Základní informace o projektu
Popis
Cílem projektu bylo zastřešit výstupy terciárního vzdělávání prostřednictvím kvalifikačního rámce, který je zároveň kompatibilní s kvalifikačním rámcem v evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání.
Trvání projektu
1. 8. 2009 - 28. 2. 2013
Hlavní odborný garant
doc. RNDr. Petr Kolář, CSc.
Cíle projektu
Projekt vytvořil kvalifikační rámec, který zastřeší výstupy terciárního vzdělávání. Tyto výstupy bylo nutné nejprve obecně definovat, a takto formulovaná očekávání poté promítnout do konkrétních vzdělávacích aktivit. Projekt dále umožnil České republice naplnit závazky, které vyplývají z Bergenského komuniké ministrů zodpovědných za vysoké školství a z Doporučení Evropského parlamentu a Rady EU z 23. 4. 2008.
Cílová skupina
Tvorba národního kvalifikačního rámce a metodika jeho implementace byly zaměřeny na instituce terciárního vzdělávání - vysoké školy, vyšší odborné školy a výzkumné a vývojové instituce. V jejich rámci byli vyškoleni jednotliví zaměstnanci a zástupci akademické obce.
Vytvořený a implementovaný kvalifikační rámec by měl významně přispět ke zkvalitnění a zpřehlednění systému terciárního vzdělávání.
Prospěch z implementace kvalifikačního rámce mají také studenti a zájemci o studium, zástupci praxe, zaměstnavatelé a široká veřejnost. Studentům a uchazečům o studium umožní přehled studijních oborů a vzdělávacích programů s jasně definovanými standardy a výstupy z učení srovnat kvalitu jednotlivých studijních oborů při výběru i průběhu studia. Zaměstnavatelé budou zase schopni lépe identifikovat dovednosti a znalosti absolventů z různých institucí terciárního vzdělávání.
Národní kvalifikační rámec byl vytvářen a pilotně implementován ve spolupráci s Akreditační komisí a Akreditační komisí vyššího odborného vzdělávání.
Klíčové aktivity
KA1 - Vymezení oblastí vzdělávání
Bylo vytvořeno 9 pracovních skupin (PS) vycházejících z široce vymezených oborů vzdělávání ISCED 97. Členy byli experti z vysokých a vyšších odborných škol. Velikost skupin byla navržena tak, aby byly adekvátně pokryty studijní obory. Každá pracovní skupina měla svého předsedu/předsedkyni, kteří vedli jednání PS I a byli zodpovědní za plnění úkolů a zprostředkovávali komunikaci s odborným týmem projektu.
PS v první fázi KA1 prodiskutovaly a vypracovaly finální podobu návrhu národních deskriptorů, kterou následně předložily ke schválení odbornému vedení projektu a následně poradě vedení MŠMT (schváleno v říjnu 2010).
PS dále vymezily podle předem vytvořené metodiky jednotlivé oblasti vzdělání, k nimž přiřadily obsahově si blízké akreditované studijní obory/vzdělávací programy. Soustava oblastí vzdělávání byla výchozím stavem pro KA2.
V rámci KA1 byly na základě výběrových řízení zpracovány dva podkladové analytické materiály, které byly po odevzdání rovněž odborně zpracovány:
- Srovnávací analýza národních deskriptorů s deskriptory vybraných evropských kvalifikačních rámců
- Návrh začlenění Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání do národního systému terciárního vzdělávání
Výstupy klíčové aktivity jsou popsány ve vydané publikaci „NKR TV – 1. díl: Národní deskriptory".
KA2 - Vytváření deskriptorů pro oblasti vzdělávání
Klíčová aktivita navázala plynule na KA1. Zůstalo ustaveno devět PS oproti původnímu plánu na jejich restrukturalizaci, protože se osvědčily. Členové PS vypracovali na základě národních deskriptorů a vytvořených oblastí vzdělávání konkrétněji zaměřené deskriptory pro jednotlivé oblasti vzdělávání a dále na základě těchto prací navrhli úpravu soustavy oblastí vzdělávání (sloučení, popř. rozdělení stávajících). Deskriptory oblastí vzdělávání definují výstupy učení společné pro všechny studijní obory/vzdělávací programy spadající do dané oblasti vzdělávání.
Jednotlivé oblasti vzdělávání byly rovněž oponovány Sborem expertů, příp. dalšími oponenty a následně vydány v publikaci „NKR TV – 2. díl: Oblasti vzdělávání".
Původně zamýšlené veřejné zakázky zaměřující se na zahrnutí potřeb zaměstnavatelů byly po rozhodnutí projektového týmu nahrazeny uspořádáním několika workshopů se zaměstnavateli, které se konaly jak pro různé oblasti vzdělávání, tak v různých místech České republiky.
