Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
V Praze dne 16.března 2004 Č.j. 10810/2004/45
Metodický pokyn k
provedení § 6 odst. 5 zákona č. 306/1999
Sb.,
o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve
znění pozdějších předpisů, za kalendářní rok 2003
Ustanovení § 6 odst. 5 zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) ukládá soukromým školám, předškolním a školským a zařízením, (dále jen „ soukromá škola“), že doloží vynaložení zisku na výdaje na výchovu a vzdělávání, běžný provoz, popřípadě u speciálních škol a zařízení i na rehabilitaci potvrzené oprávněnou osobou (dále jen „auditor“). K tomu vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) tento metodický pokyn:
(1) Soukromé školy, které ve školním roce 2002/2003 pobíraly, nebo ve školním roce 2003/2004 pobírají zvýšenou dotaci, předloží příslušnému krajskému úřadu do 10. 8. 2004 zprávu auditora v rozsahu a struktuře uvedené v čl. II odst. 2 tohoto pokynu, ověřující použití zisku za rok 2003. Toto ověření bude rozhodné pro posouzení oprávněnosti čerpání zvýšené dotace za období kalendářního roku 2003 na základě zákona.
(2) Soukromá
škola předkládá zprávu auditora dle citovaného
zákona odboru školství krajského úřadu, v Praze odboru školství
Magistrátu hl.m.Prahy.
Zpráva je předkládána i v případě, že celkového zisku soukromá škola
nedosáhla.
Soukromá škola, (dále také objednatel), uzavře smlouvu s auditorem v písemné formě, která bude obsahovat zejména:
a) označení smluvních stran,
b) předmět smlouvy:
požadavek, aby auditor provedl podle směrnice Komory auditorů ČR č. 14, která nabyla platnosti dnem 1.1. 1998 - Zpráva auditora pro zvláštní účely s využitím běžných auditorských postupů
1. ověření správné výše nákladových a výnosových účtů účetní jednotky (soukromé školy) za ověřované účetní období,
přezkoušení výše jednotlivých nákladových a výnosových položek,
prověření účelného vynaložení peněžních prostředků,
2. ověření souladu rozhodnutí
valné hromady nebo jiného oprávněného orgánu
o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím
období,
3. přezkoušení splnění podmínek použití zisku ověřovaného účetního období,
4. přezkoušení splnění podmínek použití zisku vytvořeného v dřívějších obdobích, kdy již soukromá škola podepsala smlouvu na zvýšenou dotaci podle zákona
c) termín předání zprávy objednateli se zřetelem k tomu, že objednatel musí zprávu auditora předat příslušnému orgánu podle Čl. IV,
d) povinnosti subjektů; v této části smlouvy objednatel zajistí zpracování zprávy v souladu
s Čl. III, IV a V,
e) smluvní ceny,
f) datum podepsání smlouvy,
g) podpisy obou smluvních stran.
Objednatel smluvně zajistí zpracování zprávy auditorem v tomto členění:
a) název zprávy auditora
Zpráva auditora o ověření nákladových a výnosových účtů a způsobu vynaložení dosaženého hospodářského výsledku k 31.12. 2003 zpracovaná s ohledem na zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením (dále jen „zpráva“).
b) úvod - specifikace ověřovaných skutečností
Na základě smlouvy mezi účetní jednotkou (uvést název soukromé školy, resp. objednatele) a auditorem (resp. auditorskou firmou, uvést její název) byl proveden audit nákladových a výnosových účtů k 31.12.2003, v případě dosaženého zisku i jeho vynaložení na vzdělávání, výchovu a běžný provoz soukromé školy.
c) označení adresáta
1. název účetní jednotky,
2. adresa,
3. IČO,
d) výše dosaženého zisku, případně ztráty k 31.12.2003
e) popis rozsahu a způsobu ověření
1. odvolávky na použité auditorské směrnice, standardy nebo použité postupy,
2. rozsah ověření.
Auditor provede v souladu se zákonem č. 254/2000 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů, auditorskými směrnicemi a dalšími příslušnými právními předpisy:
1. ověření správné výše nákladových a výnosových účtů účetní jednotky (soukromé školy) za ověřované účetní období,
přezkoušení výše jednotlivých nákladových a výnosových položek,
prověření účelného vynaložení peněžních prostředků,
2. ověření souladu rozhodnutí valné hromady1) o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím období,
3. přezkoušení splnění podmínek použití zisku ověřovaného účetního období,
4. přezkoušení splnění podmínek použití zisku vytvořeného v období, kdy soukromá škola čerpala zvýšenou dotaci v souladu se zákonem č. 306/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
f) definování odpovědnosti vedení účetní jednotky a odpovědnosti auditora,
g) stanovisko auditora.
Auditor vydá stanovisko, ze kterého bude jednoznačně zřejmé, zda:
- nákladové a výnosové účty ve všech významných ohledech věrně zobrazují vykazovaný hospodářský výsledek společnosti (název soukromé školy) k 31.12.2003 v souladu se zákony a účetními předpisy platnými v České republice,
- rozdělení hospodářského výsledku za účetní období 2003 a použití zisku roku 20032)
odpovídá závazku soukromé školy k vynaložení
celého svého zisku za příslušný
kalendářní rok na výdaje na výchovu a
vzdělávání, běžný provoz, popřípadě u speciálních
škol a zařízení i na rehabilitaci,
ve smyslu zákona.
