III.    VÝROČNÍ  ZPRÁVA O HOSPODAŘENÍ  VYSOKÝCH  ŠKOL

 

 

ÚVOD

 

Po relativně legislativně klidném roce 2002, kdy se vysokých škol výjimečně nedotkly žádné významné změny v oblasti ekonomických pravidel, nastartoval rok 2003 řadu novinek jak v oblasti účetnictví ( a tím nepřímo i financování ), tak v oblasti podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků. Velmi úzce se ekonomické oblasti také dotýkají nové zákonné úpravy o kontrolní činnosti.

 

1.1.2003 vstoupila v platnost vyhláška 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví. Tato vyhláška do určité míry nahradila stávající Opatření MF, kterým se upravuje účtová osnova, postupy účtování, uspořádání položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek pro nevýdělečné organizace č.j.: 283/77225/2001. Nově upravuje především obsahové vymezení položek rozvahy, které zachycují dlouhodobý majetek. Z toho vyplynuly také nutné úpravy pravidel pro evidenci majetku. Základem těchto úprav je povinnost účetní jednotky stanovit výši ocenění samostatných movitých věcí a souborů movitých věcí a dlouhodobého nehmotného majetku, od které se pak odvozuje způsob evidence majetku. Od roku 2003 tak přestala existovat účetní kategorie drobný dlouhodobý hmotný či nehmotný majetek pro nově pořizované majetkové položky.

 

Naprosto zásadní problém nastal při aplikaci ustanovení §38 odst. 9 vyhlášky 504/2002 sb. Účetní jednotky podle této úpravy měly snížit ve výkazu zisku a ztráty nákladovou položku Odpisy a v rozvaze návazně na to položku Vlastní jmění o částku, která odpovídá odpisům majetku pořízeného částečně nebo zcela z dotací. Pokud by se o snížení nákladů a vlastního jmění účtovalo, znamenalo by to  nemožnost tvorby fondu reprodukce investičního majetku (FRIM) v rozsahu odpisů z dotovaného majetku, a tedy i výrazné omezení zdrojů pro financování investičních záměrů škol. V průběhu roku se o znění zmíněného odstavce rozsáhle diskutovalo, proběhla řada jednání na úrovni Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) a Ministerstva financí s velmi diskutabilním výsledkem: v zájmu zachování tvorby FRIM bylo rozhodnuto neúčtovat o snížení odpisů a vlastního jmění a v souladu se zněním vyhlášky toto snížení evidenčně zapracovat do výkazů zisku a ztráty a rozvahy.

 

V roce 2002 byl vydán základní předpis upravující podporu výzkumu a vývoje z veřejných zdrojů – zákon č. 130/2002 Sb., který nabyl účinnosti 1.7.2002. K němu pak na podzim téhož roku vyšla dvě nařízení vlády (č. 461/2002 Sb. a 462/2002 Sb.) Dopad všech těchto předpisů se přes jejich platnost začal projevovat prakticky až v roce 2003. Kromě změny poskytování účelové podpory výzkumu a vývoje upravují zmíněné normy zcela jinak oblast institucionální podpory výzkumu a vývoje, především oblast tzv. specifického výzkumu na vysokých školách, kterým byl od roku 2003 nahrazen zdaleka nejen terminologicky nespecifikovaný výzkum a vývoj.

 

 

Pokud jde o oblast kontroly, 5.5.2003 nabyla účinnosti novela zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), kterou se okruh subjektů, na něž se zákon vztahuje, rozšiřuje rovněž o vysoké školy. V závěru roku 2003 proběhly některé informační akce k této problematice, očekává se vydání závazné metodiky Ministerstva financí.

 

Tak jako v předchozích zprávách i zde je bohužel třeba konstatovat, že rovněž v roce 2003 přetrvávaly problémy v uvolňování dotačních prostředků, především na akce v rámci programového financování, situace se zlepšila u projektů Fondu rozvoje vysokých škol. Uvolňování prostředků základní dotace na vzdělávací činnost a na ubytování a stravování studentů bylo plynulé.

 

 

III.1.   FINANCOVÁNÍ  VEŘEJNÝCH  VYSOKÝCH  ŠKOL

 

 

Poskytování dotací

 

Financování se realizovalo převážně prostřednictvím dotací ze státního rozpočtu poskytovaných na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace. Nedílnou součástí rozhodnutí je vymezení účelu, na který je dotace poskytována, a podmínek jejího využití. Dotace jsou veřejné vysoké školy povinny finančně vypořádat v souladu s vyhláškou č. 531/2002 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem prostřednictvím správců kapitol.

 

Dodatečné finanční prostředky na pokrytí potřeby financování vysoké školy byly získávány nemalou měrou z ostatních zdrojů včetně vlastních. Těmi jsou především zdroje z vyšších územně správních celků, ze zahraničí a vlastní příjmy z hlavní činnosti (poplatky spojené se studiem, prodeje a pronájmy majetku, dary, dědictví) i hospodářské činnosti.

 

Dotace z rozpočtové kapitoly 333 byly poskytnuty na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání, s nimi spojenou tvůrčí činnost, na rozvoj vysoké školy (dále jen „základní dotace“) a na ubytování a stravování studentů. Dotace byly poskytnuty i dvěma soukromým vysokým školám na vzdělávací činnost. Jednalo se o soukromé vysoké školy - Institut restaurování a konzervačních technik Litomyšl, o.p.s. ve výši 4 324 tis. Kč a Vysoká škola v Plzni, o.p.s. ve výši 6 384 tis. Kč. Základní dotace byly poskytovány v souladu s §14 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), na základě žádostí vysokých škol. Žádost musí být písemná a ministerstvo může stanovit náležitosti a termíny, ve kterých žádosti soustřeďuje a projednává. Výše dotace na studijní programy a stipendia je dána rozpočtovými daty o počtech studentů v akreditovaných studijních programech, získaných zejména ze systému „Sdružené informace matrik studentů“. Nedílnou součástí rozhodnutí je vymezení účelu, na který je dotace poskytována, a podmínek jejího použití, vycházející z „Pravidel pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy č.j.: 30 650/2002-30, podle zákona 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „Pravidla“) , které ministerstvo uplatňovalo při aplikaci § 87 písm. d) zákona o vysokých školách“.

Výši základních dotací a dotací na ubytování a stravování studentů stanoví ministerstvo rozhodnutím podle příslušných kvantitativních  a věcných ukazatelů uvedených v zákoně o státním rozpočtu.

