Na ojedinělém Dětském fóru k inkluzivnímu vzdělávání s názvem „Slyšte naše hlasy“ se účastnili žáci a studenti ve věku od 12 do 17 let. Akce se aktivně zúčastnily i děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Žáci a studenti měli v rámci různorodých skupinek za úkol diskutovat nad otázkou inkluzivního vzdělávání.
„Inkluzivní přístup znamená hlavně respekt a úctu k jinakosti, k různorodosti nás všech, na druhou stranu ale také jakýsi závazek společnosti poskytnout určitá podpůrná opatření všem, kteří jej potřebují,“ řekl v úvodu semináře náměstek ministra pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc a pokračoval: “Věřím, že se ministerstvu školství takovou podporu podaří poskytnout, a to připravovanou novelou školského zákona, která navrhuje několik stupňů podpůrných opatření všem potřebným dětem, žákům a studentům a dalšími opatřeními, které navrhl hned po svém nástupu do úřadu ministr školství Marcel Chládek,“ dodal náměstek Jaroslav Fidrmuc.
Součástí semináře pak bylo za účasti zástupců MŠMT a médií představení výsledků práce dětí a vzájemná diskuse ohledně společného vzdělávání všech dětí v systému škol hlavního vzdělávacího proudu. Výsledkem diskuse byly odpovědi na dotaz: "Jak má vypadat škola, kde bude dobře všem dětem i přesto, že některé z nich potřebují při vyučování zvláštní pomoc nebo víc pomoci, nezvládnou všechny dovednosti tak, jako většina?"
„Handicapovaní lidé jsou lidé jako my – to je to, na čem jsme se s mojí skupinou usnesli,“
prohlásila koordinátorka pracovní skupiny Tereza
Mahdalová. „I lidé s postižením mají mít stejné možnosti, jako lidé bez
postižení,“ řekl druhý koordinátor Lukáš
Dibelka.
„Základní samozřejmostí, na kterou se často zapomíná, je, že by
si děti v kolektivu měly pomáhat, spolupracovat a respektovat se,“ konstatovala na závěr
semináře další koordinátorka Marie Silná.
Tiskovou zprávu, kterou vytvářeli pod vedením NNO "Quip" společně dětští účastníci semináře a
MŠMT, najdete i zde: www.kvalitavpraxi.cz