1.
PŘÍLOHA
STRUKTURA A SYSTÉM ŘÍZENÍ NÁRODNÍHO PROGRAMU ORIENTOVANÉHO VÝZKUMU A
VÝVOJE
Tématický program Kvalita života v sobě integruje čtyři základní dílčí programy, jež spojuje bezprostřední vliv na ty složky kvality života, které jsou spojeny se zdravím lidí, jejich pracovním a životním prostředím, výživou, sídly a krajinou. Tyto jevy bezprostředně ovlivňují spokojenost občanů a jejich identifikaci se sociálním, politickým a ekonomickým systémem a přímo i nepřímo vytvářejí podmínky pro ekonomický a sociální rozvoj celé země.
V oblasti zdravotnictví je pochopitelně základním cílem další snižování mortality a morbidity na nejdůležitější onemocnění v české populaci. Těmi jsou nádorová onemocnění, kardiovaskulární a cerebrovaskulární nemoci, diabetes mellitus a jeho důsledky, úrazy, nerovová a psychická onemocnění, infekční onemocnění a poruchy imunity a kostní a kloubní onemocnění. Základní přístupy k řešení této problematiky je implementace molekulárně biologických a molekulárně genetických metod, moderních technologií a materiálů, nanotechnologií a informačních technologií do prevence, diagnostiky a léčby nejzávažnějších onemocnění.
Významné jsou věkově specifické aspekty onemocnění, zejména s ohledem na zajištění řady specifických zdravotních služeb pro občany vyššího věku. Důležitým dílčím cílem celého dílčího programu zdravotnictví je připravenost na řešení problémů, majících původ v globalizaci života na zemi – sem patří jak připravenost na přímá bezpečnostní rizika (např. bioterorismus či bojové chemické látky), tak připravenost na zdravotní problémy vyplývající z klimatických změn, energetických problémů a podobně.
Výzkum ve farmakologii musí reagovat na potřeby zdravotnictví vývoje nových léků respektujících nové cíle a potřeby zdravotnictví. Sem patří i vývoj léků s uživatelsky přátelskými vlastnostmi při užití, například léků se zjednodušeným dávkovacím schématem či vhodných aplikačních pomůcek.
V oblasti zdravé výživy je prioritním úkolem zajištění bezpečné výživy pro spotřebitele. To v sobě zahrnuje možnosti správné prevence , diagnostiky i léčby onemocnění zvířat a rostlin a naplnění všech podmínek pro produkci bezpečných potravin. Výzkum se musí zaměřit na prevenci onemocnění zvířat tak, aby nedošlo k jejich přenosu na člověka. Stejně je důležitý výzkum bezpečnosti geneticky modifikovaných potravin. Zdraví rostlin představuje důležitý výzkumný směr, který má vztah jak k možnostem zlepšení produkce potravin, tak k jejich bezpečnosti. Fytofarmaka, léky na bázi rostlin a jejich výzkum představují další průnik mezi dílčí programy Zdraví obyvatel a Kvalitní a bezpečná výživa obyvatel. Výzkum fytofarmak by mohl přinést nové, komerčně využitelné látky.
V oblasti životního prostředí se výzkum zaměří na studium interakce člověka a prostředí v celé šíři této problematiky. Výzkum by měl být zaměřen na snížení negativních důsledků lidské činnosti na životní prostředí a na působení podmínek a jednotlivých faktorů pracovního a životního prostředí na člověka. V bezprostřední návaznosti by měla vznikat nápravná opatření, která by minimalizovala nebo dokonce zcela eliminovala tyto negativní důsledky lidské činnosti. Pozornost by měla být věnována nejen oblasti stavebnictví, dopravy a zemědělství, ale i průmyslu a energetiky. Ochrana přírodních zdrojů a materiálových toků představuje významný klíčový výzkumný směr. Výzkum by dále měl vést k zavedení nových strojů, přístrojů, zařízení a systémů na monitorování, ochranu a zlepšení životního prostředí. Základní pozornost výzkumu by měla být věnována inovaci technologických procesů pro zpracování odpadů.
Dílčí program krajina a sídla budoucnosti tématicky navazuje na problematiku zdraví, výživy a životního prostředí. Bude se zabývat mnohovrstevnými vztahy mezi člověkem a krajinou v moderní technologicky orientované společnosti. Základním cílem je při respektování všech potřeb dalšího technologického rozvoje maximálně zachovat charakter české krajiny a českých sídel. Současně je však rozvíjen koncept obydlí budoucích staveb s inteligentním chováním, zajišťujících maximální materiálovou a energetickou úsporu při stavbě i provozu těchto staveb. Specifické naléhavé problémy velkých měst bude řešit klíčový výzkumný směr zabývající se podzemní architekturou a řešením infrastruktury velkých měst a aglomerací. Při řešení tohoto programu se očekávají řečení nejen dopravy a parkování vozidel, ale i nákupních zón či systémů v podzemí uložených technologických sítí či kolektorů.
Dílčí program má za základní cíl snížení nemocnosti, úrazovosti a úmrtnosti na nejzávažnější skupiny nemocí u obyvatel České republiky. Mezi tyto nemoci patří nádorové choroby, kardiovaskulární a cerebrovaskulární choroby, diabetes mellitus, poruchy metabolismu, výživy a endokrinní onemocnění, nervové a duševní choroby, infekční a autoimunitní onemocnění, onemocnění kostí, kloubů a úrazy.
Výsledkem by mělo být i předpokládané prodloužení života o další dva roky v průběhu příštích deseti let. K tomuto cíli směřuje praktické využití poznatků vědy, především molekulárně genetických postupů a prostředků pro prevenci, diagnostiku a léčbu nejzávažnějších nemocí. Využití genového inženýrství v medicíně a farmacii představuje směr, který v průběhu desetiletí změní tvář medicíny.
Použití nových technologických a informačních přístupů v prevenci, diagnostice a léčbě nejzávažnějších nemocí zahrnují nanotechnologie, biotechnologie, nové materiály včetně biomateriálů, informační technologie a prostředky telemedicíny používané jak přímo v procesu vlastní diagnostiky a léčení, tak při výzkumu a vývoji nových farmak. Na tuto problematiku navazuje využití databází informačních systémů, metod molekulárního modelování a simulací a zpracování biosignálů. Všechny tyto přístupy se musí projevit i při řízení a zlepšení kvality zdravotní péče.
Základem dalšího rozvoje úspěšné léčby je i příprava a charakterizace farmakologicky aktivních struktur, studium mechanismů jejich účinku a distribuce léčiv v organismu.
Součástí dílčího programu je vývoj přístrojů a prostředků pro diagnostiku, terapii nezávažnějších onemocnění (včetně přístrojů na bázi částicového a elektromagnetického záření).
Problematiku zdraví je nutné zkoumat konkrétně ve vztahu k jeho určujícím faktorům vnitřním i vnějším, hledat postupy ke snížení účinku negativních faktorů na zdraví a kvalitu jak pracovního, tak celkového života, stejně jako cesty k ovlivnění působení faktorů genetických.
Cílem musí být i zavedení takových metod, které by snížily zdravotní rizika potencionálních problémů vyplývajících z globálních bezpečnostních a ekologických změn.
Konkrétní dopady implementace tematického panelu musí vést ke zlepšení kvality života obyvatel, lékařské péče, kvality života nemocných a racionalizaci systému zdravotní péče.
Dílčí program sleduje tyto cíle:
a) Molekulárně biologické a genetické postupy a prostředky v prevenci, diagnostice a léčbě nejzávažnějších onemocnění
b) Využití nových technologických a informačních přístupů v prevenci, diagnostice a léčbě nejzávažnějších onemocnění
c) Příprava a charakterizace farmakologicky aktivních látek založených na nových principech účinku
d) Mechanismy účinku léčiv a jejich osud v organismu
e) Zdraví a jeho determinanty včetně environmentálních faktorů
Dílčí program má za základní cíl zajistit kvalitní a bezpečné potraviny a potravní doplňky české provenience, které přispějí ke zlepšení zdravotního stavu obyvatel a ke kvalitě jejich života. Cílem výzkumu je získat podklady pro zajištění zdraví v řetězci: zdravá rostlina – zdravé hospodářské zvíře – bezpečné potraviny – zdravý člověk – a to vše ve zdravém prostředí. Výsledky výzkumu se uplatní u producentů a zpracovatelů zemědělských produktů a potravin, výrobců fytofarmak a dále v kontrolních organizacích a orgánech státní správy a také při certifikaci potravin a certifikaci výrobců potravin.
