III. VÝROČNÍ ZPRÁVA O HOSPODAŘENÍ VYSOKÝCH
ŠKOL
ÚVOD
Po relativně legislativně klidném roce 2002, kdy se vysokých škol výjimečně nedotkly žádné významné změny v oblasti ekonomických pravidel, nastartoval rok 2003 řadu novinek jak v oblasti účetnictví ( a tím nepřímo i financování ), tak v oblasti podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků. Velmi úzce se ekonomické oblasti také dotýkají nové zákonné úpravy o kontrolní činnosti.
K
Naprosto zásadní problém nastal při aplikaci ustanovení §38 odst. 9 vyhlášky 504/2002 sb. Účetní jednotky podle této úpravy měly snížit ve výkazu zisku a ztráty nákladovou položku Odpisy a v rozvaze návazně na to položku Vlastní jmění o částku, která odpovídá odpisům majetku pořízeného částečně nebo zcela z dotací. Pokud by se o snížení nákladů a vlastního jmění účtovalo, znamenalo by to nemožnost tvorby fondu reprodukce investičního majetku (FRIM) v rozsahu odpisů z dotovaného majetku, a tedy i výrazné omezení zdrojů pro financování investičních záměrů škol. V průběhu roku se o znění zmíněného odstavce rozsáhle diskutovalo, proběhla řada jednání na úrovni Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) a Ministerstva financí s velmi diskutabilním výsledkem: v zájmu zachování tvorby FRIM bylo rozhodnuto neúčtovat o snížení odpisů a vlastního jmění a v souladu se zněním vyhlášky toto snížení evidenčně zapracovat do výkazů zisku a ztráty a rozvahy.
V roce 2002 byl vydán
základní předpis upravující podporu výzkumu a vývoje z veřejných zdrojů –
zákon č. 130/2002 Sb., který nabyl účinnosti
Pokud jde o oblast kontroly,
Tak jako v předchozích zprávách i zde je bohužel třeba konstatovat, že rovněž v roce 2003 přetrvávaly problémy v uvolňování dotačních prostředků, především na akce v rámci programového financování, situace se zlepšila u projektů Fondu rozvoje vysokých škol. Uvolňování prostředků základní dotace na vzdělávací činnost a na ubytování a stravování studentů bylo plynulé.
Poskytování
dotací
Financování se
realizovalo převážně prostřednictvím dotací ze státního rozpočtu poskytovaných
na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace. Nedílnou součástí rozhodnutí je vymezení
účelu, na který je dotace poskytována, a podmínek jejího využití. Dotace jsou
veřejné vysoké školy povinny finančně vypořádat v souladu s vyhláškou
č. 531/2002 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání
vztahů se státním rozpočtem prostřednictvím správců kapitol.
Dodatečné finanční prostředky na pokrytí potřeby financování vysoké školy byly získávány nemalou měrou z ostatních zdrojů včetně vlastních. Těmi jsou především zdroje z vyšších územně správních celků, ze zahraničí a vlastní příjmy z hlavní činnosti (poplatky spojené se studiem, prodeje a pronájmy majetku, dary, dědictví) i hospodářské činnosti.
Dotace z rozpočtové
kapitoly 333 byly poskytnuty na uskutečňování akreditovaných studijních
programů a programů celoživotního vzdělávání, s nimi spojenou tvůrčí činnost,
na rozvoj vysoké školy (dále jen „základní dotace“) a na ubytování a stravování
studentů. Dotace byly poskytnuty i dvěma soukromým vysokým školám na vzdělávací
činnost. Jednalo se o soukromé vysoké školy - Institut restaurování a
konzervačních technik Litomyšl, o.p.s. ve výši 4 324 tis. Kč a Vysoká
škola v Plzni, o.p.s. ve výši 6 384 tis. Kč. Základní dotace byly
poskytovány v souladu s §14 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), na základě žádostí vysokých škol. Žádost musí být
písemná a ministerstvo může stanovit náležitosti a termíny, ve kterých žádosti
soustřeďuje a projednává. Výše dotace na studijní programy a stipendia je dána
rozpočtovými daty o počtech studentů v akreditovaných studijních
programech, získaných zejména ze systému „Sdružené informace matrik studentů“.
Nedílnou součástí rozhodnutí je vymezení účelu, na který je dotace poskytována,
a podmínek jejího použití, vycházející z „Pravidel pro poskytování dotací
veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy č.j.: 30 650/2002-30, podle zákona 111/1998 Sb., o
vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách)
ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „Pravidla“) , které ministerstvo
uplatňovalo při aplikaci § 87 písm. d) zákona o vysokých školách“.
Výši základních dotací a
dotací na ubytování a stravování studentů stanoví ministerstvo rozhodnutím
podle příslušných kvantitativních a
věcných ukazatelů uvedených v zákoně o státním rozpočtu.
