Praha, 1. listopadu 2011 - Média v souvislosti se strategií vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit
spekulují o zániku speciálních a praktických škol. „Nic takového se nestane. Jsem hrdý na to, že tu máme tradici,
která je ojedinělá v Evropě. Máme tu odborníky, kteří umí pracovat s handicapovanými dětmi. Co je třeba říci, co
musíme udělat v souladu s dokumentem úřadu vlády, je to, že se do praktických škol nesmí dostávat děti, u kterých
není mentální postižení. Za druhé je třeba uvést, že síť praktických a speciálních škol je stejně široká jako u všech
ostatních typů škol, nepochybně proto musí dojít k optimalizaci, ale je potřeba dávat podporu speciálním pedagožkám a
pedagogům a vážit si jejich práce,“ dodává ministr.
Obavy z možného zrušení vyjádřili také ředitelky a ředitelé zařízení náhradní výchovy, kam patří například
diagnostické a výchovné ústavy, dětské domovy či dětské domovy se školou. Na MŠMT jejich dotazy tlumočili zástupci
Asociace náhradní výchovy. "V rámci nutné optimalizace jsme ředitelky a ředitele vyzvali k určitým úsporám, ale
rozhodně nechceme zavádět taková opatření, která by pro tyto ústavy byla likvidační. Zachování kvalitní péče o děti
je u nás na prvním místě," vysvětluje náměstek Ladislav Němec. Úspory v konkrétních zařízeních náhradní péče lze
projednat s ředitelkou Odboru speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Renatou Ježkovou.
MŠMT nechce rušit speciální a praktické školy, ani zařízení náhradní výchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy neplánuje rušení speciálních a praktických škol, ani ústavů náhradní
výchovy. "Se školami i těmito ústavy rozhodně nadále počítám a práce zdejších zaměstnanců si velice vážím," říká
ministr Josef Dobeš.