Ministryni školství Miroslavu Kopicovou, která bude zítra pronášet projev ke všem školákům a učitelům, nevzali kdysi do první třídy, protože jí chyběly do šestých narozenin tři dny. Povídali jsme si s ní kromě jiného o tom, proč chce mít v komisi, která má udělovat státní zakázky spojené například s maturitami, zástupce Transparency International.
* LN Pamatujete si ještě na to, když jste šla poprvé do školy?
Pamatuju si, že jsem tam šla k zápisu, říkala jsem básničky, zpívala písničku, četla písmenka i slova, a oni mě přesto nevzali. Že berou jen děti, kterým bude šest do konce září. Já byla třetího října.
* LN Co si vybavujete, když myslíte na svá školní léta?
Nebudete tomu věřit, ale cestu lodí z Anglie až do Řecka a Turecka.
* LN Prosím?
Chodila jsem na gymnázium - tehdy se tomu říkalo střední všeobecně vzdělávací škola - v Kadani a tam mě v roce 1967 vybrali do takového mezinárodního projektu. Asi dvacítka dětí z Československa odjela do Anglie, tam jsme nastoupili spolu s tisícovkou dětí z Anglie a dalších zemí na loď, která zamířila do Biskajského zálivu a dál až do Středozemního moře. Měli jsme denně dvě hodiny vyučování v angličtině, bral se hlavně zeměpis a dějepis těch zemí, k nimž jsme se zrovna blížili, ale pamatuju si i tělocvik. Koncept byl takový, že v zimě přijedou anglické děti k nám do Tater, ale k tomu už nedošlo, protože mezi tím přišla do Československa okupační vojska.
* LN Jak to, že vás tehdy vybrali?
Bylo vybráno 25 středních škol, každá mohla poslat jednoho studenta. Anglicky jsem uměla, chodila jsem na angličtinu k jednomu staršímu pánovi a pak jsem ji měla také na střední škole.
* LN Měli vás k jazykům rodiče? Co byli?
Rodiče nebyli žádní vzdělanci. Měli jen základní vzdělání a navíc byli hodně mladí. Měli pro nás se sestrou ale ohromné pochopení. Respektovali nás a podporovali. Já už odmalička jezdila z Prunéřova s housličkami do Kadaně na hodiny.
* LN Sama máte děti?
Ano, dvě dcery a malou vnučku. Do školy má ještě daleko.
* LN Posílala jste děti do výběrových škol?
Měli jsme štěstí, že jsme v Praze bydleli nedaleko základní školy s rozšířenou výukou jazyků, kde dělaly dcery vedle tehdy povinné ruštiny ještě němčinu a angličtinu. Jazyky jim jsou v životě k dobru. Jedna dcera je diplomatka.
* LN Co jste dělala před rokem 1989?
Pracovala jsem na federálním ministerstvu práce, pak na státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. Už v roce 1978 jsem tam dostala do ruky americkou metodiku a úkol zpracovat otázku návratnosti investic do vzdělávání. Po listopadu 1989 mě pak z ministerstva práce požádali, jestli bych se tam nevrátila. Udělala jsem to. Byla jsem u toho, když se poprvé objevily evropské programy a později tolik frekventovaná zkratka PHARE (program Evropské unie, vytvořený v roce 1989 na podporu ekonomické restrukturalizace a politických změn ve střední a východní Evropě, pozn. red.). Naučila jsem se vyjednávat s Evropskou komisí, abychom dostali z Bruselu prostředky, zodpovídala jsem za jejich správné využití. Bylo to hodně peněz, než vstoupila Česká republika do EU, zodpovídala jsem za více než 100 milionů eur. Takže to docela umím. Šlo o to vyškolit lidi, které jsme potřebovali a neměli, například dobré manažery.
* LN Pak jste ale z ministerstva práce odešla a přesto s ním zůstala v jakémsi spojení.
Projekt byl totiž federální, a aby bylo možné jej dokončit, založila česká a slovenská ministerstva práce a také školství k tomu účelu agenturu. Bylo by složité a pro čtenáře asi málo zábavné popisovat, jak se potom instituce měnily a jak jsem nakonec skončila v Národním vzdělávacím fondu, do něhož byly převedeny projekty ministerstva práce.
* LN Přitom jde de facto o soukromou agenturu.
