Česká školní inspekce tedy již dva měsíce provádí metodicky orientované návštěvy škol s vyšším počtem ukrajinských dětí a žáků a na základě komplexního zhodnocení situace v konkrétní škole včetně diskusí s vedením školy i pedagogickými pracovníky pomáhá školám na místě řešit témata, která jsou v danou chvíli pro danou školu relevantní. „Data vycházejí z reálné situace ve školách. Sledovali jsme zejména to, jak se školám daří integrovat žáky do vzdělávání a s jakými problémy se potýkají. Poskytovali jsme metodikou pomoc tam, kde jsme ji považovali za žádoucí a potřebnou,“ vysvětlil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. „Dobrou zprávou například je, že se nepotvrdilo vytváření samostatných skupin ukrajinských dětí. Ve většině škol jsou žáci integrováni, tedy byly vytvořeny smíšené třídy,“ doplnil ústřední školní inspektor. Vztahy mezi českými a ukrajinskými dětmi zaznamenala ČŠI jako bezproblémové, a to zejména tam, kde byly vytvořeny právě smíšené třídy, což podle Tomáše Zatloukala výrazně napomáhá socializaci. Zhruba 20 procent zkoumaných škol pak realizovalo adaptační skupiny, které ukrajinským dětem výrazně pomáhají v začlenění do českých škol.
S ohledem na vývoj migrace z Ukrajiny upravila Česká školní inspekce priority své práce do konce školního roku 2021/2022 a výraznou metodickou pozornost, podporu i personální kapacity začala od dubna 2022 směřovat právě k vybraným školám, zejména základním, s cílem pomoci přímo na místě zvládnout náročnou situaci spojenou s příchodem ukrajinských dětí a žáků do českého vzdělávacího systému, s jejich začleňováním a s udržitelným vzděláváním smíšených kolektivů českých a ukrajinských dětí a žáků. „Jsem velmi rád, že návštěvy ČŠI začínají být přijímány pedagogy a řediteli nikoliv jako kontrola, ale skutečně, že ČŠI začíná být vnímána jako orgán, který může metodicky pomoci vyřešit určité problémy a situace,“ řekl ministr školství Petr Gazdík.
Kompletní zprávu ČŠI naleznete zde: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Prubezna-zprava-o-integraci-a-vzd