Přínosy z výsledků výzkumu se očekávají u spotřebitelů potravin především ve zdravotní prevenci, případně u pacientů pokud se týká fytofarmak a potravních doplňků.
a) Zdraví rostlin - Nové metody diagnostiky patogenů, inovace prostředků, metod a systémů ochrany zemědělských plodin a skladovaných produktů vůči škodlivým organismům (chorobám, škůdcům a plevelům), které přispějí ke zlepšení zdravotního stavu rostlin, k minimalizaci spotřeby syntetických pesticidů a k omezení výskytu reziduí pesticidů a ostatních kontaminantů v potravinových řetězcích.
b) Diagnostika, terapie a prevence nemocí hospodářských zvířat, alimentárních infekcí a zoonóz - Nové metody diagnostiky patogenů a infekčních chorob hospodářských zvířat, zvýšení účinnosti terapie, imunoprofylaxe a prevence nemocí, nové poznatky o metabolických a jiných poruchách zdraví neinfekčního původu a poznatky přispívající k zajištění reprodukčního potenciálu hospodářských zvířat. Při řešení problematiky epidemiologie alimentárních infekcí a zoonóz je cílem získat poznatky pro prevenci a eradikaci těchto nemocí.
c) Geneticky modifikované organismy, jejich užití a hodnocení rizik - Vypracování a prověření metod pro hodnocení užitků a rizik, zejména zdravotních a environmentálních u geneticky modifikovaných organismů využívaných při produkci potravin.
d) Vývoj metod pro hodnocení zemědělských surovin a potravin pro zajištění jejich jakosti a bezpečnosti pro lidskou výživu - Metody a systémy pro kontrolu jakosti a bezpečnosti potravin a zemědělských produktů, včetně metod kontroly způsobů produkce a technologií zpracování potravin v souladu se standardy EU a světovými normami a vypracování metodik pro systémy kontroly a certifikaci potravin, certifikaci výrobců potravin včetně kontrol v produkčních systémech ze kterých je produkt chráněn ochrannou známkou
e) Fytofarmaka
a potravní doplňky v prevenci a ochraně zdraví před chronickými chorobami
– Výzkum nových druhů fytofarmak a potravních doplňků, obsahujících exktrakty
z rostlin, vykazující chemicky potvrzený pozitivní fyziologický účinek.
Fotochemická analýza, charakterizace, testování biologických účinků.
Vypracování technologických postupů a nalezení vhodných galenických forem.
Výzkum geneticky modifikovaných léčivých rostlin obsahujících vyšší koncentrace
biologicky účinných komponent a pěstební technologie vyhovující klimatickým a
geografickým podmínkám v České republice.
Dílčí program má tři základní cíle:
Cíl 1 lze naplnit výzkumem krajiny orientovaným na (a) analýzu příčin a mechanizmů nevhodných způsobů využívání české krajiny, které krajinu poškozovaly v předlistopadové minulosti a které ji poškozují v současnosti, (b) návrhy konkrétních řešení a opatření umožňujících dokončit (již započatou) nápravu minulé devastace a zabránit současné devastaci a (c) vývoj udržitelných způsobů využívání krajiny v budoucnosti, které budou zárukou její celkové revitalizace a stabilní polyfunkčnosti. Toho lze dosáhnout:
Cíl 2 lze naplnit vývojem staveb s inteligentním chováním a odezvou, které akcentují vztah mezi architekturou, technologií, stavebně fyzikálním konceptem a energetickým konceptem. Vývoj těchto staveb zaměřit na:
· obalové konstrukce, především na obvodový plášť,
Cíl 3 lze naplnit rozvojem podzemního urbanismu jako směru vývoje budoucnosti, který má bezprostřední vliv na životní prostředí především ve městech. Omezuje problémy a krizové jevy provozu. Toho lze docílit:
a) Člověk a krajina
b) Návrh staveb s inteligentním chováním a odezvou
c) Řešení infrastruktury velkých měst a podzemní urbanismus
Dílčí program má tyto obecné cíle:
V oblasti orientovaného výzkumu a vývoje vedou k naplňování cílů zejména tyto cesty:
· výzkum fyzikálních, chemických, biologických a dalších procesů v životním prostředí, orientovaný na objasnění mechanizmů, rozsahu a limitů antropogenní zátěže prostředí v České republice a na možnosti snížení této zátěže,
· vývoj technologií a postupů, které pomohou antropogenní zátěž prostředí v České republice významně redukovat,
· analýza a monitoring stavu, vývoje a obnovy přírodních zdrojů v České republice, s důrazem na obnovitelné zdroje (vodu, půdu, ovzduší, biomasu atd.) a ochranu ekosystémů a biodiverzity,
· analýza a monitoring stavu a vývoje materiálových toků v České republice.
a) Interakce člověka a pracovního a životního prostředí
Cílem je snížit ohrožení člověka a ekosystémů antropogenními i přírodními faktory prostředí. Výzkum je třeba orientovat na objasnění mechanizmů a rozsahu zátěže prostředí, tedy na distribuci, transport, transformaci a depozici všech rizikových faktorů, zejména chemických látek, s důrazem jak na jejich „vertikální pohyb (od zdroje až po finální receptor, tj. expozici lidské populace), tak na jejich „horizontální pohyb“ (mezi jednotlivými složkami prostředí).
b) Snižování antropogenní zátěže životního prostředí
Cílem je snižování antropogenní zátěže prostředí. K dosažení tohoto cíle přispívají nejvíce dva, v České republice doposud nedostatečně uplatňované a rozvíjené přístupy: ekoefektivita, jako obecný princip uplatnitelný ve všech produkčních odvětvích ekonomiky, a přírodě blízké hospodaření, jako obecný princip pro zemědělství, lesnictví, rybářství apod.
c) Generování a zpracování odpadů
Cílem je přispět ke snížení produkce všech druhů odpadů, k výraznému snížení podílu nebezpečných odpadů a ke zvýšení podílu recyklace odpadů v České republice. Výzkum a vývoj je třeba zaměřit na optimalizaci systému odpadového hospodářství a inovace technologií z hlediska produkce odpadu. V oblasti zemědělství a potravinářské výroby je cílem výzkumu vypracovat technologie zpracování odpadů, které budou bezodpadové nebo s nízkým podílem odpadů a umožní produkci nových surovin a výrobků jako jsou hnojiva, krmiva, potraviny apod.
d) Ochrana přírodních zdrojů a materiálové toky
Cílem je vývoj systému a metodiky udržitelného hospodaření s přírodními zdroji pro Českou republiku, který bude integrovat využívání neobnovitelných přírodních zdrojů, zejména nerostných surovin a území, s využíváním, ochranou a revitalizací obnovitelných přírodních zdrojů, především vody, půdy, ovzduší a biomasy. Dalším cílem je vývoj národní metodiky pro vyhodnocení a sledování materiálových toků a studium složitých vazeb mezi různými komponentami environmentálně-ekonomického systému, v jehož rámci se uskutečňuje přesun a přeměna přírodních zdrojů.
5. Přístroje, metody a indikátory pro monitorování a ochranu životního prostředí
Přístroje, metody a indikátory jsou základními elementy informačního systému životního prostředí. Cílem je vývoj těchto elementů, kterými je sledován několikerý účel: (a) vývoj a zdokonalování vnitřního informačně-monitorovacího systému České republiky, (b) dosažení dostatečné úrovně českého informačně-monitorovacího systému, která by umožnila funkční propojení s obdobnými systémy v zahraničí a napojení na nadnárodní, především evropské systémy tohoto typu, (c) navázání na dobrou tradici vývoje a výroby přístrojů v České republice, (d) možnost rozvinout výrobu exportně zajímavých produktů (přístrojů, softwarových produktů apod.) s vysokou přidanou hodnotou.
