* * Kvůli rozpočtovým škrtům hrozí, že pedagogům klesnou v příštím roce prvně v historii platy, podle odborářů až o 1500 korun. Už jste o problému jednala s ministrem financí Eduardem Janotou i s vládou. S jakým výsledkem?
Jednala jsem a stále jednám. Tak, jak dnes funguje financování školství, není jiná možnost než snížit platy učitelů, pokud bychom měli rozpočet snížený. Na druhé straně je nutno dodat, že státní rozpočet je v situaci, kdy je nezbytné nejen zvyšovat daně, ale také snižovat mandatorní výdaje, pokud máme veřejné finance alespoň udržet pod kontrolou. A jde o škrty velmi bolestné. Nemohu tedy přehlížet jakékoli plýtvání v našem resortu. Proto jsem také zahájila přípravu reformy financování školství, protože restrikce rozpočtu budou ještě nějakou dobu trvat.
* * ODS i soc. dem. chtějí za týden odložit státní maturitu z roku 2010 o rok. Lidovci, zelení i KSČM plánují návrh na bleskové schválení návrhu novely zákona vetovat; k tomu stačí přitom jen dva kluby. Nespadl by vám ve skutečnosti kámen ze srdce, kdyby byly zkoušky nakonec odloženy?
Už se nenechávám ovlivňovat různými aktivitami poslanců. Jsou jen dvě možnosti: maturita buď v příštím roce, či její odklad o jeden rok. Na obě varianty se připravujeme. Udělám vše, aby maturita byla v původním termínu, se kterým počítají školy i zákon. Jsme ale - ač neradi - připraveni i na variantu ročního odkladu. Jsem ráda, že poslanci už se snad vzdali snahy o odklad dvouletý, který by státní maturity definitivně zastavil.
* * Tvrdíte, že maturity jsou připraveny, ale staronový šéf CERMATu Pavel Zelený se vyjádřil, že se jednotné zkoušky nyní vracejí o dva roky zpět. Kvůli tendrům. Nejde ze strany Zeleného jen o taktiku, aby malé strany přesvědčil, že zkoušky je nutné odložit? Je koneckonců známým šéfa školského výboru a autora návrhu na odklad Waltera Bartoše (ODS).
Narážíte asi na článek na Aktuálně. cz. Pan ředitel Zelený mě ujistil, že jeho vyjádření byla zcela překroucena a vytržena z kontextu. A kromě toho: s panem doktorem Bartošem se velmi dobře znám, víme o rozdílech v názoru na státní maturitu. Nepotřebujeme si vzkazovat přes média své důvody pro a proti maturitě. Pokud jde o tendry, jejich transparentnost musí být zajištěna. Já jsem v průběhu let zodpovídala za programy v objemu více než 100 miliónů eur. Nikdy žádný audit, ani evropský, nezpochybnil správné využití ani administrování těchto peněz.
* * Zelený se chce vrátit k modelu, který vymyslel, když stál v čele CERMATU poprvé. Plánuje vybavit všechny střední školy v zemi tiskárnami a počítači. "Teď bude v každé škole dokumentový scanner a computer, který bude současně terminálem pro komunikaci s námi. To se teď musí znova naprojektovat," říká. Jenže taková technologie vyžaduje stálé inovace, je závislá na soukromých subjektech a stovkách miliónů ze státní kasy. Není proto megalomanská a riziková?
CERMAT ode mě dostal jasné zadání připravit modifikovanou variantu. Důvodem je prodlužování rozhodnutí poslanců o případném odkladu a s tím spojené nutné změny při vypisování výběrových řízení na logistické zabezpečení. Pokud jsem informována, pan ředitel Zelený vysvětloval rozdíl v uplatnění různých variant logistického zabezpečení, nikoli naše řešení. V každém případě jsem ještě o postupu nerozhodla, čekám na výsledek jednání Sněmovny.
* * Mimopražským základním školám jste slíbila kolem 4 miliard korun z Evropského sociálního fondu, které budou moci využít jak na platy, tak na pomůcky. O peníze nebudou muset ředitelé složitě žádat. Jak jste dosáhla toho, že Evropská komise podobný způsob čerpání umožní?
Evropská komise zjednodušila čerpání dotací v době ekonomické krize - a my budeme jedni z prvních, kdo toho využijí. Finanční dotace půjdou především na čtenářskou a informační gramotnost, přírodovědné obory, matematiku, cizí jazyky, informační technologie a na finanční gramotnost. Mým cílem je, aby i ta nejmenší škola mohla snadno dosáhnout na evropské peníze. Pokud se toto podaří zrealizovat, bude to malý dárek učitelům základních škol. Pochopitelně musíme dbát na podmínky čerpání strukturálních fondů, nenahrazovat naše závazky evropskými penězi. Ale cestu jsme našli a jsem moc ráda.
* * Ačkoli se to nezdá, řídíte nyní jeden z nejbohatších resortů, neboť spravuje miliardové operační programy jako Vzdělávání pro konkurenceschopnost či Výzkum a vývoj pro inovace. Kolik prostředků může české školství díky těmto programům získat, v jaké fázi je nyní čerpání peněz a do jakých projektů hlavně jdou?
S tím nejbohatším resortem jste mě opravdu pobavil. Ale k věci. Ano, jsme bohatý resort, máme rozpočet kolem 120 miliard ročně a k tomu kolem 130 miliard do roku 2013 ze strukturálních fondů. Ale financujeme hlavní faktor naší úspěšné budoucnosti - vzdělanost našich lidí. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost financuje nejen oblast počátečního vzdělávání, ale i vysokých škol a dalšího vzdělávání. Celková částka je 2,1 mld. eur. V tuto chvíli už bylo ukončeno deset výzev, které vyhlásilo ministerstvo jako řídící orgán - celkově v těchto výzvách rozdělíme skoro 17,5 miliardy korun. Na výzvy ministerstva navazuje i zhruba 50 výzev, které jsou vyhlašovány prostřednictvím krajů.
* * Co druhý program?
Do první výzvy, která měla alokaci 6 mld., se přihlásily projekty s požadovanou alokací 23,5 mld. korun - to znamená téměř čtyřnásobný převis poptávky. Víme, že s velkou pravděpodobností nastane ještě daleko větší "přetlak" u dalších výzev, které budou ukončeny v říjnu a v listopadu tohoto roku. Pro vysoké školy a výzkumné instituce se jedná o zcela ojedinělou možnost získání finančních prostředků. Celkově jde o 2,43 mld. eur. Tyto velké prostředky chápu jako velkou zodpovědnost za jejich správné a efektivní využití. Mohou přispět k posílení a zkvalitnění školství, ale mohly by být také zmařeny.