Nejčastější nedostatky

zjištěné při vyhodnocování dotazníků předběžného zájmu

o realizaci projektu

v rámci OP RLZ - Priorita 3 s podporou ESF

 

 

Ve dnech 22. 3. až 31.3. 2004 proběhlo zkušební kolo vyhodnocování návrhů projektů OP RLZ, priorita 3., opatření 3.2. Se vstupním vyhodnocením jednotlivých projektů budou seznámeni rektoři vysokých škol písemně do 10. dubna 2004.

 

Vzhledem k tomu, že se jednalo pouze o předběžné návrhy, byl formulář sestaven ve velmi zjednodušené podobě, a tak pracovní tým, který vyhodnocoval návrhy projektů, měl jen minimum informací potřebných k tomuto účelu. Současné vyhodnocení podaných návrhů projektů je proto pouze orientační a slouží zejména k získání prvních informací týkajících se zájmu vysokých škol a vědeckých a výzkumných institucí o opatření 3.2. OP RLZ. Zároveň výsledky hodnocení budou použity při vyhlašování tohoto opatření.

 

Rovněž předkladatelé projektů budou moci na základě uvedeného hodnocení dopracovat své projekty tak, aby mohly být předkládány v odpovídající podobě ihned po vyhlášení výzvy k podávání projektů v rámci opatření 3.2.

 

Nejčastější nedostatky zjištěné při vyhodnocování:


1.   Nedostatečná orientace na cílovou skupinu

projekty nemohou být zaměřeny pouze na vytváření akreditace nových studijních oborů, přípravu programů v dalším vzdělávání (celoživotním vzdělávání) nebo na zpracovávání výukových materiálů, neboť celé opatření je spojeno rovněž s proškolením dané cílové skupiny, což je nutné zohlednit prakticky ve všech předkládaných projektech. Cílovou skupinou je myšlena ta skupina studentů a dalších zájemců o vzdělávání na VŠ, která z hlediska potřeb trhu práce je nucena si zvyšovat kvalifikaci, nebo ta skupina, která je ohrožena nezaměstnaností.

2.      Cílům opatření OP RLZ neodpovídají rovněž projekty zaměřené pouze na vědecko-výzkumnou činnost VŠ či dalších institucí nebo na pouhé navýšení finančního odměňování mladých vědeckých pracovníků.

3.   Mobilita studentů či akademických a dalších pracovníků je možná jedině v těch případech, kdy bude spojena s konkrétním proškolením dané cílové skupiny a toto proškolení bude mít přínos pro zvýšení kvalifikace účastníků v těch oblastech, které jsou požadovány ze strany pracovního trhu.

4.      Nelze financovat projekty zaměřené na investiční záměry – operační program je zaměřen na rozvoj lidských zdrojů.

5.      V rámci ESF, a tudíž i OP RLZ, je dávána přednost spíše větším projektům. A tak předpokládáme, že větší naději na úspěch budou mít tzv. kumulované projekty předkládané například jeden za fakultu/školu nebo jeden za několik těchto institucí v rámci jednoho specifického cíle. Například vysoká škola podá jeden projekt v rámci specifického cíle „Rozvoj dalšího vzdělávání na vysokých školách“, který bude obsahovat řadu dílčích kroků včetně realizace jednotlivých kurzů.

6.      Projekt může být podán pouze do jednoho specifického cíle.

7.      Projekty předkládané vysokými školami jsou zařazovány do opatření 3.2, jestliže odpovídají specifickým cílům tohoto opatření.

8.      Projekty vysokých škol sídlících na území hl. m. Prahy doporučujeme v budoucnu předkládat do Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha. Pouze ty projekty, které mají zcela zřejmý nadregionální charakter, je možné podat do Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.