Poskytování účelových
finančních prostředků na podporu projektů výzkumu a vývoje se od
Skladba celkové dotace z rozpočtové kapitoly
ministerstva:
·
Neinvestiční základní dotace byla determinována následujícími
ukazateli:
A Vzdělávací činnost (studijní programy)
C Stipendia studentů doktorských studijních
programů
D Studenti, kteří nejsou českými státními
občany, a mezinárodní spolupráce včetně programů SOCRATES, AKTION a CEEPUS
F Fond vzdělávací politiky
G Fond rozvoje vysokých škol
I Transformační a rozvojové programy
M Mimořádné události
·
Dotace na ubytování a stravování studentů
·
Dotace na výzkum a vývoj v členění:
Výzkumné záměry
Specifický výzkum
Účelové prostředky
Veřejné zakázky
·
Kapitálová dotace mimo programové financování na výzkum a vývoj v členění:
Výzkumné záměry
Účelové prostředky
·
Kapitálová dotace mimo programové financování v členění:
Fond rozvoje vysokých škol
Transformační a rozvojové programy
Ostatní
Základními
vstupními údaji pro stanovení výše normativní části neinvestiční základní
dotace (ukazatel A studijní programy) byly normativní počty rozpočtových
studentů k
Rozpočtovými
studenty jsou studenti - státní občané ČR a studenti - cizinci, kteří studují
za stejných podmínek jako občané ČR (včetně studentů veřejné vysoké školy
studujících v akreditovaných programech uskutečňovaných na vyšších
odborných školách). Rozpočtovými studenty nejsou studenti-občané ČR, jejichž
studium je hrazeno z jiných rozpočtových kapitol než MŠMT,
studenti-cizinci, kteří studují ve studijním programu určeném pro cizince
v cizím jazyce a platí poplatky spojené se studiem podle § 58 odst. 5
zákona o vysokých školách, a studenti-cizinci, jejichž studium je hrazeno podle
mezinárodních smluv a usnesení vlády.
Příjmy dotačního charakteru
Největší část tvoří dotace
z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
v celkovém objemu
Základní dotace dosáhla 109,93 % roku 2002 s tím, že byly preferovány spíše ukazatele programového charakteru s možností posílení normativu. Tzn. nárůst finančních prostředků např. v ukazatelích Studující cizinci a mezinárodní spolupráce o cca 17%, Projekty FRVŠ o cca 17% a program SOCRATES o cca 23%, CEEPUS o cca 18,83% (Tabulka č. 39). Lze předpokládat, že tento trend ve financování bude zachován i v následujících letech. Neinvestiční dotace na výzkum a vývoj z rozpočtové kapitoly 333 zaznamenala ve svých částech pokles, celkem cca o 2,26 % proti roku 2002 (Tabulka č. 39). Kapitálová dotace na výzkum a vývoj mimo programové financování zaznamenala nárůst.
Ze
zahraničí byly poskytnuty prostředky na aktivity konané především v rámci
mezivládních dohod ve výši
Ø
Celková dotace VVŠ (provozní
+ inv.)
Ø
Provozní dotace ze st.rozp. včetně VaV
z toho VaV
v tom: rozpočtová kapitola 333
z toho odbor
z toho VaV
z toho soukromé VŠ 10 708 tis. Kč
jiné rozpočtové kapitoly SR
z toho VaV
z toho VaV 1 786 tis. Kč
zahraničí
z toho VaV
kapitálové
dotace mimo progr.finan.
z toho VaV
z toho kap.dot.mimo
prog.finan.
Specifikace dotačních titulů:
Þ rozpočtová kapitola 333:
A vzdělávací činnost (studijní programy)
C stipendia
studentů doktorských studijních programů
D studenti,
kteří nejsou státními občany ČR, a mezinárodní spolupráce včetně
programů SOCRATES, AKTION a
CEEPUS
F Fond vzdělávací politiky
G rozvojové
projekty Fondu rozvoje vysokých škol
I rozvojové programy
M mimořádné události
Dotace na ubytování a
stravování studentů
Neinvestiční dotace na vědu
a výzkum
Výzkumné
záměry
Specifický
výzkum
Účelové
prostředky
Veřejné
zakázky 1 306
tis. Kč
Kapitálové
dotace mimo programové financování na vědu a výzkum
Výzkumné
záměry
Účelové
prostředky
Kapitálové
dotace mimo programové financování
Fond
rozvoje vysokých škol
Transformační
a rozvojové programy
Ostatní 3 120
tis. Kč
Þ jiné rozpočtové kapitoly SR:
Z tohoto
zdroje plynulo do rozpočtu veřejných vysokých škol
Þ vyšší územně správní celky, obce:
Tento
zdroj posílil rozpočet veřejných vysokých škol o 22 531 tis. Kč (na provoz 20 745 tis. Kč a objem prostředků na
výzkum a vývoj 1 786 tis. Kč).
Þ zahraničí:
Ze
zahraničních zdrojů plynulo na provoz
Na
celkových příjmech veřejných vysokých škol ze státního rozpočtu se rozpočtová
kapitola Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podílela 80,24 %.
III.2. ÚČETNICTVÍ A
VÝKAZNICTVÍ
Postupy účtování
V roce 2003 veřejné
vysoké školy účtovaly podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud
účtují v soustavě podvojného účetnictví.
