 366/95-20, resp. čj. 11 336/2001-25), účast
pedagogů na DVPP vzhledem k podmínkám školy, celkové hodnocení účasti na
DVPP (plnění rámcového plánu DVPP) a efektivnost DVPP ve výchovně vzdělávací
činnosti školy.
Mateřské školy
Systematické
plnění plánu DVPP s opakovanou účastí většiny pedagogů vykázalo 11 MŠ,
průměrně plní plán DVPP 18 MŠ. Formální plány a zásadní nedostatky
v oblasti DVPP má celkem 9 MŠ. Využití DVPP ve výuce nedoložilo 6 škol.
V letech 1999 a 2000 se pedagogové často podíleli na krytí finančních nákladů na vzdělávání.
Základní školy
Plnění systematického plánu DVPP s opakovanou účastí většiny pedagogů vykázalo 22 ZŠ, průměrně plní plán DVPP 25 ZŠ. Formální plány a zásadní nedostatky v oblasti DVPP má celkem 8 ZŠ. Využití DVPP ve výuce nedoložilo 9 ZŠ.
Určitou překážkou v kvalitním plánování akcí a zejména v rovnoměrném čerpání finančních prostředků pro maximální počet pedagogů je přidělování prostředků až v závěru kalendářního roku. Některé školy tento problém řešily rozhodnutím o finanční spoluúčasti vzdělávajících se pedagogů. Jiné školy vytvořily velmi dobré podmínky pro DVPP, kde k účasti na dalším vzdělávání jsou pedagogové motivováni i finančně, a v rámci stanovených kritérií pro přiznání mimořádných odměn je uváděna jak účast pedagogů na dalším vzdělávání, tak aplikace získaných poznatků ve vyučování. Hospitační záznamy vedoucích pracovníků škol a zápisy z činnosti předmětových komisí dokládají pozitivní vliv DVPP v profesních aktivitách pedagogických pracovníků a v otevřenosti ke změnám a inovacím.
Střední školy
Z celkového počtu 47 sledovaných škol jich 11 plní plány DVPP systematicky, s opakovanou účastí pedagogů, 26 škol plní plány DVPP průměrně. Formální plány a zásadní nedostatky v oblasti DVPP má celkem 10 škol. Využití DVPP ve výuce nedoložily 4 školy.
Z přehledů vedených o realizovaném DVPP je zřejmá výrazná účelovost zvolených vzdělávacích aktivit vzhledem k potřebám škol. Vzdělávací programy a akce DVPP byly vybírány jak z nabídky pedagogických center a vysokých škol, tak z nabídky příslušných odborných svazů a asociací.
Učitelé, kteří se vzdělávacích akcí účastnili, byli motivováni zejména možností prohloubit své odborné znalosti. Řady seminářů a dalších vzdělávacích akcí se pedagogičtí pracovníci zúčastnili ve svém volném čase a hradili je z vlastních zdrojů, např. prázdninové jazykové kurzy v zahraničí.
Učitelé odborných
technických předmětů více využívají nabídek organizací, jejichž profesní
činnost koresponduje s vyučovanými obory, např. prezentace firem. Další
formou vzdělávání je samostudium, které je spojeno s novým softwarovým
vybavením škol - aplikační programy pro výuku odborných předmětů a výuku
jazyků.
K motivaci zaměstnanců je využíván i finanční stimul. Účast na dalším vzdělávání bývá jedním z kritérií, které ovlivňuje výši osobního příplatku. Absolvování DVPP však není podmínkou kariérního růstu zaměstnanců.
Tabulka č. 2 – Hodnocení
plnění plánů DVPP
Sledované ukazatele |
MŠ |
ZŠ |
SŠ |
Celkem |
||||
|
počet |
% |
počet |
% |
počet |
% |
počet |
% |
celkem kontrolovaných škol |
38 |
100,0 |
55 |
100,0 |
47 |
100,0 |
140 |
100,0 |
z
toho 1. příkladné plnění |
4 |
10,5 |
13 |
23,6 |
9 |
19,1 |
26 |
18,6 |
2. systematické plnění |
7 |
18,4 |
9 |
16,3 |
2 |
4,3 |
18 |
12,9 |
3. standardní plnění |
18 |
47,3 |
25 |
45,5 |
26 |
55,3 |
69 |
49,3 |
4. plnění formálního plánu |
5 |
13,2 |
1 |
1,8 |
5 |
10,6 |
11 |
7,9 |
5. zásadní nedostatky |
4 |
10,5 |
7 |
12,7 |
5 |
10,6 |
16 |
18,6 |
účast pedagogů |
38 |
100,0 |
55 |
100,0 |
47 |
100,0 |
140 |
100,0 |
1. všichni |
6 |
15,8 |
10 |
18,2 |
3 |
6,4 |
19 |
13,6 |
2. většina |
23 |
60,5 |
31 |
56,4 |
19 |
40,4 |
73 |
52,1 |
3. polovina |
3 |
7,9 |
8 |
14,5 |
7 |
14,9 |
18 |
12,9 |
4. menšina |
3 |
7,9 |
3 |
5,5 |
11 |
23,4 |
17 |
12,1 |
5. nedoloženo |
3 |
7,9 |
3 |
5,5 |
7 |
14,9 |
13 |
9,3 |
Poznámka:
Hodnocení
plnění plánů DVPP probíhalo podle těchto doporučených charakteristik:
1.
příkladné
plnění systematického plánu DVPP, využití jiných forem financování DVPP (kromě účelového),
zapojení do různých oblastí DVPP (rozvojový program DVPP, ICT), vytváření
podmínek pro účast na DVPP včetně motivace pracovníků, pravidelná nebo
opakovaná účast většiny pedagogů na akcích DVPP
2.
plnění
systematického plánu DVPP, zapojení do různých oblastí DVPP (rozvojový program
DVPP, ICT), pravidelná nebo(opakovaná účast většiny pedagogů na akcích DVPP
3. plnění standardního plánu DVPP, pravidelná nebo opakovaná účast na akcích DVPP se vztahuje přibližně na 50 % pedagogů
4.
existence
pouze formálního plánu DVPP, malé zapojení pedagogů do akcí DVPP
5.
zásadní
nedostatky – neexistence plánu DVPP, žádná
nebo malá účast pedagogů na akcích DVPP
2.3 Hodnocení efektivnosti využívání prostředků přidělených ze státního rozpočtu na DVPP vzhledem k vydaným pokynům MŠMT
Pro
přidělování finančních prostředků na DVPP v letech 1999, 2000 a 2001
platila rozdílná pravidla. Z tohoto důvodu bylo hodnocení efektivnosti
využívání prostředků přidělených na DVPP ze státního rozpočtu rozděleno do
dvou částí, a to do části týkající se let 1999 a 2000 a do části
týkající se roku 2001.
V letech 1999 a 2000 vyčlenily školské úřady ve svém rozpočtu neinvestičních prostředků účelové prostředky na DVPP v objemu odpovídajícím 50 Kč na žáka mateřské školy, základní školy a střední školy. Podle stanovených priorit v okrese a podle konkrétních možností a potřeb v oblasti DVPP mohl školský úřad zdroje prostředků zvýšit až do objemu odpovídajícímu 75 Kč na žáka základní a střední školy. Takto stanovené účelové prostředky školský úřad poskytl školám v souladu s Pokynem ministra školství, mládeže a tělovýchovy k použití a kontrole účelově vázaných finančních prostředků přidělených státním a obecním školám na další vzdělávání pedagogických pracovníků čj. 21 366/95-20. Škola na základě vlastního plánu mohla pro DVPP navíc využít i další neinvestiční výdaje z běžného rozpočtu školy.
V roce 2001 byl i při reformě veřejné správy ve školství zachován princip účelového vyčlenění a použití prostředků na DVPP jako v letech 1999 a 2000. Došlo však k významnému posílení účelových prostředků na DVPP, a to formou programového financování. Toto programové financování bylo upraveno Pokynem ministra školství, mládeže a tělovýchovy k použití a kontrole účelově vázaných finančních prostředků přidělených státním, krajským a obecním školám, předškolním zařízením a školským zařízením na další vzdělávání pedagogických pracovníků normativně v rozpočtu nebo v rámci rozvojového programu Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (Program vzdělávání v cizích jazycích, Program vzdělávání ředitelů a Program zpřístupnění dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků malotřídním školám) čj. 11 336/2001-25, který nabyl účinnosti dne 24. července 2001. Tímto pokynem byl zrušen Pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k použití a kontrole účelově vázaných finančních prostředků přidělených státním a obecním školám na další vzdělávání pedagogických pracovníků čj. 21 366/95-20. Dopisem vrchního ředitele sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů čj. 28 573/2001-25 ze dne 5. listopadu 2001 byla zrušena podrobná účelovost prostředků na DVPP podle dílčích programů (Program vzdělávání v cizích jazycích, Program vzdělávání ředitelů a Program zpřístupnění dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků malotřídním školám). Prostředky na DVPP přidělené programově tak byly účelové jako celek. Dopisem vrchního ředitele sekce ekonomické čj. 31 800/2001-45 ze dne 11. prosince 2001 byla zrušena účelovost na prostředky vyčleněné na DVPP v rámci rozpisu rozpočtu na rok 2001.
Česká školní inspekce hodnotila efektivnost využívání prostředků přidělených ze státního rozpočtu na DVPP ve všech 140 školách, v nichž tematická inspekce s daným zaměřením proběhla.
Přehled
čerpání finančních prostředků na DVPP v letech 1999 a 2000 je podle
jednotlivých škol a předškolních zařízení (dále jen škol) uveden v příloze
č. 1. Školy jsou členěny podle působnosti jednotlivých inspektorátů (teritoriálně
odpovídá krajům), podle druhu školy (pro účely šetření se druhem školy rozumí
mateřská škola, základní škola, gymnázium, střední odborná škola, střední
odborné učiliště. V případě školy, která sdružuje více druhů škol jako
součástí, je pro účely šetření určen ten druh školy, který počtem žáků
převažuje).
Rok 1999
|
Rok 2000
|
||||
čerpání prostředků na DVPP
celkem v Kč |
průměrná částka na
pedagoga v Kč |
počet pedagogů |
čerpání prostředků na DVPP
celkem v Kč |
průměrná částka na
pedagoga v Kč |
počet pedagogů |
1.761.826 |
533 |
3 306,30 |
1.836.542 |
533 |
3 446,41 |
Poznámka:
V objemu
celkového čerpání finančních prostředků na DVPP školou v letech 1999 a
2000 jsou zahrnuty veškeré výdaje, které škola na DVPP v těchto letech
vydala. Počet pedagogů představuje
průměrný přepočtený počet pedagogů z výkazu Škol (MŠMT) P1-04, řádek 0504.
V letech
1999 a 2000 se průměrně čerpaná částka na DVPP jednoho pedagoga pohybovala
v jednotlivých školách v rozmezí 0 Kč až 2.746 Kč a v celém
souboru dosáhla hodnoty 533 Kč.
(třídou rozdělení se rozumí průměrná částka na
jednoho pedagoga čerpaná na DVPP v Kč v daných rozmezích) ve
sledovaných školách v letech 1999 a 2000 je uveden v tabulce č. 4.
|
Rok 1999 |
Rok 2000 |
||
Třída rozdělení |
četnost škol |
% z celku |
četnost škol |
% z celku |
0 |
12 |
8,6 |
10 |
7,1 |
1 –
200 |
22 |
15,7 |
18 |
12,9 |
201
– 500 |
43 |
30,7 |
50 |
35,7 |
501
– 1000 |
50 |
35,7 |
49 |
35,0 |
nad
1000 |
13 |
9,3 |
13 |
9,3 |
celkem |
140 |
100,0 |
140 |
100,0 |
V roce
1999 nečerpalo žádné finanční prostředky na DVPP 12 škol. V roce 2000 to
bylo 10 škol. Nečerpání finančních prostředků bylo způsobeno:
1.
škola nebyla právním subjektem (v roce 1999 to byly 4 školy,
v roce 2000 pak 3 školy)
2.
školský úřad převedl prostředky vyčleněné na DVPP přímo na vzdělávací
zařízení, která pak pořádala jednotlivé vzdělávací akce pro školy zdarma (v
roce 1999 to byly školské úřady Karlovy Vary – 2 školy, Litoměřice – 3 školy,
Trutnov – 1 škola, v roce 2000 to byly stejné školské úřady Karlovy Vary –
1 škola, Litoměřice – 3 školy, Trutnov – 1 škola)
3.
