Žadatelce byla poskytnuta níže uvedená odpověď:
Vážená paní,
děkuji za Vás dotaz a níže Vám zasílám odpověď týkající se hospodaření vysokých škol a jejich obchodní činnosti.
Hospodaření vysokých škol a jejich doplňkovou činnost upravuje zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). Podle tohoto zákona patří do samosprávné působnosti veřejné vysoké školy mj. i hospodaření vysoké školy a nakládání s majetkem či spolupráce s jinými vysokými školami a právnickými osobami (viz § 6 odst. 1 zákona o vysokých školách).
Majetek veřejné vysoké školy upravuje především § 19 zákona o vysokých školách, hospodaření veřejné vysoké školy potom především § 20 zákona o vysokých školách. Veřejná vysoká škola může využívat majetek i k doplňkové činnosti, a to v souladu se zákonem o vysokých školách. V doplňkové činnosti veřejná vysoká škola vykonává za úplatu činnost navazující na její vzdělávací a tvůrčí činnost nebo činnost sloužící k účinnějšímu využití lidských zdrojů a majetku. Veřejná vysoká škola není oprávněna stát se společníkem veřejné obchodní společnosti nebo komplementářem komanditní společnosti. Dále veřejná vysoká škola není oprávněna vkládat do obchodní společnosti nebo družstva nemovité věci nabyté do vlastnictví veřejných vysokých škol z vlastnictví státu, poskytnutý příspěvek podle § 18 odst. 3 a poskytnutou dotaci podle § 18 odst. 4 zákona o vysokých školách. Podmínkou peněžitých a nepeněžitých vkladů do právnických osob je stanovení pravidel vnitřním předpisem veřejné vysoké školy.
Pravidla hospodaření veřejné vysoké školy upravují vnitřní předpisy dané vysoké školy, konkrétně statut veřejné vysoké školy (viz § 17 odst. 1 a 2 zákona o vysokých školách).
Působnost ministerstva v této oblasti upravuje § 36 zákona o vysokých školách, podle něhož podléhají vnitřní předpisy veřejné vysoké školy registraci ministerstvem. Odporuje-li vnitřní předpis veřejné vysoké školy zákonu nebo jinému právnímu předpisu, ministerstvo žádost o registraci rozhodnutím zamítne. V souladu s § 6 odst. 3 zákona o vysokých školách mohou státní orgány zasahovat do činnosti veřejné vysoké školy jen na základě a v mezích zákona a způsobem zákonem stanoveným. Působnost ministerstva tak v tomto ohledu respektuje akademické svobody a akademická práva vymezená v § 4 zákona o vysokých školách, mezi něž patří mj. i svoboda vědy, výzkumu a umělecké tvorby a zveřejňování výsledků. Z tohoto důvodu není stanoven konkrétní postup při zveřejňování či komercionalizaci výsledků vědy nebo výzkumu a vývoje. Ministerstvo rovněž nedisponuje zákonným zmocněním shromažďovat v této oblasti informace (např. ve formě registru).
Pokud byste pro svůj výzkum potřebovala informace o pravidlech hospodaření konkrétních vysokých škol, doporučila bych Vám prostudování vnitřních předpisů jednotlivých vysokých škol. Podle § 21 odst. 1 písm. i) patří mezi povinnosti veřejné vysoké školy zveřejňovat ve veřejné části svých internetových stránek registrované vnitřní předpisy veřejné vysoké školy včetně údajů o době jejich platnosti a účinnosti. Vnitřní předpisy vysokých škol by tak měly být dostupné bez omezení.
Část Vašeho dotazu se nepřímo dotýká i podnikatelské činnosti jednotlivých zaměstnanců vysokých škol. Obecně lze předpokládat, že je tato oblast upravena smlouvou mezi příslušným zaměstnancem a vysokou školou. Podnikatelská činnost jednotlivých zaměstnanců by měla být v souladu s pracovněprávními předpisy (především zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce), zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) atp. V souladu s § 304 zákoníku práce mohou zaměstnanci vedle svého zaměstnání vykonávaného v základním pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, u něhož jsou zaměstnáni, a to jen s jeho předchozím písemným souhlasem. Toto omezení se však nevztahuje na výkon vědecké, pedagogické, publicistické, literární a umělecké činnosti. Konkrétní situace však nelze - s ohledem na široké spektrum činností vysokých škol - posoudit bez znalosti podrobnějších informací.
Poslední část Vašeho dotazu se týkala ochranných známek. V této oblasti bych si Vás dovolila odkázat na odpověď Úřadu průmyslového vlastnictví (viz přílohu).
V souvislosti s Vaším výzkumem ještě dodávám, že podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, nemůže povinný subjekt poskytovat informace související s obchodním tajemstvím (§ 9 tohoto zákona) nebo informace získané od třetí osoby při plnění úkolů v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě zvláštního právního předpisu, podle kterého se na ně vztahuje povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící je před zveřejněním nebo zneužitím (§ 11). Rovněž není možné poskytovat informace, které jsou předmětem ochrany práva autorského, jsou-li v držení škol, které jsou součástí vzdělávací soustavy podle zákona o vysokých školách. Poskytnutí těchto informací je však možné dohodnout přímo s jednotlivými vysokými školami.