Uvedený tématický program TP II zahrnuje v sobě širokou problematiku související s mnoha obory, jejichž společným jmenovatelem jsou procesy získávání, přenosu, uchovávání a využívání informací, které je možno charakterizovat jako data a znalosti. Z hlediska technologické podpory se jedná o obory zaměřené na vývoj výpočetní a komunikační techniky po stránce hardware (včetně součástkové základny) i software.
Inteligentní systémy lze považovat za jednu z oblastí s nejdynamičtějším rozvojem a s nejvýznamnějším přínosem i potenciálem pro inovace ve všech oblastech lidské činnosti. Znalosti, jimiž se umělá inteligence prioritně zabývá, jsou považovány za rozhodující klíč k efektivnímu řešení netriviálních úloh průmyslové a společenské praxe.
Znalostní management je velmi perspektivní oblast, zaměřená na efektivní zpracování, uchovávání a opakované využívání nejrůznějších typů znalostí, které má podnik či instituce k dispozici v nejrůznorodější podobě.
Prudce se rozvíjející aplikace v oblasti výzkumu, výuky (e-learning), výroby (e-production), obchodu (e-commerce) i zábavy (e-entertainment) vyžadují spolehlivou a snadno použitelnou infrastrukturu. Perspektivní pro potřeby České republiky se jeví sítě typu GRID.
Rozvíjejí se metody medicínských telekonzultací a další přístupy telemedicíny. Multimediální služby umožňují zavést například telerehabilitaci, distanční vzdělávání či přístup k lékařské pohotovostní službě. Dlouhodobým cílem je, aby získané medicínské znalosti, zkušenosti, ale i konkrétní (pro ošetřující lékaře privátní) poznatky o pacientech mohly být příslušným personálem využívány kdekoliv a kdykoliv.
Ve světě je výzkumu v oblasti komunikačních technologií a přenosových sítí pro komunikační infrastrukturu a jejich zabezpečení věnována taková pozornost, že lze v mnoha aspektech tuto oblast charakterizovat jako celospolečensky prioritní a strategickou.
Důraz je kladen na budování gigabitových optických sítí, které mají převážně „předimenzované“ parametry s perspektivou uspokojování budoucích potřeb.
Využití je prakticky ve všech oblastech od obrany, přes automatizaci ve výrobních i nevýrobních procesech až po informatizaci společnosti.Rozvoj této oblasti je rovněž charakterizován snahou o konvergenci komunikačních technologií, vývojem protokolů podporujících vícefunkční využití sítí, integrace hlasu, obrazu (videa) a přenosu dat a současně poskytujících záruky kvality poskytovaných služeb. S vývojem komunikační infrastruktury souvisí i rostoucí zájem o otázky bezpečnosti komunikace, ochranu dat a soukromí uživatelů.
Matematické a počítačové modelování přírodních i umělých systémů představuje snad nejrozsáhlejší aplikaci matematiky a informatiky v praxi, s určujícím a rozhodujícím dopadem na důležité oblasti informační společnosti, jakými jsou technika a vývoj technologií, rozhodování a řízení na všech úrovních, finančnictví, životní prostředí, průmysl, doprava, zdravotnictví, vojenství, klimatologie, věda a výzkum, apod.
Vedle rozvoje klasického modelování v současné době nabývají na důležitosti i prostředky pro simulaci rozsáhlých diskrétních systémů (jakými jsou např. řízení jaderných elektráren, dopravní systémy, trenažéry letadel, helikoptér apod.).
Oblast počítačového modelování zahrnuje takové důležité a výrazné aplikační směry jako jsou simulace fyziologických a živých systémů, modelování udržitelného vývoje, víceúrovňová simulace a oblast bezpečnosti provozu dopravních systémů.
Prostřednictvím nástrojů modelování a simulace je možné provádět efektivní a relativně levnou analýzu vlastností libovolných systémů, např. materiálů, výrobků (virtuální výrobek), konstrukcí (virtuální konstrukce), výrobních a logistických procesů či informačních a materiálových toků v rámci podniku (virtuální podniky) apod.
Dílčí program má následující cíle:
Cíle 1 lze dosáhnout:
Cíle 2 lze dosáhnout
Cíle 3 lze dosáhnout
Doporučené klíčové směry výzkumu
a) Systémy automatického řízení a sběru dat
b) Umělá inteligence a její aplikace
c) Vývoj senzorů, aktuátorů a prostředků pro interaktivní komunikaci člověk-stroj
d) Rozvoj dopravní telematiky a budování inteligentních dopravních systémů
Dílčí program má následující cíle:
Cíle 1 lze dosáhnout
Cíle 2 lze dosáhnout
Cíle 3 lze dosáhnout
Cíle 4 lze dosáhnout
a) Návrh, realizace a aplikace rozsáhlých distribuovaných výpočetních, databázových a informačních systémů
b) Zdravotnické informační a znalostní systémy včetně personálních
c) Elektronická dokumentace v systémech zdravotnictví, sociálního zabezpečení a veřejné správy
d) Společnost vědění a nové formy vzdělávání
Dílčí program má následující cíle:
Cíle 1 lze dosáhnout
Cíle 2 lze dosáhnout
Cíle 3 lze dosáhnout
Cíle 4 lze dosáhnout
a) Mnohofunkční komunikační sítě včetně bezpečnosti a ochrany dat
b) Digitální televize a rozhlas, poskytování interaktivních informačních služeb s využitím digitální teresteriální televize
c) Přístroje a zařízení pracující na principech kvantové, statistické a vlnové optiky, včetně přístrojů a zařízení pro optické komunikace
Dílčí program má následující cíle:
Cíle 1 je možné dosáhnout
Cíle 2 je možné dosáhnout
Cíle 3 je možné dosáhnout
Cíle 4 je možné dosáhnout
a) Prostředky pro matematické a počítačové modelování, simulaci systémů a vizualizaci
b) Složité integrované obvody a systémy, modelování a popis včetně komplexních systémů na jediném čipu
c) Softwarové inženýrství
Program je složen z pěti dílčích tématických rozdílných programů. Cíle lze v obecné poloze charakterizovat následujícím způsobem.
Cíl dílčího programu 1 -Výrobní procesy a systémy
Budou zkoumány procesy, které jsou založeny na sofistikovaných postupech a nových i inovovaných technologiích obrábění, spojování a tvorby konkurenceschopných konstrukčních celků. Přínosem bude vývoj procesního a chemického inženýrství, vývoj nových výrobních prvků pro farmacii a agrochemii. Nové stroje a zařízení budou vyvíjeny s vyšším stupněm funkční a konstrukční integrace s uplatněním nových materiálů, mechatroniky a progresivních technologií šetrných k životnímu prostředí. Konkurenceschopnost bude posílena systémovými přístupy a optimalizovaným počítačovým navrhováním s ohledem na maximální efektivitu výroby, vysokou spolehlivost a flexibilitu v reakcích na tržní změny.Vývoj metod navrhování a experimentální výzkum přinese zkrácení předvýrobních etap, testování strojů a zařízení a povede k dosažení vyšší užitkové hodnoty strojů a výrobků. Tyto trendy naleznou podporu i v progresivních číslicově řízených výrobních procesech.
Cíl dílčího programu 2 - Bezpečná a ekonomická doprava
Výzkum a vývoj systémů pro bezpečnou a ekonomickou dopravu vycházející z komplexních modelů dopravních služeb v daném územním celku při využití optimalizace dopravní obsluhy a dopravního modelování. Budou zkoumány nové přístupy ke tvorbě, obnově a modernizaci dopravní infrastruktury a systémové podklady pro vývoj dopravních prostředků. Vývoj a aplikace palubních diagnostických systémů, komponentů a produktů pro železniční, MHD a regionální dopravu. Významným přínosem budou výsledky výzkumu a vývoje pozemních komunikací nové generace.Jedním z cílů je posílení výzkumu v oblasti nových ekologických forem dopravy. Pozornost je věnována též logistickým metodám a novým technologiím, které zahrnují vyšší standardy bezpečnosti a spolehlivosti dopravy. Výzkum se zaměří též na hledání a aplikaci nových metod posuzování ekonomické efektivnosti investování do dopravy.