V průběhu roku proběhla
řada jednání ministerstva s Ministerstvem financí a bylo nutné dořešit
výklad vyhlášky č. 504/2002 Sb., v oblasti účetnictví, účetních výkazů a
daňové oblasti. Z těchto jednání vyplynuly závěry Ministerstva financí,
které trvá na stanovisku uvedeném v dopisu náměstka financí Ing. Ladislava
Zelinky, Ph.D. ze dne
Roční účetní závěrka
Roční účetní závěrka 2003 vypovídá o vývoji majetku
a finančních vztazích veřejných vysokých škol. V účetní závěrce byly použity
výkazy Rozvaha (Bilance) bez snížení
odpisů z dot. majetku a se snížením odpisů
z dot. majetku, Výkaz zisku a ztrát bez snížení
a se snížením odpisů z dot. majetku a Doplňující
údaje pro vysoké školy.
Při porovnání počátečních stavů rozvažných účtů se
stavy konečnými k
Oběžná aktiva vzrostla o 268 040,37 tis. Kč na 5 190 733,47 tis. Kč. Při snížení stavu
zásob o 12 480,04 tis. Kč byl
zvýšen pohyb krátkodobého finančního majetku o 377 978,25tis. Kč, pohyb
byl způsoben i vlivem zůstatků přechodných účtů aktivních (časového rozlišení),
které se zvýšily o 42 776,46 tis. Kč.. Pohledávky se snížily o
140 234,29 tis. Kč na
564 100,59 tis. Kč .
Na straně pasiv vzrostly vlastní zdroje krytí z 37 200 632,75 tis. Kč na 40 300 788,24 tis. Kč. K posunu
přispěl nárůst vlastního jmění o 3 236 499,93 tis. Kč, pohyb na finančních
fondech byl zanedbatelný. Neuhrazená ztráta minulých let dosud činí za vysoké
školy jako celek 139 123,15 tis.
Kč, bude v následujících letech postupně umořována (Tabulka č. 44). Cizí
zdroje se zvýšily z 2 941 690,96 tis. Kč na 3 072 428,85 tis. Kč, tj. o 0,44 %. Ke
zvýšení došlo převážně u položky závazky z pronájmu, dohadné účty pasivní
a dodavatelé. Dlouhodobé závazky se zvýšily z 393 904,37 na
431 429,89 tis. Kč. Krátkodobé závazky se zvýšily z 1 997 475,59 tis. Kč
na 2 122 312,51 tis. Kč.
III.3. VÝSLEDEK
HOSPODAŘENÍ
Hospodářský výsledek
Základní informace o hospodářském výsledku jako
rozdílu výnosů a nákladů v hlavní i hospodářské činnosti lze vyčíst
z Výkazu zisku a ztráty, který poskytuje zároveň přehled
o nejvýznamnějších nákladových a výnosových skupinách. V roce 2003
byl tento výkaz zpracován - Výkaz zisku a ztráty se snížením a bez snížení
odpisů z dot. majetku.
Za účetní období byl dosažen hospodářský výsledek po zdanění +5 852,30 tis. Kč, hlavní činnost byla ztrátová -315 555,39 tis. Kč, oproti tomu doplňková činnost zaznamenala účetní zisk ve výši +321 407,70 tis. Kč (Tabulka č. 45). Z uvedených hodnot je patrná snaha managementu vysokých škol o dodržení vyrovnaného rozpočtu tak, jak ukládá zákon o vysokých školách. Celkové výnosy činí 22 492 453,95 tis. Kč (Hlavní činnost 19 910 839,23 tis. Kč, Doplňková činnost 2 581 614,72 tis. Kč). Proti výnosům stojí náklady v celkovém objemu 22 476 529,98 tis. Kč (Hlavní činnost 20 223 986,34 tis. Kč, Doplňková činnost 2 252 543,63 tis. Kč).
Analýza výnosů a nákladů
(Tabulka č. 44)
Nejvýraznější nákladovou položkou v hlavní
činnosti jsou osobní náklady, které zahrnují mzdové náklady, náklady na
sociální pojištění a sociální náklady a činí v součtu 10 461 916,55 tis. Kč. Z toho
mzdové náklady v hlavní činnosti jsou v objemu 7 718 092,76 tis.
Kč. Ostatní náklady jsou sociální pojištění a sociální náklady.
V doplňkové činnosti představují osobní náklady
objem 699 157,09 tis. Kč. Mzdové náklady v doplňkové činnosti
činí
Výraznou
nákladovou položkou v hlavní činnosti jsou náklady na spotřebu materiálu a
energie ve výši 2 902 549,31 tis. Kč (14,35% celkových nákladů v této
činnosti), opravy a udržování ve výši 804 913,79 tis. Kč (3,97% celkových
nákladů v této činnosti), ostatní náklady celkem v objemu
1 679 902,80 tis. Kč (8,30% celkových nákladů v této činnosti),
cestovné v objemu 414 569,40
tis. Kč, (2,04% celkových nákladů v této činnosti).
