Ředitel školy a starosta Valašského Meziříčí ustoupili po inspekci z ministerstva
Oddělené třídy pro romské a neromské prvňáky nakonec nevzniknou. Základní škola Masarykova ve Valašském Meziříčí a vedení města od svého záměru ustoupily. A to poté, co za nimi přijela na jednání kontrola z ministerstva školství a pro lidská práva a menšiny.
"O problému jsme dlouze diskutovali a výsledkem je, že oddělené třídy nevzniknou," řekla LN náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková. Její slova potvrdil i ředitel školy Otto Medek, který zdůraznil, že v záměru školy -aby vznikly samostatné třídy pro romské a neromské děti - nebyl špatný úmysl. "Na místo dvou tříd vznikne jen jedna. Ministerstvo školství a ostatní organizace nám pomohou při integraci romských žáků prostřednictvím podpůrných programů," uvedl Medek.
Podle jeho slov mělo oddělení tříd svůj význam. Mohlo prý docházet k naplnění specifických vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Například díky speciálně upravenému vzdělávacímu programu, ale i díky speciálnímu pedagogovi či asistentovi.
Jenomže záměr školy a radnice Valašského Meziříčí se nelíbil neziskovým organizacím ani ministerstvům. Podle nich by rozdělením dětí do dvou tříd došlo k segregaci Romů. Škola by navíc tímto experimentem porušila školský zákon, za což jí hrozil výmaz z rejstříku škol. "V dnešní době, kdy u nás sílí rasistické názory, je třeba jasně říci, že k integraci nevede jejich rozdělení do dvou, ale sloučení do jedné třídy," uvedl náměstek ministra pro lidská práva Czeslaw Walek.
Vedení školy nyní čeká úkol svolat rodiče romských i neromských dětí a vše jim vysvětlit.
K experimentu oddělit prvňáky od sebe se město rozhodlo poté, co rodiče, kvůli velkému množství romských dětí, začali své neromské děti ze školy odhlašovat. V plánu bylo spojit školáky zhruba ve třetí třídě. "Toto není škola, která by byla nastavena a priori segregačně. Dělá to na nás dojem, že s dobrým úmyslem se uvažovalo o špatném nápadu," dodala náměstkyně Klára Laurenčíková.
Právě ministerstvo školství nyní pomůže škole se začleněním romských dětí do kolektivu a s jejich vzděláváním a bude ji podporovat. "Pomůžeme jim zajistit školního psychologa. Další pomoc by mohla přijít prostřednictvím našich národních projektů, které v souvislosti s inkluzivním vzděláváním děláme," popsala Laurenčíková. Ve třídě by navíc měl fungovat i asistent pedagoga, který by učiteli s výukou pomáhal. Škola také uvažuje o zřízení mateřské školy, díky které by rozšířila nabídku služeb a aktivit, a to pro romské i neromské rodiny.
Nutné bude také zapracovat na tom, aby si veřejnost přestala myslet, že škola, v níž je více romských dětí, je automaticky ta špatná.