Cíl dílčího programu 3 - Stavby a konstrukce
Výzkum a vývoj nových konkurenceschopných technologií pro nové stavební konstrukce. Vývoj nových materiálů a konstrukcí ke zvýšení spolehlivosti a prodloužení životnosti. Podpora konkurenceschopnosti vyšší efektivitou provádění staveb, sofistikovaným řízením ekonomiky staveb (cenotvorba, alokace a efektivita vynaložených nákladů).
Vývoj nových způsobů zakládání a konstrukčních ochran pro případ možných katastrof. Rozvoj metod rizikového inženýrství. Zdokonalování metod simulace technicko-ekonomických parametrů v čase, formulovat vztah mezi životností a kvalitativními parametry stavby, časové režimy pro údržbu a rekonstrukci staveb. Zahrnutí progresivních technologií plastů a jejich recyklace.
Cíl dílčího programu 4 - Nové materiály
Výzkum vztahů mezi strukturou, vlastnostmi, technologiemi zpracování materiálů astudium procesů degradace materiálů, použití materiálů ve strojírenském, elektrotechnickém, stavebním, chemickém průmyslu a dále v odvětvích: těžební, zemědělské, potravinářské a další zpracovatelské a možnosti recyklace materiálů.
Mezi zkoumané materiály budou patřit zejména:
Cíl dílčího programu 5 - Nastupující technologie
Dílčí program je zaměřen především na 3 oblasti:
Ke zvýšení konkurenceschopnosti výrobků přispějí výsledky výzkumu např. ve vytváření povrchů s lepšími vlastnostmi z hlediska stěru, definované spolehlivosti, alokace funkcí, využití hmoty v konstrukčních mikrosystémech.
Cílovými odvětvími bude obranný průmysl, optika, zdravotnictví, senzorová technika, farmaceutický průmysl, humánní a veterinární medicína, chemický a potravinářský průmysl, zemědělství, ochrana životního prostředí apod.
Výzkum vlastností inteligentních materiálů a jejich aplikace bude prováděna v úzké součinnosti s konstruováním strojů a přístrojů, s aplikacemi ve stavebnictví, v elektrotechnickém průmyslu a v mikroelektronice.
Cíl dílčího programu 6 - Využití přírodních zdrojů
Hlavním cílem výzkumu je vyvinout a inovovat technologie pro využívání a ochranu přírodních zdrojů:
Cílem výzkumu je dále vyvinout nové typy výrobků a inovovat stávající výrobky jako jsou potraviny, farmaceutické preparáty, zemědělské suroviny pro chemický, textilní a další odvětví průmyslu a energetiku. Výsledky výzkumu přispějí k zajištění vyššího využití surovinové základny (obnovitelných přírodních zdrojů a hlubším zpracováním surovinových produktů z oblasti petrochemie a dehtochemie) v České republice vývojem nových produktů a technologií v chemickém průmyslu a energetice. Cílem výzkumu v oblasti vyššího využití nerostných zdrojů je vývoj produktů a technologií pro zpracování nerudních surovin. Nové výrobky a technologie přispějí ke konkurenceschopnosti České republiky na úseku efektivnějšího využití domácí surovinové základny při zvýšení diverzity výrobků s vyšším uplatněním na domácím i zahraničním trhu.
Dílčí program má následující cíle:
a) Technologie a zařízení pro ochranu a zlepšování životního prostředí
b) Textilní materiály a jejich technologie
c) Pokročilé oceli a související technologie
d) Nové principy prvků, mechanismů strojů a zařízení s vyšší užitnou hodnotou
e) Stroje a zařízení nové generace s využitím moderních špičkových komponent
f) Katalytické procesy
g) Organické syntézy pro více sofistikované výrobky
h) Reaktorové inženýrství, transportní jevy, multifunkční bioreaktory
i) Progresivní technologie obrábění, dělení, spojování a beztřískového zpracování materiálu
j) Anorganická skla a jejich technologie
k) Experimentální výzkum strojů a jejich komponent, přístroje a provozní diagnostika
Dílčí program má následující cíle:
Cíle 1 lze dosáhnout
Cíle 2 lze dosáhnout
Cíle 3 je možné dosáhnout
Cíle 4 je možné dosáhnout
Cíle 5 je možné dosáhnout
a)
Zlepšení veřejné dopravy a budování
integrovaných systémů přepravy osob
b)
Zlepšení technického stavu, modernizace dopravní
infrastruktury a dopravních prostředků
c)
Nové způsoby a nástroje financování rozvoje
dopravních sítí
d)
Dopravní systémy a zařízení pro trvale
udržitelnou dopravu
e) Pozemní komunikace nové generace
Dílčí program má následující cíle:
Cíle 1 lze dosáhnout:
Cíle 2 lze dosáhnout:
Cíle 3 lze dosáhnout:
a)
Výzkum a vývoj nových technologií pro nosné
konstrukce a jejich zakládání
b)
Vývoj metod pro optimalizaci materiálů a
konstrukcí a pro zlepšování spolehlivosti a životnosti staveb
c)
Zlepšení nástrojů pro optimalizaci ekonomických
charakteristik při navrhování a realizaci díla
Nové materiály dnes iniciují kvalitnější, ekonomičtější, konkurenceschopná a často převratná technická řešení v mnoha oborech. Jsou proto východiskem při zvyšování kvality a produktivity, snižování výrobních nákladů a hrají důležitou roli hnací síly rozvoje průmyslu.
Dílčí program má tyto hlavní cíle a doporučené klíčové směry výzkumu
Uvedených cílů lze dosáhnout:
a) Materiály s vysokým poměrem hustota/pevnost
b) Materiály pro vysoké teploty a tlaky
c) Technické polymery a jejich kompozity
d) Progresivní keramické materiály
e) Materiály pro biomedicínské aplikace
f) Progresivní materiály pro stavby a konstrukce
g) Elektronické a fotonické materiály a struktury
Nastupující technologie (emerging technologies), mezi které patří především nanotechnologie a nanomateriály, inteligentní materiály a struktury, moderní biotechnologie a informační technologie, začínají zcela mimořádným způsobem ovlivňovat a měnit způsob života a životní úroveň lidí. V souvislosti s nastupujícími technologiemi se hovoří o globální technologické revoluci. Dílčí program je zaměřen na tři oblasti:
Dílčí program se zaměří na nanotechnologie a nanomateriály, inteligentní materiály a struktury a na moderní biotechnologie.
Dílčí program má hlavní cíle:
Uvedených cílů lze dosáhnout:
V oboru nanotechnologií
V oboru inteligentních materiálů a struktur
V oboru moderní biotechnologie
Doporučené klíčové směry výzkumu
a)
Nanotechnologie a nanomateriály
b)
Inteligentní materiály a struktury
c)
Moderní biotechnologie
· živých organismů – zemědělských plodin, lesních dřevin, mikroorganismů pro produkci potravin,
· vody – pro spotřebu obyvateli, pro účely průmyslu a v zájmu hospodaření s vodou v krajině,
· nerostných zdrojů – nerudních a stavebních surovin.
Uvedených cílů lze dosáhnout:
a) Posílení konkurenceschopnosti vývojem potravin s vyšší spotřebitelskou jakostí.
b) Rozvoj technologií pro nepotravinářské užití zemědělských surovin s využitím produkčního potenciálu zemědělských plodin
c) Zlepšování biologického potenciálu produkčních organismů
d) Konkurenceschopné produkční systémy pro trvale udržitelné a multifunkční zemědělství.
e) Rozvoj technologií úpravy a čištění vod a racionalizace hospodaření s vodou v krajině.
f) Trvale udržitelné obhospodařování lesů, produkční a mimoprodukční funkce.
g) Vyšší využití nerostných zdrojů.
h) Zvýšení využití obnovitelných zemědělských, petrochemických a dechtochemických produktů pro chemické produkty s vyšší užitnou hodnotou.