Výraznou nákladovou položkou v doplňkové
činnosti jsou náklady na spotřebu materiálu a energie ve výši 612 633,23
tis. Kč, což představuje 27,19 % objemu nákladů v této činnosti. Další
výraznou položkou jsou služby celkem ve výši 434 385,27 tis. Kč, což
představuje 2,14 % objemu nákladů v této činnosti.
Objem odpisů v hlavní činnosti (bez snížení
odpisů z dot. majetku) v hodnotě 1 705 637,55 tis. Kč tvoří
k celkovým nákladům této činnosti 8,43 %.
Objem odpisů se snížením odpisů z dot. majetku
v hodnotě 1 119 195,42 tis. Kč tvoří k celkovým nákladům
této činnosti 5,69%. Vzhledem k výši dotace z rozpočtové kapitoly 333
je tento podíl 10,48 %. U doplňkové činnosti výše odpisů činila bez
snížení odpisů z dot. majetku 175 092,27 tis. Kč tvoří 7,77 %
k celkovým nákladům v této činnosti.
Výnosovou položkou v hlavní činnosti jsou tržby
za prodej vlastních výrobků a služeb v objemu 1 717 090,17 tis. Kč, což představuje
necelou desetinu výnosů této činnosti. Další výnosovou položkou jsou ostatní výnosy
celkem v objemu 1 085 988,67 tis. Kč, což představuje 5,45%
k celkovým výnosům. U doplňkové činnosti je nejvýznamnější položka
tržby za vlastní výkony a za zboží celkem v objemu 2 098 617,93 tis.
Kč a činí 81,29 % výnosů doplňkové činnosti.
Součástí této kapitoly je podrobnější přehled mzdové
úrovně pracovníků veřejných vysokých škol.
Zaměstnanci
jsou odměňováni podle zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů. Výše tarifních
a mimotarifních složek není limitována, ale řídí se vnitřním mzdovým
předpisem, který je vnitřním předpisem zpracovaným podle § 17 odst.1 písm.
c) zákona o vysokých školách.
Vícezdrojové financování se odráží nejen ve skladbě a
plnění rozpočtu, ale i na skladbě objemu mzdových prostředků i na spektru
pracovníků veřejných vysokých škol.
Pracovníci (pedag.+neped. )VVŠ podle
zdrojů: Mzdové prostř. bez OON podle zdrojů:
St. rozpočet (kapitola 333): provoz 30 268,922
z toho
věda 2 806,764
celkem 30 268,922
Ostatní zdroje provoz
313,625
věda 330,161
celkem
643,786
Doplňková činnost
1 831,840
Fond odměn - 23 331
C e l k e m 32 744,548
Mzdy lze dále členit a
hodnotit podle kategorií pracovníků. Mezi pedagogické pracovníky se řadí na
veřejných vysokých školách profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti a
lektoři. Kategorii nepedagogických pracovníků tvoří pracovníci THP, dělníci,
obchodně-provozní, zdravotnický personál, ostatní.
Pracovníci a mzdové
prostředky hrazené z rozpočtové kapitoly 333:
Z celkového
počtu 30 268,922 pracovníků
(rozpočtové kapitoly 333) tvoří pedagogičtí pracovníci 15 698,736 s průměrnou mzdou 23 715,- Kč. Nepedagogičtí pracovníci
v počtu 16 048,526 s
průměrnou mzdou 14 737,- Kč.
Podle výkazu Škol (MŠMT)
P1b-04 je průměrný měsíční plat bez OON u kategorie
Pedagogický
pracovník: profesor 38
809 Kč,
docent 30 098 Kč,
odborný
asistent 20 433 Kč,
asistent 16 619 Kč,
lektor 15 975 Kč,
Vědecký
pracovník: 23
715 Kč,
Nepedagogický pracovník-
průměrný plat: 14 205 Kč
technicko-hospodářský
pracovník 17
055 Kč,
dělník 9 945 Kč,
obchodně
provozní pracovník
11 159 Kč,
zdravotničtí pracovníci 10 997 Kč,
ostatní pracovníci 13 474 Kč,
Mzdová úroveň pracovníků
všech kategorií vypočtená z prostředků
rozpočtové kapitoly 333 s uvedením přepočteného počtu pracovníků a
průměrné mzdy je patrná z následujících tabulek (Tabulka č. 45-47).
Přehled o peněžních příjmech
a výdajích (Tabulka č. 49)
Výkaz zisku a ztráty ne zcela dokumentuje požadavek
§ 21 odst. 3 písm. c) zákona o vysokých školách zpracovat přehled o
peněžních příjmech a výdajích. Přehledem o peněžních tocích (cash flow) se rozumějí přírůstky (příjmy) a úbytky (výdaje)
peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů, tj. peníze v hotovosti
včetně cenin (účtová skupina 21), peněžní prostředky na účtu včetně případného
pasivního zůstatku běžného účtu (účtová skupina 22) a peníze na cestě (účet
261). Tento výkaz jako součást finanční analýzy zobrazuje změny peněžních
prostředků. Místo výnosů se zjišťuje skutečný příjem peněz, místo nákladů
skutečně vydané peněžní prostředky. Ze zpracovaného celkového přehledu
vyplývá nárůst peněžních prostředků za účetní období o 391 166,46 Kč.
III. 4. INVESTIČNÍ ROZPOČET
A JEHO PLNĚNÍ
Investiční činnost
s účastí prostředků státního rozpočtu se na veřejných vysokých školách
realizuje prostřednictvím programů reprodukce majetku, evidovaných v
informačním systému Ministerstva financí ISPROFIN.
Rozpočet financování
programů v roce 2003 vycházel z návrhu státního rozpočtu, který
zákonem č. 579/2002 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2003,
schválila dne
Závazné ukazatele výdajů
státního rozpočtu na financování programů reprodukce investičního majetku byly Ministerstvu školství, mládeže a
tělovýchovy návazně sděleny dopisem
ministra financí č.j. 142/141 417/2002 v této
skladbě :
Evidenční číslo programu |
Název programu |
Výdaje státního rozpočtu
(tis. Kč) |
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny UK v Praze |
|
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze |
85 000 |
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny MU v Brně |
|
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny VVŠ |
|
|
Podpora
vzdělávacího rozvoje vysokých škol |
99 000 |
|
Výstavba
a obnova budov a staveb vysokých škol |
|
Programy
reprodukce majetku veřejných vysokých škol celkem |
|
Údaje v tabulce pro
jednotlivé programy byly již doplněny o pozměňovací návrhy k zákonu o
státním rozpočtu na rok 2003 podle přílohy II. k usnesení PSP č. 234
v této struktuře :
Snížení
rozpočtu
program
program
program
Zvýšení
rozpočtu
program
akce 233 34I a999 Podpora rozvoje a obnovy TUL o
10 000 tis. Kč
akce 233 34K a999 Podpora
rozvoje a obnovy UPAR o
15 000 tis. Kč
akce 233 34T a999 Podpora rozvoje a obnovy UPOL o 15 000 tis. Kč
akce 233 34X a999 Výstavba
víceúčelové auly VŠB o 15 000 tis. Kč
program
akce Reko
a výstavba sport. areálu Vokovice o
25 000 tis. Kč
akce Reko
a výstavba areálu FTVS Trója o
15 000 tis. Kč
V programech řady 233
byly zahrnuty akce nově zahajované v roce 2003, program
Na základě citovaného dopisu
ministra financí byl zpracován návrh
rozpisu rozpočtu jednotlivých programů na rok 2003, který byl následně
předložen k projednání poradě vedení ministerstva. Ta jej odsouhlasila na
svém jednání dne
Při
rozpisu částek vyčleněných na jednotlivé programy byly vodítkem tyto
preference:
-
akce schválené ministerstvem v předchozích letech a k
-
akce k odstranění povodňových škod ze srpna 2002,
-
akce povahy rekonstrukce ostatní,
-
v rozpočtu byly vyčleněny prostředky účelově určené na opravy
stávajícího hmotného majetku a na strojní a přístrojové vybavení škol.
V průběhu roku byly
formou rozpočtových opatření postupně provedeny úpravy výdajů jednotlivých
programů. Konečná podoba výdajů státního
rozpočtu na jednotlivé programy v roce 2003 byla následující :
Evidenční číslo programu |
Název programu |
Výdaje státního rozpočtu
(tis. Kč) |
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny UK v Praze |
|
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze |
|
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny MU v Brně |
|
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny VVŠ |
|
|
Podpora
vzdělávacího rozvoje vysokých škol |
0 |
|
Výstavba
a obnova budov a staveb vysokých škol |
|
Programy
reprodukce majetku veřejných vysokých škol celkem |
|
Rozhodující změny proti výchozímu rozpisu spočívají u programu :
na
odstranění povodňových škod z programu
na akce přecházející z programu
z rezervního fondu 8 mil. Kč
na
odstranění povodňových škod z programu
na
akce přecházející z programu
z rezervního fondu 5 mil. Kč
z úvěrových tranší 94 mil. Kč
z rezervního fondu 90 mil. Kč
na odstranění povodňových škod - 268 mil. Kč
převod prostředků do
programu
převod prostředků na SIPVZ - 30 mil. Kč převod prostředků do programů mimo VVŠ - 6 mil. Kč
-
navýšení o prostředky na akce přecházející z programu
z programů mimo veřejné vysoké školy 54 mil. Kč
do rozpočtového ukazatele investiční výdaje mimo programové financování)
vrácené restituce - 46 mil. Kč
- navýšení o prostředky na restituce 46 mil. Kč
z rezervního fondu 161 mil. Kč
převedené z programu
Realizace jednotlivých akcí
probíhala v průběhu roku 2003 v podmínkách udělené výjimky na
zahajování nových akcí v programech řady 233 před schválením dokumentací
programů (s výjimkou programu
Nečerpané prostředky roku 2003 byly převedeny do rezervního fondu ministerstva k použití v roce 2004 dle rozhodnutí vedení ministerstva.
