Jedním z úkolů, na které se v 2. pololetí MŠMT soustředí, jsou školní družiny a postavení
vychovatelů a vychovatelek. „Byla bych ráda, kdyby se zlepšilo jak jejich postavení, tak aby se razantně
zvýšily kapacity školních družin,“ uvedla ministryně Valachová s tím, že by chtěla pro rok 2018 zajistit
vychovatelům a vychovatelek 10. platovou třídu.
Žáci ZŠ by rovněž měli mít posílenou výuku ve vybraných oblastech dějin 20. století. "V rozpočtu
máme zajištěných 30 milionů korun na pilotáž projektu, který se týká památných míst naší státnosti, jako jsou
například Terezín, Lidice či Památník u Hodonína. Tato místa budou moci žáci prvního stupně základních škol navštívit
od září, školy se budou moci hlásit do programu od května. Částka bude pokrývat jednak cestovné, jednak náklady
spojené se vzdělávacím kurzem v místě takto vybraném. Ladíme podrobnosti s Ministerstvem kultury a Národním
památkovým ústavem tak, aby se informace propojily s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní
vzdělávání,“ vysvětlila ministryně Valachová.
U základních škol je v plánu také zavedení povinné základní výuky plavání v rozsahu nejméně 40 vyučovacích
hodin celkem během 1. stupně ZŠ. Nezapomíná se ani na školská poradenská zařízení, pro která vznikl rozvojový
program za účelem navýšení kapacit.
Z Fondu vzdělávací politiky budou letos podpořeny studijní programy zaměřené na přípravu učitelů a podporu
akademických pracovníků pedagogických fakult veřejných vysokých škol.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání umožňuje mateřským i základním školám získat finance na školní asistenty,
školní speciální pedagogy, školní psychology, sociální pedagogy či chůvy v mateřských školách. Už v červnu
2016 byla vyhlášena výzva, prostřednictvím které lze podporovat zařazování dvouletých dětí do předškolního
vzdělávání. Kromě již zmíněné pozice chůvy lze získat prostředky i na další aktivity včetně dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků či sdílení příkladů dobré praxe.
Záznam tiskové konference lze zhlédnout na facebookovém profilu MŠMT ZDE.