Z primárních energetických surovin disponuje Česká republika pouze významnějšími zásobami uhlí. V energetice celosvětově roste role jaderné energetiky, čistých uhelných technologií a obnovitelných zdrojů. Obnovitelné zdroje hrají úlohu doplňkových zdrojů v závislosti na přírodních podmínkách. Celosvětové programy konstatují, že uhlí zůstane i v tomto století významným zdrojem pro výrobu energií (elektřiny a tepla), neboť zásoby uhlí násobně překračují známé zásoby ropy a zemního plynu. Požadavky na ochranu životního prostředí si vynucují rozvoj technologií výroby energií i tepla.
Tématický program se dělí na tři dílčí programy:
V České republice bude podíl elektřiny z jaderných zdrojů po uvedení JE Temelín činit 40 až 45%, v EU tento podíl činí cca 35%. Pro evropskou strategii snižování závislosti na dovozu energetických zdrojů a i na nezbytnosti radikálního snížení emisí skleníkových plynů je jaderná energetika realizovatelnou alternativou naplnění těchto strategií. Základním předpokladem je však zajištění jaderné bezpečnosti, snížení radiačního rizika, vyřešení problému jaderného odpadu a zvýšení konkurenceschopnosti jaderných elektráren na trhu s energií zahájením výzkumu a vývoje v oblasti nových technologií jaderného palivového cyklu.
Cíle dílčího programu:
Cíle 1 je možné dosáhnout:
Cíle 2 je možné dosáhnout:
Cíle 3 je možné dosáhnout:
a) Zajištění jaderné bezpečnosti a spolehlivosti po celou dobu provozu JE
b) Zvyšování efektivnosti provozu stávajících jaderných elektráren
c) Nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým jaderným palivem a řešení konce palivového cyklu JE
d) Vývoj nových jaderně energetických technologií
Dominantním tuzemským zdrojem pro zajištění energetických potřeb České republiky je a zůstane uhlí, které v závislosti na vývoji světových cen a zásob ropy a zemního plynu může být současně i chemickou surovinou budoucnosti.
Spalování uhlí, zejména hnědých, představuje dnes téměř ze 70% surovinu pro výrobu elektrické energie a tepla. Tento podíl se v tomto desetiletí sníží na cca 50%. Výroba energií z uhlí se dosud v České republice děje převážně v málo efektivních, nedokonalých technologiích, které přes výrazné zlepšení v uplynulých letech stále zatěžují živ. prostředí i krajinu. Je nutné přihlížet i k požadavkům Kjótského protokolu i EU.
Cíle dílčího programu:
Cíle 1 je možné dosáhnout:
Cíle 2 je možné dosáhnout:
Cíle 3 je možné dosáhnout:
Cíle 4 je možné dosáhnout:
Cíle 5 je možné dosáhnou:
a) příspěvkem k zajištění spolehlivosti a kvality dodávek energií,
b) příspěvkem k rozvoji kombinované výroby elektřiny, zajišťujícím efektivnější způsoby přeměny a snížení nežádoucích ekologických důsledků,
c) vypracováním technologie výroby palivových článků.
a) Zpracování uhlí v čistých technologiích
b) Využití metanu vázaného na uhelná ložiska
c) Zabezpečení komplexního využití uhelné substance
d) Energetika z fosilních paliv
e) Efektivní rozšiřování kombinované výroby elektřiny a tepla a spolehlivost energetických soustav
Splnění cílů dílčího programu přinese vedle ekonomického efektu i snížení negativního vlivu výroby elektřiny a tepla na životní prostředí i snížení antropogenního podílu na skleníkovém efektu v zemském ovzduší. Snížení energetické náročnosti je jedním z významných předpokladů transformace energetického systému České republiky na udržitelný rozvoj a na vývoj nástrojů zvyšování efektivity využití energií. Soustavný vývoj zařízení pro efektivnější a ekologičtější využívání všech energetických zdrojů včetně obnovitelných je důležitým předpokladem udržitelného rozvoje.
Cíle 1 je možné dosáhnout:
Cílů 2 a 3 je možné dosáhnout:
a) Nástroje zvýšení efektivity užití energie
b) Využití obnovitelných energetických zdrojů
c) Progresivní technologie pro výrobu energie, obnovitelné zdroje energie a uchování energie
d) Vývoj energeticky méně náročných technologií v zemědělské a potravinářské výrobě
Tématický program Moderní společnost a její proměny obsahuje dva dílčí programy: Výkonově orientovaná, bezpečná, evropsky integrovaná společnost a její mezinárodní vazby a Sociální soudržnost, sociální diferenciace a národní identita.
Cílem tohoto programu je zkoumat českou společnost z hlediska proměn, které ji jako standardní moderní společnost v nejbližších letech očekávají v kontextu jejích mezinárodních vazeb a jejího vnitřního vývoje. V centru pozornosti tak budou ekonomické, politické a právní aspekty mezinárodních vazeb ČR, zejména v souvislosti se vstupem do EU, procesem globalizace a s vývojem vnější i vnitřní bezpečnosti země. Předmětem zkoumání bude výkonnost české ekonomiky v kontextu jejího institucionálního rámce a v prostředí globalizující se ekonomiky. Souhrnně budou identifikovány klíčové bariéry a rozvojové příležitosti české společnosti a její modernizace v globálním kontextu ve výhledu budoucích desetiletí.
Jelikož pro existenci a fungování moderní společnosti je nezbytná jistá úroveň sociální, kulturní a regionální soudržnosti, která je výsledkem mezigeneračních vztahů, vztahů mezi náboženskými, etnickými a národnostními skupinami, vztahů mezi pohlavími, mezi sociálně ekonomickými třídami a skupinami, mezi městským a venkovským obyvatelstvem, mezi centrem a periferií, mezi stoupenci různých životních stylů apod., je druhým cílem tohoto tématického programu zjistit, jak je tato sociální, kulturní a regionální koheze potenciálně rozrušována jedním z výrazných rysů moderní společnosti, jíž je diferenciace způsobovaná jednak samotnými principy demokracie, jednak tendencí k individualizaci životních stylů, jež se odvíjejí od pluralizace životních hodnot. Mimo jiné se v rámci tohoto cíle budou např. analyzovat nové mechanismy sociální stratifikace a bude se zjišťovat legitimita principů sociální spravedlnosti. Analýza socializačních faktorů a institucí jako jsou rodina, škola, média, ale i pracovní prostředí a pracovní podmínky, právní a politický systém přispěje k pochopení mechanismů, jimiž se konstituuje sociální, kulturní a regionální koheze v podmínkách pluralitní a heterogenní společnosti. Zkoumat se také bude fenomén moderního občanství, role občanských iniciativ a neziskových organizací právě z hlediska mechanismů vytváření (či případně i rozrušování) sociální soudržnosti.
Obsahem tohoto programu je zkoumat českou společnost z hlediska jejích mezinárodních vazeb, zejména co se týče ekonomických, politických, a právních aspektů vstupu do EU a z hlediska efektů jejího členství v EU. V centru pozornosti budou také procesy globalizace z aspektu vnitřní a vnější bezpečnosti českého státu, jakož i institucionální reforma českého právního systému.
Předpokládané cíle:
Z nároků ostatních tématických programů vyplynuly další cíle:
a) Ekonomická výkonnost a tržní vztahy - sociální, politické a ekologické souvislosti
b) Formování a stabilizace politicko-právního institucionálního rámce
c) Mezinárodní integrace a globalizace
d) Společenské, ekonomické a bezpečnostní aspekty práce, zdraví a nemoci
e) Ekonomické a sociální souvislosti udržitelného rozvoje
Tento dílčí program byl formulován na základě poznání, že pro existenci a fungování moderní společnost je nezbytná jistá úroveň sociální, kulturní a regionální soudržnosti. Tato soudržnost, která je dána mezigeneračními vztahy, vztahy mezi náboženskými, etnickými a národnostními skupinami, vztahy mezi pohlavími, mezi sociálně ekonomickými třídami a skupinami, mezi městským a venkovským obyvatelstvem, mezi centrem a periferií, mezi stoupenci různých životních stylů apod. může být rozrušována výrazným rysem moderní společnosti, jímž je diferenciace způsobovaná jednak samotnými principy demokracie, jednak tendencí k individualizaci životních stylů, jež se odvíjejí od pluralizace životních hodnot. Výraznou charakteristikou existence moderní společnosti je také fakt, že to jsou společnosti vědění (informační společnosti), v nichž vzdělání a vědění tvoří důležitou osu sociální stratifikace, a tudíž i sociální koheze. Proto se nejen z ekonomického, ale rovněž sociálního a politického hlediska stává stále naléhavější i otázka dostatečné otevřenosti vyšších stupňů vzdělávání a rovných šancí na jeho získání.
