Odborná porota složená ze zástupců MŠMT, jazykových institutů a DZS vybírala z celkem čtyřiceti přihlášených projektů. Zástupcům projektů předaly ocenění náměstkyně pro řízení sekce legislativy a mezinárodních vztahů MŠMT Dana Prudíková a ředitelka Domu zahraniční spolupráce Dana Petrová.
Projekty oceněné Evropskou jazykovou cenou Label 2018:
1. Název projektu: Wir bauen Brücken
Organizace: Základní škola Přimda, okres Tachov
Na projektu Wir bauen Brücken spolupracovali žáci z Přimdy a slovinského Cerkna. Projekt byl inspirován oslavami 700
let od narození Karla IV. Žáci se díky projektu blíže seznámili s historií středověké Zlaté cesty spojené
s Karlem IV. Svým kamarádům ve Slovinsku pak nabyté znalosti zprostředkovali formou prezentací a kvízů.
Slovinští partneři se zaměřili na hudbu česko-německého příhraničí, pátrali po českých stopách ve Slovinsku a rovněž
připravovali pro své české kamarády různé úkoly a kvízy. Porota ocenila zejména výrazný přínos pro výuku druhého
cizího jazyka. Přestože žáci obou škol byli v němčině začátečníci (úroveň A1), práce na projektu jim dopomohla
k vzájemné komunikaci a motivovala je k dalšímu studiu jazyka.
Výstupy: https://twinspace.etwinning.net/25623
2. Název projektu: Keška v galerii
Organizace: Národní galerie v Praze
Cílem projektu bylo provázat učení se cizím jazykům s obrazy v galerii. Představuje se jako pomocník
při poznávání jiných oborů, v čemž spočívá její inovativnost. Snaží se rozvíjet schopnost autonomního
učení, tedy mimo školní prostředí, do něhož se mohou zapojit celé rodiny. Součástí projektu je kniha Keška
v galerii, nestandardní ilustrovaná učebnice angličtiny sloužící jako materiál při samostudiu i jako doplněk ve
škole. Kromě nekonvenčního způsobu výuky také představuje ze sbírek Národní galerie v Praze deset obrazů známých
malířů, které jsou použité jako obrázkové slovníky a rovněž odkazuje po pečlivém zvládnutí všech úkolů ke geocachingu
v interiéru Schwarzenberského paláce v Praze. Úroveň vyučovaného jazyka se pohybuje mezi A2 – B1 podle
Evropského referenčního rámce.
Výstupy: www.ngprague.cz/keska-v-galerii-1
3. Název projektu: Lively English book for children
Organizace: Základní škola a mateřská škola Sivice, okres Brno-venkov
Projekt se zaměřuje na posílení formálního a neformálního jazykového vzdělání ve vyučování i mimo něj, nejen u žáků,
ale i všech účastníků projektu. Posiluje motivaci a potřebu jazykového vzdělání ve spojení s prací s moderními
technologiemi s využitím individuálního žákovského a učitelského potenciálu. Hlavním výsledkem práce žákovských a
učitelských týmů je elektronická kniha angličtiny všem veřejně přístupná. Na tvorbě této knihy se podílely všechny
partnerské školy. Vzniklo 8 tematických lekcí, které jsou zpracovány jak formou digitální (e-book), tak formou
tištěnou. Výsledný produkt byl ověřován nejen v rámci každé partnerské školy, ale i na dálku pomocí
videokonference a v reálné podobě setkání českých a slovenských dětí v Sivicích a Trenčianských Teplicích. Po dobu
těchto setkání měli žáci zvláštní lekce angličtiny s využitím e-booku. Největšího pokroku žáci dosáhli v oblasti
osvojení slovní zásoby, frází a celkového zlepšení úrovně znalostí.
Výstupy:
https://twinspace.etwinning.net/9368/pages/page/50552
https://twinspace.etwinning.net/9368/pages/page/67593
4. Název projektu: El que lee mucho y viaja mucho, ve mucho y sabe mucho (Miguel de Cervantes y Saavedra) /
The One Who Reads A Lot and
Travels A Lot, Sees A Lot and Knows A Lot
Organizace: Slezské Gymnázium Opava
Projekt partnerství v rámci programu Erasmus+ vytvořilo Slezské gymnázium, společně se školami z Norska, Švédska
a Španělska. Jedná se o soubor aktivit, jejichž společným jmenovatelem je péče o zdravý životní styl ve zdravém
prostředí. Každý partner se zaměřil na jiný aspekt tohoto tématu, tento aspekt byl akcentován při společné práci
v rámci partnerských setkání. Pracovním jazykem byla angličtina, žáci tento jazyk aktivně používali ke
komunikaci, učení se i prezentaci.