 

Poskytování účelových finančních prostředků na podporu projektů výzkumu a vývoje se od 1. července 2002 řídilo zákonem č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje).

 

 

Skladba celkové dotace z rozpočtové kapitoly ministerstva:

 

·        Neinvestiční základní dotace byla determinována následujícími ukazateli:

 

A   Vzdělávací činnost (studijní programy)

C   Stipendia studentů doktorských studijních programů

D   Studenti, kteří nejsou českými státními občany, a mezinárodní spolupráce včetně programů SOCRATES, AKTION a CEEPUS

F   Fond vzdělávací politiky

G   Fond rozvoje vysokých škol

I    Transformační a rozvojové programy

M   Mimořádné události

·        Dotace na ubytování a stravování studentů

 

·        Dotace na výzkum a vývoj v členění:

 

Výzkumné záměry

Specifický výzkum

Účelové prostředky

Veřejné zakázky

 

·        Kapitálová dotace mimo programové financování na výzkum a vývoj v členění:

 

Výzkumné záměry

Účelové prostředky

 

·        Kapitálová dotace mimo programové financování v členění:

 

Fond rozvoje vysokých škol

Transformační a rozvojové programy

Ostatní

 

 

 

 

 

Základními vstupními údaji pro stanovení výše normativní části neinvestiční základní dotace (ukazatel A studijní programy) byly normativní počty rozpočtových studentů k 31. 10. 2002 a základní normativ studijního programu uskutečňovaného vysokou školou. Normativní počet studentů je přímo úměrný počtu studentů a koeficientu ekonomické náročnosti studijního programu. Pro rozpočtové účely jsou studijní programy zatříděny dle své ekonomické náročnosti do šesti skupin (koeficienty 1; 1,2; 1,65; 2,2; 2,8 a 3,5).

 

Rozpočtovými studenty jsou studenti - státní občané ČR a studenti - cizinci, kteří studují za stejných podmínek jako občané ČR (včetně studentů veřejné vysoké školy studujících v akreditovaných programech uskutečňovaných na vyšších odborných školách). Rozpočtovými studenty nejsou studenti-občané ČR, jejichž studium je hrazeno z jiných rozpočtových kapitol než MŠMT, studenti-cizinci, kteří studují ve studijním programu určeném pro cizince v cizím jazyce a platí poplatky spojené se studiem podle § 58 odst. 5 zákona o vysokých školách, a studenti-cizinci, jejichž studium je hrazeno podle mezinárodních smluv a usnesení vlády.

 

Příjmy dotačního charakteru

Největší část tvoří dotace z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v celkovém objemu 16 530 192 tis. Kč v tom 363 225 tis. Kč Kapitálové dotace na VaV mimo programové financování, v tom 412 439 tis Kč Kapitálové dotace mimo programové financování. Z toho odbor 30 poskytl částku v objemu  15 452 286 tis. Kč, v tom základní dotace  11 729 425 tis. Kč včetně Rezervního fondu, dotace na ubytování a stravování studentů (KaM) 815 910 tis. Kč a dotace na výzkum a vývoj ve výši  2 906 951 tis. Kč. Rozdíl dotace  z kapitoly 333 a dotace z odboru 30 činí 302 242 tis. Kč. Tato částka obsahuje dotace soukromým vysokým školám, dotace z jiných odborů ministerstva a také běžné výdaje na financování reprodukce majetku.

Základní dotace dosáhla 109,93 % roku 2002 s tím, že byly preferovány spíše ukazatele programového charakteru  s možností posílení normativu. Tzn. nárůst finančních prostředků např. v ukazatelích Studující cizinci a mezinárodní spolupráce o cca 17%, Projekty FRVŠ o cca 17% a program SOCRATES o cca 23%, CEEPUS o cca 18,83% (Tabulka č. 39). Lze předpokládat, že tento trend ve financování bude zachován i v následujících letech. Neinvestiční dotace na výzkum a vývoj z rozpočtové kapitoly 333 zaznamenala ve svých částech pokles, celkem cca o 2,26 % proti roku 2002 (Tabulka č. 39). Kapitálová dotace na výzkum a vývoj mimo programové financování zaznamenala nárůst.

Ze zahraničí byly poskytnuty prostředky na aktivity konané především v rámci mezivládních dohod ve výši  309 699 tis. Kč.

 

Zdroje příjmů dotačního charakteru VVŠ (rozpočet po změnách)

 

 

Ø      Celková dotace VVŠ (provozní + inv.)            18 885 414 tis. Kč

 

 

Ø      Provozní dotace ze st.rozp. včetně VaV          16 269 476 tis. Kč

                        z toho VaV                                         3 837 675 tis. Kč

 

     v tom: rozpočtová kapitola 333                        15 462 994 tis. Kč

                        z toho odbor 30                               15 452 286 tis. Kč

                        z toho VaV                                         2 906 951 tis. Kč

                        z toho  soukromé VŠ                               10 708 tis. Kč

 

                 jiné rozpočtové kapitoly SR                       970 046 tis. Kč

                        z toho VaV                                            918 039 tis. Kč

 

                 VÚSC                                                            22 532 tis. Kč

                        z toho VaV                                                1 786 tis. Kč

 

                 zahraničí                                                      309 699 tis. Kč

                        z toho VaV                                             128 050 tis. Kč

 

               kapitálové dotace mimo progr.finan.            775 664 tis. Kč

                        z toho VaV                                              363 225 tis. Kč

                        z toho kap.dot.mimo prog.finan.               412 439 tis. Kč

 

 

Ø      Investiční dotace                                                2 615 938 tis. Kč

 

 

Specifikace dotačních titulů:

 

Þ    rozpočtová kapitola 333:

 

A   vzdělávací činnost (studijní programy)                                  10 018 425 tis. Kč, (včetně RF)

C                                                                                             stipendia studentů doktorských studijních programů  536 132 tis. Kč, (včetně RF)

D         studenti, kteří nejsou státními občany ČR, a mezinárodní spolupráce včetně

      programů SOCRATES, AKTION a CEEPUS                   318 660 tis. Kč,

F   Fond vzdělávací politiky                                                      124 037 tis. Kč,

G                                                                                             rozvojové projekty Fondu rozvoje vysokých škol      114 287 tis. Kč, 

I    rozvojové programy                                                            409 154 tis. Kč,

