Nejčastější nedostatky
zjištěné při vyhodnocování
dotazníků předběžného zájmu
o realizaci projektu
v rámci OP RLZ - Priorita 3
s podporou ESF
Ve dnech
22. 3. až 31.3. 2004 proběhlo zkušební kolo vyhodnocování návrhů projektů OP
RLZ, priorita 3., opatření 3.2. Se vstupním vyhodnocením jednotlivých projektů
budou seznámeni rektoři vysokých škol písemně do 10. dubna 2004.
Vzhledem k tomu, že se jednalo pouze o předběžné návrhy, byl formulář sestaven ve velmi zjednodušené podobě, a tak pracovní tým, který vyhodnocoval návrhy projektů, měl jen minimum informací potřebných k tomuto účelu. Současné vyhodnocení podaných návrhů projektů je proto pouze orientační a slouží zejména k získání prvních informací týkajících se zájmu vysokých škol a vědeckých a výzkumných institucí o opatření 3.2. OP RLZ. Zároveň výsledky hodnocení budou použity při vyhlašování tohoto opatření.
Rovněž předkladatelé
projektů budou moci na základě uvedeného hodnocení dopracovat své projekty tak,
aby mohly být předkládány v odpovídající podobě ihned po vyhlášení výzvy
k podávání projektů v rámci opatření 3.2.
Nejčastější nedostatky
zjištěné při vyhodnocování:
1. Nedostatečná orientace na cílovou
skupinu
projekty nemohou být
zaměřeny pouze na vytváření akreditace nových studijních oborů, přípravu
programů v dalším vzdělávání (celoživotním vzdělávání) nebo na
zpracovávání výukových materiálů, neboť celé opatření je spojeno rovněž s proškolením dané cílové skupiny,
což je nutné zohlednit prakticky ve všech předkládaných projektech. Cílovou skupinou je myšlena ta skupina
studentů a dalších zájemců o vzdělávání na VŠ, která z hlediska potřeb
trhu práce je nucena si zvyšovat kvalifikaci, nebo ta skupina, která je
ohrožena nezaměstnaností.
2. Cílům opatření OP RLZ
neodpovídají rovněž projekty zaměřené pouze na vědecko-výzkumnou činnost VŠ či
dalších institucí nebo na pouhé navýšení finančního odměňování mladých
vědeckých pracovníků.
3. Mobilita studentů či akademických a dalších
pracovníků je možná jedině v těch případech, kdy bude spojena s konkrétním
proškolením dané cílové skupiny a toto proškolení bude mít přínos pro zvýšení kvalifikace účastníků v těch
oblastech, které jsou požadovány ze strany pracovního trhu.
4. Nelze financovat projekty
zaměřené na investiční záměry – operační program je zaměřen na rozvoj lidských zdrojů.
5. V rámci ESF, a tudíž i
OP RLZ, je dávána přednost spíše větším
projektům. A tak předpokládáme, že větší naději na úspěch budou mít tzv. kumulované projekty předkládané
například jeden za fakultu/školu nebo jeden za několik těchto institucí
v rámci jednoho specifického cíle. Například vysoká škola podá jeden
projekt v rámci specifického cíle „Rozvoj dalšího vzdělávání na vysokých
školách“, který bude obsahovat řadu dílčích kroků včetně realizace jednotlivých
kurzů.
6. Projekt může být podán pouze do jednoho specifického cíle.
7. Projekty předkládané
vysokými školami jsou zařazovány do opatření 3.2, jestliže odpovídají
specifickým cílům tohoto opatření.
8. Projekty vysokých škol
sídlících na území hl. m. Prahy doporučujeme v budoucnu předkládat do
Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha. Pouze
ty projekty, které mají zcela zřejmý nadregionální
charakter, je možné podat do Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.