Je to obecně prospěšná společnost (o. p. s.).
* LN Ptám, se protože při vašem prvním půlročním působení ve funkci ministryně školství v roce 2006 si někteří lidé z tohoto ministerstva stěžovali, že se dostatečně nesnažíte uchovat evropské peníze pro školy a že na tom vydělávají různé agentury.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost je šance pro školy - kterým s poklesem populační křivky ubývají žáci - aby získaly peníze právě vzděláváním dospělých. Program je v podstatě stoprocentně nastaven pro školy, pro různé vzdělávací agentury je tu jen nepatrná možnost ucházet se o malé granty.
* LN Resortem školství protéká nejen hodně evropských, ale i našich státních peněz. Jak se stavíte k různým zájmovým skupinám? Jak se bráníte jejich tlaku?
Ano, vím, že existují. Proto žádám, aby byl u citlivých a velkých zakázek zástupce Transparency International.
* LN Týká se to i státní maturity?
Té především.
* LN Zmínili jsme, že jste už jednou, před třemi lety, ministryní školství byla. Kolik z důležitých lidí, kteří v té době na ministerstvu působili, jste tam potkala letos, při druhém nástupu?
Žádné. Anebo aspoň ne na těch samých pozicích.
* LN Nesvědčí to právě o tom, že každý nový ministr, každá strana si přivádí na ministerstvo svoje lidi, reprezentující určité partikulární zájmy?
Svědčí to hlavně o tom, že už poměrně dlouho nemáme dost silnou vládu, která by měla sílu na zásadnější reformu státní správy. Ta by neměla být zmítaná politickými změnami.
* LN Když jsme u reforem, prohlásila jste, že je třeba připravit reformu financování školství. Co si pod tím máme představit?
Pod vedením ministerské skupiny pro ekonomiku školství pracuje tým, v němž je například také zástupkyně světové banky paní Matysová, ale i bývalý dlouholetý expert na financování ministerstva školství pan Bernard. Úkolem této skupiny je připravit efektivnější způsob financování českého školství.
* LN To čtenářům moc neřekne. Aspoň nějaký konkrétní příklad...
Například financování vysokých škol, tam bude nutné stanovit odlišné normativy pro jednotlivé stupně studia - bakalář, magistr, doktorand. Musíme přejít ke kontraktovému způsobu financování, aby měly školy zaručeno financování všech studentů, kteří byli v daném roce přijati. Měli bychom také upravit financování v návaznosti na skutečnou délku studia atd.
* LN Myslíte, že máme příliš mnoho vysokých škol a příliš mnoho studentů?
Spíše musíme přistoupit k diferenciaci škol podle typu instituce - výzkumné, výukové a profesně vzdělávací.
* LN Do voleb toho už asi moc nestihnete. Co byste ráda zvládla?
Chtěla bych, aby se podařilo dokončit projekt šablon, který by i té nejmenší škole umožnil dosáhnout na evropské peníze bez složitého papírování. Myslím, že se to podaří.
* LN A co státní maturita? Je nabíledni, že rozhodnutí o tom, jestli bude letos, za rok nebo za dva, není v tuto chvíli na vás, ale můžete aspoň říct, co od ní čekáte?
Úroveň středních škol stejného typu je u nás rozdílná, je potřeba začít ji sbližovat. Musíme mít garanci, že maturant bude mít po ukončení svého vzdělávání na střední škole určité penzum dovedností a znalostí - a takovou jistotu dnes zdaleka nemáme. Výsledky nejsou srovnatelné.
* LN Co budete dělat, až na ministerstvu skončíte?
Doufám, že se vrátím do Národního vzdělávacího fondu, kde máme kvalitní sestavu expertů. Využila ji například i známá Pačesova komise. Zjistili jsme mimo jiné, že za pár let bude v české energetice chybět 15 000 odborníků.
* LN Byla jste vůbec letos na dovolené?
Ano, byla, s rodinou včetně vnučky v Chorvatsku.
* LN Spíte dobře?
Spím dobře, jenom málo. Víte, já jsem vlastně dost šťastný člověk. Nemyslím si, že bych měla automaticky nárok na štěstí nebo na to, aby se o mne někdo staral, takže všechno pozitivní beru jako něco, co je jakoby navíc.