M  mimořádné události                                                             208 730 tis. Kč

Dotace na ubytování a stravování studentů                                 815 910 tis. Kč,

Neinvestiční dotace na vědu a výzkum

Výzkumné záměry                                                                    1 325 791 tis. Kč

Specifický výzkum                                                                    1 044 227 tis. Kč,

Účelové prostředky                                                                  535 627 tis. Kč

Veřejné zakázky                                                                       1 306 tis. Kč

Kapitálové dotace mimo programové financování na vědu a výzkum

Výzkumné záměry                                                                    241 668 tis. Kč

Účelové prostředky                                                                  121 557 tis. Kč

Kapitálové dotace mimo programové financování

Fond rozvoje vysokých škol                                                     139 688 tis. Kč

Transformační a rozvojové programy                                        269 631 tis. Kč

Ostatní                                                                                     3 120 tis. Kč

 

Þ    jiné rozpočtové kapitoly SR:

Z tohoto zdroje plynulo do rozpočtu veřejných vysokých škol  970 047 tis. Kč (v tom na provoz 52 007 tis. Kč, na vědu a výzkum  918 040 tis. Kč a z toho Grantová agentura  574 965 tis. Kč).

 

Þ    vyšší územně správní celky, obce:

Tento zdroj posílil rozpočet veřejných vysokých škol o  22 531 tis. Kč (na provoz  20 745 tis. Kč a objem prostředků na výzkum a vývoj  1 786 tis. Kč).

 

Þ    zahraničí:

Ze zahraničních zdrojů plynulo na provoz  309 699 tis. Kč (na provoz 181 649 tis. Kč, na výzkum a vývoj  128 050 tis. Kč).

 

Na celkových příjmech veřejných vysokých škol ze státního rozpočtu se rozpočtová kapitola Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podílela 80,24 %.

 

 

 

III.2.   ÚČETNICTVÍ  A  VÝKAZNICTVÍ

 

Postupy účtování

 

V roce 2003 veřejné vysoké školy účtovaly podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví. 

V průběhu roku proběhla řada jednání ministerstva s Ministerstvem financí a bylo nutné dořešit výklad vyhlášky č. 504/2002 Sb., v oblasti účetnictví, účetních výkazů a daňové oblasti. Z těchto jednání vyplynuly závěry Ministerstva financí, které trvá na stanovisku uvedeném v dopisu náměstka financí Ing. Ladislava Zelinky, Ph.D. ze dne 8.3.2003, kde je uvedeno, že se metodické změny uvedené v §38 vyhlášky č. 504/2002 Sb., projeví pouze v účetních výkazech, nikoliv v účetnictví.  To v důsledku znamená, že vysoké školy budou mít dva hospodářské výsledky – v účetnictví a ten, který bude uveden v účetních výkazech. Rozdělovat by se měl podle Ministerstva financí hospodářský výsledek v účetnictví, nikoliv navýšený ve výkazech. Na konci účetního období  sníží účetní jednotka ve výkazu zisku a ztráty náklady o poměrnou část zjištěných odpisů, týkajících se majetku pořízeného z dotací na příslušné položce vykazovaných nákladů, v rozvaze sníží o stejnou částku položku pasiv Vlastní jmění a uvede o tom informaci v příloze účetní závěrky.

 

Roční účetní závěrka

 

Roční účetní závěrka 2003 vypovídá o vývoji majetku a finančních vztazích veřejných vysokých škol. V účetní závěrce byly použity výkazy  Rozvaha (Bilance) bez snížení odpisů z dot. majetku a se snížením odpisů z dot. majetku, Výkaz zisku a ztrát bez snížení a se snížením odpisů z dot. majetku a Doplňující údaje pro vysoké školy.

 

Při porovnání počátečních stavů rozvažných účtů se stavy konečnými k 31. 12. 2003 je viditelný nárůst stálých aktiv u veřejných vysokých škol jako celku z  35 219 630,62 tis. Kč na  38 182 483,62 tis. Kč, tj. o 8,41 %. Hodnota dlouhodobého nehmotného majetku vzrostla z  714 831,04 tis.Kč na 820 729,61 tis. Kč, tj. o 14,81 %, a dlouhodobého hmotného majetku z  55 327 084,17 tis. Kč na  59 009 241,94 tis. Kč, tj. o 6,65 %.

 

Oběžná aktiva vzrostla o  268 040,37 tis. Kč na  5 190 733,47 tis. Kč. Při snížení stavu zásob o  12 480,04 tis. Kč byl zvýšen pohyb krátkodobého finančního majetku o 377 978,25tis. Kč, pohyb byl způsoben i vlivem zůstatků přechodných účtů aktivních (časového rozlišení), které se zvýšily o 42 776,46 tis. Kč.. Pohledávky se snížily o 140 234,29 tis. Kč na  564 100,59 tis. Kč .

 

Na straně pasiv vzrostly vlastní zdroje krytí z  37 200 632,75 tis. Kč na  40 300 788,24 tis. Kč. K posunu přispěl nárůst vlastního jmění o 3 236 499,93 tis. Kč, pohyb na finančních fondech byl zanedbatelný. Neuhrazená ztráta minulých let dosud činí za vysoké školy jako celek  139 123,15 tis. Kč, bude v následujících letech postupně umořována (Tabulka č. 44). Cizí zdroje se zvýšily z  2 941 690,96 tis. Kč na  3 072 428,85 tis. Kč, tj. o 0,44 %. Ke zvýšení došlo převážně u položky závazky z pronájmu, dohadné účty pasivní a dodavatelé. Dlouhodobé závazky se zvýšily z 393 904,37 na 431 429,89 tis. Kč. Krátkodobé závazky se zvýšily z 1 997 475,59 tis. Kč na  2 122 312,51 tis. Kč.

 

 

III.3.   VÝSLEDEK  HOSPODAŘENÍ

 

Hospodářský výsledek

 

Základní informace o hospodářském výsledku jako rozdílu výnosů a nákladů v hlavní i hospodářské činnosti lze vyčíst z Výkazu zisku a ztráty, který poskytuje zároveň přehled o nejvýznamnějších nákladových a výnosových skupinách. V roce 2003 byl tento výkaz zpracován - Výkaz zisku a ztráty se snížením a bez snížení odpisů z dot. majetku.

