Rada Evropy definuje výchovu k demokratickému občanství jako vzdělávací aktivity, které vedou prostřednictvím nabývání vědomostí a osobních zkušeností k posílení schopnosti člověka využívat a chránit demokratická práva a povinnosti ve společnosti, oceňovat rozmanitost a být aktivním v demokratickém životě s cílem prosazovat a ochraňovat demokracii a princip práva.
„Vzdělávání ve škole je pro každého z nás prvním a nejvýznamnějším kontaktem s veřejnými institucemi a státem obecně. A právě škola musí být místem, kde budeme děti a mladé lidi nejen vzdělávat, ale i formovat k sebedůvěře a k důvěře v ostatní lidi, v instituce a hlavně v demokratickou společnost,“ uvedl ve svém příspěvku člen Řídícího výboru pro vzdělávání Rady Evropy a první náměstek ministra školství Jindřich Fryč.
Výchova k demokratickému občanství je v České republice zařazována již od prvního stupně základní školy do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, později do oblasti Výchova k občanství, prolíná se také několika průřezovými tématy, jako jsou Výchova demokratického občana, Mediální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova.
„Hlavním cílem Výchovy demokratického občana je vybavit žáky základní občanskou gramotností, která v sobě
zahrnuje mimo jiné i význam spravedlnosti, tolerance, odpovědnosti, ale také rozvoj kritického myšlení a schopnost
konstruktivního řešení problémů se zachováním lidské důstojnosti a respektu k druhým,“ zdůraznil smysl
výchovy k demokracii první náměstek ministra školství Fryč a pokračoval:
“I proto je výchova k aktivnímu a demokratickému občanství jedním z hlavních cílů Strategie vzdělávací
politiky do roku 2020, kterou momentálně na ministerstvu školství připravujeme,“ dodal.
Na význam výchovy k demokratickému občanství, zvlášť v současné době, kdy roste nedůvěra v demokratické instituce, politická i občanská apatie, diskriminace ve společnosti a netolerance vůči druhým, což představuje hrozbu pro bezpečnost, stabilitu a růst demokratické společnosti, upozornili ve svých příspěvcích také Jan Šerek z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny a ředitelka oddělení Vývoje a výzkumu norského Evropského Wergeland Centra Claudia Lenz.
Na panelové diskusi se k tématu dále vyjádřil senátor a předseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu PSP ČR Marcel Chládek, na odpoledních pracovních skupinách diskutovali o začlenění strategií výchovy k demokratickému občanství do praxe zástupci NÚV, ČŠI, Centra pro demokratické učení FF JU, zástupci učitelů ZŠ a SŠ, didaktiků a lektorů.