ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Slučování základních a středních škol

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Slučování základních a...

ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Slučování základních a středních škol

Jindřich Kitzberger
22. září 2009 byl hostem pořadu Radiofórum náměstek ministryně pro všeobecné, odborné a další vzdělávání Jindřich Kitzberger. Řeč byla o možnostech optimalizace školské sítě.    

sound_small.gif  Poslechněte si  (od 20:24 min.)
sound_small.gif  Stáhněte si

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Plánované škrty v˙rozpočtu už teď začínají bujet do ryze praktických problémů. Například někteří hejtmani varují, že jestli Ministerstvo školství bude právě kvůli omezeným financím trvat na slučování základních a středních škol, můžou být třídy přeplněné. Výjimkou by nemuselo být třeba 30 dětí v˙každé z˙nich podobně jako v˙80. letech minulého století. Ministryně školství Miroslava Kopicová ovšem tvrdí, že optimalizací by se podařilo ušetřit peníze, později využitelné k˙navýšení platů pedagogů. Myslíte si, že je rozumné rušit nebo slučovat školy nebo jste proti tomu? Svoje otázky nebo názory můžete psát na e-mailovou adresu radioforum@rozhlas_cz nebo sms ve tvaru rf mezera a váš text na číslo 90˙777 03. Pozvání do diskuse Radiofóra přijali náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger, dobrý večer.

Host (Jindřich Kitzberger):
Dobrý večer.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
A taky náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Sekanina, dobrý večer i vám.

Host (Pavel Sekanina):
Dobrý večer.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Pane náměstku Sekanino, Olomoucký kraj je alespoň podle zpráv z˙médií zásadně proti slučování škol. Z˙jakého důvodu?

Host (Pavel Sekanina):
No já bych to zásadně proti slučování, já bych to trošičku upřesnil. Kraje vznikly od roku 2001, převzaly trojetapově celou síť škol a skutečně ta byla značně přebujelá. Nicméně od toho roku 2001 nemůžu říct, jak které kraje, ale většinově už tu optimalizaci dělaly a třeba jenom konkrétně v˙Olomouckém kraji z˙původně převzatých 168 subjektů, kromě středních škol i jiná školská zařízení, je jich v˙této chvíli 126. To znamená, že už zaniklo 42 subjektů, to je čtvrtina. Takže ta optimalizace a to zeštíhlování sítě škol se skutečně děje, takže nedá se říct, že bych byl proti tomu. Ale zase ve srovnání s˙jinými kraji máme poněkud fóra, s˙prominutím, mohu-li použít toto slovo, máme jakýsi předstih, takže teď ten masivní pokles populace 15letých se nás natolik nedotkne, neboť ta síť škol je na to už připravená.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Vy už jste to v˙podstatě předvídali, tedy dá se říct, že vy nejste proti optimalizace zásadně, ale proti další optimalizaci, protože říkáte, že už ji máte za sebou.

Host (Pavel Sekanina):
Přesně tak. Tady byla, zde byla řízena, my jsme s˙těmi čísly a s˙analytickými, s˙analýzami pracovali a skutečně čtvrtina subjektů dolů oproti té převzané a skutečně jako poněkud zbytnělé síť škol hovoří za vše.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Rozumím vám. Pane náměstku Kitzbergre, prosím vás, myslíte si, že stejně jako Olomoucký kraj i ostatní kraje už optimalizaci začaly a z˙větší části ji mají za sebou? Myslíte si, že vyslyší vaše volání po redukci, slučování škol následné? Nebo máte zmapováno, že většina krajů ještě tento problém neřešila?

Host (Jindřich Kitzberger):
Tak v˙nějaké míře už to řešil každý kraj, ale opravdu ta míra se liší. To znamená, každý kraj je v˙této chvíli v˙jiné pozici trochu a já chci říci, že ten problém není tak dramatický, jak možná v˙médiích vyplývá. Jde opravdu o to, my jsme v˙rámci dialogu s˙kraji toto téma zařadili jako jedno z˙témat, o kterých si myslíme, že by jim kraje měly věnovat velkou pozornost, protože ten propadu počtu 15letých je tam zřetelný a během 5-6 let ubude víc jak čtvrtina dětí na úrovni středoškolského studia. Takže je logické, že by, už jak zní slovo optimalizace, se měla vyvážit nějaký rozumný stav mezi počtem dětí a počtem škol, ale vůbec to neznamená nějaké 30členné třídy, většinově tak, jak to zaznělo v˙některých sdělovacích prostředcích

Moderátor (Veronika Sedláčková):
To se stát nemůže podle vás, že se v˙jedné třídě sejde 30 dětí, pokud budou školy rušeny?