Předpokládané cíle:
Z nároků ostatních tématických programů vyplynul další cíl:
a) Sociální a kulturní soudržnost v diferencované společnosti
b) Otevřená společnost: sociální a kulturní adaptibilita
c) Společnost vědění a nové formy vzdělávání
d) Sociální, ekonomické a kulturní zdroje nerovností v přístupu ke vzdělání, hlavní bariéry rozvoje talentů včetně celoživotního vzdělávání
e) Sociálně-ekonomické, sociologické a demografické podmínky zachování a rozvoje venkova
f) Podmínky a efekty reprodukce populace a demografického stárnutí v procesu modernizace společnosti
Zásadním problémem v této oblasti je pokračující stárnutí pracovníků výzkumu, které se v posledních letech zpomalilo resp. zastavilo jen v některých oblastech (zejména těch, které se zabývají moderními technologiemi genových manipulací, informatiky atd.). Jako celek však český výzkum stárne, průměrný věk jeho pracovníků je výrazně (až o 10 let) vyšší, než ve vyspělých zemích. To má řadu negativních důsledků jak pro vlastní výzkum (např. podíl špičkových vědeckých pracovníků je velmi malý, to samé platí pro lidi ve vedoucích funkcích atd.), tak i pro společnost jako celek. To je způsobeno řadou faktorů, z nichž jen část leží ve vlastním výzkumu (např. malé možnosti začínajících vědců uplatnit se v grantových projektech, kde na rozdíl od ostatních zemí je v České republice nejvýznamněji zastoupena věková kategorie nad padesát let, nebo konservativismus systému, který dostatečně neumožňuje řešení originálních projektů). Ostatní a rozhodující faktory jsou mimo oblast výzkumu – ať již jde o systém vzdělávání (založený stále více na hromadění znalostí než na efektivní práci s nimi), mobilitu pracovníků (kde je výrazně omezen pružný vznik a zánik týmů), imigrační politiku (pro špičkové zahraniční vědce platí na rozdíl od vyspělých zemí stejné podmínky jako pro manuální pracovníky a proto se realizují v jiných zemích) atd. V průběhu následující dekády bude kulminovat demografická krize české vědy - z výzkumu odejde významná část lidí tvořících personální základnu české vědy v daných oblastech a nedojde k odpovídající (kvalifikované) náhradě. Jako nejdůležitější byly identifikovány následující priority výzkumu rozvoje lidských zdrojů:
Cíle programu:
Uvedených cílů průřezového programu lze dosáhnout jednak podporou vlastních dílčích programů v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), jednak souvisejícími systémovými opatřeními.
Cíl:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Sféra lidských zdrojů představuje v českém výzkumu a vývoji složitou a dosud jen ve velmi omezené míře prozkoumanou oblast poznání. Tento dílčí program bude realizován formou veřejných zakázek jako výzkum pro potřeby poskytovatele (MŠMT). Zaměří se na řešení následujících problémů rozvoje lidských zdrojů:
Cíl programu:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Systémová opatření
Systémová opatření nebudou předmětem řešení programu (jedná se o aktivity, které jsou sice pro danou oblast nezbytné, ale nelze je podpořit z prostředků na výzkum a vývoj). Opatření budou zapracována do návrhu nové Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky, která je připravována k předložení vládě do 31. března 2003.
Cílem je:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Základní charakteristikou integrovaného výzkumu je jeho
různorodost, zahrnující integraci
jednotlivých fází výzkumu a vývoje (v ideálním případě až kompletní
integraci od základního výzkumu až po ověření technologie, tj. integraci
stadií: získání primárních vědeckých poznatků z badatelského výzkumu -
orientovaný základní výzkum - aplikovaný výzkum - vývoj -
zavedení nové technologie), integraci výzkumných
institucí (vysokoškolská pracoviště, pracoviště ústavů Akademie věd České
republiky, průmyslová a resortní výzkumná pracoviště) a integraci jednotlivých výzkumníků a menších výzkumných týmů
z různých oborů do „ad hoc“ sestavovaných větších integrovaných výzkumných
týmů pro rychlé řešení orientovaných problémů.
Základním problémem integrace výzkumu a vývoje v České republice, která je nezbytná pro zvýšení konkurenceschopnosti firem nejrůznějších velikostí, je propojení základního výzkumu s dalšími navazujícími stadii. Tento problém je opakovaně řešen v jednotlivých koncepčních dokumentech pro oblast výzkumu a vývoje (Zásady vlády z let 1994 a 1997, Národní politika výzkumu a vývoje ČR z roku 2000), ale jen s dílčími úspěchy. Problém se stává již natolik závažný, že je na něj Česká republika opakovaně upozorňována v pravidelných hodnotících zprávách Evropské komise. Příčiny lze rozdělit do tří skupin:
Z příčin současného stavu vychází i řešení:
Cíle programu:
Uvedených cílů průřezového programu lze dosáhnout jednak podporou vlastních dílčích programů v souladu se zákonem o podpoře výzkumu a vývoje, jednak souvisejícími systémovými opatřeními.
Cíl:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Dílčí program “Informační infrastruktura VaV” má následující cíle:
Uvedených cílů je možné dosáhnout účelovou podporou v následujících klíčových problémových oblastech:
U cíle 1.:
U cíle 2.:
U cíle 3.:
Systémová opatření
Systémová opatření nebudou předmětem řešení programu. Opatření budou zapracována do návrhu nové Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky, která je připravována k předložení vládě do 31. března 2003.
Cíl:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Program regionální a mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji je koncipován jako program průřezový, jeho úlohou je posoudit významné aspekty regionální a mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji a navrhnout opatření, která by měla být realizována k jeho naplnění.
V oblasti regionální spolupráce průřezový program vychází ze situace centrálního uspořádání kapacit výzkumu a vývoje v České republice, které odpovídá historickému vývoji. V současné době se formují zásady regionálního rozvoje nových krajů, kde podpora regionálního rozvoje se týká mimo jiné výzkumu a vývoje se zřetelem na podporu zavádění nových technologií a posilování kapacit výzkumu a vývoje tam, kde je to pro rozvoj regionu nezbytné.
V oblasti mezinárodní spolupráce průřezový program vychází z nezbytnosti dalšího zapojování České republiky do mezinárodních aktivit ve výzkumu a vývoji s ohledem na jejich přínos pro naši ekonomiku a společnost.
Cíle programu:
Uvedených cílů průřezového programu lze dosáhnout jednak podporou vlastních dílčích programů v souladu se zákonem o podpoře výzkumu a vývoje, jednak souvisejícími systémovými opatřeními.
Cíl:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Cíl:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Systémová opatření nebudou předmětem řešení programu. Opatření budou zapracována do návrhu nové Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky, která je připravována k předložení vládě do 31. března 2003.
Cíl:
Tohoto cíle lze dosáhnout:
Cílem NPOVaV, který bude jako NPV vyhlašován na období 2004-2008, je odstranit dosavadní roztříštěnost systému podpory orientovaného výzkumu a vytvořit rámec k organizované, cílené a účelné podpoře vybraných projektů, které mají nejlepší šanci přispět k ekonomickému rozvoji České republiky a ke zlepšení kvality života jejích obyvatel.
