moderátor
--------------------
Na pedagogické fakulty by co nejdříve měla dorazit reforma. Plánuje to ministerstvo školství a důvod je jasný. O
učitelství není zájem, na školy se hlásí málo uchazečů a zhruba polovina absolventů ve školství nepůsobí. Co tedy
pedagogické fakulty a hlavně studenti mají čekat za změny, to nám poví vedoucí projektu reformy vysokých škol na
ministerstvu školství Jakub Fischer, dobrý den.
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Dobrý den.
moderátor
--------------------
Prošly pedagogické fakulty za posledních 20 let vůbec nějakou změnou, nějakou reformou?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Výraznou reformou, která by byla vedena shora určitě ne a domnívám se, že pedagogické fakulty nedostatečně reagovaly
na ty změny, které jsou potřeba ve společnosti a které jsou potřeba v primárním a sekundárním vzdělávání, to znamená
na základních a středních školách.
moderátor
--------------------
Řádné řízené změny neprošly, případně jen nějaké reakce, které měly samy fakulty, samy ze svého titulu dělat? Co
byste vy chtěl změnit v té reformě, nebo co by se mělo změnit? Přijímací řízení, praxe nebo délka studia, případně
obsah či forma?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Tak přijímací řízení je to poslední. Vy sám jste říkal, že o pedagogické fakulty je malý zájem. Takže pedagogické
fakulty v současné době stejně přijímají, s ohledem na současný stav a systém financování, tak stejně přijímají
prakticky každého, kdo přijde, protože jsou pod ekonomickým tlakem a nic jiného jim nezbývá. Takže odtud bych
nezačínal, je potřeba to studium více zatraktivnit právě tak, aby se otevřely ty příležitosti pro další studenty a
aby měli zájem o to studium. Určitě je tam potřeba akcentovat prvek internacionalizace. To znamená, přinést nějaký
zahraniční pohled do těch škol.
moderátor
--------------------
To znamená zahraniční lektory?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Přesně tak.
moderátor
--------------------
A domníváte se, že k nám budou kvalitní lektoři ze zemí Evropské unie mířit, když přeci jen ty podmínky u nás nejsou
úplně ideální asi i pro ně, asi ne úplně srovnatelné s těmi vyspělejšími zeměmi? Nepřijdou k nám, řekněme, ti béčkoví
či céčkoví lektoři?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Musíme s vysokými školami a s pedagogickými fakultami. Ona ta reforma není jen úloha pro ministerstvo školství. Ona
je to úloha i pro ty pedagogické fakulty samotné, to musí být nějaké společné dílo, tak musíme vytvořit takové
podmínky, abychom ty zahraniční lektory přitáhli.
moderátor
--------------------
Pojďme teď k jiné otázce. Je nějaký způsob, jak více motivovat absolventy pedagogických fakult, aby potom směřovali
do výuky do škol a nikoliv do privátního sektoru?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Tak toto bude určitě potřeba zařadit do celé reformy terciálního vzdělávání, kterou v rámci expertního týmu
připravujeme, kde si umíme představit nějaké pobídky pro školy, pobídky pro studenty, ať už jde například o nižší
splátky odloženého školného, případně o vůbec nižší odložené škole nebo odpuštěné odložené škole v případě, že ten
student nějakou dobu setrvá v pedagogickém procesu.
moderátor
--------------------
A teď další zvláštnost našeho pedagogického systému. Spousta lidí ani nejde studovat fakultu a přesto učí. Jak by se
tohle to dalo změnit?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Tak jedna možnost je formou nějakých nařízení, to znamená, že omezíte tuto možnost a druhá možnost je, podívat se,
proč to tak je. Znamená to, že prostě pro některé lidi, kteří chtějí učit na základních a středních školách, to
znamená, to povolání je baví, tak není dostatečně atraktivní studium na té pedagogické fakultě. Takže tady je potřeba
se podívat, proč to tak je a jak to studium na pedagogické fakultě zatraktivnit tak, aby ti potenciální učitelé měli
zájem na tu pedagogickou fakultu jít studovat.
moderátor
--------------------
Řekněte mi, je ta reforma vůbec reálná?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Kdybychom se domnívali, že ne, tak bychom se do ní nepouštěli. Já si myslím, že je nezbytná. Otázka je, co z toho se
podaří prosadit. Já bych se na to nedíval tak, jestli reforma ano, reforma ne, ale kdyby se podařilo alespoň nějaké
reformní kroky posunout dopředu, tak by to byl určitě úspěch.
moderátor
--------------------
Mám tu ještě jednu otázku. Je vůbec nutná jakákoliv reforma pedagogických fakult? Nestačilo by zvýšit zájem studentů
tím, že by se učitelům zlepšili podmínky, zejména zvedli platy?
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Já si myslím, že nějaká změna platových podmínek učitelů je určitě naprosto nezbytná. Je to podmínka nutná, ale
rozhodně to není podmínka postačující. To nestačí.
moderátor
--------------------
Vedoucí projektu reformy vysokých škol na ministerstvu školství Jakub Fischer byl hostem Ranního interview
Radiožurnálu. Děkujeme za návštěvu a na slyšenou.
Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního
vzdělávání
--------------------
Na slyšenou.
ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s Jakubem Fischerem
16. února 2010 odvysílal první kanál veřejnoprávního prozhlasu rozhovor s garantem projektu Reforma terciárního
vzdělávání Jakubem Fischerem.