Základní informace o projektu
Popis
Projekt reagoval na přetrvávající negativní trend nedostatku kvalitních vysokoškolsky vzdělaných absolventů technických a přírodovědných oborů. Jeho cílem bylo ověřit široké spektrum aktivit, již existujících či převzatých ze zahraničí, a na základě tohoto ověření navrhnout funkční a efektivní systém podpory zájmu o technické a přírodovědné obory. Analytické materiály, které byly v projektu vytvořeny, slouží jak Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy při přípravě a nastavení dalších aktivit, ale využijí je také školy, vědecko-výzkumné instituce, zaměstnavatelé, učitelé či vědci zabývající se popularizací vědy a techniky.
Trvání projektu
1. 1. 2009 - 31. 12. 2012
Hlavní odborný garant
prof. RNDr. Radim Chmelík, Ph.D.
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu bylo zavedení systémové podpory technických a přírodovědných oborů zacílené především na potenciální uchazeče o studium. Projekt reaguje na přetrvávající negativní trend nedostatku absolventů vysokých a vyšších odborných škol v technických a přírodovědných oborech. Systém projektových aktivit se ve třech pilířích zaměřoval na odbornou podporu výuky a popularizaci vědy, publicitu a komunikaci a v neposlední řadě na přípravu budoucích pedagogů. Výstupy projektu jsou mj. návrh systematické podpory přírodovědných a technických oborů, podkladové materiály, analýzy a metodiky, konference, semináře, workshopy, popularizační přednášky a realizované pilotní aktivity v regionech. Rámec projektu byl stanoven na národní úrovni, byl koncipován jako širokospektrální a víceletý ve dvou navazujících etapách.
Cílová skupina
Projekt pracoval se dvěma cílovými skupinami:
Potenciální zájemci o studium a studenti technických a přírodovědných oborů VŠ - projekt tuto skupinu oslovoval dočasně přímo, metodicky s trvale udržitelnými efekty však motivoval k této komunikaci další subjekty, především fakulty.
Reprezentanti subjektů spoluvytvářejících postoje a ovlivňujících rozhodování cílové skupiny A - tito reprezentanti byli zainteresováni na výsledcích projektu, jejich prostřednictvím bylo realizováno nepřímé působení na cílovou skupinu, jsou současně jedním z klíčových nástrojů trvalé udržitelnosti projektu.
Klíčové aktivity
Motivační aktivity
Motivační aktivity představovali nejrozsáhlejší soubor projektových aktivit. Ten zahrnoval mapování, testování a vyhodnocení dostupných veřejných popularizačních aktivit podporujících zájem o studium technických a přírodovědných oborů, jejich konfrontaci s výstupy zobecňujících analýz a na to navazující jejich systémové provázání, podporu a kombinaci s novými pilotními projekty ve všech regionech realizovaných v součinnosti s tzv. regionálními koordinátory.
Pilotní projekty byly hlavní a největší částí celého projektu (realizace ve 2. a 3. roce), byly zaměřeny na obě cílové skupiny (přímým oslovením i prostřednictvím šíření projektového know-how potenciálním organizátorům). V rámci pilotních projektů byly vytvořeny instruktážní materiály a návody s příklady dobré praxe.
Komunikace vědy
Popularizace vědy a techniky je klíčem k trvalému zvýšení zájmu o technické a přírodovědné obory a nemůže být účinná bez vstřícných postojů a pozitivních očekávání veřejného mínění (široké veřejnosti). Druhý pilíř projektových aktivit se proto koncentroval na oblast komunikace vědy, tedy na oblast médií, spolupráci s odbornými novináři (a jejich podporu), na popularizátory vědy, a především na rozvoj témat, prezentačních a motivačních schopností těch, kteří na podpoře zájmu o technické a přírodovědné obory participují, ať v už pozici vědců, pedagogů, či jiným způsobem.
Ze všech projektových aktivit byla právě v oblasti komunikace vědy nejvíce žádoucí znalost situace v zahraničí, navázání mezinárodní spolupráce a přenos zkušeností do České republiky. Etablovanou renomovanou základnu pro tuto oblast nelze v České republice nalézt ani v teoretické, ani v praktické oblasti. Zapojení do mezinárodního prostředí se předpokládá mj. i prostřednictvím přidružení k organizaci EUPRIO, účastí odborného garanta na seminářích a konferencích v zahraničí a využitím zkušeností s výukou oboru komunikace vědy na univerzitní úrovni.
Primárním příjemcem těchto výstupů byli pedagogové všech stupňů škol, organizátoři volnočasových aktivit, představitelé dalších vzdělávacích a vědeckých institucí, zástupci firemní sféry, médií, úspěšní absolventi a všichni nositelé a příjemci projektového know-how: regionální koordinátoři, organizátoři motivačních aktivit, frekventanti všech projektových seminářů, workshopů a konferencí.
Za podklady pro tuto oblast zodpovídal odborný garant a pracovní skupina renomovaných odborníků v oblasti popularizace vědy, komunikační strategie, rozvoje lidských zdrojů ve firemní sféře a médií.
Podpora výuky
Obecné dlouhodobé zkušenosti, potvrzené expertní skupinou EU, platné pro kterýkoliv obor a vyučovaný předmět, prokazují, že zájem či nezájem o něj odpovídá atraktivnosti způsobu, jakým je žákům a studentům předkládán. Přírodovědné a technické obory patří v tomto smyslu k těm nejvíce postiženým na všech typech a úrovních škol.
Projektový pilíř podpora výuky proto nezbytně uzavřel koncept projektových aktivit a vytváří společně s pilířem motivační aktivity a komunikace vědy účinný celek.
Hlavním cílem této klíčové aktivity bylo dosáhnout posunu v systému a způsobu výuky technických a přírodovědných předmětů tak, aby tyto předměty byly zajímavější, atraktivnější a jejich odborná materie srozumitelněji interpretována s důrazem na experiment a praktické využití. Atraktivita vyučovaných předmětů závisí na způsobu výuky a také na udržení kontaktu pedagogů s posledními a závažnými poznatky vyučovaných oborů a jejich atraktivním sdělením.
Výstupy projektu
Rozcestník k výstupům, soubor typu docx, (63,69 kB)
Semináře, soubor typu rar, (19 MB)
Studie, soubor typu rar, (12,36 MB)
Regionální koordinátoři, soubor typu rar, (4,66 MB)
1.setkání regionálních koordinátorů, soubor typu rar, (14,42 MB)
Letní škola komunikace vědy, soubor typu rar, (7,98 MB)
Projektová konference 2010_1.část, soubor typu rar, (18,34 MB)
Projektová konference 2010_2.část, soubor typu rar, (15,35 MB)
Závěrečná konference projektu, soubor typu rar, (12,76 MB)