Navržený systém řízení a implementace NPOVaV zajistí
Systém řízení a implementace NPOVaV přitom respektuje následující odborné a mezinárodní faktory
Odborné faktory
Mezinárodní faktory
NPOVaV se člení na programy tématické a průřezové. Každý z těchto tématických a průřezových programů se dále člení na programy dílčí. NPOVaV vyhlašovaný na období 2004-2008 má:
5 programů tématických |
3 programy průřezové |
· Kvalita života |
· Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji |
· Informační společnost |
· Integrovaný výzkum a vývoj |
· Konkurenceschopnost při udržitelném rozvoji |
· Regionální a mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji |
· Energie pro ekonomiku a společnost |
|
· Moderní společnost a její proměny |
|
Podrobnosti o dalším členění tématických a průřezových programů jsou uvedeny v předchozích částech.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je ústředním správním úřadem odpovědným za NPOVaV, řídí jej metodicky, vydává pravidla, vzorové dokumenty potřebné k jednotnému řízení a provádění NPOVaV, předkládá vládě návrhy priorit NPOVaV, tématických a průřezových programů NPOVaV, návrhy nových tématických a průřezových programů NPOVaV a jejich rozpočtů, zprávu o hodnocení NPOVaV, informace o plnění cílů a o dosažených výsledcích, návrhy na změny NPOVaV a návrh nového NPOVaV. Spolupracuje přitom s koordinátory a poskytovali jednotlivých tématických a průřezových programů a s Radou pro výzkum a vývoj,[1] která podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje zaujímá stanovisko ke všem materiálům předkládaným vládě. MŠMT plní úlohu jednoho z poskytovatelů (viz dále).
Poskytovatel je zodpovědný za řízení a financování tématického nebo průřezového programu a má kompetenci k uzavírání smluv o poskytnutí podpory nebo k vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory a k poskytování podpory. Jeho povinnosti jsou stanoveny zákonem o podpoře výzkumu a vývoje.
MŠMT zřídí Radu NPOVaV jako svůj odborný poradní orgán, který zejména:
Poskytovatel zřídí postupem uvedeným v části III. Radu tématického nebo průřezového programu NPOVaV jako svůj odborný poradní orgán podle § 21 odst. 4 zákona o podpoře výzkumu a vývoje. Její složení, způsob činnosti, podmínky nepodjatosti apod. upraví nařízení vlády o účelové podpoře a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji (dále jen „nařízení vlády“). Statut a jednací řád Rady programu NPOVaV vydá poskytovatel podle vzorového Statutu a jednacího řádu Rady tématického nebo průřezového programu NPOVaV zpracovaného MŠMT, předloží MŠMT ke stanovisku a zveřejní ho při vyhlášení veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji.
Rada tématického nebo průřezového programu NPOVaV zejména:
Podle § 21 odst. 7 může poskytovatel rozhodnout v rozporu s doporučením Rady, pokud písemně zdůvodní toto rozhodnutí v protokolu a zveřejní své rozhodnutí.
Systém řízení vychází ze dvou hlavních principů.
Princip 1: Řízení NPOVaV je založeno na principu projektového řízení, a to na úrovni NPOVaV jako celku, tématický a průřezových programů NPOVaV, dílčích programů i projektů. |
Použití tohoto principu přinese
Princip 2: Hodnocení projektů je založeno na odhadu budoucí užitné hodnoty výsledků projektů. |
Použití tohoto principu zajistí
Principy navrženého řešení používá Evropská unie a její země pro všechny projektové činnosti a pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních a kohezních fondů, Mezinárodní měnový fond a Světová banka pro cílenou podporou jejich aktivit. Rovněž se využívají v podnikovém výzkumu velkých nadnárodních společností.
Uvedené principy se zavádějí do všech základních částí managementu a implementace NPOVaV, jimiž jsou
Požadavek na účelné vynakládání finančních prostředků předpokládá správné stanovení cílů a kritérií, podle nichž se splnění cílů bude hodnotit.
Princip projektového řízení je nezbytné použít pro všechny úrovně NPOVaV, kterými jsou NPOVaV jako celek, programy a projekty NPOVaV:
Plněním
cílů projektů jsou současně plněny poslání a cíle tématických a průřezových
programů NPOVaV a NPOVaV jako celku.
Formální strukturou pro projekt je tzv. rámec projektu, který je jednotným formátem pro zpracování NPOVaV jako celku, programů i návrhů projektů, a řeší jejich vzájemné vazby. Je obecně použitelný i pro přípravu projektů pro jiné programy.
Rámec
projektu obsahuje základní informace o projektu, tj. co, kdo, (do) kdy, za kolik,
s jakými vnějšími riziky vyřeší a indikátory, podle kterých je možno
ověřit dosažení cílů.
Obsah rámce, který může být zpracován buď do tabulky nebo jako strukturovaný text uvádí zejména poslání, cíle a výstupy projektu, indikátory jejich dosažení, prostředky ověření a rizika, která navrhovatel nemůže ovlivnit.
První NPOVaV bude vyhlášen jako pětiletý a doba trvání jednotlivých programů NPOVaV nepřesáhne pět let. Doba řešení projektů nepřesáhne čtyři roky. Řešení všech projektů musí být ukončeno nejpozději v posledním roce trvání příslušného programu NPOVaV. Veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji mohou být vyhlašovány v nultém, prvním a druhém roce trvání NPOVaV.
Přínosy navrženého řešení jsou zejména:
Pravidla (nelegislativního charakteru) veřejné soutěže NPOVaV zahrnují:
Cílem hodnocení návrhů projektů je vybrat projekty, které nejlépe zajišťují řešení nejdůležitějších potřeb formulovaných v daném programu NPOVaV, tj. vybrat nejpotřebnější projekty, které dávají největší záruky úspěšného vyřešení.
Hodnotit návrh projektu znamená:
Kriteria jsou rozdělena do dvou skupin:
Kritéria pro hodnocení návrhů projektů vyhovují pro použití v jednostupňové veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji i ve dvoustupňové veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji.
Výhody navrženého způsobu hodnocení
1. U každého projektu bude určen potenciál projektu, který vyjadřuje očekávanou velikost přínosu projektu, a jeho efektivita.
2. Při stanovení potenciálu projektu a jeho efektivity budou určeny přednosti a slabiny každého projektu, ze kterých je patrné,
a) jak významné jsou oblasti potřeb do kterých směřují výsledky tohoto projektu,
b) jaký je předpoklad, že tyto výsledky opravdu přispějí k vyřešení daných potřeb,
c) jaký je předpoklad, že těchto výsledků bude opravdu dosaženo,
d) s jakými náklady bude těchto výsledků dosaženo a jak efektivní bude vynaložení těchto nákladů.
Nebudou podporovány projekty, které jsou sice
výborně připraveny, ale řeší jen málo významné nebo nevýznamné oblasti potřeb.
Efektivita účelové podpory je pak zajištěna tím, že stanovený objem finančních prostředků je použit pouze na podporu projektů s nejvyšší užitnou hodnotou.
Cílem hodnocení NPOVaV je zjistit míru splnění plánovaných cílů stanovených vládou na základě schváleného rámce NPOVaV.
Prostředky ověření splnění plánovaných cílů jsou:
Při hodnocení jednotlivých programů NPOVaV se bude postupovat obdobně. Zprávu o hodnocení tématického nebo průřezového programu NPOVaV zpracuje příslušný poskytovatel, resp. Rada tématického nebo průřezového programu NPOVaV, a předá ji MŠMT.
Věcnou kontrolu (tj. kontrolu podle § 13 odst. 1 a 2 vládního návrhu zákona o podpoře výzkumu a vývoje) zajistí poskytovatel u všech projektů formou hodnocení předkládaných zpráv a u vybraných projektů také formou kontrolních dnů.
Předmětem hodnocení předkládaných zpráv je plnění uzavřené smlouvy o poskytnutí podpory nebo podmínek rozhodnutí o poskytnutí podpory, resp. smlouvy o využití výsledků nebo rozhodnutí o využití výsledků, zejména:
Podkladem pro hodnocení projektu je periodická zpráva o postupu řešení projektu za uplynulé období nebo závěrečná zpráva. Jejich hodnocení zajistí poskytovatel prostřednictvím Rady tématického nebo průřezového programu NPOVaV.
