Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
Sekce ekonomická
Č.j.: 30 318/2003-45 V Praze dne 4. prosince 2003
Článek I
Ve smyslu platného znění
zákona č. 564/1990 Sb. o státní správě a samosprávě ve školství, § 12,
odstavce 5) písmen l) a m), (dále jen "zákona č. 564/1990 Sb.")
stanoví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen
"ministerstvo") následující závazné zásady podle kterých:
1. Krajské úřady rozepisují a
přidělují školám a předškolním a školským zařízením zřizovaným krajem a obcemi
(dále jen "školám") finanční prostředky na přímé výdaje podle § 8,
odstavce 2 a 3 zákona č. 564/1990 Sb.
(dále jen přímé výdaje).
2. Obecní úřady obcí
s rozšířenou působností (dále jen "úřady obcí III") provádějí
návrh rozpisu rozpočtu podle § 4, písmena a)
zákona č. 564/1990 Sb.
Článek II
V rámci příprav rozpisu přímých výdajů krajský úřad provede:
1. Zpracování krajské bilance předpokládaných potřeb a disponibilních rozpočtových zdrojů daných rozpisem z ministerstva v základní struktuře rozpočtových ukazatelů tj.:
1.1. Neinvestiční výdaje (NIV)
celkem z toho:
1.1.1. Prostředky na platy.
1.1.2. Prostředky na ostatní osobní náklady (OON).
1.1.3. Odvody zdravotního a sociálního pojistného a fondu kulturních a sociálních potřeb.
1.1.4. Ostatní ”přímé” neinvestiční výdaje (ONIV) z toho:
1.1.4.1. Výdaje vyplývající z pracovně právních vztahů.
1.1.4.2. Výdaje na „nákup vzdělávacích služeb pro žáky“ (např. zajištění praktické výuky žáků SOU, zajištění výuky plavání atp.).
1.1.4.3. Výdaje na učebnice, učební pomůcky a školní potřeby.
1.1.4.4. Další přímé výdaje.
2. Stanovení krajských priorit zajišťujících počáteční vyrovnanost potřeb a disponibilních rozpočtových zdrojů v kraji na základě provedené bilance. Jednou z priorit krajských úřadů se musí stát postupné odstraňování neodůvodněných rozdílů v odměňování (výši nenárokových složek platů) zaměstnanců právnických osob - organizací, které vykonávají činnost škol v kraji (dále jen "organizací").
3. Vyčlenění účelových prostředků (rezerv) v rozpočtu regionálního školství krajského úřadu pro řešení věcných okruhů (specifických problémů) v průběhu roku 2004, které nelze promítnout do úvodního normativního rozpisu rozpočtu jednotlivých organizací. Zvláštní pozornost musí krajský úřad věnovat vytvoření dostatečných rozpočtových rezerv k řešení dopadů změn v síti škol zřizovaných krajem a obcemi, které budou realizovány v průběhu roku 2004. Krajský úřad vytváří rezervy zejména na úkor rozpisu rozpočtu organizací, u kterých lze vlivem poklesu výkonů v průběhu roku, odůvodněně předpokládat snížení potřeby přímých výdajů. Tyto rezervy nesmějí přesáhnout 1,5 % celkového ročního disponibilního objemu přímých výdajů pro kraj. Minimálně 60 % vytvořených rezerv musí být uvolněno (rozepsáno školám) do 20. 6. 2004, dalších minimálně 20% nejpozději do 30. 9. 2004 a zbytek nejpozději do 31. 10. 2004.
Článek III
1. Rozpis rozpočtu přímých
výdajů poskytnutých ze státního rozpočtu na rok 2004 pro jednotlivé školy
zařazené v síti škol, které jsou
součástí organizace zřizované krajem a obcí provede krajský úřad
prostřednictvím jím stanovených
krajských normativů
neinvestičních výdajů
připadajících na jednotku výkonů (tj. dítě, žáka, ubytovaného, stravovaného,
lůžko atd.).
2. Krajský úřad stanoví
normativy jako roční objem neinvestičních výdajů celkem, a z toho mzdové
prostředky, finanční prostředky na zákonné odvody a ostatní neinvestiční
výdaje, v jednotlivých studijních a
učebních oborech, typech a druzích i
formách studia škol ve své územní působnosti.
