Romské děti se do speciálních a praktických škol dostávají v některých případech neprávem. Ministerstvo školství to
chce změnit a chystá kvůli tomu rovnou dvě vyhlášky, které by měly zabránit mimo jiné tomu, aby se do těchto škol
dostalo dítě, které není mentálně retardované.
Vyhláška tak může pomoci nejen romským dětem, ale všem, které pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí. „Jistě
existují případy, kdy diagnostika nebyla dostatečná či diagnostické závěry byly špatně interpretovány," potvrdila
mluvčí úřadu Kateřina Böhmová. A připomněla, že konečné rozhodnutí přesto vždy leží na rodičích.
Jenže v tom je další problém. „Rodičům často chybí dostatek zkušeností i informací, aby se mohli rozhodnout," říká
Jan Stejskal ze sdružení Zvůle práva, které situaci rovněž monitoruje. Právě způsob, jakým se k rodičům informace od
škol či psychologů dostávají, by měla vyhláška zlepšit.
„Ze stanovisek expertů jednoznačně vyplývá, že zařazení žáka bez mentálního postižení do vzdělávacího programu či
třídy určené žákům s mentálním postižením výrazným způsobem omezuje jeho možnosti pokračování ve vzdělávání a získání
odpovídajícího pracovního a společenského uplatnění," dodala Böhmová.
Ministryně školství už loni vyzvala Českou školskou inspekci, aby zkontrolovala, za jakých podmínek se romské děti do
někdejších zvláštních škol dostávají. Inspekce by měla závěry své kontroly zveřejnit během dvou týdnů. Ale už teď se
redakci MF DNES podařilo zjistit, že kontroly provázely zmatky kolem zvolené metodiky a rozpory mezi jednotlivými
účastníky kontrol.
MF DNES: Rodiče dostanou víc informací
1. března 2010 uveřejnil deník MF Dnes článek Radky Wallerové o snaze MŠMT podpořit integraci dětí ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí a zabránit zbytečné selekci tam, kde to není nutné.