Vytváření deskriptorů oblastí vzdělávání představovalo jednu z nejkomplexnějších aktivit projektu Q-Ram. Do její realizace bylo bezprostředně zapojeno asi sto odborníků, jejichž pestré odborné zázemí odpovídá širokému a rozmanitému spektru oborů v současném terciárním vzdělávání v České republice. Vedle odborných zkušeností přímých spolupracovníků projektu z akademického prostředí byly při přípravě deskriptorů oblastí vzdělávání využity rovněž významné expertní pohledy dalších aktérů, kteří byli do klíčové aktivity zapojeni prostřednictvím Sboru expertů, ale i dalšími formami (např. konzultace s asociacemi děkanů, zástupci České komory architektů, řešiteli projektu Národní soustava kvalifikací, zástupci zaměstnavatelů ve vybraných oblastech vzdělávání atd.). Výsledná podoba deskriptorů oblastí vzdělávání tak vychází vstříc potřebě popsat cíle vysokoškolského vzdělávání jednotnou metodikou založenou na výstupech z učení, ale díky široké konzultaci zároveň přiměřeně respektuje věcná a terminologická specifika jednotlivých akademických disciplín a zohledňuje názory klíčových vnějších aktérů.
KA3 - Tvorba metodiky implementace kvalifikačního rámce
Na začátku této klíčové aktivity došlo k vytipování vhodných studijních oborů/vzdělávacích programů k pilotnímu ověření/implementaci NKR TV. Institucím byly rozeslány dotazníky monitorující zájem o implementaci NKR TV. Jejich vyhodnocení bylo podkladem pro realizaci KA4.
Původně zamýšlená veřejná zakázka na tvorbu Metodiky implementace NKR TV byla nahrazena ustavením tzv. Týmu pro implementaci, jehož členové vytvořili třístupňovou metodiku – národní, institucionální a pro psaní výstupů z učení.
Výsledná metodika byla oponována Sborem expertů, následně upravena a doplněna o zkušenosti jednotlivých institucí zapojených do KA4 a vydána v publikaci s názvem: NKR TV – Zkušenosti a doporučení.
KA4 - Pilotní implementace kvalifikačního rámce
Pilotní implementace byla realizována (na základě dotazníkového šetření, které bylo distribuováno na vysoké a vyšší odborné školy) na 18 institucích (14 vysokých škol, resp. jejich součástech a 4 vyšších odborných školách. Svým profilem pokrývaly celkem 10 oblastí vzdělávání a byly zvoleny tak, že se získaly zkušenosti i z různých krajů a různých institucí.
V rámci pilotní implementace byly vytvořeny na jednotlivých zapojených subjektech zpravidla tříčlenné pracovní týmy (v některých případech se zapojili i další zaměstnanci institucí), které implementovali (a zároveň připomínkovali) vytvořený národní kvalifikační rámec terciárního vzdělávání, a to s ohledem na národní deskriptory i deskriptory jednotlivých oblastí vzdělávání. Metodologickou podporu zaměstnancům na zapojených institucích poskytovali garanti klíčových aktivit projektu a členové Týmu pro implementaci. Všechny týmy implementace zpracovaly a odevzdaly závěrečné zprávy, které přinesly souhrnné informace a umožnily připravit stanovisko k realizaci a dosaženým výstupům.
Pilotní implementace byla vyhodnocena a uzavřena na dvoudenní konferenci. Souhrnně byla etapa pilotní implementace hodnocena pozitivně.
KA5 - Vzdělávání
Vytvořený NKR TV byl prezentován během roku 2012 na vzdělávacích seminářích, kterých se konalo sedm.
Semináře s názvem Metodická podpora implementace kvalifikačního rámce byly určeny pro osoby zodpovědné za koncepci studijních/vzdělávacích programů/oborů na vysokých a vyšších odborných školách (s výjimkou prvního semináře určeného pro vedení škol).
KA6 - Propagace a diseminace výstupů projektu
- Průřezová aktivita od zahájení do ukončení projektu si kladla za cíl zajistit dostatečné povědomí o průběhu prací a výstupů projektu. Využívala k tomu následující nástroje:
- Odborné konference
- Workshopy
- Vystoupení na oborově orientovaných akcích
- Vzdělávací semináře
- Tiskové zprávy
- Publikace (distribuovány na všechny vyšší odborné školy a rektoráty a děkanáty vysokých škol); přeloženy i do anglického jazyka
- Odborné články v médiích
- Webové stránky projektu
- NKR TV – 1. díl: Národní deskriptory
- NKR TV – 2. díl: Oblasti vzdělávání
- NKR TV – 3. díl: Zkušenosti a doporučení
Rozcestník k výstupům, soubor typu docx, (190,28 kB)
Metodické materiály, soubor typu rar, (477,74 kB)
Oblasti vzdělávání, soubor typu rar, (8,89 MB)