škola nečerpala žádné finanční prostředky na DVPP a nezúčastňovala se
DVPP (v roce 1999 to byly 2 školy – MŠ, Ostrava, Lechowiczova 8 a SOU
energetické, Praha 9, Poděbradská 12, v roce 2000 stejné 2 školy)
Částku
nad 1.000 Kč na jednoho pedagoga v letech 1999 a 2000 čerpalo 13 škol.
Zdrojem financování byly ostatní neinvestiční výdaje z rozpočtu škol.
Pouze ve dvou případech (a to u MŠ) byly zdrojem financování prostředky
přidělené od zřizovatele – obce.
Nejvíce škol čerpalo částku na DVPP v rozmezí od 201 Kč do 1.000 Kč na jednoho pedagoga. V roce 1999 to bylo 93 škol, což je 66,4 % z celkového počtu, v roce 2000 to bylo 99 škol, což je 70,7 %. Zdrojem financování byly ve většině případů ostatní neinvestiční výdaje přidělené škole ze státního rozpočtu, pouze u MŠ byly dalším zdrojem příspěvky od zřizovatelů – obcí.
Přehled
čerpání finančních prostředků na DVPP v roce 2001 je uveden v příloze
č. 2 ve stejném členění jako v příloze č. 1. V roce 2001 byly
prostředky ze státního rozpočtu přiděleny účelově jednak v rozpisu
rozpočtu na rok 2001 a nově formou programového financování.
Přehled
čerpání prostředků na DVPP v roce 2001 celkem je přehledně uveden
v tabulce č. 5.
Tabulka č. 5 – Přehled čerpání prostředků na
DVPP v roce 2001
|
Čerpání finančních
prostředků v Kč |
Průměr na pedagoga
v Kč |
|
|||
Programově přiděleno
v Kč |
celkem |
z programově přidělených |
z ostatních zdrojů |
celkem |
z programově přidělených |
Počet pedagogů |
2.370.862 |
3.699.729 |
2.235.542 |
1.465.979 |
1.031 |
623 |
3.587,63 |
Poznámka:
V objemu celkového
čerpání finančních prostředků na DVPP školou v roce 2001 jsou zahrnuty
veškeré výdaje, které škola na DVPP v tomto roce vydala. Počet
pedagogů představuje průměrný přepočtený
počet pedagogů z výkazu Škol (MŠMT) P1-04, řádek 0504.
V roce
2001 se průměrně čerpaná částka na DVPP jednoho pedagoga pohybovala
v jednotlivých školách v rozmezí 241 – 2.835 Kč a v celém
souboru dosáhla hodnoty 1.031 Kč za rok. Průměrně čerpaná částka na
jednoho pedagoga z programově přidělených prostředků se ve školách pohybovala
v rozmezí od 0 Kč do 2.800 Kč a celkově dosáhla průměru 623 Kč za rok.
Pro financování DVPP v roce 2001 byly vedle účelových prostředků státního rozpočtu použity i další zdroje, a to ve výši 1.465.979 Kč. Celkem 1.311.848 Kč (tj. 89,5 %) bylo hrazeno z přímých vzdělávacích výdajů poskytnutých ze státního rozpočtu, 8 škol použilo i mimorozpočtové zdroje ve výši 154.131 Kč (tj. 10,5 %), které tvořily:
1. grant ve výši 70.000 Kč
2. prostředky poskytnuté
obecním úřadem ve výši 15.279 Kč
3. ostatní mimorozpočtové
zdroje ve výši 68.852 Kč.
