1. Zajímalo by mne, jak to bude s RVP pro tzv. hraniční žáky. Od novely jsme si my - z terénu - slibovali, že, se těmto dětem uleví: budou zařazeni to 2. kategorie, budou mít nárok na uzpůsobení nároků s využitím IVP, které by navazovalo na úroveň jejich aktuálních schopností. Podle posledních informací to ale vypadá, že možnost využití IVP bude až od 3. stupně. Mohli byste, prosím, situaci vyjasnit.
Hraniční žák není odborně definovaný, jedná se obvykle o žáka s intelektem na hranici podprůměru. Vyhláška a přehled podpůrných opatření, počítá se všemi žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, kam patří i tito žáci. Mají tak nárok jak na IVP (mimochodem od 2. stupně podpůrných opatření), tak na řadu dalších podpůrných opatření včetně předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence, úprav hodnocení, metod práce, modifikace obsahů, která se upravuje také v IVP.
2. Zeptám se konkrétněji: bude možné využít v rámci zohlednění dětí s podprůměrným intelektem toho, aby byly v rámci RVP ZV vzdělávány v rozsahu minimální doporučené úrovně? Tzn. prakticky: budou mít nárok na minimalizaci učiva v rámci výše uvedeného? Nebo je minimálně doporučená úroveň záležitostí jen pro děti s LMP?Pro hraniční žáky je možné volit úpravu obsahů vzdělávání a tím modifikovat nároky na jejich vzdělávání, výstupy ze vzdělávání jim nelze upravovat. Úpravou obsahů ale dosáhnete i zmírnění nároků na výstupy ze vzdělávání těchto žáků. Jinak mají nárok na IVP, předměty speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence a v případě potřeby i na asistenta pedagoga.
3. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda do speciální třídy ZŠ mohou být zařazeny i děti v hraničním pásmu, které mají potíže s výukou a hlavně jim neprospívá vetší množství dětí ve třídě (28-29) a potřebovali by individuální péči v menším počtu žáků.Pravděpodobně máte na mysli žáky s podprůměrným intelektem. To bohužel nejde, protože nepatří do skupiny žáků uvedených v §16, odstavec. 9. Přesto můžete tyto žáky mít s podporou ve vzdělávání- mohou mít IVP a pokud to bude třeba i asistenta pedagoga a úpravy v organizaci jejich vzdělávání- mohou mít předměty speciálně pedagogické péče, můžete jim upravit obsahy vzdělávání po návštěvě ŠPZ. Úprava obsahů vzdělávání může přispět ke snížení obtížnosti pro žáka, současně můžete pracovat s disponibilní časovou dotací a posilovat zejména ty oblasti, kde má žák největší problémy. Počet žáků ve třídě pak můžete také snížit, pokud budete mít žáků se SVP 4-5. V případě, že nemůžete počet žáků ve třídě snížit, můžete požádat o posílení podpory dalším pedagogickým pracovníkem. Předměty speciálně pedagogické péče můžete realizovat pro skupinu těchto žáků. Současně můžete podpořit žáky i v přípravě na školu, formou podpůrného opatření v podobě hodiny týdně na přípravu do školy.
4. Je nutné, aby žáci 2. stupně základní školy praktické (RVP – ZV – LMP) procházeli ještě do 31. 8. 2017 rediagnostikou ŠPZ, když mají dokončit dle původního programu? Je možné tuto skupinu ještě zahrnout do přechodných ustanovení vyhlášky?Žáci na druhém stupni základní školy praktické budou mít přešetření v souladu s termínem kontrolního vyšetření, které bylo realizováno před 1. 9. 2016. Maximální lhůta u těchto žáků je 1 rok, jinak původní doporučení pro vzdělávání žáka mohou mít v souladu s přechodným ustanovením vyhlášky č.27/2016 Sb., platnost až dva roky od lhůty vydání.
Rozhodnutí o rediagnostice žáků se nevztahuje primárně k programu, ve kterém je žák vzděláván. Cílem rediagnostiky je jednak nové nastavení podpůrných opatření, která vycházejí z jiných principů a umožňují nastavení podpůrných opatření, která do doby platnosti zákona měla jiný charakter, nebo nebyla možná. Dále opakovaná vyšetření vychází z potřeby vyhodnotit, zda podpůrná opatření, která žák čerpá, jsou dostačující nebo nikoliv. Vyšetření by tedy muselo proběhnout nejpozději do 2 let od posledního vyšetření žáka.
5. Rozumím tomu správně, že děti s tzv. hraničním intelektem (s vědomím neoficiální terminologie) budou mít nárok povětšinou na podpůrná opatření v rámci 2. stupně. Pokud budeme žádat asistenta pedagoga, budou využívat 3. stupně podpory (tzn. do zprávy se uvede 3. stupeň)?Vyhláška a přehled podpůrných opatření počítá se všemi žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, kam patří i žáci s hraničním intelektem. Tito žáci mají nárok na IVP a na řadu dalších podpůrných opatření včetně předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence, úprav hodnocení, metod práce, asistenta pedagoga. Dle § 2 odst. 4 vyhlášky č.27/2016 Sb. se podpůrná opatření poskytují samostatně nebo v kombinacích různých druhů a stupňů v souladu se zjištěnými speciálními vzdělávacími potřebami žáka. Konkrétní druh podpůrného opatření lze poskytovat pouze v jednom stupni. V doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole se uvede převažující stupeň podpůrných opatření. Žák s hraničním intelektem může mít obtíže ve 2. stupni podpory i ve 3. stupni podpory, to je velmi individuální. Pokud bude třeba jeho podpory asistentem tak musí být ve 3. stupni PO a školské poradenské zařízení musí doložit účelnost svého rozhodnutí pro žáka.
6. Jak budou děti s LMP vzdělávány na prvním stupni od 1. 9. 2016? Staré vyšetření jim bude platit, ale nebudou mít nastavená PO. Podle čeho je budeme vzdělávat? Jak máme upravit RVP ZV? Jaké jsou konkrétní kroky?Od 1. 9. 2016 se žáci vzdělávají v 1. - 5. ročníku podle upraveného RVP ZV. Jejich původní vyšetření může platit nejpozději dva roky od vystavení doporučení ke vzdělávání, ale jejich kontrola stejně musí proběhnout nejpozději do 1 roku. Do té doby se při vzdělávání těchto žáků bude vycházet z jejich speciálních vzdělávacích potřeb stanovených v doporučení ke vzdělávání žáka a z upraveného RVP ZV. Doporučení ke vzdělávání stanovuje již nyní, jak má být dítě vzděláváno, takže škola upraví svůj ŠVP a současně zpracuje IVP pro tyto žáky. Po 1. 9. 2016 mají žáci nárok na nové doporučení se širší škálou PO.