Kontrolním dnem se rozumí věcná kontrola řešení vybraných projektů na pracovišti příjemce nebo spolupříjemce. Předmětem kontrolního dne je kromě hodnocení plnění cílů a etap řešení a účelnosti vynaložených prostředků i hodnocení skutečného stavu řešení na pracovišti příjemce nebo spolupříjemce. Kontrolní den provádí poskytovatel podle „Vzorového postupu pro věcnou kontrolu projektů NPOVaV a vývoje na pracovišti příjemce nebo spolupříjemce“.
Provádění finanční kontroly je upraveno § 13 odst. 3 zákona o podpoře výzkumu a vývoje a zvláštními právními předpisy. Tento materiál ji neřeší.
Česká republika je zapojena do široké mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji. Jde o aktivity, jako jsou COST, EUREKA, Rámcové programy Evropských společenství, EMBC, NATO, INTAS, Visegrádská iniciativa a jiné.
Ve zmíněných případech je účast České republiky spojena s přidanou hodnotou spočívající v synergickém vlivu spolupráce evropských institucí a států v rámci společného Evropského výzkumného prostoru
Pro NPOVaV se doporučuje účast zahraničních subjektů za podmínky, že
1. návrhy projektů budou hodnoceny z hlediska potřeb české společnosti a ekonomiky, očekávané výsledky budou využitelné pro Českou republiku, a
2. mezinárodní spolupráce nebude pro uchazeče a příjemce povinná a nebude kritériem při hodnocení návrhů projektů ve veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji.
Poskytování podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků je obecně upraveno zvláštními právními předpisy (rozpočtová pravidla, zákon o podpoře výzkumu a vývoje). Zákon o podpoře výzkumu a vývoje poskytovateli ukládá mj. povinnost uzavřít s příjemcem smlouvu o poskytnutí podpory, resp. vydat rozhodnutí o poskytnutí podpory, a stanovuje základní náležitosti těchto aktů. V rámci NPOVaV se navrhuje využít, obdobně jako v některých programech Evropských společenství, jednotného typu této smlouvy, resp. rozhodnutí.
Vzorová smlouva o poskytnutí podpory, resp. vzorové rozhodnutí o poskytnutí podpory vychází ze Vzorové smlouvy Evropských společenství. Vzorové dokumenty jsou upraveny v souladu s platnou legislativou České republiky.
Přínosy navrženého řešení
Navrhuje se na podporu projektového řízení vytvořit víceúčelový informační a administrační systém NPOVaV, navazující na informační systém výzkumu a vývoje (dále jen „IS VaV“), stanovený zákonem o podpoře výzkumu a vývoje.
Informační systém NPOVaV umožní:
1. uchazečům, příjemcům a spolupříjemcům zejména
a) zpracovat návrh projektu,
b) vypracovat všechny požadované typy zpráv,
c) shromažďovat a uchovávat údaje o řešeném projektu v průběhu řešení,
2. poskytovateli administrativní podporu při hodnocení návrhů projektů a při hodnocení projektů a tisk všech potřebných dokumentů,
3. veřejnosti získávat informace o NPOVaV.
Proces implementace stávajících programů nebo projektů do navrhované struktury NPOVaV bude klíčový z hlediska úspěšného nastartování nových programů a pro budoucí úspěšnost celého NPOVaV. Je proto důležité přirozeným a nenásilným způsobem převést stávající aktivity do nových podmínek. K tomu bude nutné provést důkladné hodnotové analýzy stávajících programů a programy vyhovující z hlediska cílů NPOVaV v maximální míře využít, včetně zkušeností získaných při jejich dosavadní realizaci.
V roce 2003 budou vyhlašovány veřejné soutěže na návrhy projektů k zařazení do pokračujících stávajících programů výzkumů a vývoje a do programů nových.
U stávajících programů výzkumu a vývoje musí poskytovatelé, vyhlašovatelé veřejných soutěží zajistit pokud možno nejvyšší kompatibilitu s příslušnými dílčími programy schváleného NPOVaV, tj. ve vyhlášeních zajistit podmínky, které by v roce 2004 umožnily snadný převod do NPOVaV.
U nových programů výzkumu a vývoje musí
poskytovatelé, vyhlašovatelé zajistit plnou kompatibilitu s příslušnými
dílčími programy schváleného NPOVaV.
Finanční prostředky na NPOVaV budou získány jednak navýšením výdajů státního rozpočtu na VaV, jednak převodem stávajících prostředků v rámci rozpočtové kapitoly jednoho poskytovatele, nebo převodem z rozpočtové kapitoly dosavadních poskytovatelů do rozpočtových kapitol vybraného poskytovatele odpovědného za příslušný tématický nebo průřezový program NPOVaV současně s vybranými programy a řešenými projekty.
Dodatek A shrnuje hlavní teze návrhu systému řízení NPOVaV.
Hierarchie cílů |
Indikátory splnění cílů[2] |
Prostředky ověření[3] |
Vnější rizika[4] |
|
Posláním NPOVaV[5]
je pomoci České republice k ekonomickému rozvoji země a ke zlepšení
kvality života jejích obyvatel a udržet její postavení ve vybraných sektorech
na klíčových trzích. |
|
Statistické ekonomické ukazatele. |
Stejné užitné hodnoty budou získány výhodněji ze zahraničí (nákup licencí, ...) |
|
Cílem NPOVaV[6]
je podporou vybraných oblastí výzkumu a vývoje a soustředěním úsilí a
finančních prostředků na řešení jen omezeného množství vybraných výzkumných
témat a aktivit v letech 2003 až 2007 za 20 mld. Kč ze státního rozpočtu
získat výsledky využitelné v praxi. |
Podíl výsledků projektů typu · metodický, diagnostický nebo léčebný postup nebo
návod, · prototyp, výrobek, osivo a pod. s novými
užitnými vlastnostmi, · nová výrobní technologie. |
· Zprávy o hodnocení programů NPOVaV. · Informační systém výzkumu a vývoje. · Zpracování plánů na využití výsledků a jejich
odsouhlasení poskytovatelem; uzavření smluv o využití výsledků, resp.
vydání rozhodnutí o využití výsledků. |
· Na podporu výzkumu a vývoje nebudou k dispozici
dostatečné zdroje. · Na podporu výzkumu a vývoje bude dostatek zdrojů,
které nebudou využity na podporu NPOVaV a budou převedeny do jednotlivých
rozpočtových kapitol na jiné účely. · Prostředky určené na podporu NPOVaV nebudou
poskytnuty příjemcům pro právně administrativní problémy (Evropská komise,
ÚOHS, soudy). |
|
Výstupy[7] |
Jsou stanovena jednotná pravidla a podmínky
organizace a řízení NPOVaV a programů NPOVaV. Cíle jednotlivých programů jsou splněny v roce
2008. |
|||
Termíny |
Zahájení v roce 2004. Ukončení v roce 2008. |
|||
Zdroje |
Veřejné prostředky celkem 20,5 mld. Kč. Neveřejné
prostředky celkem cca … (bude doplněno při přípravě NPV). |
|||
OBSAH
[1] Do 1.7.2002 (nabytí účinnosti zákona o podpoře výzkumu a vývoje) je platný název „Rada vlády České republiky pro výzkum a vývoj“.
[2] Indikátory dosažení cílů jsou
měřitelné ukazatele určující úspěšnost realizace NPOVaV.
[3] Prostředky ověření jsou „nástroje“,
kterými lze prokázat splnění cíle nebo kde lze splnění cíle zjistit.
[4] Vnější rizika jsou rizika, která
mohou nastat nezávisle na NPOVaV a která mohou znemožnit nebo významně ztížit
splnění cíle NPOVaV.
[5] Poslání NPOVaV vyjadřuje jeho
celkový smysl NPOVaV jako celku v kontextu dlouhodobé strategie rozvoje
společnosti. Je možné jej splnit pouze v kombinaci s dalšími
„projekty“ rozvoje společnosti (hospodářské politiky, vzdělávací politika, …).
[6] Cíl NPOVaV vyjadřuje, čeho se
dosáhne realizací NPOVaV . Jde o základní důvod vynaložení času, energie,
finančních prostředků a dalších zdrojů.
[7] Výstupy jsou specifické kroky,
jejichž dosažením se splní cíl. Za jejich plnění mají plnou zodpovědnost MŠMT a poskytovatelé.