Z programově
přidělených prostředků státního rozpočtu školy vyčerpaly 94,3 %, tj. 2.235.542
Kč, zbylých 135.320 Kč bylo vráceno v rámci zúčtování finančních
prostředků se státním rozpočtem za rok 2001. Nevyčerpání poskytnutých částek
v rámci programového financování bylo způsobeno skutečností, že tyto
účelové prostředky byly školám poskytnuty až v závěru roku 2001. Využití
všech zdrojů umožnilo navýšit průměrně vynaloženou částku na jednoho pedagoga z
533 Kč v letech 1999 a 2000 na 1.031 Kč v roce 2001, tj. o 498 Kč.
|
Rok 2001 |
|
Třída rozdělení |
četnost škol |
% z celku |
0 |
0 |
0,0 |
1 –
200 |
0 |
0,0 |
201
– 500 |
14 |
10,0 |
501
– 1000 |
61 |
43,6 |
nad
1000 |
65 |
46,4 |
celkem |
140 |
100,0 |
|
Rok 2001 |
|
Třída rozdělení |
četnost škol |
% z celku |
0 |
12 |
8,6 |
1 –
200 |
8 |
5,7 |
201
– 500 |
38 |
27,1 |
501
– 1000 |
56 |
40,0 |
nad
1000 |
26 |
18,6 |
celkem |
140 |
100,0 |
V roce
2001 se stav ve financování DVPP ve srovnání s předchozími lety zlepšil.
Z vybraných škol nebyla zjištěna ani jedna, která by celkově vynaložila na
DVPP částku menší než 200 Kč na jednoho pedagoga.
Využívání programově přidělených finančních prostředků ze státního rozpočtu však bylo rozdílné. Faktorem, který tuto situaci významným způsobem ovlivnil, bylo pozdní uvolnění finančních prostředků ze strany MŠMT a z toho vyplývající pozdní rozpis těchto účelových prostředků na jednotlivé školy. Celkem 12 škol vůbec neobdrželo programově přidělované prostředky. Byly to školy z okresů Praha, Pelhřimov, Plzeň–město, Jičín, Děčín, Litoměřice (3 školy), Rokycany, Semily, Náchod, Plzeň–sever. Programově přidělené prostředky i tak významným způsobem posílily možnosti škol v zařazení pedagogických pracovníků do DVPP.
V přílohách
č. 1a – 1c a č. 2a – 2c je uveden přehled čerpání finančních prostředků na DVPP
v jednotlivých letech podle druhů škol. Graf č. 1 a č. 2 souhrnně
zobrazuje relace a změny v průměrně vynaložené částce na další vzdělávání jednoho
pedagoga ve sledovaném období a ve vybraných druzích škol.
Graf č. 1: Průměrná částka na DVPP jednoho pedagoga v jednotlivých letech podle druhů škol
Graf č. 2: Průměrná částka na DVPP jednoho pedagoga podle druhů škol v jednotlivých letech
V příloze
č. 1a v příloze č. 2a je přehled čerpání finančních prostředků na DVPP
v mateřských školách, a to podle jednotlivých inspektorátů. Průměr celkově
vynaložené částky na jednoho pedagoga MŠ byla v roce 1999 ve výši 352 Kč,
v roce 2000 ve výši 381 Kč a v roce 2001 ve výši 946 Kč (z toho
z programově přidělených prostředků 486 Kč).
V mateřských školách se částka vynakládaná na DVPP zvyšuje.
Programově přidělené prostředky se v roce 2001 podílely na celkových
výdajích na DVPP celkem 51,4 %.
V příloze č. 1b a v příloze č. 2b je přehled čerpání finančních prostředků na DVPP v základních školách, a to podle jednotlivých inspektorátů. Průměr celkově vynaložené částky na jednoho pedagoga ZŠ byla v roce 1999 ve výši 562 Kč, v roce 2000 ve výši 501 Kč a v roce 2001 ve výši 1.155 Kč (z toho z programově přidělených prostředků 787 Kč).
V základních školách částka vynakládaná na DVPP kolísá. Programově
přidělené prostředky se v roce 2001 podílely na celkových výdajích na DVPP
celkem 68,1 %.
V příloze č. 1c a v příloze č. 2c je přehled čerpání finančních prostředků na DVPP ve středních školách, a to podle druhu střední školy (gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště) a podle inspektorátů. Průměr celkově vynaložené částky na jednoho pedagoga gymnázia byla v roce 1999 ve výši 516 Kč, v roce 2000 ve výši 607 Kč a v roce 2001 ve výši 898 Kč (z toho z programově přidělených prostředků 531 Kč). Průměr celkově vynaložené částky na jednoho pedagoga střední odborné školy byla v roce 1999 ve výši 596 Kč, v roce 2000 ve výši 555 Kč a v roce 2001 ve výši 951 Kč (z toho z programově přidělených prostředků 477 Kč). Průměr celkově vynaložené částky na jednoho pedagoga středního odborného učiliště byla v roce 1999 ve výši 483 Kč, v roce 2000 ve výši 650 Kč a v roce 2001 ve výši 860 Kč (z toho z programově přidělených prostředků 347 Kč). Průměr celkově vynaložené částky na jednoho pedagoga střední školy byla celkem v roce 1999 ve výši 538 Kč, v roce 2000 ve výši 599 Kč a v roce 2001 ve výši 908 Kč (z toho z programově přidělených prostředků 464 Kč).
