III.

 

Aktuální doplňující odstavce k začlenění do Národní politiky výzkumu a vývoje

České republiky na léta 2004–2008 (NPVaV).

 

 

 

a)      Do části II.1.2. NPVaV „Hodnocení programů a projektů“ bude doplněn odstavec 24a):

 

[24a]    Při hodnocení bude posílena úloha dosažených výsledků výzkumu a vývoje ve vztahu k  jejich přínosu ke světovému poznání a významu pro ekonomiku a společnost.

 

b)      Do části II.1.3. NPVaV „Hodnocení výzkumných institucí a jednotlivců“ bude doplněn odstavec 30a):

 

[30a]    Bude upravena metodika hodnocení výzkumu a vývoje a budou stanovena jasná kritéria pro průběžné hodnocení řešení výzkumných záměrů. Na základě těchto podkladů budou vyhlášeny aktualizované náležitosti pro předkládání nových návrhů výzkumných záměrů.

 

c)    Do části II.2. NPVaV „Lidské zdroje“ budou doplněny[1] odstavce 34a) a 37a):

 

[34a]    V souladu s opatřením č. 27 Národní inovační politiky bude posílena podpora mobility mezi akademickou a podnikatelskou sférou.

 

[37a]    V oblasti základního a středního školství budou podporovány okruhy učiva stimulující rozvoj logického a kreativního myšlení, a to zejména v oblasti přírodních věd a matematiky, které jsou důležité pro působnost v oblasti výzkumu a vývoje. Rovněž bude podpořeno zvýšení odborné úrovně absolventů pedagogických fakult a jejich uplatnění ve vzdělávacím cyklu a dále studentská vědecká a odborná činnost. Tyto záležitosti jsou nezbytné k získání kvalitních lidských zdrojů pro výzkum a vývoj.

 

d)      Do části II.4. NPVaV „Využití výsledků VaV v praxi“ bude doplněn odstavec 56a):

 

[56a]    V souladu s opatřením č. 28–32 Národní inovační politiky bude podpořena spolupráce akademických institucí s průmyslem následujícím způsobem:

 

i)                    účelovou podporou vytváření technologických platforem pro vybrané obory,

ii)                   doplněním vyhodnocení nepřímé podpory výzkumu a vývoje o SWOT analýzu možnosti založení Fondu na podporu VaV a inovací, kde by daňový odvod do tohoto fondu byl alternativou ke stávajícím daňovým úlevám  pro VaV,

iii)                 podporou zavádění a využívání informačních a komunikačních technologií, především v malých a středních podnicích, s cílem vytvořit podmínky pro zvýšení konkurenceschopnosti využitím ICT pro výrobní činnosti, poskytování služeb a obchodní aktivity,

iv)                 podporou vzniku nových technologických firem založených pro využití výsledků VaV,

v)                  kontrolou využití výsledků výzkumu a vývoje podporovaného z veřejných zdrojů a kontrolou a udržováním rovných podmínek ve využívání výsledků výzkumu a vývoje,

vi)                 podporou vzniku spin-off firem, které vzniknou odštěpením od jiných právnických osob (vysokých škol, VVI) s cílem budoucí komercializace výsledků VaV,

vii)               zachováním popřípadě rozšířením strukturálních programů pro období 2007–2013 podporujících vytváření a provozování center transferu technologií, technologických inkubátorů i vědeckotechnických parků na vysokých školách a ve VVI, jejichž účelem je usnadnění komercializace nových poznatků a technologií,

viii)              usnadněním transferu environmentálních technologií, na kterém spolupracuje akademický a průmyslový sektor,

ix)                 rozšířením zavedené daňové úlevy i na VaV  nakupovaný podnikatelskými subjekty od vysokých škol a veřejných výzkumných institucí (viz odstavec [93a]).[d1] [2]

 

e)      V části IV.1. NPVaV „Financování a podpora VaV– hlavní nástroj politiky VaV“ budou nahrazeny stávají odstavce 71 a 72 novými:

 

[71]     Výše prostředků na výzkum a vývoj pro období platnosti této národní politiky vychází ze střednědobých výhledů státního rozpočtu a zákonů o státním rozpočtu vždy na příslušný rok s těmito cílovými ukazateli na následující léta (v mil. Kč a % HDP):

 

           2004: 14 665 mil. Kč (0,53% HDP)

           2005: 16 458 mil. Kč (0,56% HDP)

           2006: 18 179 mil. Kč (0,58% HDP)

           2007: 22 440 mil. Kč (0,66% HDP)

           2008: 25 779 mil. Kč (0,72% HDP)

 

           V období po r. 2008  při přípravě nové národní politiky výzkumu a vývoje bude respektováno opatření č. 1 Národní inovační politiky.

 

 

[72]     Převážná část nárůstu výdajů státního rozpočtu bude směřovat do účelového financování tak, aby za předpokladu, že budou dosaženy hodnoty nárůstu výdajů na VaV dle odstavce [71], bylo postupně dosaženo poměru 3:2 ve výši účelových a  institucionálních prostředků.

 

f)        Do části IV.1. NPVaV „Financování a podpora VaV– hlavní nástroj politiky VaV“ bude doplněn odstavec 73a):

 

[73a]    Bude zvýšena podpora těm příjemcům, kteří dlouhodobě dosahují vynikajících výsledků a naopak omezena podpora podprůměrné kvality výzkumu a vývoje.

 

 

g)      Do části IV.1.1.1. „Účelová podpora VaV“ budou doplněny odstavce 87a) a 87b):

 

[87a]    Národní program výzkumu III (NPV III) bude vycházet z Dlouhodobých základních směrů výzkumu schválených usnesením vlády č. 661/2005 a při jeho přípravě bude použito metody technology foresight. NPV III bude probíhat v období 2009–2013 a využije podstatnou část prostředků na výzkum a vývoj. Resortní programy schválené vládou po zahájení NPV III nebudou naplňovat ve svých cílech výzkumná témata obsažená v tomto národním programu.

 

[87b]   Výzkumná centra budou podporována pouze za podmínek, za jakých jsou podporována centra excelence ve vyspělých zemích. Nezbytnou podmínkou jejich vzniku bude zajištění excelentních personálních a technických kapacit. Tato výzkumná centra se nebudou ucházet o jinou formu účelové podpory.

 

h)      Do části IV.1.2. NPVaV „Nepřímá podpora VaV – daňové, celní a jiné úlevy VaV“ bude doplněn odstavec 93a):

 

[93a]    V souladu s opatřeními 23 a 24 Národní inovační politiky bude zachována zavedená daňová úleva pro vlastní VaV podnikatelských subjektů (nová odečitatelná položka od základu daně ve výši 100% nákladů na výzkum a vývoj). Zvýšení intenzity spolupráce mezi vysokoškolským a veřejně-výzkumným sektorem na straně jedné a podnikatelskými subjekty na straně druhé by napomohlo rozšíření zmíněné daňové úlevy i na VaV nakupovaný podnikatelskými subjekty od vysokých škol a veřejných výzkumných institucí2 (viz odstavec [56a]), avšak nejprve budou vyhodnoceny stávající daňové úlevy z oblasti výzkumu a vývoje a vyřešena otázka zdvojení podpory z veřejných zdrojů.

 

i)        Do části IV.2.2. NPVaV „Struktura systému VaV v ČR“ bude doplněn odstavec 98a):

 

[98a] Je potřeba sladit systém správních a poradních orgánů VaV v ČR s ostatními evropskými zeměmi i se systémem státní správy České republiky v jiných sektorech    a soustředit prostředky na VaV do podstatně menšího počtu vybraných rozpočtových kapitol. Ostatním resortům ponechat působnosti pro VaV, který je určen výlučně jen pro potřeby státní správy, a bezpečnostní výzkum v souladu s opatřením 41 Národní inovační politiky.

 

j)        Do části IV.2.3. NPVaV „Regionální aspekty struktury“ bude doplněn odstavec 105a):

 

[105a]  Ke zřízení nových a rozšíření stávajících kapacit ve výzkumu a vývoji a ke zkvalitnění úrovně lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji budou využity strukturální fondy EU. Z těchto zdrojů bude financován VaV především s ohledem na regionální potřeby.

 

k)      Do části IV.3.1. NPVaV „Infrastruktura VaV“ bude doplněn odstavec 123a):

 

[123a] Za účelem posílení investiční výstavby a modernizace zařízení pro VaV i celkového rozvoje kapacit pro výzkum a vývoj bude upraven způsob financování VaV z veřejných prostředků v zákoně o podpoře výzkumu a vývoje a případně i v jeho prováděcích předpisech, a to v souladu s komunitárním právem.

 

l)        Do části IV.3.2. NPVaV „Informační infrastruktura“ bude doplněn odstavec 128a):

 

[128a] Konsorciální přístupy k elektronickým informačním zdrojům pro výzkum a vývoj a k velkým databázím budou řešeny v rámci NPV III a tato problematika bude komplexně zohledněna i v nové národní politice výzkumu a vývoje po roce 2008.

 

m)    Do části IV.3.3. NPVaV „Informační systém VaV“ bude doplněn odstavec 134a):

 

 [134a]   IS VaV bude obsahovat údaje o disertačních a diplomových pracích, které mohou sloužit k hodnocení specifického výzkumu a potažmo k rozdělování prostředků na tento výzkum.

 

 

 



[1] Jak je uvedeno v části I, implementace Doporučení Komise ze dne 11. března 2005 o Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a o Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků bude realizována samostatným dokumentem (viz opatření 5 části IV).

[2] V tomto případě rozšíření stávající daňové úlevy i na veřejné instituce však musí předcházet vyřešení otázky případného zdvojení podpory z veřejných zdrojů.


 [d1]