3. Jednotlivé krajské normativy
neinvestičních výdajů stanoví krajský úřad z ukazatelů:
3.1. Průměrný počet jednotek
výkonů připadajících na jeden plný pracovní úvazek pedagogického zaměstnance
(Np).
3.2. Průměrný počet jednotek
výkonů připadajících na jeden plný pracovní úvazek ostatního zaměstnance (No).
3.3. Průměrná měsíční výše
nárokových složek platů pedagogických zaměstnanců (K1).
3.4. Průměrná měsíční výše
nárokových složek platů ostatních zaměstnanců (K3).
3.5. Průměrná měsíční výše
nenárokových složek platů pedagogických zaměstnanců (K2).
3.6. Průměrná měsíční výše
nenárokových složek platů ostatních zaměstnanců (K4).
3.7. Průměrná roční výše
ostatních neinvestičních výdajů připadající na jednotku výkonů (ONIV) v
jednotlivých druzích a typech škol, studijních a učebních oborech škol
a školských zařízeních zařízení
zřizovaných krajem nebo obcí.
4. Průměrný počet jednotek výkonů připadajících na 1 pedagogického zaměstnance (Np) v jednotlivých druzích a typech škol, studijních a učebních oborech i formách studia škol a školských zařízeních stanoví krajský úřad z:
4.1. Průměrných počtů dětí, žáků nebo studentů ve třídách a
skupinách v rámci kraje, (Ž).
4.2. Průměrných počtů vyučovaných hodin ve třídě za týden
vyplývajících ze schválených učebních dokumentů včetně nezbytného dělení tříd a skupin,
(H).
4.3. Průměrných počtů hodin
týdenní vyučovací povinnosti pedagogického zaměstnance se započtením
úvazků ředitele, zástupců ředitele a dalších pedagogických zaměstnanců podle
příslušných předpisů (VP).
5. Průměrnou měsíční výši nárokových a nenárokových složek platů pedagogických a ostatních zaměstnanců v jednotlivých druzích a typech škol, studijních a učebních oborech škol stanoví krajský úřad takto:
5.1. Průměrné výše nárokových
složek platů pedagogických (K1) a ostatních (K3) zaměstnanců z průměrné
měsíční výše tarifních platů, náhrad za dovolenou a dalších složek platů
vyplácených dle zákona č. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
dosažené v rámci kraje v jednotlivých druzích a typech škol,
studijních a učebních oborech škol za uplynulý kalendářní rok. Krajský
úřad tyto hodnoty upraví na předpokládanou výši nárokových složek platů
kalendářního roku 2004
v souladu s nařízením vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců ve veřejných službách a správě a nařízením vlády č. 331/2003 Sb.,
kterým se mění nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog
prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových
poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Do hodnot (K1) a (K3)
se nezahrnují platby za přesčasovou práci.
5.2. Průměrné výše nenárokových
složek platů pedagogických (K2) a ostatních (K4) zaměstnanců z průměrné
měsíční výše osobních příplatků a odměn dosažené v jednotlivých druzích a
typech škol, studijních a učebních oborech škol kraje v uplynulém
kalendářním roce. Krajský úřad tyto hodnoty upraví na předpokládanou výši
nenárokových složek platů příslušného kalendářního roku stanovenou
v absolutních hodnotách v souladu s disponibilními zdroji
přidělenými kraji ze státního rozpočtu
6. Průměrný počet jednotek výkonů připadajících na 1 ostatního zaměstnance (No) a průměrnou roční výši ostatních neinvestičních výdajů připadajících na jednotku výkonů (ONIV) stanoví krajský úřad z průměrných hodnot dosažených v jednotlivých druzích a typech škol, studijních a učebních oborech škol v územní působnosti kraje v uplynulém kalendářním roce. Krajský úřad tyto hodnoty upraví v souladu s disponibilními zdroji přidělenými kraji ze státního rozpočtu a v souladu s koncepčními záměry kraje.
7. Krajský normativ neinvestičních výdajů se z ukazatelů uvedených v odstavci 3 stanoví pro jednotlivé druhy a typy škol, studijní a učební obory i formy studia škol podle vztahu:
1/Np x 12 x 1,37 x (K1 + K2) + 1/No x 12 x 1,37 x (K3 + K4) + ONIV
8. Závislost mezi počtem
jednotek výkonů připadajících na
jeden plný úvazek pedagogického zaměstnance (Np), průměrným počtem žáků ve
třídě a skupině (Ž), průměrnou mírou vyučovací povinnosti pedagogických
zaměstnanců se započtením snížených úvazků (VP) a průměrným počtem hodin
vyučovaných týdně ve třídě včetně nezbytného počtu dělených hodin
odpovídajícího schváleným učebním dokumentům
a počtu žáků ve třídě a skupině (H) je daná
vztahem:
Ž x VP
NP =
-------
H
kde hodnoty Ž, VP a H jsou průměrné hodnoty dosahované v daném druhu, typu, formách studia škol nebo studijních a učebních oborech na území kraje.
9. Pokud krajský úřad stanoví
pro jednotlivé druhy, typy a formy
studia škol nebo studijní a učební obory škol v návaznosti na počet dětí
nebo žáků více normativů, nebo stanoví normativy v podobě funkční závislosti
objemu neinvestičních výdajů na počtu dětí či žáků školy, proměnnými veličinami
mohou být pouze ukazatele (Np) a (No),
ale ukazatele (K1) - (K4) zůstávají konstantními veličinami s výjimkami
uvedenými v bodě 15.
10. Při rozpisu podle odst. 1.
uplatní krajský úřad důsledně princip
skládání normativů, tzn. výsledný rozpis přímých výdajů je pro každou
organizaci tvořen součtem normativně stanovených objemů jednotlivých součástí
organizace včetně odloučených pracovišť (bez ohledu na to zda jednotlivé
součásti jsou tvořeny školami různého či shodného typu a druhu).
V případě, že jednotlivé součásti realizují vzdělávání v různých
oborech a formách vzdělávání, je výsledný rozpis přímých výdajů pro každou
součást tvořen součtem normativně stanovených objemů jednotlivých oborů a forem
vzdělávání.
11. Krajský úřad zveřejní
všechny stanovené normativy i všechny ukazatele rozhodné pro jejich
stanovení, tj. Np, No, K1, K2, K3, K4 a ONIV před zahájením rozpisu rozpočtu
jednotlivým školám a školským zařízením.
12. Rozpis rozpočtu podle odst.
1. provede krajský úřad ve struktuře závazných ukazatelů:
12.1.
Běžné výdaje (NIV) celkem z toho:
12.1.1. Prostředky na platy.
12.1.2. Prostředky na ostatní osobní
náklady (OON).
12.2.
Limit počtu zaměstnanců.
13. Krajský úřad provede u každé
školy porovnání rozpisu podle čl. III,
odstavce 12, s finanční rozvahou potřeby přímých výdajů státního
rozpočtu na rok 2004, za účelem stanovení příčin odchylek (disproporcí) mezi
jednotlivými ukazateli normativního rozpisu rozpočtu přímých výdajů a finančními rozvahami a za účelem vypracování návrhu na odstranění zjištěných
disproporcí.
14. V případě, že krajský úřad
použil v roce 2003 jiný postup než je uvedeno v článcích 1 - 3 těchto zásad, například, že použil hodnoty
nárokových složek platů individuálně pro jednotlivé organizace a tímto způsobem ovlivnil jejich financování
v probíhajícím školním roce, může použít tento způsob ještě pro financování
školního roku 2003/2004 s tím, že pro období školního roku 2004/2005
použije postup podle článků 1 - 3 těchto zásad.
15. V případě základních škol
pouze pro I. stupeň, mateřských škol a
školských zařízení, (které těmto zabezpečují služby) jejichž celkový počet
pedagogických a nepedagogických zaměstnanců činí 10 a méně, stanoví krajský úřad samostatné normativy.
Při výsledném rozpisu rozpočtu může odchylka průměrných hodnot nárokových
složek platů K1 a K3 příslušné školy a školského zařízení od průměrných hodnot
nárokových složek platů K1 a K3 stanovených krajem v těchto
normativech pohybovat v rozmezí 93 – 107 %.
Článek IV
Krajský úřad stanoví pro organizace :
1. Závaznou strukturu
finančních rozvah o počtu zaměstnanců, mzdových prostředcích a ostatních
běžných výdajích těchto organizací na rok 2004 tak, aby:
1.1. Umožňovala posouzení vývoje počtu zaměstnanců organizace a jednotlivých složek jejich platů očekávaného v roce 2004 ve vazbě na skutečnost dosaženou v roce 2003 a na vývoj výkonů ve školních letech 2002/2003, 2003/2004 a očekávaný vývoj výkonů ve školním roce 2004/2005;
1.2. Umožňovala posouzení vývoje ostatních běžných výdajů ve vazbě na skutečnost dosaženou v roce 2003 v jednotlivých hlavních položkách;
2. Závaznou strukturu
doplňujících podkladů předkládaných krajskému úřadu úřadem obcí III, které
obsahují:
2.1. Strukturu dané organizace (např., že daná organizace o 1000 žácích je tvořena čtyřmi součástmi, z nichž jedna je základní škola s 1. - 5 postupným ročníkem s 50 žáky, dvě základní školy jsou plně organizované školy o 160 žácích a jedna základní škola je o velikosti 630 žáků atp.).
2.2. Výkony školního roku 2003/2004 a výhled změn výkonů od školního roku 2004/2005.
2.3. Další případná důležitá specifika provozu organizace (např. otázky zajištění některých činností službou či vlastními zaměstnanci, integrace postižených žáků atp.).
Článek V
1. Finanční rozvahy, jejich porovnání s normativním výpočtem a návrhy na odstranění disproporcí ve struktuře a termínech stanovených krajským úřadem předkládají:
1.1. Organizace zřizované krajem krajskému úřadu.
1.2. Organizace zřizované obcemi úřadu obce III a na vědomí krajskému úřadu.
2. Uvedené úřady projednají s jednotlivými organizacemi správnost a „objektivnost“ předložených finančních rozvah, jejich porovnání s normativním výpočtem a návrhů na odstranění disproporcí.
3. Úřad obce III předloží projednané a „objektivizované“ finanční rozvahy jednotlivých organizací zřizovaných obcí včetně jejich porovnání s normativním výpočtem a návrhy na odstranění disproporcí krajskému úřadu, jako svůj návrh rozpočtu přímých výdajů těchto organizací na rok 2004. Zároveň krajskému úřadu předloží i doplňující údaje o jednotlivých organizacích zřizovaných obcí, které ovlivňují potřebu přímých výdajů podle článku IV odstavce 2.
4. Krajský úřad provede kontrolu porovnání normativního rozpisu přímých výdajů s finančními rozvahami jednotlivých organizací a návrhů na odstranění disproporcí.
5. V případě zjištění přetrvávajících výraznějších disproporcí mezi normativním rozpisem a finanční rozvahou organizace projedná krajský úřad konkrétní opatření a postup odstranění těchto disproporcí:
5.1. s příslušnými krajskými organizacemi,
5.2. s příslušnými úřady obcí III v případě disproporcí zjištěných u organizací zřizovaných obcí.
6. Úřady obcí III na základě výsledků projednání podle odstavce 5.2. projednají konkrétní opatření a postup k odstranění těchto disproporcí se organizacemi zřizovanými obcemi a o výsledku projednání informují krajský úřad.
7. Na základě výsledků projednání krajský úřad jednotlivým organizacím zřizovaným krajem nebo obcemi normativní rozpis potvrdí nebo odpovídajícím způsobem upraví (tzn. že zohlední určitá specifika daného subjektu).
8. O výsledném rozpisu rozpočtu přímých výdajů ve struktuře rozpočtových ukazatelů pro jednotlivé organizace zřizované obcí informuje krajský úřad i příslušné úřady obcí III.
Článek VI
Krajský úřad může na základě vzájemné dohody pověřit úřad obcí III:
1. Sledováním plnění rozpočtových ukazatelů i realizace dohodnutých opatření a kroků dle článku V., odst. 4. a 5. u jednotlivých organizací zřizovaných obcí a informováním krajského úřadu v termínech, které stanoví.
2. Podáváním návrhů na úpravu rozpočtu přímých výdajů jednotlivých organizací zřizovaných obcí v průběhu příslušného kalendářního roku krajskému úřadu.
Článek VII
Krajský úřad zajistí rozpisem rozpočtu přímých výdajů státního rozpočtu, že:
1. Každá organizace bude
v roce 2004 znát konkrétní opatření, kroky a termíny, jejichž realizací
bude v průběhu školního roku 2003/2004 a
zejména od začátku školního roku 2004/2005 zajištěno vyrovnání se
s celoročním rozpočtem přímých výdajů i jeho jednotlivými závaznými
ukazateli stanovenými krajským úřadem.
2. Každá organizace bude mít v
roce 2004 přiděleny finanční prostředky na přímé výdaje v souladu
s ustanovením těchto "Závazných zásad."
Článek VIII.
Krajský úřad:
1. Stanoví závazné termíny pro:
1.1. Zpracování finanční rozvahy
příslušnou organizací podle článku V.
1.2. Porovnání finanční rozvahy
organizace s normativním výpočtem pro
danou organizaci.
1.3. Stanovení příčin odchylek
(disproporcí) mezi jednotlivými ukazateli normativního rozpisu rozpočtu přímých
výdajů organizacím a finančními rozvahami organizací.
1.4. Vypracování návrhu na
odstranění zjištěných disproporcí organizací.
1.5. Předložení finančních
rozvah, jejich porovnání s normativním výpočtem a návrhů
na odstranění disproporcí organizací
krajskému úřadu a úřadu obcí III.
1.6. Projednání finančních
rozvah, jejich porovnání s normativním výpočtem a návrhů na odstranění
disproporcí předložených organizacemi podle článku III, odstavce 14 krajským
úřadem a úřadem obcí III s jednotlivými organizacemi.
1.7. Předložení návrhu rozpočtu
přímých výdajů jednotlivých organizací zřizovaných obcí, úřadem obcí III
krajskému úřadu.
1.8. Projednání rozpisu rozpočtu
přímých výdajů a konkrétních opatření k odstranění disproporcí mezi
rozpisem rozpočtu a finančními rozvahami škol krajským úřadem s úřady obcí
III a s jednotlivými organizacemi.
1.9. Provedení výsledného rozpisu rozpočtu přímých výdajů jednotlivým organizacím krajským úřadem.
2. Informuje ministerstvo o:
2.1. Hodnotách stanovených krajským úřadem podle článku III. odstavce 2, 3, 5 a 12.
2.2. Výsledcích rozpisu rozpočtu přímých výdajů organizací zřizovaných krajem a obcemi v rámci kraje.
2.3. Krajské metodice rozpisu rozpočtu přímých výdajů školám, předškolním a školským zařízením zřizovaným krajem a obcemi.
Článek IX.
Ministerstvo spolu s rozpisem rozpočtu přímých výdajů státního rozpočtu jednotlivým krajům stanoví:
1. Závazné mezní termíny pro provedení rozpisu rozpočtu přímých výdajů na jednotlivé organizace.
2. Termíny a strukturu informací předkládaných krajskými úřady ministerstvu podle článku VIII odstavce 2.
Článek X.
Ministerstvo doporučuje, aby krajské úřady:
1. Projednaly metodiku rozpisu prostředků státního rozpočtu přidělovaných prostřednictvím krajských úřadů s krajskými radami odborového svazu zaměstnanců ve školství (dále jen KROS).
2. Projednaly s KROS předem všechna opatření mající zásadní dopad na financování, zaměstnanost a platové podmínky zaměstnanců škol. v okruhu jejich působnosti.
3. Informovaly KROS o:
3.1. Definitivní verzi rozpisu prostředků státního rozpočtu na rok 2004 podle jednotlivých typů škol.
3.2. Všech případných zásadních změnách tohoto rozpisu v průběhu fiskálního roku.
3.3. O celkovém čerpání prostředků na platy podle jednotlivých typů škol v jejich působnosti, a to za jednotlivá čtvrtletí a souhrnně za uplynulý fiskální rok.