 

Za účetní období byl dosažen hospodářský výsledek po zdanění +5 852,30 tis. Kč, hlavní činnost byla ztrátová -315 555,39 tis. Kč, oproti tomu doplňková činnost zaznamenala účetní zisk ve výši +321 407,70 tis. Kč (Tabulka č. 45). Z uvedených hodnot je patrná snaha managementu vysokých škol o dodržení vyrovnaného rozpočtu tak, jak ukládá zákon o vysokých školách. Celkové výnosy činí  22 492 453,95 tis. Kč (Hlavní činnost  19 910 839,23 tis. Kč, Doplňková činnost 2 581 614,72 tis. Kč). Proti výnosům stojí náklady v celkovém objemu  22 476 529,98 tis. Kč (Hlavní činnost  20 223 986,34 tis. Kč, Doplňková činnost  2 252 543,63 tis. Kč).

 

Analýza výnosů a nákladů (Tabulka č. 44)

 

Nejvýraznější nákladovou položkou v hlavní činnosti jsou osobní náklady, které zahrnují mzdové náklady, náklady na sociální pojištění a sociální náklady a činí v součtu  10 461 916,55 tis. Kč. Z toho mzdové náklady v hlavní činnosti jsou v objemu 7 718 092,76 tis. Kč. Ostatní náklady jsou sociální pojištění a sociální náklady.

V doplňkové činnosti představují osobní náklady objem  699 157,09 tis. Kč.  Mzdové náklady v doplňkové činnosti činí  523 995178 tis. Kč.

Výraznou nákladovou položkou v hlavní činnosti jsou náklady na spotřebu materiálu a energie ve výši 2 902 549,31 tis. Kč (14,35% celkových nákladů v této činnosti), opravy a udržování ve výši 804 913,79 tis. Kč (3,97% celkových nákladů v této činnosti), ostatní náklady celkem v objemu 1 679 902,80 tis. Kč (8,30% celkových nákladů v této činnosti), cestovné v  objemu  414 569,40 tis. Kč, (2,04% celkových nákladů v této činnosti).

Výraznou nákladovou položkou v doplňkové činnosti jsou náklady na spotřebu materiálu a energie ve výši 612 633,23 tis. Kč, což představuje 27,19 % objemu nákladů v této činnosti. Další výraznou položkou jsou služby celkem ve výši 434 385,27 tis. Kč, což představuje 2,14 % objemu nákladů v této činnosti.

Objem odpisů v hlavní činnosti (bez snížení odpisů z dot. majetku) v hodnotě  1 705 637,55 tis. Kč tvoří k celkovým nákladům této činnosti 8,43 %.  Objem odpisů se snížením odpisů z dot. majetku v hodnotě 1 119 195,42 tis. Kč tvoří k celkovým nákladům této činnosti 5,69%. Vzhledem k výši dotace z rozpočtové kapitoly 333 je tento podíl 10,48 %. U doplňkové činnosti výše odpisů činila bez snížení odpisů z dot. majetku   175 092,27 tis. Kč tvoří 7,77 % k celkovým nákladům v této činnosti.

Výnosovou položkou v hlavní činnosti jsou tržby za prodej vlastních výrobků a služeb v objemu  1 717 090,17 tis. Kč, což představuje necelou desetinu výnosů této činnosti. Další výnosovou položkou jsou ostatní výnosy celkem v objemu 1 085 988,67 tis. Kč, což představuje 5,45% k celkovým výnosům. U doplňkové činnosti je nejvýznamnější položka tržby za vlastní výkony a za zboží celkem v objemu 2 098 617,93 tis. Kč a činí 81,29 % výnosů doplňkové činnosti.

 

Součástí této kapitoly je podrobnější přehled mzdové úrovně pracovníků veřejných vysokých škol.

 

            Zaměstnanci jsou odměňováni podle zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů. Výše tarifních a mimotarifních složek není limitována, ale řídí se vnitřním mzdovým předpisem, který je vnitřním předpisem zpracovaným podle § 17 odst.1 písm. c) zákona o vysokých školách.

 

            Vícezdrojové financování se odráží nejen ve skladbě a plnění rozpočtu, ale i na skladbě objemu mzdových prostředků i na spektru pracovníků veřejných vysokých škol.

 

 

 

Pracovníci (pedag.+neped. )VVŠ podle zdrojů:            Mzdové prostř. bez OON podle zdrojů:

 

St. rozpočet (kapitola 333):      provoz              30 268,922                 6 953 344 (tis. Kč)

                                               z toho věda         2 806,764                 1 032 354

                                               celkem              30 268,922                6 953 344

 

Ostatní zdroje                          provoz              313,625                          181 885

                                               věda                 330,161                          244 669

                                               celkem              643,786                          426 554

 

 

Doplňková činnost                                    1 831,840                              443 443

 

Fond odměn                                                    -                                       23 331

 

C e l k e m                                               32 744,548                         7 846 672

 

Průměrná měsíční mzda  činí 19 143,- Kč.

 

Mzdy lze dále členit a hodnotit podle kategorií pracovníků. Mezi pedagogické pracovníky se řadí na veřejných vysokých školách profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti a lektoři. Kategorii nepedagogických pracovníků tvoří pracovníci THP, dělníci, obchodně-provozní, zdravotnický personál, ostatní.

 

Pracovníci a mzdové prostředky hrazené z rozpočtové kapitoly 333:

 

Z celkového počtu  30 268,922 pracovníků (rozpočtové kapitoly 333) tvoří pedagogičtí pracovníci  15 698,736 s  průměrnou mzdou  23 715,- Kč. Nepedagogičtí pracovníci v počtu  16 048,526 s  průměrnou mzdou  14 737,- Kč.

 

Podle výkazu Škol (MŠMT) P1b-04 je průměrný měsíční plat bez OON u kategorie

 

Pedagogický pracovník: profesor                                   38 809 Kč,

                                        docent                                   30 098 Kč,

                                        odborný asistent                    20 433 Kč,

                                        asistent                                  16 619 Kč,

                                        lektor                                    15 975 Kč,

 

 

 

Vědecký pracovník:                                                       23 715 Kč,

Nepedagogický pracovník- průměrný plat:                    14 205 Kč

technicko-hospodářský pracovník                                  17 055 Kč,

dělník                                                                              9 945 Kč,

obchodně provozní pracovník                                        11 159 Kč,

zdravotničtí pracovníci                                                    10 997 Kč,

ostatní pracovníci                                                           13 474 Kč,

 

Mzdová úroveň pracovníků všech kategorií vypočtená z prostředků rozpočtové kapitoly 333 s uvedením přepočteného počtu pracovníků a průměrné mzdy je patrná z následujících tabulek (Tabulka č. 45-47).