Ve středních školách se částka na DVPP zvyšuje. Programově
přidělené prostředky se v roce 2001 podílely na celkových výdajích na DVPP
celkem 51,2 %. Ze středních škol vynakládaly celkově na jednoho pedagoga
nejvíce střední odborné školy, potom gymnázia a nejméně střední odborná
učiliště.
Tematická
inspekce ve 140 mateřských, základních a středních školách přinesla tato konkrétní
zjištění:
· Školy, které zpracovaly plány DVPP se řídily pokyny ministra školství, mládeže a tělovýchovy čj. 21 366/95-20 a čj. 11 336/2001-25
· Z celkového počtu 140 navštívených škol má 126 škol vypracováno krátkodobé, dlouhodobé, případně oba plány DVPP.
· 113 škol plní plány DVPP na standardní až velmi dobré úrovni.
· Ve 110 školách se DVPP účastní více než polovina pedagogů.
· Charakteristickými oblastmi DVPP jsou vzdělávání vedoucích pracovníků školy, vzdělávání pedagogických pracovníků v cizích jazycích, v oblasti státní informační politiky ve vzdělávání a v oblastech vedoucích k prohloubení odbornosti učitelů.
· Školy většinou vybírají vzdělávací akce pořádané např. pedagogickými centry, vysokými školami a organizacemi nabízejícími vzdělávací kurzy s akreditací MŠMT.
· V rámci akreditovaných vzdělávacích akcí chybí větší nabídka pro učitele odborných předmětů středních škol, která by odrážela moderní trendy, nové poznatky ve využívání moderních materiálů, přístrojů, postupů a technologií v jejich oborech. Část škol řeší tuto situaci tím, že učitelé se zúčastňují na vlastní náklady neakreditovaných vzdělávacích akcí.
· Určitou překážkou v kvalitním plánování akcí a v rovnoměrném čerpání finančních prostředků pro maximální počet pedagogů je přidělování prostředků až v závěru kalendářního roku.
· Školy řešily problém financování DVPP rozhodnutím o finanční spoluúčasti vzdělávajících se pedagogů. V letech 1999 a 2000 se pedagogové podíleli na finančních nákladech na DVPP.
· Absolvování DVPP není podmínkou kariérního růstu zaměstnanců.
· V rámci tematické inspekce nebylo zjištěno neefektivní vynakládání účelově přidělených finančních prostředků ze státního rozpočtu.
· Programové financování DVPP v roce 2001 významným způsobem posílilo objem finančních prostředků vynakládaných na DVPP.
· Počet pedagogů, kteří se zúčastnili DVPP, vyjádřený v procentech je v SŠ nižší než na MŠ a ZŠ, přičemž průměrná částka vynaložená na jednoho pedagoga v SŠ na DVPP je srovnatelná s uváděnou částkou na 1 pedagoga v MŠ a ZŠ.
Doporučení
pro školy:
·
Omezit nahodilost výběru akcí DVPP ve školách přesnějším vymezením cílů
DVPP při stanovování krátkodobých či dlouhodobých cílů.
Doporučení pro MŠMT:
· Zahrnout absolvování DVPP do podmínek kariérního růstu zaměstnanců,
· řešit financování účasti učitelů odborných předmětů středních škol na neakreditovaných vzdělávacích akcích,
· při programovém financování DVPP rozepisovat prostředky při první úpravě rozpočtu v daném kalendářním roce, aby byla zajištěna možnost průběžného čerpání potřebných finančních prostředků na jednotlivých školách.
Výše přidělených a čerpaných finančních prostředků na DVPP v roce 2001 ve SŠ