Globální rozvojové vzdělávání je celoživotní vzdělávací proces, který přispívá k pochopení rozdílů a podobností mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích a usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují. Rozvíjí dovednosti a podporuje hodnoty a postoje tak, aby byli lidé schopni a ochotni se aktivně podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Globální rozvojové vzdělávání směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život podle svých představ.
"Globální vzdělávání je důležitým celospolečenským tématem a sestava účastníků dnešní konference
je zárukou toho, že toto téma můžeme, včetně zapojení našich zastupitelských úřadů po celém světě, pojmout
společne velice systémově," řekl v úvodu konference náměstek ministra zahraničních věcí pro řízení sekce
mimoevropských zemí, ekonomické a rozvojové spolupráce Martin Tlapa.
Náměstek ministryně školství pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc jej doplnil: "Cílem
globálního vzdělávání je nejen respekt a úcta k rozdílnostem ve společnosti, ale hlavně navázání konstruktivního
dialogu a spolupráce ohledně pochopení těchto rozdílů a porozumění ekonomickým, socialním, politickým,
enviromentálním a kulturním procesům ve společnosti," dodal náměstek Fidrmuc.
Hlavním cílem konference byla osvěta o globálním rozvojovém vzdělávání pro zřizovatele, ředitele a učitele škol, vysvětlení významu globálního rozvojového vzdělávání, poskytnutí informací o zdrojích k jeho metodice výuky a možnostech vzdělávání pedagogů v uvedené oblasti a nabídnutí inspirace ze škol. Účastníci konference také představili konkrétní příklady dobré praxe a zkušenosti se zaváděním globálních témat do vzdělávacího systému.