Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Pro novináře
    • Kariéra na MŠMT
    • Aktuality
    • Hospodaření resortu
    • Legislativa
    • Projektová kancelář MŠMT
    • Projekt RIS MŠMT
    • Archiv sekce Ministerstvo
  • Vzdělávání
    • Společné vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Školní stravování
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Další vzdělávání
  • Mládež
    • Aktuality
    • Odbor pro mládež
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • ESF projekty
    • Poskytování informací pro mládež
    • Mládež v ČR
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
    • Odkazy
  • EU a zahraničí
    • Erasmus+
    • Fondy EHP
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a Publikace
  • Fondy EU
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Baxová

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Baxová

Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Baxová

3
„ Líbí se mi princip spádové školy, “ říká Pavla Baxová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Rytmus – od klienta k občanovi, která podporuje lidi se zdravotním postižením (převážně mentálním) v samostatnosti a nezávislosti.  Už 23 let pomáhá svým klientům s aktivním začleňováním do přirozeného prostředí, a to jak ve škole a v práci, tak při samostatném bydlení nebo volnočasových aktivitách.     

DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE                          


1

Každoročně také pořádá Týden pro inkluzi zaměřený na podporu společného vzdělávání a výměnu zkušeností v této oblasti. „Spádová škola je taková škola, do níž mají chodit všechny děti, které bydlí v jejím nejbližším okolí. Taková škola, aby byla inkluzívní, se musí s myšlenkou společného vzdělávání ztotožnit. Přiznat si, že bude muset leccos změnit, například vyučovací techniky.  Musí se naučit novým přístupům, třeba tomu, jak společně řešit problémy nebo jak připravit individuální vzdělávací plán tak, aby byl pomocným a nikoli zatěžujícím materiálem,“ upřesňuje Pavla Baxová, která se problematice inkluze věnuje již řadu let.

„Jsem přesvědčená, že existuje-li ve škole pozitivní naladění a spolupráce, má společné vzdělávání smysl. V takovém případě přínos vnímám jednoznačně,“ říká Pavla Baxová, která se ale domnívá, že takto to zatím funguje málokde. „V opačném případě bohužel o smyslu, respektive významu, pochybuji,“ dodává.

„Inkluzívní školu vede ředitel, který o své škole takto přemýšlí a zároveň ji takto prezentuje a některého ze svých spolupracovníků obsadí na pozici koordinátora inkluze. Ten by se měl aktivně věnovat podpoře konkrétního začlenění dětí a pomáhat řediteli určovat strategii inkluzívní školy. Začleněné dítě je skutečnou součástí třídního kolektivu. Nesedí se "svým" asistentem v zadní lavici, aby nerušili. Čas, který žák se speciálními vzdělávacími potřebami tráví jinde, než ve třídě, například v knihovně nebo v kabinetu, je promyšlený a předem určený například k tomu, aby se žák v klidu naučil novou látku. Asistent pedagoga pracuje podle pokynů učitele s konkrétním dítětem, je-li potřeba, nebo s celou skupinou. Jeho přítomnost umožňuje učiteli vyučovat ve třídě, kde jsou začleněny děti s různými možnostmi a úrovněmi a využívat osvojené moderní vyučovací techniky. Učitel a asistent pracují jako tým, mají domluvené kompetence,“ popisuje podrobně Pavla Baxová, jak by, podle ní, inkluzivní škola měla vypadat.

 „Podle mne v praxi inkluzi brání tabulky a formuláře. Protože berou čas a nepomáhají. Dá se na ně i vymluvit,“ uzavírá Pavla Baxová, ředitelka společnosti Rytmus, která provozuje také nadační fond Rytmus zaměřený na vzdělávání a přípravu pedagogických pracovníků na práci v inkluzivních třídách a na celkovou podporu pedagogických pracovníků, rodičů a sociálních a poradenských pracovníků při začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol.


DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE        

Nahoru

Navigace v sekci

  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Tematika školství
  • Státní správa
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

Po - Pá 7:30 - 15:30
(provozní přestávka 9:00 - 9:30)
Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2019  MŠMT

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací