Sdělení Zlepšování schopností pro 21. století vychází z reakcí na veřejnou konzultaci Školy
pro 21. století, kterou uspořádala Komise v roce 2007, z nedávné práce odborníků z členských států v rámci
„clustrů“ vzájemného učení a z nejnovějších mezinárodních statistik a výzkumů. Sdělení navrhuje agendu pro posílení
evropské spolupráce v oblasti školství (předškolní zařízení, základní školy, nižší a vyšší stupně středních škol),
přičemž také identifikuje hlavní výzvy, jimž systémy čelí a které lze pomocí takové spolupráce řešit. Sdělení
rozděluje výzvy do tří oblastí, dle kterých je také členěn text sdělení. Jedná se o tyto výzvy:
· zaměření na schopnosti,
· kvalitní vzdělávání pro každého studenta, resp. rovné příležitosti,
· učitelé a zaměstnanci škol.
Zaměřením se na tyto oblasti Evropská komise navazuje na již přijaté tři dokumenty (Doporučení o klíčových
schopnostech pro celoživotní učení; závěry Rady o efektivitě a rovném přístupu ve vzdělávání a odborné
přípravě a závěry Rady o zlepšování kvality vzdělávání učitelů) a vybízí tím členské státy k jejich
důslednému provádění.
Protože se jedná o dokument, který vzešel z široké veřejné i odborné konzultace a který se týká vizí, jakým směrem by
se měly jednotlivé školské vzdělávací systémy vydat v 21. století, jedná se o dokument strategicky důležitého
významu, který ovlivní i podobu nového strategického rámce evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a
odborné přípravě po roce 2010. V průběhu francouzského předsednictví v Radě EU budou přijaty Závěry Rady EU, které budou vycházet z tohoto sdělení.
Dokument si můžete stáhnout zde: http://ec.europa.eu/education/news/news492_en.htm