Koncepce  rozvoje

průmyslového  výzkumu  a  vývoje

 

 

Listopad  2004

 


Koncepce rozvoje průmyslového výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu

 

1.  Úvod.

Změny vnějšího prostředí ovlivňujícího výzkum a vývoj (VaV) a v tom i podporu průmyslového výzkumu a vývoje (pVaV), jako je např. světová ekonomika a politika, globalizace, vstup do Evropské unie (EU), vytváření a rozšiřování Evropského výzkumného prostoru (ERA) a účast v 6. Rámcovém programu EU, změna pojetí VaV a jejich přínosy pro člověka, ekonomiku a společnost, cíl EU do roku 2010 zvýšit výdaje na VaV na 3% hrubého domácího produktu jednotlivých zemí, zvýšená náročnost prosazení se na mezinárodních trzích,

dále změny vnitřního prostředí v němž probíhá VaV v ČR, změna podmínek pro podporu VaV a nároků na VaV, např. ekonomika a politika ČR, posílení vzájemných vazeb jednot-livých politik, formulace samostatné inovační politiky ČR a její provázanost s politikou výzkumu a vývoje, přijetí Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 - 2008 (NP VaV ČR), role Národních programů výzkumu (NPV), regionální aspekty struktury systému VaV v ČR, financování podpory VaV ze státního rozpočtu dané střednědobým výhledem na roky 2005 - 2007, nové právní předpisy pro VaV, zejména zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), a prováděcí předpisy k němu,

objektivní potřeba vycházející z toho, že oblast výzkumu a vývoje je jednou z priorit EU, vlády České republiky i Ministerstva průmyslu a obchodu,

dokument Evropské komise „Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu“, který prostřednictvím osmdesáti konkrétních opatření pro nejrůznější oblasti ekonomiky a společ-nosti, naplňuje cíle Lisabonské strategie z roku 2000, podle které se má Evropa změnit na dynamickou ekonomiku založenou na znalostech a s nejvyšší konkurenceschopností na světě,

naléhavá potřeba posílení účelového financování aplikovaného výzkumu a průmyslového výzkumu a vývoje v České republice prostřednictvím podílově financovaných projektů výzkumu a vývoje s cílem dosažení vyššího a rychlejšího působení v průmyslové výrobě, resp. v ekonomice země

a současně úkol č. II. 1. z usnesení vlády ze dne 7. ledna 2004, č. 5 k NP VaV ČR, který uklá-dá mimo jiné i ministrovi průmyslu a obchodu zpracovat v koordinaci s ministryní školství, mládeže a tělovýchovy a do 31. prosince 2004 jí předložit koncepci rozvoje výzkumu a vývo-je v oblasti své působnosti

si vyžádaly vypracovat a přijmout tuto koncepci rozvoje průmyslového výzkumu a vývoje.

 

2.  Právní rámec podpory průmyslového výzkumu a vývoje.

Podpora VaV je v právním řádu České republiky od poloviny roku 2002 přímo upravena zákonem č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, podle kterého je na MPO od roku 2004 realizována podpora pVaV.

K tomuto zákonu byly současně přijaty prováděcí předpisy, kterými jsou :
- nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji,
- nařízení vlády č. 462/2002 Sb., o institucionální podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o hodnocení výzkumných záměrů  a
- nařízení vlády č. 267/2002 Sb., o informačním systému výzkumu a vývoje.

Podpora pVaV musí být realizována také v souladu s dalšími souvisejícími zákony, které spolu s výše uvedenými právními předpisy vytvářejí právní řád pro poskytování podpory pVaV ze státního rozpočtu. Tento právní řád je již téměř dokonale slučitelný s předpisy EU upravujícími tuto oblast.

Ze souvisejících právních předpisů jde zejména o :

Ø      zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje,

Ø      zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů,

Ø      zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů,

Ø      zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů,

Ø      zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,

Ø      zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,

Ø      zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,

Ø      zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách,

Ø      zákon č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon,

Ø      zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon,

Ø      zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších předpisů,

Ø      zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů,

Ø      zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,

Ø      zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů,

Ø      a řadu dalších zákonů.

 

3.  Východiska.

Koncepce rozvoje pVaV navazuje na Koncepci výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu z dubna roku 2000 a na její vyhodnocení vypracované v roce 2002 pro účely pří-pravy nové NP VaV ČR. Vypracování a předložení nové NP VaV ČR bylo uloženo Minis-terstvu školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Radou pro výzkum a vývoj usnesením vlády ze dne 22. května 2002 č. 516 a podílely se na něm i ostatní zainteresované složky, včetně MPO. Tento nejvýznamnější určující dokument schválila vláda svým usnesením ze dne 7. ledna 2004 č. 5.
Koncepce rozvoje pVaV současně respektuje vybraná prioritní opatření pro VaV, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) jako garant za oblast VaV v ČR ve spolupráci s Radou pro výzkum a vývoj (RVV) jako poradním orgánem vlády pro oblast VaV a dalšími zainteresovanými resorty, připravuje na základě dokumentu Evropské komise „Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu“, aby tím bylo zajištěno zvýšení příspěvku výzkumu a vývoje k ekonomickému rozvoji a ke zvýšení konkurenceschopnosti české ekono-miky.

Koncepce rozvoje pVaV vychází z identického účelu, předpokladů a cílů NP VaV ČR, která je syntetickým dokumentem z pohledu celé ČR a zajišťuje propojení, návaznost a jedinečnost politiky pVaV MPO ke koncepcím a politikám VaV ostatních zainteresovaných resortů a organizací. Určuje postavení pVaV MPO ve struktuře VaV celé ČR.

Rámec pro financování podpory pVaV MPO ze státního rozpočtu podle této Koncepce vychází ze střednědobého výhledu financování VaV v České republice schváleného jako součást střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky.

Koncepce rozvoje pVaV MPO vychází rovněž z principu, že výzkum a vývoj a jeho výsledky jsou jedním (primárním) z nástrojů k dosažení cílů ostatních politik a koncepcí resortu průmyslu a obchodu.

Koncepce rozvoje pVaV MPO je v souladu s předpisy a dokumenty EU širokým a otevřeným dokumentem tak, aby umožňovala plnit veškeré potřeby kladené na VaV, jak ze strany ekonomiky, tak i ze strany vědecké obce. Její otevřenost a šíře umožňuje akceptovat i připravované změny pravidel pro veřejnou podporu v novém programovacím období 2007 - 2013, které EK nyní připravuje. Nový rámec pro podporu VaV by měl vstoupit v platnost už v roce 2006.

 

4.  Cíle průmyslového výzkumu a vývoje.

NP VaV ČR definuje systémové priority a prioritní tematické oblasti platné pro výzkum a vývoj ČR. Z nich vycházejí následující cíle pro oblast podpory průmyslového výzkumu a vývoje :

Ø      vytváření podmínek pro transfer výsledků výzkumu a vývoje k průmyslovému využití, a to i do malých i středních podniků,

Ø      zvýšení konkurenceschopnosti průmyslu v globálním měřítku,

Ø      zvýšení konkurenceschopnosti průmyslových technologií a produktů,

Ø      zvýšení konkurenceschopnosti výzkumných organizací v rámci ERA,

Ø      úspěšná integrace výzkumných struktur pro průmysl do mezinárodních sítí výzkumu,

Ø      orientování základního výzkumu na průmyslové aplikace,

Ø      vytvoření podmínek pro užší vazbu základního výzkumu s aplikovaným - průmyslovým výzkumem a vývojem,

Ø      podpora spolupráce podniků, vč. malých a středních, s výzkumně-vývojovými organizacemi, s výzkumnými pracovišti vysokých škol, jednotlivými ústavy Akademie věd  apod.,

Ø      podpora inovací jednak tím, že výsledky pVaV jsou vyvolány potřebou inovace - jsou tedy nástrojem pro realizaci inovace a také tím, že výsledek pVaV vyvolá - iniciuje vlastní inovaci i event. následné inovační chování podniku,

Ø      účinné přispívání k politice zaměstnanosti,

Ø      zvyšování kvality života a prodloužení délky jeho aktivní části,

Ø      propojení politiky podpory pVaV s ostatními politikami našeho resortu i s profesně souvi-sejícími politikami dalších zainteresovaných resortů,

Ø      přispět k vytváření znalostní společnosti.

 

5.  Účel politiky podpory průmyslového výzkumu a vývoje.

Koncepce rozvoje pVaV MPO má zcela odlišnou pozici ve vztahu k ostatním politikám a koncepcím resortu i ve vztahu k politikám a koncepcím VaV jiných resortů. Vyplývá to především z toho, že resort průmyslu a obchodu nemá žádnou rozpočtovou, nebo příspěv-kovou organizaci, která by se zabývala průmyslovým VaV a institucionální podpora pVaV je zákonem o podpoře výzkumu a vývoje zakázaná.
Koncepce rozvoje pVaV MPO se z tohoto důvodu de facto zužuje na koncepci účelové podpory VaV pro průmyslové využití, na teoretickou pomoc průmyslovým podnikům v oblasti získávání možností jiných podpor VaV a na pomoc v oblasti vzájemné spolupráce průmyslových podniků s výzkumně - vývojovými pracovišti Akademie věd ČR, vysokých škol, s veřejnými výzkumnými institucemi apod.

Poskytování účelové podpory VaV ze státního rozpočtu je již nyní v zásadním předstihu před ostatními koncepčními záměry, neboť celý systém je doveden až do přímého výkonu státní správy. Viz. zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje a navazující a související právní normy.

Koncepce v tomto smyslu znamená stanovení konkrétních forem a způsobů poskytování podpory, včetně definování organizační struktury pro zajištění zákonných povinností MPO jako poskytovatele, pro realizaci vybraných opatření dokumentu „Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu“, pro uvažovanou realizaci částí NPV I a II, a to v nynějších i připravovaných podmínkách EU pro oblast veřejné podpory VaV.

Politika podpory pVaV MPO vychází z pojetí VaV jako nástroje k dosažení cílů všech ostatních dílčích politik resortu průmyslu a obchodu, event. profesně souvisejících politik dalších zainteresovaných resortů.

Koncepce rozvoje pVaV MPO ze státního rozpočtu nestanovuje priority jednotlivých odvětví a  preferenci podpory konkrétních výrobků a technologií. Nestanovuje ani nepředjímá budoucího příjemce podpory. Naopak zabezpečuje možnost získání podpory všem právnickým i fyzickým osobám s trvalým sídlem v ČR, bez ohledu na formu vlastnictví. Tento přístup je plně v souladu s ustanoveními „Rámce Evropských společenství pro státní pomoc výzkumu a vývoji“ (96/C 45/06), zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje a zákona č.  218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (roz-počtová pravidla).

Vlastním vyjádřením koncepčních záměrů je návrh optimálních forem a způsobů řešících přímou účelovou podporu VaV ze státního rozpočtu v rámci platných legislativních norem.

Po formální stránce se koncepční záměry v oblasti účelové podpory pVaV soustřeďují do programů výzkumu a vývoje každoročně vyhlašovaných MPO.

Struktura programů a jejich obsah pak vychází z nové NP VaV ČR, z Národního programu výzkumu I. a přípravy Národního programu výzkumu II., z opatření týkajících se VaV uvedených v dokumentu „Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu“, z platného právního řádu ČR pro oblast VaV a z dosavadních zkušeností získaných při realizaci účelové podpory průmyslovému výzkumu a vývoji na MPO.

V souladu s NP VaV ČR, článek 18, doplňují resortní výzkumné programy svým zaměřením a svými prioritami NPV I. a II., podle potřeb identifikovaných MPO jako poskytovatelem podpory a podle principu optimálního využití veřejných prostředků alokovaných do oblasti pVaV ve prospěch společnosti.
Současnou reakcí na zmíněné změny pravidel pro veřejnou podporu v novém programovacím období 2007 - 2013, které by pro podporu VaV měly vstoupit v platnost už v roce 2006, je Rámcový záměr (koncept) programů pro podporu průmyslového výzkumu a vývoje „Výzkum a vývoj pro racionální výrobu“ připravený podle dosavadních informací o připravovaných změnách. Je uveden v příloze č.4.

Definování organizační struktury pro zajištění zákonných povinností MPO jako poskytovatele podpory je vyjádřeno organizační strukturou a personálním obsazením samostatného odboru výzkumu a vývoje a jeho začleněním do organizační struktury celého aparátu MPO.
Jeho struktura a personální obsazení, co do počtu i odbornosti pracovníků, musí vždy odpovídat finančním prostředkům poskytovaným na podporu pVaV, počtu a velikosti administrovaných programů a v nich podporovaných projektů. Stav odboru musí v předstihu reagovat na připravované změny.

 

6.  Programy účelové podpory výzkumu a vývoji.

Nový právní řád pro oblast poskytování podpory VaV daný přijetím a vstoupením v platnost nového zákona o podpoře výzkumu a vývoje si vynutil připravit pro období od roku 2004 nové programy na podporu pVaV na MPO. Zanikla de facto možnost účelově podporovat výzkum a vývoj a průmyslový výzkum a vývoj, v rámci dříve vyhlašovaných programů, neboť nesplňovaly podmínky nové právní úpravy. Zejména nebyly schváleny vládou, jak to nyní vyžaduje zákon o podpoře výzkumu a vývoje.
Přijetí Národního programu výzkumu I., jehož část týkající se průmyslu zajišťuje svým programem „POKROK“ MPO, zásadně ovlivnilo obsahovou stránku ostatních programů.
To jsou dva základní důvody pro které musela být principiálně změněna koncepce posky-tování podpory výzkumu a vývoje z resortu průmyslu a obchodu a připraveny zcela nové programy.

Program výzkumu a vývoje „POKROK“, schválený usnesením vlády České republiky ze dne 28. dubna 2003 č. 417 jako součást Národního programu výzkumu, realizuje vybranou, z hlediska potřeb státu preferovanou, část podpory výzkumu a vývoje spadající do kompe-tence resortu průmyslu a obchodu. Znění programu viz příloha č. 1.

Program výzkumu a vývoje „TANDEM“, schválený usnesením vlády České republiky ze dne 23. června 2003 č. 618, je zaměřen na podporu projektů orientovaného výzkumu, jehož výsledky budou prostřednictvím navazujícího průmyslového výzkumu a vývoje využity v no-vých výrobcích, technologiích a službách. Tento program zajišťuje transfer výsledků základního a aplikovaného výzkumu do navazující, realizaci nejbližší úrovně - průmyslového výzkumu a vývoje a spolupráci výzkumně vývojové základny, tj. výzkumně vývojových pracovišť vysokých škol, vědeckých a výzkumných ústavů Akademie věd, veřejných výzkumných institucí apod., s průmyslovými organizacemi. Znění programu viz příloha č. 2.

Program průmyslového výzkumu a vývoje „IMPULS“, schválený usnesením vlády České republiky ze dne 23. června 2003 č. 618, je zaměřen na výzkum a vývoj nových materiálů, průmyslových výrobků, výrobních technologií, informačních a řídících produktů a technologií. Zajišťuje mimo jiné i pokračování řešení výsledků vzniklých z řešení projektů v předcházejících úrovních výzkumné činnosti, je programem navazujícím na program „TANDEM“. Realizuje průmyslový výzkum a vývoj, který je nejblíže uplatnění ve výrobě, a který lze ještě v rámci výzkumu a vývoje podporovat z veřejných prostředků. Výsledkem řešení projektů podporovaných v rámci tohoto programu bude zpravidla prototyp, polopro-vozní, pilotní či ověřovací zařízení, funkční vzor nebo vzorek nového materiálu apod. Program zajišťuje předrealizační část technických inovací. Znění programu viz příloha č. 3.

Třemi výše uvedenými programy zajišťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu podporu průmyslovému výzkumu a vývoji v celé škále potřeb a aktivit průmyslu včetně malých a středních podniků.

Programy mají ve svém důsledku posílit konkurenceschopnost České republiky a jejího hospodářského potenciálu, jako nového člena EU, v souladu se strategickým záměrem vy-jádřeným na summitu v Lisabonu, kterým je cíl EU stát se do roku 2010, „nejkonkurence-schopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného růstu s více a lep-šími pracovními místy a s více posílenou sociální soudržností“.