Struktura prostředků vložených do RF :
Evidenční číslo programu |
Název programu |
Výdaje státního rozpočtu
(tis. Kč) |
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny UK v Praze |
|
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze |
65 830 |
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny MU v Brně |
48 047 |
|
Rozvoj
a obnova materiálně technické základny VVŠ |
|
|
Výstavba
a obnova budov a staveb vysokých škol |
6 773 |
Programy
reprodukce majetku veřejných vysokých škol celkem |
|
V roce 2003 intenzivně pokračovaly práce na dokumentacích programů řady 233, jejichž financování v roce 2003 probíhalo na základě výjimky, udělené Ministerstvem financí.
Postupně byly zpracovány a
Ministerstvem financí schváleny: Program
Dokumentace programu
III.5. ZÚČTOVÁNÍ
FINANČNÍCH VZTAHŮ SE
STÁTNÍM ROZPOČTEM
(Tabulka č. 51)
Zúčtování dotačních vztahů bylo provedeno
v termínech předepsaných Ministerstvem financí (konec února 2004) vždy
směrem k poskytovateli dotace. Zúčtování dotačních vztahů a finanční
vypořádání bylo provedeno dle pokynu Ministerstva financí. Postup při zúčtování
finančních vztahů podnikatelských subjektů, neziskových, rozpočtových,
příspěvkových a podobných organizací a ústředních orgánů ke státnímu
rozpočtu za rok 2003 a jejich finančním vypořádání a při zúčtování dotací
poskytnutých krajským úřadům a obcím prostřednictvím rozpočtů ústředních orgánů
v roce 2003 a jejich finančním vypořádání byl v souladu
s Metodickým pokynem MŠMT k zúčtování finančních vztahů č.j.: 28 048/2003-44. Postupy zúčtování a vlastní odvod
nespotřebovaných finančních prostředků byly upřesněny č.j.:
33 648/32-30 a č.j.: 12 108/04-30.
Z poskytnutých neinvestičních dotací ve výši
(schematický výtah z Tabulky č. 44)
VVŠ |
odvod ze |
odvod z dotace |
odvod z |
|
|
2003 |
základní dotace |
na strav. a ubyt. |
dotace na VaV |
celkový odvod |
|
UK |
|
0 |
|
|
|
MU |
|
0 |
|
|
|
UP |
51 804 |
0 |
10 877 |
62 681 |
|
JU |
80 166 |
0 |
0 |
80 166 |
|
ZČU |
|
0 |
89 107 |
|
|
UJEP |
96 000 |
0 |
0 |
96 000 |
|
SU |
9 932 |
0 |
0 |
9 932 |
|
OU |
|
0 |
0 |
|
|
VFU |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
VŠE |
71 782 |
0 |
0 |
71 782 |
|
UHK |
|
1 000 |
38 573 |
|
|
UTB |
98 920 |
2 000 |
57 627 |
|
|
ČVUT |
|
0 |
|
|
|
VUT |
|
2 900 |
|
|
|
VŠCHT |
|
16 134 |
|
|
|
UPAR |
3 000 |
1 000 |
19 566 |
23 566 |
|
VŠB-TUO |
|
0 |
72 273 |
|
|
TUL |
1 689 |
0 |
0 |
1 689 |
|
ČZU |
|
0 |
32 112 |
|
|
MZLU |
13 867 |
0 |
0 |
13 867 |
|
AMU |
|
0 |
33 |
|
|
AVU |
|
|
0 |
|
|
VŠUP |
73 000 |
17 000 |
0 |
90 000 |
|
JAMU |
82 000 |
0 |
0 |
82 000 |
|
celkem |
|
|
|
|
|
Z poskytnutých kapitálových dotací mimo
programové financování ve výši
(schematický výtah z Tabulky č. 51)
VVŠ |
odvod z kapitálové |
odvod z kapitálové |
|
|
2003 |
dotace mimo progr.
financování |
dotace mimo progr.
financování na VaV |
celkový odvod |
|
UK |
|
45 037 |
|
|
MU |
|
|
|
|
UP |
5 996 |
0 |
5 996 |
|
JU |
0 |
0 |
0 |
|
ZČU |
4 121 |
16 192 |
20 313 |
|
UJEP |
13 139 |
165 |
13 484 |
|
SU |
0 |
0 |
0 |
|
OU |
0 |
0 |
0 |
|
VFU |
0 |
0 |
0 |
|
VŠE |
4 799 |
846 |
5 645 |
|
UHK |
0 |
460 |
460 |
|
UTB |
0 |
0 |
0 |
|
ČVUT |
900 |
0 |
900 |
|
VUT |
0 |
0 |
0 |
|
VŠCHT |
9 328 |
0 |
9 328 |
|
UPAR |
0 |
0 |
0 |
|
VŠB-TUO |
0 |
0 |
0 |
|
TUL |
0 |
0 |
0 |
|
ČZU |
0 |
10 744 |
10 744 |
|
MZLU |
9 385 |
11 |
9 396 |
|
AMU |
10 |
3 |
13 |
|
AVU |
0 |
0 |
0 |
|
VŠUP |
0 |
0 |
0 |
|
JAMU |
0 |
0 |
0 |
|
celkem |
|
|
|
|
III.6. FONDY
VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL
Dosažený hospodářský výsledek za účetní období po
zdanění je rozdělen dle § 18 odst. 6 zákona o vysokých školách do fondů veřejné
vysoké školy. Celkem byla přidělena do fondů vysokými školami částka 139 832,82 tis. Kč, v tom do fondu
odměn 27 385,67 tis. Kč, do
rezervního fondu 3 614,74 tis. Kč,
do FRIM 113 719,83 tis. Kč a do
stipendijního fondu 2 710,65 tis.
Kč. Hodnota fondů se zvýšila v roce 2003 o 368 545,50 tis. Kč na 1 980 549,17 tis. Kč (Tabulka č.
52).
Rozdíly mezi dosaženým hospodářským výsledkem a
celkovým přídělem do fondů jsou patrné z tabulky a důvodem je především
použití hospodářského výsledku nebo jeho části přímo na úhradu ztráty z minulých
let, případně další snížení hospodářského výsledku o vratky
do státního rozpočtu, úhrada daně apod. (podrobně Tabulka č. 52).
III.7. ZÁVĚR
Výroční zpráva o hospodaření tvoří nezbytnou
součást celkového obrazu hospodaření organizace a umožňuje kontrolu využití
finančních prostředků ze státního rozpočtu. Slouží k uzavření hospodaření
organizace v daném kalendářním roce.
Odbor vysokých škol - 30 v souladu s § 87
písm. q) a § 21 odst. 1 písm. a) a 21 odst.3 zákona o vysokých školách
doporučil jednotnou Osnovu k obsahu Výroční zprávy o hospodaření veřejné
vysoké školy včetně tabulkové části čj. 13 668/04-30.
Termín odevzdání výročních zpráv o hospodaření byl určen Rozhodnutím ministryně
školství, mládeže a tělovýchovy, zveřejněném ve Věstníku MŠMT, do
Dle
doporučeného postupu byly Výroční zprávy o hospodaření za rok 2003 zpracovány a
vyhodnoceny odborem 30 ministerstva č.j. 23
044/04-30. Byla posuzována správnost ekonomických údajů, využití finančních
prostředků ze státního rozpočtu, zapojení mimorozpočtových zdrojů a celkový
výsledek hospodaření. S vybranými veřejnými vysokými školami byly výsledky
z Výroční zprávy o hospodaření prokonzultovány (např.: Univerzita Karlova v
Praze, Česká zemědělská univerzita v Praze, Vysoká škola chemicko-technologická
v Praze, Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Akademie múzických umění v
Praze, České vysoké učení technické v Praze, Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze).
·
v nepřesné kategorizaci dotačních prostředků podle zdrojů a jejich
účtování,
·
absence vzájemných návazností údajů na účetní výkazy, doplňující údaje
a statistické výkazy např. P1b-04 včetně údajů z matriky studentů.
Většina nesrovnalostí byla způsobena např. nejednotnou strukturou analytických účtů pro jednotlivé součásti veřejné vysoké školy. Ke zjištěným nedostatkům podaly vysoké školy do konce srpna 2003 vyjádření, vysvětlení a opravy.
Zdůvodnění:
K nepřesné kategorizaci dotací, a tím i k jejich chybnému zaúčtování, např. na účet 691 příspěvky od jiných organizací, došlo především z důvodu proúčtování finančních prostředků účtárnou vysoké školy bez znalosti smlouvy o poskytnutí dotace.
Ne zcela konzistentní údaje z různých druhů výkazů svědčí o nedostatečné komunikaci mezi ekonomickým úsekem, PaM, studijním oddělením a matrikou studentů vysokých škol
Nakládání s prostředky
státního rozpočtu v období po nabytí účinnosti zákona č. 111/1998 Sb.,
(zákon o vysokých školách) bylo předmětem kontrolní akce kontrolního odboru
ministerstva.
Odbor interního auditu a
kontroly provedl kontrolu na Univerzitě Pardubice v Pardubicích, na
Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě v Brně a na
Českém vysokém učení technickém v Praze. Cílem bylo především prověření
čerpání a užití dotace, která byla vysokým školám poskytnuta z kapitoly
333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v roce 2003.
Závěry:
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně:
odborem
interního auditu a kontroly bylo konstatováno důsledné nedodržení podmínek
stanovených pro čerpání účelové dotace Rozhodnutím ministerstva tím, že veřejná
vysoká škola nevedla oddělené sledování čerpání účelové dotace poskytnuté na
stipendia zahraničních studentů a na zlepšování genofondu a vzdělávací činnost
v podmínkách Školního zemědělského podniku v Žabčicích
(ŠZP),
porušení
ustanovení § 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že veřejná vysoká
škola nezajistila ve ŠZP ověření výsledků účetní závěrky inventarizací
v celém rozsahu (nedostatky zjištěny u dokladové inventarizace),
porušení
ustanovení § 20 odst.3 zákona č. 111/1998 Sb., (zákon o vysokých školách) tím,
že ŠZP při vložení finančních prostředků do cizích právnických osob
nepostupoval podle platných předpisů.
České vysoké učení technické
v Praze:
zahájení
rekonstrukce Masarykových kolejí nebylo dostatečně připraveno
Kontrolou
bylo zjištěno, že byl nedostatečně posouzen výchozí stav rekonstruovaného
objektu.V průběhu stavby České vysoké učení technické k základní
smlouvě na dodání stavby a projektové dokumentace uzavřelo celkem 7 dodatků
měnící termín stavby, platební podmínky, rozsah a cenu díla,
porušení
ustanovení §12 odst. 1 zákona č. 588/1992 Sb., o DPH tím, že přijímalo,
uznávalo a proplácelo faktury (daňový doklad), které neměly náležitosti a to,
že na těchto dokladech místo položkového rozkladu uváděly dodávky zboží podle
kategorií a koeficientech plnění, což mělo později negativní dopad na
rozlišování a zařazování majetku do účetní a majetkové evidence,
porušení
ustanovení čl.2 Zásad pro poskytování a čerpání prostředků SR č.j.: 113/1 679/94 a návazně ustanovení §7 odst. 1 zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že důsledně nedodržovala u záloh poskytnutí
10% výši záloh v roce 1996 (poskytla zálohu 34,5 mil. Kč – více než 60%
objemu investičních výdajů za rok 1996 a k zúčtování této částky došlo až
v roce 1997),
porušení
ustanovení § 4 a 7 zákona č. 563/1991 Sb., tím, že majetek, který byl po
rekonstrukci dán do užívání (
Univerzita Palackého
v Olomouci:
porušení
ustanovení § 8 č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že čerpání a užití
prostředků EU poskytnutých na řešení projektu nevedla v účetnictví
odděleně. Příčinou bylo, že při vytváření analytického členění účtů
nezohlednila všechna hlediska a nedostatky v náležitostech účetních (daňových) dokladů,
porušení
Finanční smlouvy (mezi UP a EK) v části personálních nákladů tím, že při
výpočtu personálních nákladů důsledně nedodržela stanovené ukazatele a odměna pracovníkům za práce a služby na
projektu byla uhrazována po termínu ukončení projektu,
porušení
podmínek poskytnutí účelové dotace ze SR a návazné porušení ustanovení § 14 a
21 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla tím, že v rámci projetu a
poskytnuté dotace použila poskytnuté prostředky odlišně od žádosti na jejímž
základě byly prostředky UP poskytnuty a do nákladů projektu neoprávněně
zahrnula náklady na řešení jiných projektů EU min. ve výši 90 tis. Kč,
porušení
podmínek poskytnutí účelové dotace ze SR stanovených v Rozhodnutí
ministerstva č. 22120 a 22257/02 tím, že použila část dotace přidělené
v roce 2002 na pořízení IT na jiné účely ve výši
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem:
Prostředky
SR, které byly poskytnuty VVŠ na vzdělávací činnost byly čerpány a užity
v souladu s Rozhodnutím ministerstva a na účely, pro které byly
stanoveny.
Byly
zjištěny drobné nedostatky v písemnostech souvisejících s provedením
inventarizace majetku a vedením evidence jízd služebních motorových vozidel.
Univerzita Pardubice:
Prostředky
SR poskytnuté veřejné vysoké škole na zabezpečení vzdělávací činnosti byly
čerpány a využity v souladu s Rozhodnutím ministerstva a na účely,
pro které byly poskytnuty. Nebyly shledány nedostatky.
Tabulka č.39 Přehled a vztah dotačních prostředků
z kap. MŠMT pro VŠ v roce 2002
a 2003
Tabulka č.40 Zdroje neinvestiční dotace veřejným vysokým
školám v roce 2003
Tabulka č.41 Pohledávky veřejných vysokých škol k
Tabulka č.42 Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých
let
Tabulka č.43 Hospodářský výsledek vysokých škol
v letech 1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003
Tabulka č.44 Přehled výnosů a nákladů vysokých škol za rok
2003
Tabulka č.45 Objemy mzdových prostředků vyplacených na VŠ
v roce 2003
Tabulka č.46 Přehled mzdových prostředků vysokých škol
včetně VaV dle výkazu
P1b-04
Tabulka č.47 Počty pracovníků na VVŠ v roce 2003
Tabulka č.48 Výnosy z prodeje a pronájmu majetku
vysokých škol
Tabulka č.49 Peněžní toky vysokých škol v roce 2003
Tabulka č.50 Přehled části rozpočtu kapitoly 333 (investice)
Tabulka č.51 Zúčtování finančních vztahů se státním
rozpočtem za rok 2003
Tabulka č.52 Fondy vysokých škol v roce 2003
Tabulka č.53 Rozdíl mezi výší hospodářského výsledku a
příděly do fondů v roce
2003