Dosavadní očekávané výstupy jsou v jednotlivých vzdělávacích oborech v upraveném Rámcovém
vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) doplněny o minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných
výstupů z učení žáků. Tato úprava bude v souladu s Vyhláškou o
vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných využívána jen u žáků
s lehkým mentálním postižením (LMP) ve třetím a vyšším stupni podpory.
Při formulaci minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů byly využity očekávané výstupy
obsažené v původní příloze RVP ZV určené pro žáky s LMP, ale také zkušenosti
škol, které podle nich vytvořily již v minulosti svůj školní vzdělávací program (ŠVP).
„Úpravou RVP ZV dochází k sjednocení kurikula základního vzdělávání,
které tak umožní i při společném vzdělávání žáků s různými speciálními vzdělávacími potřebami jejich vzdělávání
individualizovat a diferencovat. Zavedením sjednoceného kurikula základního vzdělávání tak v žádném případě
nedochází ke snižování očekávaných výstupů v jednotlivých vzdělávacích oborech pro žáky základních škol,“
upřesnila ministryně školství Kateřina Valachová.
Běžné základní školy uvedou své školní programy do souladu
s upraveným RVP ZV do 1. 9. 2016. Školy nebo
třídy, jejichž ŠVP bylo vydáno v souladu s přílohou pro žáky s LMP, uvedou své ŠVP do souladu
s upraveným RVP ZV do 1. 9. 2018. Do doby uvedení ŠVP do
souladu s upraveným RVP ZV upravuje škola podmínky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením podle
jejich speciálních vzdělávacích potřeb a vychází přitom z upraveného RVP ZV. Výjimkou jsou žáci
s LMP na 2. stupni základních škol, kteří dokončí své vzdělávání podle dosavadních ŠVP.
Úpravy RVP ZV byly průběžně diskutovány a připravovány s odbornou skupinou při
Národním ústavu pro vzdělávání, jejímiž členy jsou například zástupci Asociace ředitelů ZŠ, Asociace pedagogů
základního školství, Asociace speciálních pedagogů, Asociace pracovníků speciálně pedagogických center, Asociace
pracovníků pedagogicko- psychologických poraden, Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství, České
školní inspekce, České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání, vysokých škol, stejně jako zástupci takzvaných
škol praktických, a také škol, které již mají zkušenosti s integrací žáků s LMP.
Více informací zde: