"Individuální vzdělávání na 1. stupni základních škol se osvědčilo, nevyskytly se žádné zásadní problémy, stejně tak
ani v průběhu pětiletého pokusného ověřování na 2. stupni ZŠ, proto je možné otevřít možnost jeho legislativního
ukotvení také na 2. stupeň," říká náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
Nejčastějšími důvody zájmu o domácí vzdělávání na 2. stupni ZŠ byly dobré zkušenosti se stejnou formou vzdělání na 1.
stupni, zdravotní, psychické či jiné problémy žáků, možnosti rozvoje nadání žáka a možnost cestovat s žáky do
zahraničí. Naprostou většinu žáků během pokusného ověřování vyučovali jejich rodiče. V některých případech využívali
externisty (především v předmětech hudební, tělesná a výtvarná výchova). Učebnice měli žáci vypůjčené ze školy.
Přes dobré zkušenosti z pokusného ověřování, které otevřely cestu pro jeho kodifikaci, se předpokládá, že v zákoně
budou, na rozdíl od domácího vzdělávání na 1. stupni základních škol, stanoveny podmínky pro povolení této formy
vzdělávání. Ředitel školy například bude moci zařazení žáka do individuálního vzdělávání (IV) odmítnout. Zatímco u
vzdělavatelů žáků 1. stupně stačí vzdělání na úrovni střední školy s maturitou, u vzdělavatelů žáků 2. stupně bude
vyžadováno vzdělání alespoň na úrovni vyššího odborného nebo bakalářského studia. Výsledky žáků s IV bude sledovat
Česká školní inspekce. Součástí IV jsou pravidelné konzultace na kmenové škole žáka a přezkušování žáků vždy na konci
pololetí.
Tento školní rok dobíhá ještě poslední ročník pokusného ověřování IV. Následovat bude novela školského zákona, na
jejímž základě by plošné využití IV na 2. stupni ZŠ mohlo být možné od školního roku 2014/2015.
Kontakt
Odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
tel.: 234 811 566
e-mail: press@msmtcz