 

Přehled o peněžních příjmech a výdajích (Tabulka č. 49)

 

Výkaz zisku a ztráty ne zcela dokumentuje požadavek § 21 odst. 3 písm. c) zákona o vysokých školách zpracovat přehled o peněžních příjmech a výdajích. Přehledem o peněžních tocích (cash flow) se rozumějí přírůstky (příjmy) a úbytky (výdaje) peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů, tj. peníze v hotovosti včetně cenin (účtová skupina 21), peněžní prostředky na účtu včetně případného pasivního zůstatku běžného účtu (účtová skupina 22) a peníze na cestě (účet 261). Tento výkaz jako součást finanční analýzy zobrazuje změny peněžních prostředků. Místo výnosů se zjišťuje skutečný příjem peněz, místo nákladů skutečně vydané peněžní prostředky. Ze zpracovaného celkového přehledu vyplývá nárůst peněžních prostředků za účetní období o  391 166,46 Kč.

 

III. 4.      INVESTIČNÍ  ROZPOČET  A  JEHO  PLNĚNÍ

         Investiční činnost s účastí prostředků státního rozpočtu se na veřejných vysokých školách realizuje prostřednictvím programů reprodukce majetku, evidovaných v informačním systému Ministerstva financí ISPROFIN.

Rozpočet financování programů v roce 2003 vycházel z návrhu státního rozpočtu, který zákonem č. 579/2002 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2003, schválila dne 17. prosince 2002 Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.

Závazné ukazatele  výdajů státního rozpočtu na financování programů reprodukce investičního majetku  byly Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy návazně  sděleny dopisem ministra financí č.j. 142/141 417/2002 v této skladbě :

 

 

Evidenční číslo programu

Název programu

Výdaje státního rozpočtu (tis. Kč)

233 310

Rozvoj a obnova materiálně technické základny UK v Praze

209 000

233 320

Rozvoj a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze

85 000

233 330

Rozvoj a obnova materiálně technické základny MU v Brně

170 000

233 340

Rozvoj a obnova materiálně technické základny VVŠ

655 400

233 350

Podpora vzdělávacího rozvoje vysokých škol

99 000

333 310

Výstavba a obnova budov a staveb vysokých škol

1 515 000

 

Programy reprodukce majetku veřejných vysokých škol celkem

2 733 400

 

Údaje v tabulce pro jednotlivé programy byly již doplněny o pozměňovací návrhy k zákonu o státním rozpočtu na rok 2003 podle přílohy II. k usnesení PSP č. 234 v této struktuře :

 

Snížení rozpočtu

            program 233 310 Rozvoj a obnova MTZ UK v Praze           o          100 000 tis. Kč

            program 233 320 Rozvoj a obnova MTZ ČVUT v Praze       o            20 000 tis. Kč

program 233 350 Podpora vzdělávacího rozvoje VVŠ           o            41 000 tis. Kč

 

Zvýšení rozpočtu

program 233 340

akce 233 34I a999   Podpora rozvoje a obnovy TUL             o            10 000 tis. Kč

akce 233 34K a999 Podpora rozvoje a obnovy UPAR          o            15 000 tis. Kč

akce 233 34T a999  Podpora rozvoje a obnovy UPOL          o            15 000 tis. Kč

akce 233 34X a999 Výstavba víceúčelové auly VŠB              o            15 000 tis. Kč

program 233 310

akce Reko a výstavba sport. areálu Vokovice                         o            25 000 tis. Kč

akce Reko a výstavba areálu FTVS Trója                               o            15 000 tis. Kč

 

V programech řady 233 byly zahrnuty akce nově zahajované v roce 2003, program 333 310 přechází z předchozích let a jeho prostřednictvím byly řešeny finanční potřeby akcí zahájených před rokem 2003.

Na základě citovaného dopisu ministra financí  byl zpracován návrh rozpisu rozpočtu jednotlivých programů na rok 2003, který byl následně předložen k projednání poradě vedení ministerstva. Ta jej odsouhlasila na svém jednání dne 21. ledna 2003.

 

Při rozpisu částek vyčleněných na jednotlivé programy byly vodítkem tyto preference:

-     akce schválené ministerstvem v předchozích letech a k 31. 12. 2002 rozestavěné nebo s probíhající přípravou,

-     akce k odstranění povodňových škod ze srpna 2002,

-     akce povahy rekonstrukce ostatní,

-     v rozpočtu byly vyčleněny prostředky účelově určené na opravy stávajícího hmotného majetku a na strojní a přístrojové vybavení škol.

 

V průběhu roku byly formou rozpočtových opatření postupně provedeny úpravy výdajů jednotlivých programů. Konečná podoba výdajů státního rozpočtu na jednotlivé programy v roce 2003 byla následující :

 

 

Evidenční číslo programu

Název programu

Výdaje státního rozpočtu (tis. Kč)

233 310

Rozvoj a obnova materiálně technické základny UK v Praze

510 929

233 320

Rozvoj a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze

112 483

233 330

Rozvoj a obnova materiálně technické základny MU v Brně

354 200

233 340

Rozvoj a obnova materiálně technické základny VVŠ

413 740

233 350

Podpora vzdělávacího rozvoje vysokých škol

0

333 310

Výstavba a obnova budov a staveb vysokých škol

1 621 255

 

Programy reprodukce majetku veřejných vysokých škol celkem

3 012 607

 

 

Rozhodující změny proti výchozímu rozpisu spočívají u programu :

 

233 310 – navýšení o prostředky

na odstranění povodňových škod z programu 333 310              263 mil. Kč

                        na akce přecházející z programu 333 310                                    30 mil. Kč

                                   z rezervního fondu                                                                         8 mil. Kč

233 320 – navýšení o prostředky

na odstranění povodňových škod z programu 333 310                  5 mil. Kč

                        na akce přecházející z programu 333 310                                    17 mil. Kč

                                   z rezervního fondu                                                                         5 mil. Kč

233 330 – navýšení o prostředky

z úvěrových tranší                                                                       94 mil. Kč

                        z rezervního fondu                                                                       90 mil. Kč

233 340 – snížení o prostředky

                       na odstranění povodňových škod                                             - 268 mil. Kč

                       převod prostředků do programu 333 310                                -  21 mil. Kč

                       převod prostředků na SIPVZ                                                  -  30 mil. Kč                           převod prostředků do programů mimo VVŠ                           -    6 mil. Kč

  - navýšení o prostředky na akce přecházející z programu 333 310              29 mil. Kč

                       z programů mimo veřejné vysoké školy                                    54 mil. Kč

 

233 350 – program zrušen z rozhodnutí MF (prostředky převedeny

     do rozpočtového ukazatele investiční  výdaje mimo programové financování)         

333 310 – snížení o prostředky převedené do nových programů                                 -  76 mil. Kč

                      vrácené restituce                                                                      -  46 mil. Kč

              - navýšení o prostředky na restituce                                                                  46 mil. Kč

                      z rezervního fondu                                                                      161 mil. Kč

          převedené z programu 233 340                                                     21 mil. Kč

 

Realizace jednotlivých akcí probíhala v průběhu roku 2003 v podmínkách udělené výjimky na zahajování nových akcí v programech řady 233 před schválením dokumentací programů (s výjimkou programu 233 330) a ve vazbě na nutnost provedení přesunů finančních prostředků mezi jednotlivými programy. Zdlouhavý proces projednání rozpočtového patření, které vzhledem ke svému rozsahu muselo být schváleno Rozpočtovým výborem PSP, bylo rovněž jedním z důvodů zpomalení čerpání rozpočtových prostředků v průběhu roku. V případě UK byly rozhodujícím důvodem komplikace při přípravě akcí k odstranění povodňových škod z roku 2002 (jedná se o cca 115 000 tis. Kč z nevyčerpané částky dotačních prostředků programu UK)

Nečerpané prostředky roku 2003 byly převedeny do rezervního fondu ministerstva k použití v roce 2004 dle rozhodnutí vedení ministerstva.

 

Struktura prostředků vložených do RF :

 

Evidenční číslo programu

Název programu

Výdaje státního rozpočtu (tis. Kč)

233 310

Rozvoj a obnova materiálně technické základny UK v Praze

150 520

233 320

Rozvoj a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze

65 830

233 330

Rozvoj a obnova materiálně technické základny MU v Brně

48 047

233 340

Rozvoj a obnova materiálně technické základny VVŠ

125 505

333 310

Výstavba a obnova budov a staveb vysokých škol

6 773

 

Programy reprodukce majetku veřejných vysokých škol celkem

   396 675

 

V roce 2003 intenzivně pokračovaly práce na dokumentacích programů řady 233, jejichž financování v roce 2003 probíhalo na základě výjimky, udělené Ministerstvem financí.

Postupně byly zpracovány a Ministerstvem financí schváleny: Program 233 320 „Rozvoj a obnova materiálně technické základny ČVUT v Praze“ v 08/2003, Program 233 310 „Rozvoj a obnova materiálně technické základny UK v Praze“ v 09/2003. Program 233 340 „Rozvoj a obnova materiálně technické základny VVŠ“ byl zpracován a v 11/2003 postoupen do vnějšího připomínkového řízení před projednáním ve vládě ČR (schválen vládou byl v 05/2004).

 Dokumentace programu 233 350 „Podpora vzdělávacího rozvoje vysokých škol“ byla zpracována již v 02/2003. Po jejím předložení  ke schválení  však bylo Ministerstvem financí doporučeno požádat o vyřazení výdajů v rámci Fondu rozvoje vysokých škol a transformačních a rozvojových programů z programového financování a program zrušit.

 

 

 

III.5.   ZÚČTOVÁNÍ  FINANČNÍCH  VZTAHŮ  SE  STÁTNÍM  ROZPOČTEM

(Tabulka č. 51)

 

Zúčtování dotačních vztahů bylo provedeno v termínech předepsaných Ministerstvem financí (konec února 2004) vždy směrem k poskytovateli dotace. Zúčtování dotačních vztahů a finanční vypořádání bylo provedeno dle pokynu Ministerstva financí. Postup při zúčtování finančních vztahů podnikatelských subjektů, neziskových, rozpočtových, příspěvkových a podobných organizací a ústředních orgánů ke státnímu rozpočtu za rok 2003 a jejich finančním vypořádání a při zúčtování dotací poskytnutých krajským úřadům a obcím prostřednictvím rozpočtů ústředních orgánů v roce 2003 a jejich finančním vypořádání byl v souladu s Metodickým pokynem MŠMT k zúčtování finančních vztahů č.j.: 28 048/2003-44. Postupy zúčtování a vlastní odvod nespotřebovaných finančních prostředků byly upřesněny č.j.: 33 648/32-30 a č.j.: 12 108/04-30.

 

Z poskytnutých neinvestičních dotací ve výši 15 452 286 000 Kč (včetně výzkumu a vývoje) bylo vráceno do státního rozpočtu 13 882 850 Kč. Ze základní dotace ve výši 11 729 425 000 Kč bylo vráceno 11 348 052 Kč, dotace na stravování a ubytování studentů (KaM) činila 815 910 000 Kč a bylo vráceno 503 616 Kč. Dotace na výzkum a vývoj činila 2 906 951 000 Kč a bylo nevyužito 2 031 182 Kč. Nevyužité a vrácené finanční prostředky byly odvedeny do státního rozpočtu na vypořádací účet Ministerstva financí.

 

Přehled o prostředcích vrácených do SR v rámci finančního vypořádání  (v Kč)

(schematický výtah z Tabulky č. 44)

 

 

VVŠ

odvod ze

odvod z dotace

odvod z

 

 

2003

základní dotace

na strav. a ubyt.

dotace na VaV

celkový odvod

 

UK

6 070 304

0

751 351

6 821 655

 

MU

1 442 581

0

250 193

1 692 774

 

UP

51 804

0

10 877

62 681

 

JU

80 166

0

0

80 166

 

ZČU

251 924

0

89 107

341 031

 

UJEP

96 000

0

0

96 000

 

SU

9 932

0

0

9 932

 

OU

610 509

0

0

610 509

 

VFU

0

0

0

0

 

VŠE

 71 782

0

0

71 782

 

UHK

121 307

1 000

38 573

160 880

 

UTB

98 920

2 000

57 627

158 547

 

ČVUT

103 646

0

117 974

221 620

 

VUT

161 155

2 900

382 499

546 554

 

VŠCHT

102 299

16 134

208 997

327 430

 

UPAR

3 000

1 000

19 566

23 566

 

VŠB-TUO

619 344

0

72 273

691 617

 

TUL

1 689

0

0

1 689

 

ČZU

845 458

0

32 112

877 570

 

MZLU

13 867

0

0

13 867

 

AMU

102 937

0

33

102 970

 

AVU

334 428

463 582

0

798 010

 

VŠUP

73 000

17 000

0

90 000

 

JAMU

82 000

0

0

82 000

 

celkem

11 348 052

503 616

2 031 182

13 882 850

 

Z poskytnutých kapitálových dotací mimo programové financování ve výši 775 664 000 Kč (včetně kapitálové dotace na výzkum a vývoj mimo programové financování) bylo vráceno do státního rozpočtu 1 432 054 Kč. Z kapitálové dotace mimo programové financování ve výši 412 439 000 Kč bylo vráceno 1 182 533 Kč, kapitálová dotace na vědu a výzkum mimo programové financování činila 363 225 000 Kč a bylo vráceno 249 521 Kč.. Nevyužité a vrácené finanční prostředky byly odvedeny do státního rozpočtu na vypořádací účet Ministerstva financí.

 

Přehled o prostředcích vrácených do SR v rámci finančního vypořádání  (v Kč)

(schematický výtah z Tabulky č. 51)

 

 

VVŠ

odvod z kapitálové

odvod z kapitálové

 

 

2003

dotace mimo progr. financování

dotace mimo progr. financování na VaV

celkový odvod

 

UK

633 724

45 037

678 761

 

MU

500 951

176 063

677 014

 

UP

5 996

0

5 996

 

JU

0

0

0

 

ZČU

4 121

16 192

20 313

 

UJEP

13 139

165

13 484

 

SU

0

0

0

 

OU

0

0

0

 

VFU

0

0

0

 

VŠE

 4 799

846

5 645

 

UHK

0

 460

460

 

UTB

0

0

0

 

ČVUT

900

0

900

 

VUT

0

0

0

 

VŠCHT

9 328

0

9 328

 

UPAR

0

0

0

 

VŠB-TUO

0

0

0

 

TUL

0

0

0

 

ČZU

0

10 744

10 744

 

MZLU

9 385

11

9 396

 

AMU

10

3

13

 

AVU

0

0

0

 

VŠUP

0

0

0

 

JAMU

0

0

0

 

celkem

1 182 533

249 521

1 432 054

 

 

 

III.6.   FONDY  VEŘEJNÝCH  VYSOKÝCH  ŠKOL

 

 

Tvorba fondů

 

Dosažený hospodářský výsledek za účetní období po zdanění je rozdělen dle § 18 odst. 6 zákona o vysokých školách do fondů veřejné vysoké školy. Celkem byla přidělena do fondů vysokými školami částka  139 832,82 tis. Kč, v tom do fondu odměn  27 385,67 tis. Kč, do rezervního fondu  3 614,74 tis. Kč, do FRIM  113 719,83 tis. Kč a do stipendijního fondu  2 710,65 tis. Kč. Hodnota fondů se zvýšila v  roce 2003 o 368 545,50 tis. Kč na  1 980 549,17 tis. Kč (Tabulka č. 52).

Rozdíly mezi dosaženým hospodářským výsledkem a celkovým přídělem do fondů jsou patrné z tabulky a důvodem je především použití hospodářského výsledku nebo jeho části přímo na úhradu ztráty z minulých let, případně další snížení hospodářského výsledku o vratky do státního rozpočtu, úhrada daně apod. (podrobně Tabulka č. 52).

 

III.7.   ZÁVĚR

Forma, obsah, zpracování

 

Výroční zpráva o hospodaření tvoří nezbytnou součást celkového obrazu hospodaření organizace a umožňuje kontrolu využití finančních prostředků ze státního rozpočtu. Slouží k uzavření hospodaření organizace v daném kalendářním roce.

 

Odbor  vysokých škol - 30 v souladu s § 87 písm. q) a § 21 odst. 1 písm. a) a 21 odst.3 zákona o vysokých školách doporučil jednotnou Osnovu k obsahu Výroční zprávy o hospodaření veřejné vysoké školy včetně tabulkové části čj. 13 668/04-30. Termín odevzdání výročních zpráv o hospodaření byl určen Rozhodnutím ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, zveřejněném ve Věstníku MŠMT, do 15. května 2003.

 

Zhodnocení, obecné poznatky a vyplývající úkoly

 

Dle doporučeného postupu byly Výroční zprávy o hospodaření za rok 2003 zpracovány a vyhodnoceny odborem 30 ministerstva č.j. 23 044/04-30. Byla posuzována správnost ekonomických údajů, využití finančních prostředků ze státního rozpočtu, zapojení mimorozpočtových zdrojů a celkový výsledek hospodaření. S vybranými veřejnými vysokými školami byly výsledky z Výroční zprávy o hospodaření prokonzultovány (např.: Univerzita Karlova v Praze, Česká zemědělská univerzita v Praze, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Akademie múzických umění v Praze, České vysoké učení technické v Praze, Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze).

 

Při zpracování výročních zpráv za rok 2003 byly objeveny nedostatky především:

 

·        v nepřesné kategorizaci dotačních prostředků podle zdrojů a jejich účtování,

·        absence vzájemných návazností údajů na účetní výkazy, doplňující údaje a statistické výkazy např. P1b-04 včetně údajů z matriky studentů.

 

Většina nesrovnalostí byla způsobena např. nejednotnou strukturou analytických účtů pro jednotlivé součásti veřejné vysoké školy. Ke zjištěným nedostatkům podaly vysoké školy do konce srpna 2003 vyjádření, vysvětlení a opravy.

 

Zdůvodnění:

 

K nepřesné kategorizaci dotací, a tím i k jejich chybnému zaúčtování, např. na účet 691 příspěvky od jiných organizací, došlo především z důvodu proúčtování finančních prostředků účtárnou vysoké školy bez znalosti smlouvy o poskytnutí dotace.

 

 

Ne zcela konzistentní údaje z různých druhů výkazů svědčí o nedostatečné komunikaci mezi ekonomickým úsekem, PaM, studijním oddělením a matrikou studentů vysokých škol

 

 

Nakládání s prostředky státního rozpočtu v období po nabytí účinnosti zákona č. 111/1998 Sb., (zákon o vysokých školách) bylo předmětem kontrolní akce kontrolního odboru ministerstva.