Jde o široce otevřené programy splňující požadavky kladené pravidly Evropské unie a čes-kého právního řádu. Jsou koncipovány na období do roku 2009, resp. 2010 s uvažovaným vyhlašováním do roku 2007 včetně.

Společné pro všechny programy je to, že jsou určeny všem fyzickým a právnickým osobám se sídlem nebo trvalým pobytem na území České republiky. Podmínky, které je nutné splnit pro získání podpory, nevylučují žádné obory či odvětví, ani mezioborové projekty. Tím se prakticky zamezuje podpoře konkrétních odvětví či oborů, kterou Evropská unie v oblasti průmyslového výzkumu a vývoje nepovoluje.

Jde o programy, které byly schváleny ještě před vstupem ČR do EU Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže podle zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře.

Přihlášky do programu „POKROK“ a „IMPULS“ mohou podávat jak jednotlivé subjekty, tak i konsorcia příjemců (řešitelů). Program „TANDEM“ je zcela záměrně pouze konsorcionál-ního charakteru ve smyslu uvedeném v textu tohoto programu.

Pro eventuální potřebu rychle reagovat na připravovanou změnu pravidel pro veřejnou podporu v novém programovacím období 2007 - 2013 EU, byl podle dosavadních informací připraven Rámcový záměr (koncept) programů pro podporu průmyslového výzkumu a vývoje „Výzkum a vývoj pro racionální výrobu“. Jde o rámec budoucích programů na podporu pVaV, který bude použit jako obsahový podklad pro vypracování nových programů jejichž formální stránku určí přijatá změna pravidel. Bylo tak učiněno proto, že členský stát nesmí novou podporu podle těchto nových programů provést (tj. vyplatit ani uzavřít příslušnou smlouvu) dokud není uzavřeno notifikační řízení (ledaže ve smlouvě bude odkládací pod-mínka souhlasu EK). Vzhledem k tomu, že tyto nové programy budou muset být před jejich vyhlášením schvalovány také podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje RVV, MŠMT a vládou ČR a budou tedy muset projít notifikačním řízením před EK, což je proces trvající několik měsíců až dva roky je nutné nové programy připravovat soustavně průběžně tak, jak se mění podmínky poskytování veřejné podpory.

 

7.  Společné významné priority pro podporu průmyslového výzkumu a vývoje.

Tyto priority vyjadřují způsob naplnění hlavního, globálního cíle, který je definován v  NP  VaV ČR v kapitole II. „Priority a cíle pro Českou republiku“, jako oblasti systémových priorit a okruhy pro prioritní tematické oblasti. Jsou omezeny pouze na ty, které nevedou k  nedovolené podpoře odvětví, nebo nevedou k narušení volných podmínek obchodu v  souladu s články 64, 65 a 70 dohody o přidružení k EU. Priority respektují omezení daná komunitárním rámcem Společenství č. 96/C – 45/06, který vymezuje podmínky a pravidla pro účelovou podporu výzkumu a vývoje.

Jde o následující priority :

Ø      aktivní orientování výzkumně vývojového potenciálu vysokých škol, ústavů AV ČR a veřejných výzkumných institucí na výstupy vhodné pro využití v průmyslu,

Ø      podpora malých a středních podniků,

Ø      vytváření nových pracovních míst,

Ø      využití potenciálu kvalifikovaných lidských zdrojů pro zvýšení produktivity práce,

Ø      rozvoj výrobků a technologií high-tech (klasifikace OECD), např. letectví a kosmonautika, chemické výrobky a procesy apod.,

Ø      komplexní technologie a inovace (řešící potřebu, design, výrobu, distribuci, použití i řízení produkce),

Ø      výrobky, technologie a služby naplňující potřeby občanů na kvalitativně a převratně vyšší úrovni, včetně modernizace tradičních výrob,

Ø      výrobky a technologie pro zkvalitňování životních podmínek obyvatel (volný čas, lékařská péče, stárnoucí populace, orgánové náhrady a protetika, farmaceutický průmysl, apod.),

