"Naším cílem je spolupráce na všech tématech Koncepce s ostatními ministerstvy, s kraji i s neziskovými organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží. Důležité je, aby všechna témata související s mládeží byla řešena meziresortně a ne odděleně na jednotlivých ministerstvech či krajích, protože čím více budeme investovat do mladých lidí dnes, tím méně problémů budeme řešit v budoucnosti," říká ředitel odboru Michal Urban a dodává: "Mladých lidí ve věku 13-30 let je přibližně 2,4 milionu, což je 23 % všech obyvatel ČR. Je tedy důležité, abychom potřeby mladých lidí vnímali a spolu s nimi je řešili."
Při sestavování akčního plánu Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže pro příští dva roky 2012-2013 vycházel odbor pro mládež MŠMT z evropského kontextu, výsledků výzkumů zaměřených na děti a mládež a široké konzultace s odbornou veřejností.
Z analýzy stávající politiky mládeže v České republice vyplynuly následující silné a slabé stránky:
Silné stránky národní politiky dětí a mládeže v České republice:
- Samotná implementační struktura naplňování Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže 2007 – 2013 založená na práci interní pracovní skupiny pro plnění aktuálních úkolů spojených s Koncepcí, stálé pracovní meziresortní skupiny k vyhodnocování a tvorbě akčních plánů Koncepce a v neposlední řadě také na fungování Komory mládeže, poradního orgánu ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro otázky politiky dětí a mládeže.
- Oblast dobrovolnictví. Česká republika předsedá expertní skupině Evropské komise pro příhraniční mobilitu mladých
dobrovolníků a je považována Evropskou komisí za členský stát, který nejlépe naplňuje „Doporučení o mobilitě mladých
dobrovolníků napříč Evropou“.
- Podpora talentů, tvořivosti a přístupu mladých lidí ke kultuře. Česká republika má velmi dobře vypracovaný systém podpory talentovaných dětí a mládeže prostřednictvím sítě soutěží od školních až po celonárodní soutěžní kola, systémových projektů podporujících talenty, a v neposlední řadě také činností sítě středisek volného času. Talentcentrum při Národním institutu dětí a mládeže zajišťuje institucionální udržitelnost podpory talentů.
- Vzdělávací mobilita. Dobře fungující národní agentury NAEP a ČNA Mládež pro implementaci EU programů celoživotního učení a Mládež v akci; úzce zaměřené mezivládní dohody; dále efektivní působení Fulbrightovy komise, program
Slabé stránky národní politiky dětí a mládeže v České republice:
- Oblast zaměstnanosti mládeže. MŠMT se může podílet na podpoře zaměstnanosti mládeže pouze nepřímo vytvářením podmínek pro rozvoj klíčových kompetencí mladých lidí usnadňujících jejich vstup na trh práce prostřednictvím formálního, neformálního a zájmového vzdělávání a úsilím o uznávání výsledků neformálního vzdělávání zaměstnavateli.
- Participace mládeže. Příčinou je přetrvávající nezájem mladých lidí o věci veřejné a o zapojení se do rozhodovacích procesů (opětovně potvrdil výzkum k participaci mládeže v rámci projektu Klíče pro život z roku 2010). V České republice je dobře rozvinut systém fungování školních a dětských parlamentů, lze vykázat i zapojení mladých lidí do komunitního plánování. Přestože existují webové portály mapující možnosti zapojení mladých lidí do participativních procesů a je dobře rozvinuta síť informačních center pro mládež, přetrvává nedostatečné zapojení české mládeže do moderních forem participace.
Témata Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže pro období 2007-2013
Mládež a Evropa
Mládež, volný čas a životní styl
Mládež, vzdělání a výchova
Mládež, zaměstnanost a zaměstnatelnost
Ochrana práv dětí a mládeže
Participace mladé generace
Výzkumy o mládeži
Dobrovolnictví
Mezinárodní spolupráce
Mládež z národnostních menšin
Mládež a bydlení
Mládež a kultura
Mládež a média
Mládež a rodinná politika
Mládež a zdraví
Mládež a životní prostředí
Mládež, prevence rizikového chování, sociální integrace
Neformální vzdělávání v oblasti dětí a mládeže
Kontakt pro média:
Mgr. Jitka Novotná
Media relations
Gsm: 723 540 511
jnpublicity@gmailcom