Host (Jindřich Kitzberger):
Tak stát se to samozřejmě může, ono se to stává běžně už dneska a v˙minulých letech. Musíme se podívat na ta makra čísla. Pokud jde o počet žáků ve třídě, tak už řadu let tenhle ukazatel plynule klesá a dneska jsme v˙podstatě na úrovni vyspělých zemí Evropské unie v˙tomto čísle, počet žáků na třídu. Samozřejmě, že jsou případy 30členných tříd tak, jako jsou případy 15členných tříd, ale musíme brát to makro číslo, ten průměrný počet a ta situace se může místně lišit.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Pane náměstku Sekanino, v˙Olomouckém kraji, tam jak je to s˙počtem žáků ve třídách, pokud máte tyto údaje, je to spíš těch 20 nebo spíš těch 30 na třídu?

Host (Pavel Sekanina):
Takhle, můžu vám to říct přesně. Na gymnáziích je ten počet tříd blížící se 30, někde i přes 30. Na středních odborných školách ten počet tříd kulminuje mezi 25-28 a u středních odborných učilišť je nižší, je kolem 20. Ale vzhledem k˙tomu, jak jsem říkal, že tady už jakési zeštíhlení a jakási redukce sítě škol proběhla a řada škol integrovala, spojila se a institucionálně zanikla, tak to naše číslo je, globální číslo je 25,5, to je 85procentní naplněnost. Já si myslím, že je to docela dobré číslo a říkám, vyplývá to z˙toho, že se systematicky od roku 2001 s˙tím, s˙tou sítí škol pracovalo a především jsme v˙těch prvních letech, kdy kraje převzaly síť škol, já se bavím o segmentu středního školství, základní školy zřizují města, obce

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Tedy to nese už výsledky, ta vaše aktivita, protože dá se říct, že teď už má osmý rok?

Host (Pavel Sekanina):
Prosím?

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Teď už osm let se o to snažíte, nese to svoje výsledky?

Host (Pavel Sekanina):
Přesně tak. Takže ta naplněnost 85 procent je poměrně vysoké číslo a přidá-li se k˙tomu jakási motivace zejména v˙některých oborech středních odborných učilišť, tak je to to, po čem trh práce volá.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Pane náměstku Kitzbergre, nebojíte se, že pokud by se víc zaplnily třídy, pak by na ně nebylo možné aplikovat nové metody výuky, které jsou zpravidla koncipovány na menší počet žáků ve třídách?

Host (Jindřich Kitzberger):
Tak to já si nemyslím, že by byly koncipovány na menší počet, já myslím, že ty metody jdou použít s˙tím

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Já se omlouvám, že vám do toho skáču, někteří ředitelé škol říkají, že jejich plány výuky jsou právě šity na míru menšímu počtu dětí v˙jednotlivých třídách, z˙toho vycházím.

Host (Jindřich Kitzberger):
Já chápu, že menší počet dětí ve třídě vždycky je snadnější a lze tam použít daleko větší spektrum metod, pro toho učitele je to lepší. Na druhou stranu jestli je ve třídě dětí 20 nebo 25 si myslím, že v˙těch metodách nehraje zase takovou roli. Ta reforma, která ve školství byla nastavena, nijak nepočítala s˙tím, že by byla šita na výrazně menší průměrné počty žáků ve třídách. Samozřejmě že počet dětí ve 30 nebo dokonce více je pro vyučování špatně a nejenom ty nové metody, ale jakékoliv jiné se tam prosazují velmi těžko. Ale jestli tam má být těch dětí 20, což je třeba teď průměrné číslo na prvním stupni nebo 22, to si myslím, že z˙hlediska je úplně jedno.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Pane náměstku Sekanino, myslíte si, že je to jedno, jestli je ve třídě 20 nebo 25 žáků, pokud se na ně mají uplatnit moderní metody výuky?

Host (Pavel Sekanina):
Tak je rozdíl mezi, já znám spíš ten segment středního školství. Já jsem tam bezmála 20 let působil. Já si myslím, že ten, že jako rozdíl samozřejmě je 30 nebo 32 nebo 33 až do 10 procent nad to magické číslo 30 a rozdíl 20. Tam pochopitelně že ten rozdíl je. Ale pakliže se jedná o dva nebo o tři žáky ve třídě, tak i co se týká dělení tříd a praktického dopadu tohoto kroku, tak si myslím, že ten rozdíl není. Nicméně já bych opravdu lehce zavaroval a doporučil bych, pakliže smím, Ministerstvu školství, aby opravdu rozlišovalo, aby jako centrální orgán rozlišovalo před jakousi nucenou optimalizací v˙různých lokalitách této země a ve všech 14 krajích, protože někde by to bylo skutečně možná kontraproduktivní.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Já předpokládám, pane náměstku Kitzbergre, poměrně optimisticky, že to Ministerstvo školství dělá, že nebudete chtít paušálně po všech krajích, aby optimalizovaly, tedy rušily nebo slučovaly školy procentuálně stejně?