Ø      výrobky a technologie s vícenásobným užitím, mezioborové technologie,

Ø      výrobky a technologie pro rozvoj komunikační, informační, výpočetní a kancelářské techniky,

Ø      vědecké a diagnostické přístroje,

Ø      materiály z obnovitelných zdrojů, nové a zdokonalené materiály a jejich použití v průmyslové výrobě,

Ø      technologie pro zpracování a využití živočišných a rostlinných produktů,

Ø      biotechnologie,

Ø      nanotechnologie, nanomateriály,

Ø      šetrnost k životnímu prostředí (maloodpadové technologie, recyklace, zlepšování životního prostředí, dodržování norem životního prostředí, ekologická přeprava, likvidace a snižování ekologických zátěží, využití druhotných surovin apod.),

Ø      energetická úspornost, využití netradičních zdrojů energie, efektivnější využití energetických zdrojů, obnovitelné zdroje energie.

 

8.  Závěr.

Při vytváření koncepce rozvoje průmyslového výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu na nejbližší období byly využity, NP VaV ČR, Národní program výzkumu I., příprava Národního programu výzkumu II, který má být realizován v období let 2006 –2011, dokument Evropské komise „Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu“, dosud dostup-né informace o připravovaných změnách EU pro oblast VaV a zkušenosti pracovníků odboru VaV MPO, kteří se aktivně podílejí na tvorbě všech relevantních koncepčních a legislativních dokumentů. Byly využity i některé podklady, které byly pořízeny pro přípravu přijatých dokumentů.

Principy, cíle a závěry koncepce rozvoje pVaV MPO byly využity, resp. včleněny do přijaté NP VaV ČR.

V koncepci rozvoje pVaV MPO byly zohledněny i nejaktuálnější cíle a priority nynější vlády, zejména snaha o posílení spolupráce výzkumných pracovišť vysokých škol, vědeckých a výzkumných ústavů Akademie věd, veřejných výzkumných institucí apod., snaha o zvýšení podpory účelového financování aplikovaného výzkumu a průmyslového výzkumu a vývoje s cílem zajistit intenzivnější a rychlejší působení výsledků výzkumu a vývoje v praxi a v konečném důsledku tím urychlit integraci do celoevropských struktur.

Koncepce rozvoje pVaV MPO respektuje právní řád pro oblast podpory pVaV ze státního rozpočtu platný v nynější době, včetně do budoucna známých legislativních úprav (např. zákon o veřejných výzkumných institucích), komunitární rámec Společenství upravující oblast poskytování podpory výzkumu a vývoji z veřejných zdrojů a dostupné informace o  jeho připravovaných změnách. Současně respektuje i Radou pro výzkum a vývoj vypra-covaný návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj na rok 2005 a střednědobý výhled na roky 2006 a 2007, který z přijaté NP VaV ČR organicky vychází.

Závažným faktem, který do značné míry určuje charakter koncepce rozvoje v oblasti podpory průmyslového výzkumu a vývoje je to, že MPO neřídí žádnou vlastní výzkumně vývojovou rozpočtovou, nebo příspěvkovou organizaci, a že může poskytovat pouze účelovou podporu průmyslovému výzkumu a vývoji na základě zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje a k němu přijatých prováděcích předpisů a ostatních souvisejících právních norem.

V neposlední řadě je v realizační části koncepce rozvoje průmyslového výzkumu a vývoje MPO - programech - promítnuta mnoholetá kontinuální zkušenost zpracovatelů s vývojem vlastního poskytování podpory VaV i zkušenost z participace na pracích spojených s postup-nými změnami právní úpravy této oblasti.

Při respektování základních principů, priorit a cílů Koncepce bude operativně reagováno na eventuální změny v poskytování podpory výzkumu a vývoje v České republice a na požadavky související s členstvím České republiky v Evropské unii.


Seznam příloh.

 

1.       Program výzkumu a vývoje „POKROK“

2.       Program výzkumu a vývoje „TANDEM“

3.       Program výzkumu a vývoje „IMPULS“

4.       Rámcový záměr (koncept) programů pro podporu průmyslového výzkumu a vývoje „Výzkum a vývoj pro racionální výrobu“

5.       Zpráva o výsledcích podpory výzkumu a vývoje MPO