Výstupy: www.elqueviaja.eu
5. Název projektu: Zlepšení kvality výuky ošetřovatelství v angličtině a zavedení výuky předmětu
ošetřovatelství v němčině na Střední zdravotnické škole Beroun
Organizace: Střední zdravotnická škola, Mládeže 1102, Beroun
Projekt zaměřený na rozvoj jazykových kompetencí pedagogických pracovníků školy s dopadem na rozvoj jazykových
kompetencí žáků byl realizován v rámci programu Erasmus+, Klíčové akce 1. Do projektu byly aktivně zapojeny
čtyři pedagogické pracovnice, vyučující ošetřovatelství, anglického a německého jazyka. Podílely se na projektu již
od přípravné fáze, kdy podstoupily kulturní a jazykovou přípravu před konáním zahraničních mobilit. Po jejich
absolvování na základě nabytých znalostí a zkušeností vypracovaly prezentace pro své kolegy, sady pracovních listů,
které ověřily ve výuce a sdílely na projektovém webu, uskutečnily řadu seminářů, publikovaly články
v regionálním i odborném tisku. Největším inovativním přínosem projektu byla tvorba unikátní konverzační
příručky „Komunikace s anglicky mluvícím klientem pro zdravotní sestry“. Tato publikace vznikla ve spolupráci
vyučujících angličtiny a ošetřovatelství za podpory partnerské organizace školy, Rehabilitační nemocnice Beroun
a stala se výukovým materiálem nejen pro studenty školy ale, slouží mnohým zdravotním sestrám přímo v praxi jako
praktický rádce do kapsy.
Výstupy: http://erasmuspluszsberoun.webgarden.cz
6. Název projektu: Let Us Speak
Organizace: Základní škola Petra Bezruče a mateřská škola, Třinec
Projekt realizovala třinecká škola spolu s partnery z Rumunska, Bulharska a Turecka. Projekt se zaměřil na
rozvoj základních komunikativních dovedností v anglickém jazyce a snižovaní strachu a ostychu z mluvení,
který vzešel z průzkumu ve všech zmiňovaných zemích ještě před jeho zahájením. Šetření ukázalo, že většina škol
postrádá přímý kontakt s reálnou angličtinou, ve které žáci mají projevit schopnost komunikace. Pravidelnou
komunikací se spolužáky ze zahraničí pomocí Skype konferencí a realizací projektových aktivit se podařilo tento stav
výrazně a pozitivně ovlivnit. V průběhu mobilit vytvořili učitelé partnerských škol nový unifikovaný
způsob hodnocení mluveného projevu k určení jazykové úrovně žáka „Speaking Assessment Guide“, spolu s knihou testů
„Book of Speaking Tests“. Součástí projektu byly teambuildingové kempy zaměřené na komunikativní, kooperační,
kreativní hry a hry na řešení problémů. Výstupem se stala kniha teambuildingových her, „Megabook of Team Building
Games“, která má široké využití nejen ve školním prostředí.
Výstupy: https://letusspeak.webnode.cz/
7. Název projektu: eljub Club DDM Jihlava
Organizace: Dům dětí a mládeže Jihlava
Eljub je zkratka pro Evropská literární setkání mládeže realizované ve spolupráci s Rakouskem s cílem
umožnit mladým lidem neformální setkávání, jejichž hlavním komunikačním jazykem je němčina. V rámci činnosti
eljub Clubu probíhají dvoudenní jazykové workshopy, kde se účastníci prostřednictvím jazykových her zdokonalují
v němčině. Zároveň mají účastníci eljub Clubu možnost zúčastnit se neformálních aktivit v zahraničí.
Cílem není jen zdokonalit vlastní jazykové dovednosti, ale prostřednictvím setkání rozvíjet interkulturní dialog mezi
různými skupinami mládeže.
Výstupy: www.eljubclub.eu
8. Název projektu: Krok za krokem k efektivnímu vyučování na málotřídní škole
Organizace: Základní škola a Mateřská škola Bukovec
Projekt Krok za krokem k efektivnímu vyučování na málotřídní škole byl dvouletým projektem vytvořeným pro potřeby
jedné organizace tvořené málotřídní základní školou a mateřskou školou. Pedagogové se svým zapojením do projektu
snažili získat co nejvíce nových zkušeností z oblasti pedagogické a metodologické – v jazykovém vyučování, v oblasti
managementu, výchovy ke zdraví, pohybové výchovy a v oblasti využití ICT ve výuce. K dílčím cílům patřilo
zvýšení motivace pedagogů k jejich další práci a k dalšímu vzdělávání. Projektových aktivit se zúčastnilo celkem sedm
pedagogů. Projekt rozšířil pedagogům jejich rozhled a poskytl jim množství nových cenných zkušeností a informací.
Přestože se jedná o malou školu a organizace výuky je náročná kvůli spojování ročníků, na základě nových
zkušeností ze zahraničních kurzů byly již v průběhu projektu zaváděny do výuky minilekce CLIL, s cílem zlepšit
jazykové vybavení žáků.
Výstupy:
www.zsbukovec.cz
http://www.zsbukovec.cz/index.php?p=erasmus
http://www.zsbukovec.cz/index.php?p=clil
Foto zdroj: DZS
Dům zahraniční spolupráce (DZS) je příspěvková organizace zřízená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, která zajišťuje styky se zahraničními subjekty v oblasti školství a vzdělávání. DZS zároveň administruje na národní úrovni vzdělávací programy mezinárodní spolupráce; zejména program Erasmus+ Více informací o aktivitách DZS je k dispozici na www.dzs.cz nebo www.naerasmusplus.cz.