Děkani pedagogických fakult
- Univerzity Karlovy v Praze,
- Masarykovy univerzity v Brně,
- Palackého univerzity v Olomouci,
- Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích,
- Univerzity v Hradci Králové,
- Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem,
- Ostravské univerzity,
- Technické univerzity v Liberci,
- Západočeské univerzity v Plzni,
se na zasedání své Asociace v Hradci Králové dne 2.4. 2009 jednomyslně dohodli na vyjádření podpory úsilí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy vypracovat standard kvality profese učitele. Konstatují, že jejich přední pracovníci se dlouhodobě tímto směrem orientují, někteří se na příslušných aktivitách Ministerstva podílí od samého začátku. Významná je v této souvislosti i účast pracovníků pedagogických fakult na vzniku a působení Asociace profese učitelství, která integruje úsilí učitelů - praktiků, fakult připravujících učitele a badatelů v oblasti věd o výchově a vzdělávání. Tato asociace se od samého počátku o tvorbu standardu zasazuje a tvoří širší, kvalifikované zázemí jeho podpory. Významným podpůrným činitelem úsilí o tvorbu standardu jsou i výzkumné projekty, orientované na učitelskou profesi a kvalitu školy. Zejména si zaslouží připomenutí Výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se nárocích na vzděláván (řešený Pedagogickou fakultou UK v Praze s podporou některých fakult dalších) a Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (zabezpečované badatelskými pracovišti pedagogických fakult v Praze a v Brně). Oba tyto projekty zaujímají svým založením a předpokládaným vyústěním zásadní přínos pro vytváření vědecky fundovaných základů učitelství a školy v podmínkách společnosti vědění.
Děkani pedagogických fakult se ve své podpoře úsilí ministerstva o tvorbu standardu řídí přesvědčením, že standard zásadním způsobem napomůže vyjasňování otázek znalostních, dovednostních, kompetenčních a osobnostních předpokladů kvality učitelství a jejich zabezpečování jak v pregraduální přípravě, tak i v následném celoživotním vzdělávání učitelů. Standard může napomoci i ujednocování vzdělávacích programů fakult připravujících učitele a tím i k prohloubení jejich součinnosti.
Je třeba dodat, že děkani pedagogických fakult se znepokojením sledují opakující se pokusy zpochybňovat nezbytnost univerzitního, magisterského vzdělávání učitelů. Tyto pokusy, které opět zazněly v souvislosti s přípravou novely zákona o pedagogických profesích, jsou vážnou hrozbou pro zabezpečení zvyšujících se nároků na vzdělanost nastupující generace v kontextu společnosti vědění. S oporou o standard by bylo možno podobným pokusům rozhodněji čelit a jednou pro vždy je rázně odmítnout.
Pedagogické fakulty univerzit České republiky s plnou zodpovědností vyjadřují pohotovost zapojit se do celostátní diskuse svým odborným potenciálem i vahou svého postavení.
Prof.PhDr. Zdeněk Helus, DrSc.
mluvčí Asociace děkanů pedagogických fakult univerzit České republiky