 

Odbor interního auditu a kontroly provedl kontrolu na Univerzitě  Pardubice v Pardubicích, na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě v Brně a na Českém vysokém učení technickém v Praze. Cílem bylo především prověření čerpání a užití dotace, která byla vysokým školám poskytnuta z kapitoly 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v roce 2003.

 

 

Závěry:

 

Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně:

odborem interního auditu a kontroly bylo konstatováno důsledné nedodržení podmínek stanovených pro čerpání účelové dotace Rozhodnutím ministerstva tím, že veřejná vysoká škola nevedla oddělené sledování čerpání účelové dotace poskytnuté na stipendia zahraničních studentů a na zlepšování genofondu a vzdělávací činnost v podmínkách Školního zemědělského podniku v Žabčicích (ŠZP),

porušení ustanovení § 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že veřejná vysoká škola nezajistila ve ŠZP ověření výsledků účetní závěrky inventarizací v celém rozsahu (nedostatky zjištěny u dokladové inventarizace),

porušení ustanovení § 20 odst.3 zákona č. 111/1998 Sb., (zákon o vysokých školách) tím, že ŠZP při vložení finančních prostředků do cizích právnických osob nepostupoval podle platných předpisů.

 

České vysoké učení technické v Praze:

zahájení rekonstrukce Masarykových kolejí nebylo dostatečně připraveno

Kontrolou bylo zjištěno, že byl nedostatečně posouzen výchozí stav rekonstruovaného objektu.V průběhu stavby České vysoké učení technické k základní smlouvě na dodání stavby a projektové dokumentace uzavřelo celkem 7 dodatků měnící termín stavby, platební podmínky, rozsah a cenu díla,

porušení ustanovení §12 odst. 1 zákona č. 588/1992 Sb., o DPH tím, že přijímalo, uznávalo a proplácelo faktury (daňový doklad), které neměly náležitosti a to, že na těchto dokladech místo položkového rozkladu uváděly dodávky zboží podle kategorií a koeficientech plnění, což mělo později negativní dopad na rozlišování a zařazování majetku do účetní a majetkové evidence,

porušení ustanovení čl.2 Zásad pro poskytování a čerpání prostředků SR č.j.: 113/1 679/94 a návazně ustanovení §7 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že důsledně nedodržovala u záloh poskytnutí 10% výši záloh v roce 1996 (poskytla zálohu 34,5 mil. Kč – více než 60% objemu investičních výdajů za rok 1996 a k zúčtování této částky došlo až v roce 1997),

porušení ustanovení § 4 a 7 zákona č. 563/1991 Sb., tím, že majetek, který byl po rekonstrukci dán do užívání (21.9.1999) nebyl následně zaveden do účetní evidence v celém rozsahu (s ohledem na uvedené nesrovnalosti v evidenci). Účetnictví v oblasti majetku tak věrně nezobrazovalo v roce 1999-2001 skutečnosti o stavu a pohybu majetku (aktiv).

 

Univerzita Palackého v Olomouci:

porušení ustanovení § 8 č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že čerpání a užití prostředků EU poskytnutých na řešení projektu nevedla v účetnictví odděleně. Příčinou bylo, že při vytváření analytického členění účtů nezohlednila všechna hlediska a nedostatky v náležitostech účetních  (daňových) dokladů,

porušení Finanční smlouvy (mezi UP a EK) v části personálních nákladů tím, že při výpočtu personálních nákladů důsledně nedodržela stanovené ukazatele a  odměna pracovníkům za práce a služby na projektu byla uhrazována po termínu ukončení projektu,

porušení podmínek poskytnutí účelové dotace ze SR a návazné porušení ustanovení § 14 a 21 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla tím, že v rámci projetu a poskytnuté dotace použila poskytnuté prostředky odlišně od žádosti na jejímž základě byly prostředky UP poskytnuty a do nákladů projektu neoprávněně zahrnula náklady na řešení jiných projektů EU min. ve výši 90 tis. Kč,

porušení podmínek poskytnutí účelové dotace ze SR stanovených v Rozhodnutí ministerstva č. 22120 a 22257/02 tím, že použila část dotace přidělené v roce 2002 na pořízení IT na jiné účely ve výši 226 830 ,- Kč. Tuto částku uvedla UP do obecného finančního zúčtování se SR v roce 2002, přestože podle předložených dokladů a účetní evidence byla tato IT pořízena již v roce 2001.

 

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem:

Prostředky SR, které byly poskytnuty VVŠ na vzdělávací činnost byly čerpány a užity v souladu s Rozhodnutím ministerstva a na účely, pro které byly stanoveny.

Byly zjištěny drobné nedostatky v písemnostech souvisejících s provedením inventarizace majetku a vedením evidence jízd služebních motorových vozidel.

 

Univerzita Pardubice:

Prostředky SR poskytnuté veřejné vysoké škole na zabezpečení vzdělávací činnosti byly čerpány a využity v souladu s Rozhodnutím ministerstva a na účely, pro které byly poskytnuty. Nebyly shledány nedostatky.

 

 

III.8.       TABULKY

 

Tabulka č.39  Přehled a vztah dotačních prostředků z kap. MŠMT pro VŠ v roce 2002

                       a 2003

Tabulka č.40  Zdroje neinvestiční dotace veřejným vysokým školám v roce 2003

Tabulka č.41  Pohledávky veřejných vysokých škol k 31. 12. 2003

Tabulka č.42  Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let

Tabulka č.43  Hospodářský výsledek vysokých škol v letech 1998, 1999, 2000, 2001,

                        2002, 2003

Tabulka č.44  Přehled výnosů a nákladů vysokých škol za rok 2003 

Tabulka č.45  Objemy mzdových prostředků vyplacených na VŠ v roce 2003

Tabulka č.46  Přehled mzdových prostředků vysokých škol včetně  VaV dle výkazu

                       P1b-04

Tabulka č.47  Počty pracovníků na VVŠ v roce 2003

Tabulka č.48  Výnosy z prodeje a pronájmu majetku vysokých škol

Tabulka č.49  Peněžní toky vysokých škol v roce 2003

Tabulka č.50  Přehled části rozpočtu kapitoly 333  (investice)

Tabulka č.51  Zúčtování finančních vztahů se státním rozpočtem za rok 2003

Tabulka č.52  Fondy vysokých škol v roce 2003

Tabulka č.53  Rozdíl mezi výší hospodářského výsledku a příděly do fondů v roce

                       2003