Českým vysokým školám by se brzy mohlo stát, že nebudou schopny uspět ve světové konkurenci. Tedy pokud se nepodaří prosadit vysokoškolská reforma, říká Petr Matějů, jeden z hlavních autorů koncepčního materiálu Bílá kniha, která má být podkladem pro připravovanou reformu.
»Nyní máme nejlepší příležitost začít se změnami. První výsledky by se mohly dostavit do čtyř až pěti let. Pokud však budeme čekat, později by změny mohly více bolet,« tvrdí Matějů.
* HN: Proč si myslíte, že se musí ve vysokém školství nastartovat změny a které hlavní by to podle vás měly být?
Současný stav není dlouho udržitelný. Pokud chceme uspět v globální konkurenci, musí se naše univerzity a výzkum dostat mezi světovou špičku. Pomůže to státu, rozhýbá se ekonomika. K tomu potřebujeme ale hluboké změny. Především musíme brát studenta jako klienta, který nakonec rozhodne, která škola dostane veřejné peníze a případně i školné. Školy musíme více otevřít talentovaným lidem ze sociálně slabých rodin. Na to potřebujeme výhodné půjčky, granty a spoření. Školy navíc musí být hodnoceny více podle výsledků. Tedy podle úspěšnosti absolventů a výsledků výzkumu. Prosté počty absolventů ani podíly profesorů o kvalitě škol moc nesvědčí. A konečně školy mají mít možnost obsazovat akademické funkce i odborníky z praxe.
* HN: Právě za tento názor na udělování akademických titulů vás ale rektoři škol kritizují. Podle nich by mohlo dojít k jejich degradaci.
K té již dochází dnes. Svědčí o tom počty »létajících« profesorů, kteří mají úvazky na více školách. My chceme, aby profesura byla spojena s konkrétní školou, a ne aby to byl titul na doživotí. Dostat by ji měl třeba i odborník z firmy, která se školou spolupracuje na výzkumném projektu.
* HN: Zmínil jste spolupráci podniků a škol. Stále ještě v této oblasti zaostáváme?
Ano, to je jedna z největších slabin vysokých škol, kterou chce Bílá kniha změnit. My potřebujeme špičkový výzkum. Chceme ještě více motivovat přes daňové úlevy podniky, aby se podílely na výzkumu s vysokými školami. Ty by se navíc měly více chovat manažersky, aby si s podniky lépe rozuměly.
* HN: Jaká je naděje, že reforma vysokého školství nakonec projde?
O reformu už se pokoušíme od počátku devadesátých let. Zatím jen v roce 2000 se podařilo rozdělit studium na bakalářské a magisterské programy. Když si vzpomenu na odpor, který tenkrát této změně kladla akademická obec i ministerstvo školství a když vidím, jak si dnes tuto změnu u nás všichni pochvalují, říkám si, že není jiná cesta než v prosazování reforem uplatňovat více odvahy, protože jinak žádné reformy nebudou.