V případě, že má škola v obchodním rejstříku uvedeno více činností (kromě vzdělávací činnosti ještě další činnosti založené na komerční bázi), prověřuje auditor výsledek hospodaření celé právnické osoby.
Není přípustné vyčíslit hospodářský výsledek pouze za tzv.“školské činnosti“, ale prověřit použití celého zisku právnické osoby.
Stanovisko auditora bude vyjádřeno jako:
1. stanovisko bez
výhrad, to znamená stanovisko, ze kterého bude jednoznačně zřejmé,
že nákladové a výnosové účty ve všech významných ohledech věrně zobrazují
vykazovaný hospodářský výsledek společnosti; výrokem bez výhrad je i výrok
obsahující významnou skutečnost stejného významu,
2. stanovisko s výhradou,
3. odmítnutí stanoviska,
4. záporné stanovisko.
V případě, že auditor zjistí podstatné nedostatky, které vedou k vydání stanoviska s výhradou, odmítnutí stanoviska nebo záporného stanoviska, uvede jejich specifikaci, včetně odhadu rozsahu vlivu na hospodářský výsledek.
h) datum zprávy, ke kterému byla vyhotovena,
auditor musí datovat a podepsat zprávu auditora k datu dokončení auditu.
i) jméno, příjmení a číslo osvědčení o zápisu do seznamu auditorů a podpis; auditorská společnost uvede obchodní firmu, sídlo, číslo osvědčení o zápisu do seznamu auditorských společností a jména a příjmení auditorů, kteří jménem auditorské společnosti vypracovali zprávu a čísla jejich osvědčení o zápisu do seznamu auditorů.
(1) Auditor vyhotoví „Zprávu“ k 31.12. 2003“ a předá ji ověřované účetní jednotce nejpozději do 31.7. 2004.
(2) Vzhledem k tomu, že předmětem ověření auditora je ověření souladu rozhodnutí valné hromady1) o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím období, soukromá škola předloží auditorovi zápis z valné hromady, popřípadě obdobný dokument, se všemi náležitostmi o rozdělení hospodářského výsledku v dostatečném předstihu tak, aby mohl vyjádřit svůj názor.
(3) Zprávu auditora škola doručí odboru školství krajského úřadu, v Praze odboru školství Magistrátu hlavního města Prahy do 10. 8. 2004.
(1) Stanovisko bez výhrad vydá auditor, pokud nákladové a výnosové účty ve všech významných ohledech věrně zobrazují vykazovaný hospodářský výsledek společnosti v souladu se zákony a účetními předpisy platnými v České republice a rozdělení hospodářského výsledku za sledované účetní období splňuje požadavky pro získání zvýšené dotace podle zákona.
V tomto případě škola splnila podmínku, ke které se zavázala ve smlouvě o zvýšení dotace.
(2) Stanovisko s výhradou vyjádří auditor v tom případě, dojde-li k závěru, že výrok bez výhrad nelze vyjádřit, a současně vliv nesouhlasu s vedením nebo omezení rozsahu není tak zásadní, aby vyžadoval odmítnutí stanoviska nebo záporné stanovisko. V tomto případě rozhodne o oprávněnosti čerpání dotace krajský úřad. Pro rozhodnutí je určující specifikace předmětu výhrad uvedených ve zprávě auditora.
(3) Odmítnutí stanoviska vyjádří auditor v tom případě, je-li dopad omezení rozsahu auditu tak zásadní, že auditor nebyl schopen získat dostatečné důkazní informace, a proto není schopen vyjádřit výrok k předmětu auditu. Na základě tohoto výroku auditora je čerpání zvýšené dotace hodnoceno jako neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního rozpočtu se všemi důsledky, které vyplývají z § 44 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb.,o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
(4) Záporné stanovisko vyjádří auditor v tom
případě, jestliže dojde k závěru, že výhrada ve zprávě není
přiměřená k vystižení zavádějícího charakteru nebo nesprávnosti
účetnictví. Tímto stanoviskem auditora je použití dotace též
klasifikováno jako neoprávněné použití či
zadržení prostředků ze státního rozpočtu se všemi
důsledky, které vyplývají z § 44 odst. 1 zákona č. 218/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění
pozdějších předpisů.
Čl. VI
Úhrada nákladů za zprávu auditora
Výdaje soukromé školy spojené s úhradou nákladů za zprávu auditora ve smyslu Čl. III, IV, V, jsou výdaje, které lze hradit z dotace poskytnuté podle zákona.
Zrušuje se metodický pokyn č.j. 10900/2003-45 zveřejněný ve Věstníku MŠMT Sešit 4, z dubna 2003.
Čl. VIII
Účinnost
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1.5.2004.
Ing. Zdeněk Bernard v. r.
vrchní ředitel
sekce ekonomické
_________________
1) U právnických osob, které nemají valnou hromadu se tím rozumí takový orgán, který má ze zákona nebo stanov nebo jiných obdobných dokumentů právo o rozdělení zisku rozhodnout.
2) Stanovisko auditora o použití zisku za dřívější období se ve zprávě auditora uvede v případě, že v auditovaném roce dochází k použití zisku vytvořeného v období, kdy se škola zavázala k jeho vynaložení na výchovu a vzdělávání, popř. k použití výše jmenovaného zisku dochází v meziobdobí provádění auditu nákladových a výnosových účtů.