II.

 

Předkládací zpráva

 

 

Dne 11. března 2005 vydala Evropská komise Doporučení o Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a o Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků[1] (dále jen Charta a Kodex). Na vydání tohoto materiálu navazovala diskuse o konkrétních formách její implementace, především v rámci konference „The European Charter for Researchers and the Code of Conduct for their Recruitment“, která se konala i za účasti českých zástupců ve dnech 8. až 9. září 2005 v Londýně.

 

K  významu Charty a Kodexu se vyjádřil evropský komisař pro výzkum a vývoj J. Potočnik[2], který je označil za další důležitý cíl ve společném úsilí směřujícím k rozvíjení integrované evropské strategie v oblasti lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji. Dále vyslovil přesvědčení, že tyto dokumenty zajistí všem výzkumným pracovníkům stejná práva a povinnosti bez ohledu na to, ve které členské zemi pracují. Vytvoření transparentního a profesionálního prostředí zlepší tvůrčí atmosféru a následně zvýší výkonnost těchto pracovníků ve výzkumu.

 

Dále J. Potočnik apeloval na zástupce veřejné správy a poskytovatele veřejné podpory výzkumu a vývoje, zástupce vysokého školství, podnikatelského sektoru a výzkumných organizací, aby Chartu a Kodex nejen využívali, ale aby je i transponovali do národního, sektorového nebo institucionálního kontextu.

 

Přestože jednotlivé členské země nebo jejich národní organizace, které hrají významnou roli ve výzkumu a vývoji, průběžně vyjadřují podporu přijetí Charty a Kodexu, některé z nich k ní vznesly určité připomínky nebo výhrady. Rovněž forma implementace tohoto doporučení na národní úrovni se liší u jednotlivých členských zemí. Litva například přijala Chartu a Kodex příslušným usnesením vlády včetně implementačních opatření v některých sektorových oblastech, a to jak třeba v biomedicíně, fyzice a technických vědách, tak i v humanitní a společenskovědní oblasti. V Itálii podle informací Národní rady pro výzkum byly zapracovány principy Charty a Kodexu v oblasti práv výzkumného pracovníka do právního řádu. Ve Švýcarsku byla přijata Charta a Kodex Konferencí rektorů švýcarských univerzit bez připomínek. Naproti tomu Německá konference rektorů došla k názoru, že většina cílů Charty a Kodexu byla již v jejich zemi implementována nebo se ve značné míře implementuje. K prohlášení této konference je přiložen implementační protokol, ve kterém jsou uvedeny překážky a cíle úspěšné implementace Charty a Kodexu z pohledu německých univerzit. Ve Slovenské republice byla slavnostně vyhlášena deklarace, ve které se rektoři vysokých škol zavázali k respektování Charty a Kodexu. Tento přístup je velice blízký názorům české odborné veřejnosti na způsob implementace těchto doporučujících dokumentů Evropské komise.

 

V České republice bylo uloženo usnesením vlády č. 178 ze dne 22. února 2006 ministryni školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem práce a sociálních věcí a místopředsedou vlády pro ekonomiku a předsedou Rady pro výzkum a vývoj vypracovat a předložit vládě návrh přístupu České republiky k těmto doporučujícím dokumentům do konce roku 2006.

 

Za účelem implementace Charty a Kodexu na národní úrovni byla předkladatelem vytvořena pracovní skupina složená ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, obou spolupředkladatelů a zástupců dalších v této záležitosti kompetentních ústředních správních úřadů, Akademie věd České republiky, Asociace výzkumných organizací, odborových svazů, České konference rektorů, Rady vysokých škol a dalších institucí z oblasti výzkumu a vývoje. Zároveň byla zřízena internetová adresa chartavp@msmt.cz, na kterou široká zainteresovaná veřejnost zasílala své připomínky k Chartě a Kodexu. Oba materiály jsou vystaveny na internetové adrese www.vyzkum.czwww.ninet.cz.

 

K Chartě a Kodexu přišly připomínky nejen v rámci elektronické komunikace se zainteresovanou veřejností, ale i od odborných komisí Rady pro výzkum a vývoj. Řada podnětů přišla především z Ministerstva životního prostředí, které tlumočilo připomínky některých svých resortních výzkumných ústavů, a od pracovníků vysokoškolského sektoru. Jak pracovní skupina, tak i zainteresovaná odborná veřejnost, včetně odborných komisí Rady pro výzkum a vývoj, se v diskusích ohledně Charty a Kodexu soustředily především na dva klíčové body: velice nekvalitní překlad těchto dokumentů administrativou Evropské komise uveřejněný v Úředním věstníku Evropské unie (ředitel Ústavu pro jazyk český Akademie věd České republiky zaslal pracovní skupině několikastránkový seznam všech nepřesností v přeloženém textu oproti originálu v anglickém jazyce) a značnou obecnost a nekonkrétnost zmiňovaných materiálů. Zástupce České republiky v pracovní skupině Human Resources and Mobility při Evropské komisi k implementaci Charty a Kodexu zažádal v této souvislosti o opravu české verze v Úředním věstníku Evropské unie. Tento požadavek je v současnosti řešen bruselskou administrativou. V rámci Otevřené metody koordinace předloží zástupci České republiky Evropské komisi i další relevantní podněty týkající se Charty a Kodexu.

 

S přijetím materiálu vyslovily souhlas také odborné komise Rady pro výzkum a vývoj. Odborná komise pro neživou přírodu připomněla, že pro komerční instituce, které se řídí obchodním zákoníkem, podle něhož je duševní vlastnictví chráněno jako obchodní tajemství, lze materiál brát pouze jako doporučující.

 

Na druhém jednání výše zmíněné pracovní skupiny byly předloženy dvě varianty implementace Charty: a) formou opatření upřesňujících vlastní doporučující dokumenty Evropské komise a b) deklarativní formou. Pracovní skupina jednoznačně podpořila deklarativní formu přístupu k Chartě a Kodexu s tím, že konkrétní opatření budou uložena nebo doporučena na úrovni zřizovatelů nebo jednotlivých institucí (např. předsednictvo Rady vysokých škol uložilo užšímu předsednictvu konzultovat s Českou konferencí rektorů možnosti implementace Charty a Kodexu v sektoru vysokého školství). Jednotliví poskytovatelé i instituce budou mít prostor k zavedení vlastních relevantních opatření, která budou inspirována zmíněnými dokumenty Evropské komise. Obdobný přístup se již v České republice osvědčil například při implementaci Etického rámce výzkumu vypracovaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, který vláda vzala na vědomí svým usnesením č. 1005 ze dne 17. srpna 2005.

 

Česká konference rektorů souhlasí s předkládanou formou implementace Charty a Kodexu za následujících podmínek:

 

Předkládaný materiál nemá žádný dopad na veřejné rozpočty ani na otázku rovnosti mužů a žen, avšak týká se postavení fyzických osob zaměstnaných ve výzkumné a vývojové sféře. Materiál je v souladu s jednacím řádem vlády a je předkládán vládě bez rozporu.

 



[1] Viz Úřední věstník Evropské unie L 75/67 ze dne 22. března 2005.

[2] Celý článek je dostupný na: http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=SPEECH/05/492& format=PDF&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

[3] Usnesením vlády č. 1005 ze dne 17. srpna 2005 budou etické kodexy výzkumu příslušných resortů vycházet z Etického rámce výzkumu, připraveného odbornými pracovníky MŠMT, který zohledňuje i Chartu a Kodex.