Host (Jindřich Kitzberger):
Tak určitě ne. Hlavně my takové kompetence ani nemáme, to je čistě v˙rukou krajů, jakým způsobem

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Ale můžete doporučovat.

Host (Jindřich Kitzberger):
Můžeme doporučovat, můžeme naznačovat, ale můžeme jedině říkat, aby kraje optimálně nastavily ten poměr mezi počtem škol a počtem dětí a že pokud se to podaří nastavit třeba tak jako v˙Olomouckém kraji, jak to tady zaznělo, protože ta naplněnost dneska je menší než 70 procent v˙průměru celorepublikovém, u základních škol dokonce 60 procent, tak samozřejmě pokud se to podaří aspoň částečně, tak také dosáhneme zvýšení platů učitelů. Protože je logický vztah mezi počtem dětí na učitele a jeho platem.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
To je otázka, která měla následovat. Jaké úspory předpokládáte, pokud už tedy ta optimalizace je pro vás viditelná i v˙tomto ohledu a měly se všechny ty uspořené peníze vrátit na platech pedagogů?

Host (Jindřich Kitzberger):
Tak oni se vrátí, protože ten poměr mezi počtem žáků a počtem učitelů, bude-li se zlepšovat v˙tom smyslu, že se optimálně nastaví, tak samozřejmě na jednoho učitele bude v˙průměru připadat více peněz v˙oblasti mzdových prostředků.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Pane náměstku Sekanino, ani možnost finančního přilepšení pro učitele by vás nepřesvědčila, že by stálo za to ještě víc zefektivnit systém školství v˙kraji, i když rozumím vašim argumentům, že se o to snažíte osm let a nese to svoje výsledky?

Host (Pavel Sekanina):
To záleží na vývoji populace těch 15letých a skutečně ta křivka klesá a takový kulminační bod, kdy už se to, kdy už to níže nepůjde, bude 1.9.2011. Teď mám, tedy školní rok 2011-12. Samozřejmě, že k˙tomu může dojít, ale tam už si to vlastně zájem o studium a přihlášky na střední školy různého typu, počínaje gymnázii a konče středními odbornými učilišti, vynutí samo. Ale říkám, výhodu mají ti zřizovatelé obecně teď, kraje, obce, města, kteří do té sítě škol už sáhli, když byly první signály toho poklesu populace. Takže může k˙tomu klidně dojít, ale je třeba rozlišovat, kdo už tyto kroky učinil dříve a kdo do té sítě škol příliš nesahal.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
Pane náměstku Kitzbergre, prosím už jen krátce na okraj, Ministerstvo školství když zpracovává analýzu, předpokládám, že to tak je, té optimalizace a z˙jakých vycházíte demografických údajů? Předpokládáte, že dětí bude ubývat, přibývat? V˙posledních šesti letech říká se, že se jich narodilo víc než před tím.

Host (Jindřich Kitzberger):
Tak určitě máme prognózy těch populačních křivek až do roku 2020. Je to tak, že na úrovni středoškolské bude teď zhruba 5-6 let dětí výrazně ubývat, pak se začne ta křivka mírně zvedat, ale je fakt, že ani poté, co vlastně přijdou ty silnější ročníky, o kterých teď mluvíte, tak se to nevrátí na ten někdejší stav naplněnosti. Takže ale je potřeba počítat s˙tímto nárůstem dětí, který teď je zhruba na úrovni začátku prvního stupně základní školy a v˙mateřských školách, tak samozřejmě s˙tím je potřeba počítat a stejně tak, jak jsem mluvil o žádoucích úsporách, tak je potřeba varovat zejména obce před unáhlenými kroky a rušením škol, je potřeba vždycky v˙tom daném místě si udělat tu prognózu počtu dětí, aby potom za pět, za deset let nezjistili, že nemají budovy na tolik dětí, kolik tam je. Takže je potřeba to dělat velmi opatrně.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
To radí náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger, děkuji vám za účast v˙diskusi, na shledanou.

Host (Jindřich Kitzberger):
Na shledanou.

Moderátor (Veronika Sedláčková):
A děkuji i náměstkovi hejtmana Olomouckého kraje Pavlu Sekaninovi, na shledanou.

Host (Pavel Sekanina):
Na shledanou, pěkný večer.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • Rovnost žen a mužů
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací