„Evropská spolupráce ve vzdělávání je a bude silně ovlivněna rapidním technologickým pokrokem, který umožňuje
zcela nové formy výuky a studia. Učitelé jsou stále více nabádáni k tomu, aby nástrojů informačních a komunikačních
technologií při výuce využívali a aby studenty učili, jak je používat v každodenním praktickém i profesním životě.
My, politici, jim k tomu ale musíme vytvořit podmínky. Proto zveme ke spolupráci klíčové hráče, kteří mají
nejlepší přehled o zaměstnatelnosti na evropském trhu práce," řekla ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
Miroslava Kopicová, která celé jednání Rady řídila.
Ministři EU zodpovědní za vzdělávání schválili na svém řádném zasedání 12. května 2009 Závěry Rady k posílení
partnerství mezi vzdělávacími institucemi a zejména zaměstnavateli. Tyto Závěry vyzdvihují roli zaměstnavatelů,
nicméně v řadě bodů referují o zapojení sociálních partnerů a rovněž dalších hráčů, jež do této spolupráce mohou
vstoupit. Jedná se o téma, kterému se české předsednictví systematicky věnovalo po celou dobu svého trvání, např.
v podobě pražské konference
o partnerství mezi vzdělávacími institucemi a zaměstnavateli 6. a 7. dubna 2009.
Dále byl přijat dokument, který české předsednictví od počátku považovalo za hlavní prioritu na poli vzdělávání a
věnovalo mu zásadní pozornost. Jedná se o strategický rámec evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě do
roku 2020. Byl předložen v podobě Závěrů Rady, jež vycházejí z příslušného sdělení Evropské komise z prosince
minulého roku. České předsednictví považuje přijetí rámce již v této době za důležité z hlediska reakce na aktuální
ekonomickou krizi.
Čtěte oba dokumenty:
Zavery_Rady_k_partnerstvi.pdf (174,03
KB)
Zavery_Rady_k_strategickemu_ramci_evropske_spoluprace_ve_vzdelavani.pdf
(222,99 KB)
Strategický rámec evropské spolupráce je postaven na čtyřech cílech evropské:
• celoživotním učení a mobilitě;
• kvalitě a efektivitě;
• rovném přístupu a aktivním občanství;
• kreativitě, inovacích a podnikatelském myšlení
Dokument také definuje základní principy evropské spolupráce, otevřenost třetím zemím a spolupráci s mezinárodními
organizacemi, propojení s Boloňským procesem a Evropským výzkumným prostorem. V návaznosti na strategické cíle
definuje odpovídající referenční úrovně (benchmarky), které jsou jednoznačně nejvíce diskutovanou oblastí, kde je
vždy nutné mít na paměti národní specifika a problematickou kvantifikovatelnost společného úsilí jedním
„číslem".
Rada ministrů přijala ještě dva další dokumenty - Doporučení k evropskému systému kreditů pro odborné vzdělávání a
Doporučení k evropskému rámci zajištění kvality v odborném vzdělávání. Zahájení implementace obou doporučení bude
podpořeno i uspořádáním konference k těmto tématům v Praze 20. května 2009.
V rámci informačních bodů zasedání informovalo české předsednictví také o své komunikační prioritě. Při příležitosti
20. výročí pádu železné opony v Evropě vyzvalo k vytvoření tzv. platformy evropské paměti a svědomí, která
by na evropské úrovni napomáhala společným projektům a šíření jejich odborných výstupů. České předsednictví je
přesvědčeno, že tato událost je příležitostí k většímu informování o nedávné minulosti Evropy a vyučování o lidských
právech, základních svobodách a demokracii.
Fotogalerii z akce naleznete zde.
Mgr. Tomáš Bouška
tiskový mluvčí MŠMT pro CZ PRES
tel.: +420 257 193 426
fax: +420 257 193 753
e-mail: tomas.bouska@msmt
